Gå til innhold

Er dette skammekrok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du forresten at det var 45minutter? Barnet kan klokken? Læreren har informert? Bare i tilfelle det kan være en misforståelse om tid 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med tanke på hvordan unger i dag snakker til hverandre og til lærere så bør foreldre i stor grad være glade for at lærere på skolen tar tak i negativ oppførsel. Neste gang er det ditt barn som får slengt etter seg "Gå å ta livet av deg din feite hore". (Sier ikke at det var dette deres barn sa nå, men om det ikke blir stoppet så eskalerer det.)

Om dette er det rette tiltaket vet jeg ikke - men bedre med noen tiltak og konsekvenser enn at det blir litt tilsnakk også skjer det ingenting.

Anonymkode: d3498...f81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er leder i FAU på min skole og sitter i driftsutvalget, og hadde jeg fått kjennskap til at en elev hadde fått en slik konsekvens hadde jeg rådført foreldrene til å ta det opp med rektor samtidig som at jeg hadde bedt om en samtale med rektor. Konsekvenser skal gis i forhold til alder og utviklingstrinn, men konsekvenser skal ikke være straff på denne måten. Kanskje det er korrekt at barnet blir tatt ut, men da skulle det vært en lærer/assistent som hadde vært samme med barnet og snakket med det. Et barn på 6 år må ha veiledning når det har gjort eller sagt noe galt, og det må få beskjed om at handlingene var feil og sårende på en trygg og god måte. Problemet i denne situasjonen er at ett barn tar ikke lærdom av en slik straff, om noe kan barnet bli enda mer frustrert og ende med å si enda mer sårende ting til andre barn. 

Anonymkode: 00584...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (8 minutter siden):

Hvordan vet du forresten at det var 45minutter? Barnet kan klokken? Læreren har informert? Bare i tilfelle det kan være en misforståelse om tid 

Vi har fått beskjed om at innesitting er i storefri og det er 45 minutter. Barnet kan ikke klokka men sa at det var veldig lenge å sitte der, og at det ble fulgt dit rett etter mat og ble hentet etter at det ringte inn noe som stemmer godt

Anonymkode: af9c5...1eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke lov på noen måte . Rektor må kontaktes. 

Hadde en situasjon med min sønn som vippet på stolen. Han fikk som straff å stå gjennom resten av skoledagen uten lov å sette seg ned ved pulten. Vikaren skrev også på tavla : " Per skal stå resten av dagen " 

Greit at man ikke skal vippe på stolen. Ring gjerne hjem om det. Irettesett i tillegg. Men hersketeknikker utenom lovverket - på grensa til mobbing ifra en voksenperson ifht maktmisbruk må få tilsvar. 

Jeg troppet opp på skolen. Og vedkommende ba om unnskyldning. 

Snakket også med ledelsen som gav meg medhold. 

Jeg er nemlig FOR større DISIPLIN i skolen ,- men ikke skammekrokgreia. Da innehar ikke pedagogen kompetansen som er nødvendig. I vårt tilfelle var det en eldre assistent i 50-åra,som ikke var lærer. 

Anonymkode: 9ddca...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med tanke på hvordan unger i dag snakker til hverandre og til lærere så bør foreldre i stor grad være glade for at lærere på skolen tar tak i negativ oppførsel. Neste gang er det ditt barn som får slengt etter seg "Gå å ta livet av deg din feite hore". (Sier ikke at det var dette deres barn sa nå, men om det ikke blir stoppet så eskalerer det.)

Om dette er det rette tiltaket vet jeg ikke - men bedre med noen tiltak og konsekvenser enn at det blir litt tilsnakk også skjer det ingenting.

Mens jeg forstår poenget ditt så er det ikke i nærheten av så alvorlig. Barnet kalte ett annet barn "rumpe". Og som sagt, vi var enige i konsekvensen at barnet skal sitte sammen med lærer, snakke og gjøre oppgaver. Vi var ikke enige i at barnet skulle sitte alene i 45 minutter uten samtalen og uten at noen gikk innom for å se til at alt var bra

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er leder i FAU på min skole og sitter i driftsutvalget, og hadde jeg fått kjennskap til at en elev hadde fått en slik konsekvens hadde jeg rådført foreldrene til å ta det opp med rektor samtidig som at jeg hadde bedt om en samtale med rektor. Konsekvenser skal gis i forhold til alder og utviklingstrinn, men konsekvenser skal ikke være straff på denne måten. Kanskje det er korrekt at barnet blir tatt ut, men da skulle det vært en lærer/assistent som hadde vært samme med barnet og snakket med det. Et barn på 6 år må ha veiledning når det har gjort eller sagt noe galt, og det må få beskjed om at handlingene var feil og sårende på en trygg og god måte. Problemet i denne situasjonen er at ett barn tar ikke lærdom av en slik straff, om noe kan barnet bli enda mer frustrert og ende med å si enda mer sårende ting til andre barn. 

Anonymkode: 00584...2b9

Takk for godt svar! Vi skal ta det med rektor ja da vi føler at vi kun møter en vegg med lærerene. Helt enig i at konsekvenser skal stemme overens med modenhet og alder, og jeg klarer ikke å se hva som skal komme godt ut av en straff som dette jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Luckiness skrev (26 minutter siden):

Det spiller uansett ingen rolle

Anonymkode: db931...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke et greit tiltak og hva tenker du lærer av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg håper at så mange som mulig kan svare på dette. Det er ikke jeg som har satt barnet i det jeg føler er skammekrok, og jeg er sterkt uenig i denne straffen, men jeg ønsker å samle så mye informasjon som mulig.

Ett barn har sagt noe det ikke skal til ett annet barn, dette var en førstegangsforseelse men likevel ikke greit og det er forventet en konsekvens for dette.

Konsekvensen blir at barnet som da er 6 år blir satt alene på ett lite rom det er plass til ett bord og 2 stoler og ingen vinduer, der blir barnet sittende helt alene med lukket glassdør i 45 minutter før det blir hentet igjen. Ingen voksne åpner døren for å prate med barnet, i løpet av de 45 minuttene er voksenkontakten barnet har kun at voksne som går forbi ser på barnet. Er det virkelig innafor å sette ett barn i denne situasjonen? Og vil dette gå inn under skammekrok?

Jeg håper at dere som er snille og svarer holder dere til tema angående dette, og som kan komme med litt konstruktive tilbakemeldinger på dette. Jeg sier på forhånd også takk til alle som tar seg tid til å svare.

Slutt å snakke om konsekvens av ditt og konsekvens av datt, dette er blitt et moteord man feilbruker i dagligtale om alt mulig. 

Det dette barnet her blir utsatt for er totalt uakseptabelt. Hvem har sagt s denne isoleringen fra andre varte i 45. minutter? Barnet eller voksne? Barnet har neppe tidsperspektiv på så lang tid. 

Er hendelsen fra skole eller bhg/etter skole på sfo/aks? I så fall skal dette rapporteres opp over i systemet, og det barnet skal Aldri  tilbake og overlates til de samme voksne igjen. 
Skal barnet tilbake til institusjonen hvor dette har skjedd, så skal den voksne som stod ansvarlig for denne isoleringen fra all sosial omgang med andre fjernes. 
Her må de voksne som er ansvarlig og de som vet reagere på en annen måte enn å ty til kvinneguiden. 

Anonymkode: 73939...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er virkelig ikke bra. Sosial isolasjon er en straff som er svært utfordrende for mennesker generelt, og barn spesielt. Dette er en av mekanismene hjernen utviklet før vi i det hele tatt ble mennesker. Sosial isolasjon er knyttet til dødsangst, da dette hjalp oss å overleve den gang vi var helt avhengig av å leve i grupper. Denne mekanismen lever i beste velgående i dag, til tross for at vi rasjonelt sett vet bedre.

Å bli overlatt til seg selv, kjenne på utrygghet, ikke ha noen form for støtte, imens man grubler over egen skam uten veiledning. Det er slik man bygger angst hos barn. Det kan utvikle en trigger som eskalerer, særlig om denne læreren har tenkt å gjenta straffen.

Anonymkode: e1399...260

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvaaa... Dette er jo ikke greit. En voksenperson burde vært med barnet.

Anonymkode: e5bd2...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spiller uansett ingen rolle

Enig i at det ikke er greit med straff uansett. Jeg var bare nysgjerrig på hvordan man vet det er 45 minutter. Straff er straff uansett 5min eller 45min, men det er fint at TS og barnet vet tiden med sikkerhet nå som det er tatt og tas videre med skolen og gjerne høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke problemet. Barn skal pakkes inn i bomull og ingenting skal få konsekvenser,slik blir det ikke bra mennesker av. 

Anonymkode: 9358e...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper dessverre dette blir mer vanlig, all den tid fysisk inngripen ikke skal brukes.

Jeg ville likevel ikke tatt hele situasjonen gjenfortalt av et barn, rent bokstavelig. Sannheten ligger som oftest et sted på midten. 

Men 45.min er jo hèlt rablende overdrevent. Er det en type pausetid man er ute etter for å la barnet roe seg, så vil det være tilstrekkelig med 5-10.min. 

Håper dere kommer fram til en god løsning og at dere blir hørt :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å sette ett barn i en skammekrok når de gjør noe slemt mot andre. Barn trenger å lære at slemme handlinger ikke er greit. Men jeg synes barna skal sitte like mange minutter som alderen deres. For en 6 åring er det nok å sitte i 6 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (13 minutter siden):

Greit å sette ett barn i en skammekrok når de gjør noe slemt mot andre. Barn trenger å lære at slemme handlinger ikke er greit. Men jeg synes barna skal sitte like mange minutter som alderen deres. For en 6 åring er det nok å sitte i 6 minutter.

Nei det er ikke greit å bruke skammekrok 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...