Gå til innhold

Venninne som kan si ting som sårer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal jeg unnskylde for at jeg ble lei meg for at min ting ble ødelagt,

Jeg gir jo henne mulighet til å forklare hva hun mener eller sa. Er det mitt problem at hun endrer forklaring da? 

Anonymkode: 0a328...3c4

Forstår du ikke hva jeg skriver?

Hun sier noe som du oppfatter negativt. Du ber henne forklare. Hun orker ikke, og angrer sikkert på at hun sa det foran deg. Kanskje hun glemte at hun snakket med inkvisisjonen? Kan hende hun er vant til at folk er litt mer romslige og overbærende med andres svakheter.

Hun trenger ikke at du «gir henne mulighet til å forklare». Hun kan da snakke om hun har behov for det, uten din tillatelse? Det at du spør om igjen når du helt tydelig har oppfattet hva hun sa (for du klarer å gjengi det her), er en passiv-aggressiv måte å si at du misliker det hun sier på. 

Anonymkode: e7c7c...2ff

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår du ikke hva jeg skriver?

Hun sier noe som du oppfatter negativt. Du ber henne forklare. Hun orker ikke, og angrer sikkert på at hun sa det foran deg. Kanskje hun glemte at hun snakket med inkvisisjonen? Kan hende hun er vant til at folk er litt mer romslige og overbærende med andres svakheter.

Hun trenger ikke at du «gir henne mulighet til å forklare». Hun kan da snakke om hun har behov for det, uten din tillatelse? Det at du spør om igjen når du helt tydelig har oppfattet hva hun sa (for du klarer å gjengi det her), er en passiv-aggressiv måte å si at du misliker det hun sier på. 

Hvorfor er du så bastant på at slik og slik skal jeg forstå og handtere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er du så bastant på at slik og slik skal jeg forstå og handtere det?

Du spør om råd om hva du skal si til henne….?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner du syns det er ekkelt. Hun virker ikke så beksvart innerst inne ut fra eksemplene, men ubehagelig hvis du merker at hun spiller en rolle overfor deg. Syns den kjolegreia var kjip - en ting er at hun syns det var et dumt kjøp - en annen hvis det irriterer henne. Da virker det som hun har et problem med deg, som hun skulle tatt opp hvis forholdet deres betyr noe for henne.

Anonymkode: 9d5a4...4e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du spør om råd om hva du skal si til henne….?

Ja for å finne ut hva det er, og ikke jatte med, men kanskje jeg skal gi faen og bable med og se hva som skjer da. 

Så vidt jeg vet er det bare rundt meg hun sier ting som det, aldri i grupper eller når vi er flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en venninne som jeg alltid har synes er så snill og varm, hun passer på at alle har det bra og at det er god stemning, ber folk hjem, stiller alltid ekstra opp på jobb, den typen som tar av seg skjorta for å gi den til en som fryser mer om dere skjønner. Så derfor sliter jeg med å skjønne hva som skjer og det kan godt være at jeg overdriver eller misoppfatter alt. 

Du har satt henne på pedestal og blør skuffet over at hun bare er et menneske. 

Ingen er bare snille og greie. 

Å ikke kunne si noe negativt om andre til en venninne høres slitsomt ut. Eksempelet med kjolen skjønte jeg ikke, mens kommentaren over knust ting kunne jeg kanskje også sagt hvis du overdrev sorgen 

Anonymkode: 596e5...7d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det at du spør om igjen når du helt tydelig har oppfattet hva hun sa (for du klarer å gjengi det her), er en passiv-aggressiv måte å si at du misliker det hun sier på. 

Bra skrevet. Denne taktikken er drepen. Husker vi hadde en lærer som liksom ikke hørte og sa dette, mens hun så megesige på oss. Alle hadde respektert henne mer hvis hun var direkte. 

Så rådet du etterspør er vel å droppe passiv aggresjonen. Si at du ikke synes det er pent å snakke slik. Forhåpentligvis for deg godtar hun det. Jeg hadde ikke ønsket tante Sofie som venn

Anonymkode: 596e5...7d3

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når terskelen er så lav for å bli såret så er det umulig å ikke trå feil en gang i blant å såre. 

Det er av venner man bør tåle å høre deres syn på en sak, hvis de ikke synes kjolen passer deg så er det deres mening og det må man tåle, ødelegger du noe i deres hjem og denne gjenstanden har en emosjonell verdi for personen så har de rett til å reagere. 

Det er ufattelig vanskelig å være i en relasjon med mennesker som føler seg såret for den minste ting 

Anonymkode: 06f60...298

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gir jo henne mulighet til å forklare hva hun mener eller sa. Er det mitt problem at hun endrer forklaring da? 

Jeg  vil råde deg til å ikke fiske etter meninger om du ikke tåler å høre dem. Noen svarer bare fine ting selv om de ikke mener det. Det er jo på ingen måte nyttig. Andre svarer det de mener. Og du trenger ikke være enig. 

Selv sliter jeg med å ikke svare ærlig. Noen liker det andre liker det ikke. Noen vil ha meg med på shopping, rett og slett fordi de vil ha min ærlige mening. Og andre vil helst ikke ha meg med. Men sånn er jeg da. 

Ei lurte på en kole. Jeg sa den var nydelig,  men kanskje litt kort. Jeg svarte  da ut fra at nederst på rumpeballene faktisk syntes når hun bikket  litt fremover. Dette var en dame som ikke liker uønsket oppmerksomhet  også.  Hun ble kjempesur. Så jeg sa at hun va om en mening og at kjolen var veldig fin på henne, men at jeg syntes den var litt kort. Og at hun kan for all del bruke den akkurat slik den er, om hun ønsker det. Hadde jeg visst  damen feks ikke brydde seg, og at slik oppmerksomhet  ikke gjorde noe, så hadde jeg kanskje ikke sagt den var kort. Så jeg sa det ikke for å være slem, men jeg vetat hennes kveld ville blitt hyggeligere med en litt lengre minikjole. Så svarte for egentlig å være grei. Hun vet forøvrig at hun får ikke smiskesvar, og burde visst at jeg kom til å si at den var litt kort. Så etter min mening, burde hun ikke spurt,  da hun kjenner meg også på det  området. 

Hun forsto det etterhvert,  og ba meg ut på shopping senere, slik at hun slapp å kaste bort penger på klær  hun ikke ville ha egentlig.  Og at hun ville få svar på hva som er fint på henne. Og iht slik hun trives  å gå. Samt noen inspill på klær som hun ikke hadde tenkt kunne være fint på seg. 

Om du ønsker å gå på galla i bikini, så bryr  jeg meg fint lite om det.  Bille syntes du tok et rart valg, men  i bunn og grunn bryr jeg meg ikke. Spør du om det er ok å gå på galla i bikini, ville jeg ha svart at det kanskje er litt feil valg, da man vanligvis velger en galla kjole. 

Fordi jeg jeg heller ikke gidder å få kjeft for å ha støttet deg i  å gå med bikini på galla, for det ble e kjip kveld for deg. 

Litt satt på spissen her. Men jeg som menn syntes ikke det er ok å bli spurt om en mening, også at den som spør blir sur for svaret. Uansett bruker du jo akkurat det du vil, uavhengig av hva jeg mener om det. Det ligger jo ingen krise i det , utover i eget hode. Setter ikke pris på svar som folk ikke mener selv, og da gjør jeg ikke det på andre heller. Og det ligger ingenting slemt i det. 

Anonymkode: 88ff1...2e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jabx skrev (3 timer siden):

Eh, det er forskjell på å være ærlig, og å være ufyselig. Eksemplene i startinnlegget går under det siste.

Jeg synes ingen av eksemplene var noe særlig ille i det hele tatt... i min omgangskrets kunne alle fint sagt slikt til hverandre uten reaksjon. Jeg forstår ikke helt dette? Jeg synes ts virker hårsår..

Anonymkode: 16039...e8c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en form for hersketeknikk flere av eksemplene, og det anbefales jo faktisk å spørre hva vedkommende mener når man opplever det. Kjenner du andre som opplever venninnen din slik? Det kommer mye an på tonefallet og. 

Du får mye tyn her, og det er de samme som et ute etter å ta ts i alle tråder, hadde det vært omvendt, at du skrev at du hadde såret venninnen din med slike kommentarer ville de også forsvart venninnen din.

Anonymkode: ee3ad...817

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen svar du får. 
Dette er ei venninne som prøver hardt å være hyggelig, men som egentlig ikke er det. 

Anonymkode: c9260...853

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du høres ut som om du ser på henne som et lite barn som du må oppdra, og du gir meg inntrykk av at hun går på eggeskall rundt deg i frykt for reaksjonene dine. Det er ikke hva jeg ville kalt vennskap. 

Anonymkode: da4bb...22c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du høres ut som om du ser på henne som et lite barn som du må oppdra, og du gir meg inntrykk av at hun går på eggeskall rundt deg i frykt for reaksjonene dine. Det er ikke hva jeg ville kalt vennskap. 

Anonymkode: da4bb...22c

Hjelpes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er en form for hersketeknikk flere av eksemplene, og det anbefales jo faktisk å spørre hva vedkommende mener når man opplever det. Kjenner du andre som opplever venninnen din slik? Det kommer mye an på tonefallet og. 

Du får mye tyn her, og det er de samme som et ute etter å ta ts i alle tråder, hadde det vært omvendt, at du skrev at du hadde såret venninnen din med slike kommentarer ville de også forsvart venninnen din.

Hvis noen driver hersketeknikk her, er det vel ts? Venninnas utsagn til ts er ærlige og rett fram. i stedet for å si direkte at hun er uenig og/eller misliker utsagnet, begynner ts å late som om hun ikke hører, og forsøker å få venninna til å forsvare sin mening som om det var en slags rettssal. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, jeg forstår at du mener det godt, og at du trenger at mennesker er veldig tydelige og ikke sier noe sleivete, men alltid sier veldig nøyaktig hva de mener: Men veldig mange mennesker klarer ikke å følge den malen. 

Av og til kan man kommentere at man er lei av ting eller mennesker man egentlig er kjempeglad i. Det betyr ikke at man er slem eller nedlatende eller falsk. Hvis du hører slike utsagn, kommer det ofte fra noen som stoler på deg. Men venninna di burde lære seg at du ikke er en man kan dele alle ting med, fordi du tar alt så alvorlig. 

Jeg kan f eks si til mannen min at i dag var ene kollegaen veldig styrete i et møte. Men jeg er likevel kjempeglad i den kollegaen, som er både flink og hyggelig. Begge deler kan være sant samtidig. Men det er veldig slitsomt med folk som da skal grave i dette utsagnet om at kollegaen var styrete og skal ha en lengre forklaring fordi dette stemmer jo ikke med at jeg har sagt jeg liker vedkommede…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok? Det var jo synd om det stemmer, men jeg føler ikke det selv, jeg føler jeg har høy takhøyde for ting og kan spøke og le av det meste, men de tingene hun sier er hverken ment som humor eller tull, det er en tone av slemhet i det og det er derfor jeg reagerer, men det er kanskje vanlig å oppføre seg slik i følge tråden jeg?

Ts

Helt ærlig? Slik du beskriver henne innledningsvis virker som skallet på et menneske, som fasaden. Det du fyller på med etterhvert høres mer ut som en nyansert personlighet til et menneske som er og gjør mye godt, MEN som natyrligvis ikke liker alt, alle og er en uutømmelig kilde av empati. 

Anonymkode: c4c69...cbc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen hadde sikkert blitt såret av å lese denne tråden. Man må begynne med seg selv før man kritiserer andre. 

Anonymkode: 4290a...f3d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Venninnen hadde sikkert blitt såret av å lese denne tråden. Man må begynne med seg selv før man kritiserer andre. 

Anonymkode: 4290a...f3d

Hun hadde nok ikke det. Det er jo venninnen som kritiserer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis noen driver hersketeknikk her, er det vel ts? Venninnas utsagn til ts er ærlige og rett fram. i stedet for å si direkte at hun er uenig og/eller misliker utsagnet, begynner ts å late som om hun ikke hører, og forsøker å få venninna til å forsvare sin mening som om det var en slags rettssal. 

Nei, ts stiller oppfølgings spørsmål. Å spørre "hva mener du" er ingen hersketeknikk. Hvis venninnen endrer det hun sier så klarer hun ikke stå for det hun har sagt. Jeg hadde også spurt det samme om noen sa "den satt du." Om et plagg jeg brukte, og hverfall om tonefallet tilsa at det var ironisk. Hvis man føler man ikke helt forstår eller oppfatter riktig så spør man, der kalles kommunikasjon. Hvis den andre endrer det man sier blir det bare tull, og mistillit. 

Men for all del ta ts for det det er verdt for deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...