Gå til innhold

Er dette ett hint fra naboen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

før så bodde ikke folk så tett på hverandre, i dag er det mye mer vanlig og bo i blokk eller flerboliger hus av noen slag.

Vil bare poengtere det siden i dag skal jo ikke barn sitte stille, de skal ikke leke og helst ikke eksistere.
Verden har forandret seg ja, men jeg tror det er vi voksne som er mer selvopptatte og tåle mindre i dag enn at barn har endret seg så mye.

Anonymkode: bb099...54c

Jeg vokste opp i blokk på 70-tallet. Vi lærte absolutt å ta hensyn. En av mine foreldrre vokste opp på gård med 3 generasjoner  (og flere fra samme generasjon. Jeg er ikke i tvil om at de også lærte å ta hensyn. Tilbrakte mye tid som barn hos vedkommendes foreldre, og det var forventet at vi ikke var høylytte eller løp inne i huset. Vi kunne leke så mye vi ville ute (og gjorde det), men heller ikke der var det fritt frem for veldig høylytt lek. 

Anonymkode: 26eee...3b3

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor du i blokk bør du tåle at et barn løper over gulvet i ny og ned. Om det er hele dagen eller seint på kvelden så er det noe annet. Det å bo i blokk er et valg man tar og da må man forholde seg til folk, og barn må få være barn. Pass på at det ikke er på tidspunkter som er ugunstige for henne, jobber hun feks natt, så er det jo veldig kjedelig at et barn løper hele dagen og tramper når man prøver å sove. Ta en prat med henne🤗

Anonymkode: 711ad...107

Hvorfor må ikke de som har barn i blokk lære barna at de ikke skal løpe og skrike inne? 

Anonymkode: a68d7...be7

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn må få være barn, selv om de bor i blokk! Lev som normalt dere, det er hun som må skjerpe seg. Så teit å hinte på den måten.

Anonymkode: 67c22...f6d

det er ikke normalt og løpe og skrike inne

Anonymkode: a68d7...be7

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må få være barn, selv om de bor i blokk! Lev som normalt dere, det er hun som må skjerpe seg. Så teit å hinte på den måten.

Anonymkode: 67c22...f6d

Hvorfor er det bare hun som må skjerpe seg? Bor man i blokk, eller tettbygde strøk, må man forvente en viss mengde støy fra naboene, samtidig som man må lære å ta hensyn til naboene og ikke støye i en grad som er sjenerende for andre. Dette gjelder likemye familier med barn, som voksne. Man fritas ikke ansvaret med  å ta hensyn til andre bare fordi man har/er barn. 

Som flere er inne på, så er det ikke gitt at naboen under setter på musikk demonstrativt, men for å blokkere ut lyden av trampingen osv. Er musikken til bry og/eller ts er bekymret for at de selv er til bry, kan ts ta en vennlig prat med naboene sin om hva de begge kan gjøre for å ta mer hensyn til hverandre.  Kommunikasjon kan løse så mangt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi bor i 2 etg i en blokk med en aktiv gutt på snart 4 år. Under oss bor en dame i 40 årene. Hun er veldig rolig og vi hører henne ikke mye. Av og til blir gutten vår veldig hyperaktiv og løper, leker og bråker litt og da setter hun under oss på høy musikk. Hun gjør ikke det ellers. Bør vi ta det som ett hint?

Anonymkode: 219ec...48e

Er ikke sikkert hun mener det som et hint. Kanskje hun bare foretrekker å høre musikk over tramping å det er jo egentlig forståelig. Det betyr ikke at hun mener barnet deres skal slutte. 

Anonymkode: 1e7d7...632

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig barn skal få være barn. Bor man i blokk vil man alltid kunne høre noe støy fra naboer. Om det er barnelek, musikk, øving på instrument, prating på terrassen, når man er uheldig og mister noe i gulvet. Til og med lyden av at det trekkes ned på do kan det være mulig å høre i enkelte eldre blokker. 

Men ville likevel forsøkt å unngått at det blir for mye og langvarig løping. Løper et barn frem og tilbake i 10 minutter så må man kunne be de leke rolig, gå eller på annen måte få ut energien. Kanskje gå ut eller utfordre barnet på å heller gå så sakte barnet kan, krype, åle seg o.l (altså på gøy, for barn kan synes slike utfordringer er gøy «prøv å ål deg fortest mulig fra stuen og til kjøkkenet»). 
Vet ikke hvordan lyden er, men det går også an å kjøpe gummimatte (tykk treningsmatte lignende) som kanskje demper litt. Mener ikke at hele leiligheten skal dekkes i det. Men kanskje støy reduseres hvis den brukes til å hoppe, turne og danse på? Noen enkle hensyn tenker jeg man kan forsøke for alle parter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi bor i 2 etg i en blokk med en aktiv gutt på snart 4 år. Under oss bor en dame i 40 årene. Hun er veldig rolig og vi hører henne ikke mye. Av og til blir gutten vår veldig hyperaktiv og løper, leker og bråker litt og da setter hun under oss på høy musikk. Hun gjør ikke det ellers. Bør vi ta det som ett hint?

Jeg har selv hatt naboer i etasjen over med to svært aktive gutter som da var rundt 2 og 4 år. Dette er små leiligheter på 40 kvadrat og jeg ble svært overrasket da de flyttet inn. Leilighetene egner seg ikke for en familie på 4. Jeg hadde likevel ikke forutsett hvor mye to barn kan bråke.

Det hørtes ut som en flokk ville hester løp løpsk hver ettermiddag/kveld. Jeg kunne bare glemme å se på tv, lese bok eller høre på rolig musikk. Bråket overdøvet alt. Jeg forstår at man må regne med litt bråk når man bor i en blokk, men man skal også ta hensyn til naboene sine. Så da satte jeg ofte på høy musikk. Ikke som hint, men for å slippe rabalderet fra etasjen over. 
Jeg måtte til slutt si fra. Det var jo heller ikke sikkert at de var klar over hvor lytt det var mellom etasjene siden de bodde øverst. Da skjønte jeg at faren løp der sammen med barna. Det provoserte meg mye mer enn om det bare hadde vært barna. Han burde jo heller tatt guttene med ut!

Så noen tips fra meg som mine naboer ikke fulgte: Gå ut med ungene om det blir for voldsomt. Ikke oppfordre til slik lek inne. I tillegg kan du investere i gode gulvtepper og tøfler med myk såle. Da tenker jeg du har gjort ditt for å begrense bråket. 

Anonymkode: 675fd...473

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om jeg vokster opp i enebolig på landet lærte vi at det ikke var greit å løpe, herje og bråke inne.
Da ble vi hevet ut for å leke siden vi opplagt ikke hadde vært i nok aktivitet den dagen. 

Anonymkode: a7d40...ace

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnikkSnakkmf skrev (9 timer siden):

Ja, det er ett klart hint, men ikke en ok måte å hinte på, hun kunne kommet opp og snakket med dere i stedet for å være så demonstrativ. Betyr det at barnet ditt må sitte musestille inne? Nei. Begrense løping, ja kanskje, kommer an på hvor mye/ ofte det skjer. Barn er barn, og lager lyd! Naboen under, har som dere valgt å bo i blokk, da hører man hverandre, sånn er det bare. Kom henne i forkant og gå og snakk med henne selv, kanskje?

Kan jo hende hun spiller musikk hun liker for å overdøve trampingen, ikke for å demonstrere. Jeg ville heller hørt musikk en gærne unger selv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hololo skrev (9 timer siden):

Denne "stakkars" naboen har med vit og vilje bosatt seg rett ved andre folk, da kan du få naboer med unger, naboer som spille musikk eller på en eller annen måte bråke.

skyr du bråk så mye så finnes det en enkel måte å fikse det på, ikke mye stakkars med andre ord.

Ikke bare barn som kan bråke.

TS kan jo faktisk ta hensyn og ta barna ut en tur når det merkes at de girer seg opp? 

Anonymkode: bf16e...3ee

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor man med andre folk under seg så løper man ikke inne, så enkelt bør det faktisk være. 

Anonymkode: 69944...831

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er sikkert det er en vond baktanke med det. 

Nei, det er ikke sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis alle tok litt hensyn til hverandre hadde livet blitt litt bedre. Barn trenger ikke løpe frem og tilbake inne hvis det er lytt. Ingen hadde likt det.

Men skjønner hvorfor det er bråk og herjing i klasserommet når ingen lenger lærer å ta hensyn.

Anonymkode: 71a9e...749

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde en nabo over oss som spilte samme sang på piano både sent og tidlig, han hadde også katter som pissa overalt og mjauet ofte og skrapa rundt dørene. Jeg satt på musikk når han begynte. Irriterer meg mer over voksne som ikke tar hensyn enn barn som er barn. Likevel må jo folk få leve, også de som bor i blokk. Voksne har ansvar for å si ifra selv, og det burde din nabo gjøre om hun har så store problemer med dere. Hvis ikke kan dere jo glatt ignorere litt musikk. 

Anonymkode: 52d62...a7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (4 timer siden):

Synes egentlig barn skal få være barn. Bor man i blokk vil man alltid kunne høre noe støy fra naboer. Om det er barnelek, musikk, øving på instrument, prating på terrassen, når man er uheldig og mister noe i gulvet. Til og med lyden av at det trekkes ned på do kan det være mulig å høre i enkelte eldre blokker. 

Men ville likevel forsøkt å unngått at det blir for mye og langvarig løping. Løper et barn frem og tilbake i 10 minutter så må man kunne be de leke rolig, gå eller på annen måte få ut energien. Kanskje gå ut eller utfordre barnet på å heller gå så sakte barnet kan, krype, åle seg o.l (altså på gøy, for barn kan synes slike utfordringer er gøy «prøv å ål deg fortest mulig fra stuen og til kjøkkenet»). 
Vet ikke hvordan lyden er, men det går også an å kjøpe gummimatte (tykk treningsmatte lignende) som kanskje demper litt. Mener ikke at hele leiligheten skal dekkes i det. Men kanskje støy reduseres hvis den brukes til å hoppe, turne og danse på? Noen enkle hensyn tenker jeg man kan forsøke for alle parter. 

Men hvorfor kan ikke naboen få høre på musikk mens barna løper? Hvorfor må naboen være stille fordi barna skal løpe?

Jeg har ingen interesse av å sitte å høre på barn løpe, da vil jeg heller høre på musikk. Det er helt greit for meg at barna løper, det kunne ikke falt meg inn å klage på det eller be de roe seg, men jeg setter på musikk for min egen del.

Anonymkode: 23a3c...a56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at hvis man bor tett på andre mennesker, så skal man ha en viss toleranse for å høre helt normale hverdagslyder fra dem. 

Men herjende barn inne? Er det ikke en del av barneoppdragelsen at man lærer barna at det er forskjell på innelek og utelek? Innestemme og utestemme? 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men hvorfor må dere løpe inne? Det er en skikkelig uting, uavhengig av om noen bor under dere eller ikke.

Ja man skal tåle litt når man bor i blokk, men det går an å ta litt hensyn likevel :)

Anonymkode: f6f83...53e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 22.32):

Sannsynligvis ja. Eller bråket fra deres leilighet er såpass ubehagelig at hun setter på musikk hun liker, for å drukne bråket fra dere, som hun ikke synes er hyggelig, uten at hun mener det som noe hint - bare en beskyttelse mot bråket. I begge tilfeller handler det om bråk fra dere. Om dere kan ta hensyn, bør dere gjøre det, og dempe bråket. Fireåringer lager mye lyd, men en del lyder kan man dempe. F.eks.: har dere lagt tepper på gulvene der barnet leker? Det er svært stor forskjell på smellene og brakene nedover i etasjene fra harde leker som kastes i gulvet to hundre ganger om dagen, om lekene treffer parkett eller teppe. Hensynsløse naboer med barn har parkett uten teppe. Hensynsfulle naboer med barn har teppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til bråk over meg jeg og. Pleier å sette på musikk som overdøver lydene her og ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er ganske sikkert at det er et resultat av løpingen og bråkingen. Så kan det jo hende hun tenker det er greit nok at det løpes iblant, men at hun da heller vil høre på musikk enn den jævlig irriterende dunkingen fra over seg, fremfor at hun mener dere gjør noe spesielt galt. 

Tenker uansett at det kan være greit å ta en liten prat med en hyggelig og velment inngang dersom dette skjer ofte.

Anonymkode: d0d65...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...