AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #81 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Wow. Årets tante. Anonymkode: 2f702...d00 Ikke alle har god råd. 1000kr er bra. Anonymkode: 661b0...cab 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #82 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): "NEI er en fullstendig setning". Artig at du skulle skrive det. Jeg tenkte å nevne det samme, men da fordi jeg var inspirert av mi datters t-skjorte som hun gikk med i dag, hvor akkurat dette sto. TS: Følg magefølelsen. Jeg ville aldri lånt bort bunaden min til andre enn mine døtre. Synes det er uhørt å spørre om slikt. Anonymkode: 3f40c...fd5 Fordelen med denne nye generasjonen vår er at de lærer seg å sette grenser og det skal man ha lov til uten at man må kommer med en 24 siders forklaring. Anonymkode: feab4...13d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #83 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ville gjort det for å være grei, om jeg hadde mulighet, ikke fordi jeg mener man er pålagt noe som helst. Vil man ikke er det bare å si nei, selvfølgelig. Jeg har to jenter rundt den alderen selv så jeg er kanskje ekstra bløthjertet. Hadde nok selv leid bunad til dem om vi ikke hadde mulighet til å arve (har ikke råd til å kjøpe to nye bunader). Husker mamma fikk kjøpt min bunad rimelig av sin bror fordi min kusine vokste så mye etter sin konfirmasjon at den ikke kunne tilpasses nok (for kort i både liv og stakk). Den var ikke fullt brukelig før jeg i voksen alder fikk sydd ny skjorte og montert den om så den satt fint på meg. Hun fikk sin egen i voksen alder ved å overta en halvferdig bunad med noen småfeil som syersken (familie) ikke ville selge til oppdragsgiver. Hun sydde den ferdig selv. Anonymkode: 0af39...f4b Har og barn i samme alder men det hadde aldri falt oss inn å skulle låne vekk bunad eller låne av noen. Synes faktisk det er frekt å spør, hadde de hatt verdens beste relasjon og god kontakt fra fødsel, kanskje. Alle har ikke lik økonomi, jeg er faktisk helt forbløffet over hvor mange her inne som foreslår at ts skal leie en til niesen eller være med å sponse en bunad om hun ikke låner vekk sin egen... Synes faktisk det er helt på jordet jeg. Man er faktisk selv ansvarlig for barna man velger å få og om bunad var så voldsomt viktig så har foreldrene til denne tenåringen hatt mange å spare opp på. Anonymkode: feab4...13d 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #84 Del Skrevet 6 timer siden Blir alltid høy stemning og engasjement i bunadtråder, tydelig at det er noe som folk har meninger om. TS, bare dropp å låne ut om du ikke ønsker det. De får ordne seg på et vis, og de kjenner sikkert andre mennesker. Anonymkode: a4316...1df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #85 Del Skrevet 6 timer siden Brukte festdrakter til tusenlappen: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/391567844 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/351458352 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/391399393 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/352366431 Anonymkode: 1a209...3dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 6 timer siden #86 Del Skrevet 6 timer siden Vi er så opptatt av familie, og hvordan de andre kan gjøre feil bla bla bla. Jeg er litt lei. Nei, man trenger ikke være glad i folk bare fordi dem er familie. Nei, man trenger ikke stille opp bare fordi det er familie. man stiller opp for dem man liker, bryr seg om og som gir kjærlighet tilbake. Vi må slutte med at det er greit å legge ut bunaden til kunsina slik at noen kan ha en bunad. selvsagt skal ikke du tenke på hva hun skal ha i sin komf. Du har lov til å ikke møte opp. Og selvsagt skal ikke du låne bort bunaden din! 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #87 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei for det ligger på barnet tenker du? Anonymkode: 0c8fd...3fd 🙄 nei, selvfølgelig ikke! Men barnet har en mor som også har ansvar! AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mulig jeg fremstår som en veldig gnien og kjip person nå. Men ett raskt søk på Finn.no forteller meg at koster 2500-3500kr å leie en bunad i det området vi bor i. Flere ber om et depositum i tillegg. Jeg hadde tenkt å gi 1000kr i gave på konfirmasjonen, tenkte det var nok ettersom jeg og niesen min (og søster) har lite kontant. Vi er ikke nære, og da er det i min bok greit å gi 1000kr i gave. TS Anonymkode: 1d2cf...7a7 Nei, du er verken gnien eller kjip! Du gjør helt rett i å verken låne bort bunaden din eller å leie en til konfirmanten! Og tusen kroner er mer enn bra nok! Du kan om du vil holde deg til fem hundre og for den saks skyld! Anonymkode: ab5ee...0b7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #88 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde sagt nei med god samvittighet. Det er din bunad, du har jobbet hardt for å få den, den har ikke vært gratis for deg, det er en investering. De har ikke råd til en bunad da har de heller ikke råd til å erstatte noe om noe skulle skje. Svaret her er enkelt, NEI. Du skal si nei, dere har jo ikke en gang en skikkelig relasjon, du er sikkert bare invitert for å få innpass til denne bunaden. Svaret er NEI. Man er ikke forplikter til noe som helst bare fordi man tilfeldigvis er i slekt. NEI er en fullstendig setning. Anonymkode: feab4...13d Jeg har faktisk på følelsen at det er tilfellet. Vi har som sagt omtrent ikke kontakt, utover å følge hverandre på sosiale medier og møtes tilfeldig ved større sammenkomster som begravelse, 60 årslag og minnestund. Anonymkode: 1d2cf...7a7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #89 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Wow. Årets tante. Anonymkode: 2f702...d00 Hva mener du ts skal gjøre da egentlig? Bruke flere tusen kroner på å leie en bunad? Mor kan fint stå for klær til konfirmanten på egenhånd, det er ikke en tantes ansvar å sørge for klær til den store dagen! Og tusen kroner er mer enn bra nok til en niese man ikke har særlig god kontakt med! Anonymkode: ab5ee...0b7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #90 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er verdens kjipeste tante. Anonymkode: 6034f...de1 Du har vel aldri eid en bunad i ditt liv, siden du tar så lett på at andre skal låne en bunad. Anonymkode: 3dca3...39c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 6 timer siden #91 Del Skrevet 6 timer siden Hadde aldri lånt ut bunaden min. Ikke til egen familie engang, jeg er alt for redd for den (den har fem generasjoner med sølv og arbeid i seg, og sees på som rimelig dyrebar) og at det er familie gir ingen sikkerhet for at den blir godt ivaretatt eller erstattet vis noe skulle skje… Nå har ikke jeg nieser men de hadde faktisk fått nei av meg hadde det vært tilfelle, så jeg synes ikke du er frekk Synes egentlig det er moren til konfirmanten som er sløv, 15 år er god tid på legge unna penger til leie eller finne en alternativ løsning 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #92 Del Skrevet 6 timer siden Brukerano skrev (6 minutter siden): Vi er så opptatt av familie, og hvordan de andre kan gjøre feil bla bla bla. Jeg er litt lei. Nei, man trenger ikke være glad i folk bare fordi dem er familie. Nei, man trenger ikke stille opp bare fordi det er familie. man stiller opp for dem man liker, bryr seg om og som gir kjærlighet tilbake. Vi må slutte med at det er greit å legge ut bunaden til kunsina slik at noen kan ha en bunad. selvsagt skal ikke du tenke på hva hun skal ha i sin komf. Du har lov til å ikke møte opp. Og selvsagt skal ikke du låne bort bunaden din! Ja, og dette er kanskje en av grunnene til at vi har fått et kaldere samfunn. Man stiller ikke opp og tar seg av sine egne lenger. Ikke rart så mange sliter med ensomhet i dag, når det er så mange som bare bryr seg om seg selv. Anonymkode: 08bca...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #93 Del Skrevet 6 timer siden Omg! Du burde hvert glad for at du ble invitert 😅 kjipe tante. Stakkars søsteren din.. Anonymkode: 63902...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #94 Del Skrevet 6 timer siden Si at det går ikke, for du skal bruke den selv. Anonymkode: be713...59d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #95 Del Skrevet 6 timer siden Hun niesa er kanskje søstera til han som fikk frastjålet bursdagsinvitasjonen i barnehagen😂 Høres ut som om de kan være fra samme familie. Anonymkode: a4316...1df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #96 Del Skrevet 6 timer siden Så bra at du fikk endret trådtittelen til noe som faktisk ga mening. Tips til senere: les gjennom det du skriver før du trykker på "Publiser", "Send inn svar" osv. Anonymkode: e07d0...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #97 Del Skrevet 6 timer siden Finn ut hva det koster å leie en bunad , og prøv å bidra der ! Anonymkode: b9250...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #98 Del Skrevet 6 timer siden "Beklager men den skal jeg bruke selv. Men vil tro det er mange muligheter for å leie bunader som ikke er i bruk da, Feks på finn.no" 😊 Anonymkode: a7452...1d5 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #99 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, og dette er kanskje en av grunnene til at vi har fått et kaldere samfunn. Man stiller ikke opp og tar seg av sine egne lenger. Ikke rart så mange sliter med ensomhet i dag, når det er så mange som bare bryr seg om seg selv. Anonymkode: 08bca...025 Kaldere samfunn eller ei, relasjoner bygger på gjensidig forståelse og tillit. Det bør gå begge veier. Jeg har riktignok ikke så god kontakt med moren til konfirmanten, altså min søster. Men hun har heller ikke tatt kontakt alle disse årene. Selvom vi er biologiske helsøsken. Og jeg må legge til at jeg vokste opp i ett hjem der mamma var alene med flere barn, totalt 5, der 3 av oss har samme far. De to andre har hver sin far. Vi var det man i dag kaller en dysfunksjonell familie, jeg undrer meg fremdeles over hvorfor barnevernet ikke steppet inn. Hele poenget mitt med å fortelle dette er at ikke alle relasjoner er gode. Og at man ikke er forpliktet til å være i lag, selvom man er familie. Jeg brukte mange år av mitt liv på å innse dette. Jeg måtte skjerme meg selv fra min mor blant annet, for å kunne ta vare på min egen psykiske helse. Nå er jeg såpass «kynisk» at jeg bare omgås folk som vil meg vel og som ikke trigger negative følelser hos meg. Anonymkode: 1d2cf...7a7 2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #100 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kaldere samfunn eller ei, relasjoner bygger på gjensidig forståelse og tillit. Det bør gå begge veier. Jeg har riktignok ikke så god kontakt med moren til konfirmanten, altså min søster. Men hun har heller ikke tatt kontakt alle disse årene. Selvom vi er biologiske helsøsken. Og jeg må legge til at jeg vokste opp i ett hjem der mamma var alene med flere barn, totalt 5, der 3 av oss har samme far. De to andre har hver sin far. Vi var det man i dag kaller en dysfunksjonell familie, jeg undrer meg fremdeles over hvorfor barnevernet ikke steppet inn. Hele poenget mitt med å fortelle dette er at ikke alle relasjoner er gode. Og at man ikke er forpliktet til å være i lag, selvom man er familie. Jeg brukte mange år av mitt liv på å innse dette. Jeg måtte skjerme meg selv fra min mor blant annet, for å kunne ta vare på min egen psykiske helse. Nå er jeg såpass «kynisk» at jeg bare omgås folk som vil meg vel og som ikke trigger negative følelser hos meg. Anonymkode: 1d2cf...7a7 Har du lyst til å gå i denne konfirmasjonen? Anonymkode: 673af...306 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå