AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:01 #121 Del Skrevet søndag kl 23:01 Mardina skrev (4 minutter siden): Jeg forholder meg stort sett til det statistikken viser. Jeg verken gidder eller orker å sette meg inn i det tekniske, politiske osv. Jeg er fornøyd med å ha elbil. Men igjen. Det var jo du som antydet at folk kjøper elbil, selv om de vet om at de taper rekkevidde osv, fordi fordelene med bilen veier opp det negative. Men det blir jo er jo ikke realiteten. De fleste kjøper nok elbil pga insentivene, og det faktum at vi blir "tvunget" over på elektrisk alle som en etterhvert. Ikke fordi at bilen i seg selv er så enestående. Ingenting er vel bedre enn at du er fornøyd med ditt valg. Men det er lov å se bakdelene med elbiler også. Ikke bli helt blind. Anonymkode: fc890...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:13 #122 Del Skrevet søndag kl 23:13 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 22.22): Jeg byttet fra elbil til hybrid, rett og slett fordi elbilen hadde så mange feil at jeg fikk helt skrekken. Ladeproblemer alle andre steder enn hjemme, ante aldri om jeg kom meg hjem osv. Tror jeg fikk helt traumer av den bilen. Rekkeviddeangst får en annen dimensjon når du prøver ladestasjon nummer 4 eller 5 og ber til gud om at bilen endelig vil ta imot strøm. Etter 6 måneder med hybridbil, kjøpte jeg elbil igjen. Denne gangen splitter ny, så det er noen andre sitt problem om den går i stykker. Den har like lang rekkevidde som hybridbilen og er en drøm å kjøre. Anonymkode: 43ef4...4f7 Hvilken elbil er dette? Jeg har selv hybridbil og fordelen er jo at jeg da kan kjøre ubegrenset. Bruker selvsagt da i hovedsak bensin på langturer, men praktisk om man skal kjøre lange avstander. Trodde da alle elbiler måtte lades? Anonymkode: ee7f7...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet søndag kl 23:36 #123 Del Skrevet søndag kl 23:36 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilken elbil er dette? Jeg har selv hybridbil og fordelen er jo at jeg da kan kjøre ubegrenset. Bruker selvsagt da i hovedsak bensin på langturer, men praktisk om man skal kjøre lange avstander. Trodde da alle elbiler måtte lades? Anonymkode: ee7f7...fb5 Leser det som anonym 43ef4...4f7 hadde ladeproblemer med forrige elbil. Mulig det var en bil med kort rekkevidde, slik den måtte lades løpet av dagen en del ganger. Når det feilet ble det mye styr, forståelig nok. Kjøpte en annen ny elbil. Den har omtrent samme rekkevidde som hybridbilen anonym 43ef4...4f7 kjørte en periode. Da henvises det trolig til rekkevidde for hybridbilen på bensin, rekkevidden på strøm for hybridbiler er ofte kort. Pga den lange rekkevidden lades den nye elbilen i hovedsak lades hjemme vil jeg tro? Endret søndag kl 23:39 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet mandag kl 05:44 #124 Del Skrevet mandag kl 05:44 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har kjørt bil i mange år jeg også, og til og med hatt en ID.4 GTX. Solgt nå, heldigvis. Men det er IKKE positivt at de mister så mye rekkevidde på motorvei! Man må kunne se det negative med elbiler også, selv om man stort sett er fornøyd med bilen til sitt bruk. Hvis ID'n er den beste bilen du har hatt, sier det kanskje mer om hva du har kjørt før.... Lysa på den er bra da... Anonymkode: fc890...5b3 Ja, det gjør det nok helt sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:50 #125 Del Skrevet mandag kl 08:50 Ingen blir tvunget til å kjøpe elbil. Enda. Nisser, altså. Tenk å være gift med et drivstoff! Anonymkode: 61278...6ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet mandag kl 10:27 #126 Del Skrevet mandag kl 10:27 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men igjen. Det var jo du som antydet at folk kjøper elbil, selv om de vet om at de taper rekkevidde osv, fordi fordelene med bilen veier opp det negative. Men det blir jo er jo ikke realiteten. De fleste kjøper nok elbil pga insentivene, og det faktum at vi blir "tvunget" over på elektrisk alle som en etterhvert. Ikke fordi at bilen i seg selv er så enestående. Ingenting er vel bedre enn at du er fornøyd med ditt valg. Men det er lov å se bakdelene med elbiler også. Ikke bli helt blind. Anonymkode: fc890...5b3 Jeg vet at det er ulemper med elbil. Men fordelene veier opp for de få ulempene det er med elbil. Så da er elbil verdt det for meg. Og sikkert mange andre med meg. Er det så vanskelig å forstå? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet mandag kl 10:39 #127 Del Skrevet mandag kl 10:39 Har hatt EL-bil i 1 1/2 år nå. Tror jeg har ladet langs veien 4-5 ganger på disse 18 månedene. Det har vært på tur Oslo-Voss med innlagt spisepause med unga på McDonalds på Flå og et par ganger på Lillehammer på tur Oslo-Åndalsnes, med innlagt handling på Strandtorget. Lader hjemme i garasjen 1 gang i uken, de ukene jeg ikke lader gratis på jobb. Tror bruksmønster har svært mye å si for hvor fornøyd man er med å kjøre EL-bil. Siste jeg har opplevd som utfordrende med bilhold etter jeg anskaffet EL, er lading. For meg ville det vært utenkelig å gå tilbake til bensin/diesel. Har faktisk akkurat byttet inn bil nr 2 til EL også. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:18 #128 Del Skrevet mandag kl 13:18 Jeg har gjort det. Da det kom regning på 250.000,- for bytte av batteri etter en bitteliten skade. Slikt gidder jeg ikke. Kjører bensinbil igjen. Anonymkode: cb43c...538 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:24 #129 Del Skrevet mandag kl 13:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har gjort det. Da det kom regning på 250.000,- for bytte av batteri etter en bitteliten skade. Slikt gidder jeg ikke. Kjører bensinbil igjen. Anonymkode: cb43c...538 Bisarrt, da er du blant de 1% av elbileierne som har opplevd dette. Men som i gamle dager: Når girkasse og/eller motor ryker, ryker gjerne bilen med. Anonymkode: 61278...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet mandag kl 13:25 #130 Del Skrevet mandag kl 13:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har gjort det. Da det kom regning på 250.000,- for bytte av batteri etter en bitteliten skade. Slikt gidder jeg ikke. Kjører bensinbil igjen. Anonymkode: cb43c...538 Men om du har en elbil med en bitteliten skade i batteriet burde vel forsikringen gjelde? Og hvordan klarte du å skade en batteripakke såpass at hele batteriet måtte byttes uten mulighet for å reparere den skadde cellen? Og igjen, uten forsikring? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet mandag kl 14:36 #131 Del Skrevet mandag kl 14:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gjort det. Da det kom regning på 250.000,- for bytte av batteri etter en bitteliten skade. Slikt gidder jeg ikke. Kjører bensinbil igjen. Anonymkode: cb43c...538 Hvor gammel var den el-bilen? Garanti på batteri på min ID3 er 8 år eller 160.000 km. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet mandag kl 14:51 #132 Del Skrevet mandag kl 14:51 newman01 skrev (1 time siden): Men om du har en elbil med en bitteliten skade i batteriet burde vel forsikringen gjelde? Og hvordan klarte du å skade en batteripakke såpass at hele batteriet måtte byttes uten mulighet for å reparere den skadde cellen? Og igjen, uten forsikring? Mener det var en sak med Jaguar i-pace hvor batteriets bunnplate var skadet. Ett hull. Men ingen skade på selve batteriet inni. Pga Jaguars regler for reparasjon ble prisen hinsides høy. Tror dette gjelder denne saken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet mandag kl 15:02 #133 Del Skrevet mandag kl 15:02 Det er fordeler og ulemper (ikke bakdeler) med begge typer biler. Det jeg synes er største ulempen med batteribil er at det er som å kjøre rundt med en tank som rommer kun 20L drivstoff og som krymper til 15L om vinteren eller ved motorveikjøring. Og fylling av denne tanken skjer gjennom ett så tynt høl at fylling lett tar noen timer (hjemme) men er ikke noe lyn på såkalte hurtigladere heller. Hengerfeste kan jeg bare glemme (max 500kg). Men fordelene oppveier så langt dette: At kupevarmen kommer øyeblikkelig uten å vente på at motoren skal bli varm. Påfylling av drivstoff skjer hjemme mens jeg sover. Drivstoff er særdeles billig i forhold til eks bensin. Den er som skapt for småkjøring. Nå har jeg min første elbil siden 2022 men kan vanskelig se at det blir noe annet ved neste bytte heller. Det som er 100% sikkert, det blir ingen tesla, aldri! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet mandag kl 21:58 #134 Del Skrevet mandag kl 21:58 (endret) newman01 skrev (8 timer siden): Men om du har en elbil med en bitteliten skade i batteriet burde vel forsikringen gjelde? Og hvordan klarte du å skade en batteripakke såpass at hele batteriet måtte byttes uten mulighet for å reparere den skadde cellen? Og igjen, uten forsikring? Er bilen innenfor garanti og batteri slutter å fungere uten ytre påvirkning vil det være en garanti eller reklamasjons sak. Reklamasjon gjelder 5 år, kan ikke fravikes ved salg til forbruker. Garanti i 8 år for de fleste merker. Om en selv har påført skaden er det kasko forsikring som vil dekke reparasjon. Oppstår skaden av "seg selv" kan det dekkes om en har kaskoforsikring med maskinskade eller toppkasko dekning. Maskinskade gjelder gjerne til bilen er 8-10 år gammel, vilkår varier. Er skaden påført av en annen bil / fører vil det være motpartens ansvarsforsikring som dekker skaden. At det er kostbart å reparere batteriene er forbundet med at ikke alle produsenter har gjort det enkelt å reparere batteriene. Produsenten sier gjerne batteriet må byttes. Forsikringsselskapene bruker merkeverksted som må følge produsentens instruks. Merke uavhengige verksteder som faktisk gjør reparasjon eller kan bytte til et annen brukt del blir det flere av etter hvert som garantiene går ut og det blir et marked for dette. Endret mandag kl 21:59 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #135 Del Skrevet 21 timer siden Elbil har tatt planned obsolescence til et nytt nivå. Antatt levetid på biler en halvert. Vedlikeholdkostnader er også tatt til et nytt nivå da de inneholder mengder av elektronikk og mekanikk som er uakseptabelt dyrt å skifte når det svikter. Anonymkode: 09840...f51 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #136 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Elbil har tatt planned obsolescence til et nytt nivå. Antatt levetid på biler en halvert. Vedlikeholdkostnader er også tatt til et nytt nivå da de inneholder mengder av elektronikk og mekanikk som er uakseptabelt dyrt å skifte når det svikter. Anonymkode: 09840...f51 Der er hovedproblemet. El biler er greie når de er ny, men tviler vi blir å se mange veteran elbiler på veien. Drivstoffbiler fra 1995 ser jeg hver dag i bruk. Anonymkode: 4d653...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #137 Del Skrevet 20 timer siden Min elbil har mistet 7% av kapasitet og 50% av verdi på 3 år. Solid "investering" haha. Anonymkode: 20de3...ac1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #138 Del Skrevet 20 timer siden Det nye statussymbolet, LIDAR. (optisk radar). Koster en årslønn å bytte etter garantitiden. Volvo XC-90: Anonymkode: 09840...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #139 Del Skrevet 20 timer siden Jada jalla, og bensinbiler kommer uten LIDAR og annen elektronikk? Haugevis med gamle elbiler er fortsatt på veien, og de som ikke er å se med sine gamle "EL"-skilt, finner du igjen i Ukraina og andre plasser. Det er ikke fordi disse bilene er så påstått umulige å eie. Her er det mange som uttaler seg om ting de ikke har peiling på i det hele tatt, og det er så voldsomt provoserende. Hvorfor? Hva er motivasjonen for å legge seg i seng med diesel eller bensin? Anonymkode: 61278...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #140 Del Skrevet 20 timer siden Vi bor sentralt på Østlandet og kjører bare korte turer. Opp og ned til hytta ved Lillehammer er den desidert lengste strekningen. Skal vi på ferie så kjører vi til Gardermoen. Elbil er rett og slett det mest økonomiske og lettvindte. Har lader både hjemme i garasjen og på hytta, så trenger aldri lade på bensinstasjoner. Hadde vi vært en familie som drev med bilferier, eller generelt kjørte mye, så ville vi selvsagt gått for fossilt. Å vente 20 min+ for å lade bilen på en ladestasjon er totalt uaktuelt. Anonymkode: 74f33...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå