Gå til innhold

Vil ikke låne vekk bunaden til min niese

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble nylig invitert til min niese sin konfirmasjon. Moren hennes, min søster, ble mor i veldig ung alder og har siden tatt mange ugunstige valg i livet som dessverre ført til at hun i dag har svært dårlig økonomi. Jeg har lite kontakt med søsteren min og har truffet niesen min kanskje 3-4 ganger de siste 5 årene, det kun i forbindelse med at de har vært tilstede i større familiesammenkomster (begravelse, minnestund, 60 årslag). Ble derfor litt overrasket over at jeg ble invitert i konfirmasjonen til hennes datter, og det over en tekstmelding. Enda mer overrasket ble jeg da min søster, i samme melding, ba meg låne vekk bunaden min til dattera hennes som skal konfirmere seg. 

Jeg har en bunad jeg har spinket og spart til i nesten 10 år. Det var først for to år siden, da jeg var 32 år gammel, den var komplett med alt sølvet, kyse, beltet osv. Jeg kommer fra enkle kår, der mor var helt alene med flere barn og ingen av oss fikk bunader i konfirmasjonen, slik det er vanlig i dag. Mor var lavlønnet og slet med å få endene til å møtes, det var såvidt vi hadde mat og klær nok i barndommen, luksus ting som bunader kunne vi bare drømme om. Så bunaden min måtte jeg spare til selv i voksen alder. Jeg er glad for at jeg klarte å bryte ut av det mønsteret jeg vokste oppi der vi levde fra hånd til munn, har i dag en god jobb og utdanning. Jeg er godt etablert med egen familie. Jeg er mye med svigerfamilien, men har lite kontakt med min familie, bortsett fra en søster (ikke hun som ville låne bunaden). 

Så min umiddelbare reaksjon når jeg så den smsen var å si nei, men sendte ikke det svaret, jeg ble sittende å tenke. Jeg kjenner ikke niesen min,  og fikk ikke ett godt inntrykk av henne sist jeg traff henne, på 60 årslaget til min onkel. Føler ikke at hun er en som tar godt vare på ting og virket som en høylytt litt «bøllete» type.  Jeg tok opp dette med min søster, hun jeg har kontakt med, hun ville også at jeg skulle låne vekk bunaden til niesen min. Hun argumenterte for at dette betyr enormt for min niese, ettersom de mest sannsynlig ikke har råd til å leie en bunad til konfirmasjon. Og i følge henne er det nå blitt «obligatorisk» med bunad for de fleste jenter som konfirmerer seg. Niesen min vil skylde seg ut og det kan potensielt ødelegge den store dagen hennes. Og vil hun garantert ta vare på bunaden, fordi hun vet at den er lånt. Søsteren min har også sagt at det kan potensielt bli anstrengt/dårlig stemning på konfirmasjonen, hvis jeg velger å komme etter å ha nektet og låne vekk bunaden.

Hva hadde dere gjort i den situasjonen? Magefølelsen min sier nei.

Anonymkode: 1d2cf...7a7

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Feil i overskriften, det skal stå «Jeg vil ikke låne vekk bunaden min til niese». Beklager 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er verdens kjipeste tante. 

Anonymkode: 6034f...de1

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså tror du virkelig den vil bli ødelagt om hun får låne den?

Hvis du har så dårlig magefølelse som du sier så takk nei da vel, finn på en gyldig grunn til at du dessverre ikke kan komme så slipper du vel unna utlån også.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din søster kan leie en bunad til datteren sin. Du kan faktisk si at du dessverre ikke låner bort plagg av slik verdi, uavhengig av hvem det skulle gjelde. Plagget må vel i tilfelle utlån også ha ekstra forsikring? 

Anonymkode: 92855...d32

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sitter bare og tenker at du skal vel ha den på deg selv? Da er svaret enkelt og trenger ikke alle de paragrafene dine?

Anonymkode: 0489b...935

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si nei?

Anonymkode: 673af...306

Ja, det er jo det jeg vil. Men må tenke på flere ting her, ikke minst det å finne en fin måte å si nei på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sagt nei med god samvittighet. Det er din bunad, du har jobbet hardt for å få den, den har ikke vært gratis for deg, det er en investering. De har ikke råd til en bunad da har de heller ikke råd til å erstatte noe om noe skulle skje. Svaret her er enkelt, NEI.

Du skal si nei, dere har jo ikke en gang en skikkelig relasjon, du er sikkert bare invitert for å få innpass til denne bunaden. Svaret er NEI. Man er ikke forplikter til noe som helst bare fordi man tilfeldigvis er i slekt.

NEI er en fullstendig setning.

Anonymkode: feab4...13d

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du blir overtalt ta nå bilder før du låner den vekk iallefall. 

Anonymkode: 05182...660

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde dere hatt et godt og nært forhold så ja. Men ikke sånn som dere har det. Egentlig litt frekt av din søster å spørre om det synes jeg, 

Anonymkode: e64ac...1ad

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan vel argumentere for at man er ganske kjip selv når man ikke gjør noe for å ha en god relasjon men kun tar kontakt når man vil ha noe?

Anonymkode: 9bf0e...9cc

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at nærmeste konfirmasjonstid er i mai måned, så burde moren kunne klare å ordne med å leie en bunad inntil da.. Hun kan ta opp lån til å leie den. 
Tenker det er det mest riktige når dere har så lite kontakt, og bunaden din sikkert koster over 30.000kr

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bunad koster jo en halv fot og en arm. Det kan skje uhell med bunaden, f.eks. kan skjorten få flekker av strykejernet, en sølje kan løsne og falle av, det samme med vesken. Skoene kan bli utvidet eller skrapet opp. Det ville nok blitt vanskelig å få det erstatter i etterkant om noe skjedde. Det er ikke ditt ansvar at niesen din ikke har bunad. Leit for henne, men det er faktisk ganske mye å be om/kreve å få låne. Jeg syns du helt fint kan si nei til dette. Familien din har ikke bunad. Du har bunad.

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du tilby at gaven fra deg er å betale for leie av en bunad? Skjønner godt at du ikke vil låne bort bunaden din. 

Anonymkode: 47989...73b

• Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går ut ifra at du skal bruke bunaden selv i en konfirmasjon så svaret er jo ganske selvskrevet. Nei du er ikke kjip, er bare vanskelig for to personer å bruke et plagg samtidig enkelt og greit

Anonymkode: f74f5...5cd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker og at du helt fint kan si nei, og særlig siden dere ikke er så tette.

Det høres ut som at de har invitert deg med "benefits"

Anonymkode: a4316...1df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde dere hatt et godt og nært forhold så ja. Men ikke sånn som dere har det. Egentlig litt frekt av din søster å spørre om det synes jeg, 

Anonymkode: e64ac...1ad

Tenker det samme. Og hva slags hersketeknikk er det søsteren din tillater seg å bruke?? Hvis du ikke låner bort bunaden så kan det bli dårlig stemning hvis du møter opp??? Høres ut som at hun skal legge ansvaret over på deg for at hun selv ikke har mulighet gi datteren sin bunad? Hadde droppet denne delen av slekta med GOD samvittighet var jeg deg.

Anonymkode: c8214...875

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, ts er ikke verdens kjipeste tante!! Om noen er kjipe her så er det faktisk ts sin søster som er så frekk at hun spør om å få låne bunaden hennes!

Ts, jeg håper virkelig at du sier nei! Det er din bunad som du har jobbet beinhardt for å kunne kjøpe! Om noen skal bruke den i en konfirmasjon så er det deg og INGEN andre!

Og er niesen din samme størrelse som deg eller mener moren at den skal fikses på for at en annen skal kunne passe den?

PS. Om du trenger en unnskyldning så kan du si at den er inne til reparasjon og at siden det ikke hastet skal verkstedet ta den litt sånn innimellom.

Anonymkode: ab5ee...0b7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...