AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De har ikke råd til en bunad da har de heller ikke råd til å erstatte noe om noe skulle skje. Anonymkode: feab4...13d Jeg skjønner TS, samtidig vet jeg hvor viktig det kan være med bunad i konfirmasjon. Jeg ga bort min bunad til min eldste datter, yngste får moren min sin til sin konfirmasjon. Det er ikke så viktig for meg lenger, jeg har kjøpt meg en rimelig, men fin, festdrakt. Moren min har blitt fryktelig tynn på sine gamle dager og passer ikke sin lenger. Jeg tror jeg hadde kompromisset og heller spleiset med søsteren din (den du har kontakt med) på leie av en bunad. Det måtte vært i navnet til konfirmantens mor selvfølgelig, i fall den blir skadet, så får det være hennes problem om noe skjer. Anonymkode: 0af39...f4b 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #22 Del Skrevet 7 timer siden Gaven din kan jo være å leie en bunad som flere foreslår over her. Si du skal bruke din selv og at du ikke har utleieforsikring på den. Og så synes jeg du skal spørre inn til hva hun mener med at det blir dårlig stemning om du ikke låner ut bunad. Vil de bare ha deg der om de får låne bunaden? I så fall hadde jeg takket nei og ikke bidratt med gave eller noen verdens ting. Det er sykt frekt å bruke folk som pengebinge. Anonymkode: e3d3b...967 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Synes du er smålig. Hele regla om at du kommer fra fattige kår, måtte spare selv etc. spiller ingen rolle så lenge dette er snakk om én dag som ikke er viktig for deg en gang. Hadde vært annerledes om det var snakk om å låne den f. eks 17. mai. I tillegg er det tragisk hvordan du omtaler konfirmanten. Hun er et barn! Var sikkert 13-14 år sist gang du snakket med henne. Anonymkode: e52d4...f95 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner TS, samtidig vet jeg hvor viktig det kan være med bunad i konfirmasjon. Jeg ga bort min bunad til min eldste datter, yngste får moren min sin til sin konfirmasjon. Det er ikke så viktig for meg lenger, jeg har kjøpt meg en rimelig, men fin, festdrakt. Moren min har blitt fryktelig tynn på sine gamle dager og passer ikke sin lenger. Jeg tror jeg hadde kompromisset og heller spleiset med søsteren din (den du har kontakt med) på leie av en bunad. Det måtte vært i navnet til konfirmantens mor selvfølgelig, i fall den blir skadet, så får det være hennes problem om noe skjer. Anonymkode: 0af39...f4b Dette er vel problemet til denne jentas foreldre eller hva? Eller mener du at familien har skylden for at barn ikke får bunad? Min egen datter skal og få min mors bunad til konfirmasjonen, jeg har ikke tenkt å prioritere å gi henne en ny hun får en arvet bunad som er like fin som en ny. Anonymkode: a4316...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner TS, samtidig vet jeg hvor viktig det kan være med bunad i konfirmasjon. Jeg ga bort min bunad til min eldste datter, yngste får moren min sin til sin konfirmasjon. Det er ikke så viktig for meg lenger, jeg har kjøpt meg en rimelig, men fin, festdrakt. Moren min har blitt fryktelig tynn på sine gamle dager og passer ikke sin lenger. Jeg tror jeg hadde kompromisset og heller spleiset med søsteren din (den du har kontakt med) på leie av en bunad. Det måtte vært i navnet til konfirmantens mor selvfølgelig, i fall den blir skadet, så får det være hennes problem om noe skjer. Anonymkode: 0af39...f4b Nei. Det er ikke slik at noen ber deg om å låne noe så skal du låne det vekk eller være med å spleise på denne tingen mennesket vil ha. Selv om man er i slekt så må man ikke legge seg flat. De har jo heller ikke ne relasjon. Anonymkode: feab4...13d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden Jeg synes du helt fint kan si nei, når du vet at det ikke er mulig for de å erstatte det om noe skjer. Pluss at du antagelig vil bruke den selv. Anonymkode: da87e...f84 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden jeg hadde ikke lånt den bort i dag er det ikke en selvfølge at alle har bunad det er veldig dyrt Anonymkode: dde90...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg ble nylig invitert til min niese sin konfirmasjon. Moren hennes, min søster, ble mor i veldig ung alder og har siden tatt mange ugunstige valg i livet som dessverre ført til at hun i dag har svært dårlig økonomi. Jeg har lite kontakt med søsteren min og har truffet niesen min kanskje 3-4 ganger de siste 5 årene, det kun i forbindelse med at de har vært tilstede i større familiesammenkomster (begravelse, minnestund, 60 årslag). Ble derfor litt overrasket over at jeg ble invitert i konfirmasjonen til hennes datter, og det over en tekstmelding. Enda mer overrasket ble jeg da min søster, i samme melding, ba meg låne vekk bunaden min til dattera hennes som skal konfirmere seg. Jeg har en bunad jeg har spinket og spart til i nesten 10 år. Det var først for to år siden, da jeg var 32 år gammel, den var komplett med alt sølvet, kyse, beltet osv. Jeg kommer fra enkle kår, der mor var helt alene med flere barn og ingen av oss fikk bunader i konfirmasjonen, slik det er vanlig i dag. Mor var lavlønnet og slet med å få endene til å møtes, det var såvidt vi hadde mat og klær nok i barndommen, luksus ting som bunader kunne vi bare drømme om. Så bunaden min måtte jeg spare til selv i voksen alder. Jeg er glad for at jeg klarte å bryte ut av det mønsteret jeg vokste oppi der vi levde fra hånd til munn, har i dag en god jobb og utdanning. Jeg er godt etablert med egen familie. Jeg er mye med svigerfamilien, men har lite kontakt med min familie, bortsett fra en søster (ikke hun som ville låne bunaden). Så min umiddelbare reaksjon når jeg så den smsen var å si nei, men sendte ikke det svaret, jeg ble sittende å tenke. Jeg kjenner ikke niesen min, og fikk ikke ett godt inntrykk av henne sist jeg traff henne, på 60 årslaget til min onkel. Føler ikke at hun er en som tar godt vare på ting og virket som en høylytt litt «bøllete» type. Jeg tok opp dette med min søster, hun jeg har kontakt med, hun ville også at jeg skulle låne vekk bunaden til niesen min. Hun argumenterte for at dette betyr enormt for min niese, ettersom de mest sannsynlig ikke har råd til å leie en bunad til konfirmasjon. Og i følge henne er det nå blitt «obligatorisk» med bunad for de fleste jenter som konfirmerer seg. Niesen min vil skylde seg ut og det kan potensielt ødelegge den store dagen hennes. Og vil hun garantert ta vare på bunaden, fordi hun vet at den er lånt. Søsteren min har også sagt at det kan potensielt bli anstrengt/dårlig stemning på konfirmasjonen, hvis jeg velger å komme etter å ha nektet og låne vekk bunaden. Hva hadde dere gjort i den situasjonen? Magefølelsen min sier nei. Anonymkode: 1d2cf...7a7 Hadde lånt bort -så niesen kunne føle seg ekstra fin den dagen. Hun kan jo ikke noe for at moren er rotete med økonomien. Anonymkode: 9fa56...4d1 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden Hadde betalt for leie av en bunad, om jeg hadde råd. Absolutt ikke lånt ut min egen! Anonymkode: 1a209...3dd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Konfirmanten...er et barn! Var sikkert 13-14 år sist gang du snakket med henne. Anonymkode: e52d4...f95 Ja? Konfirmanter flest ER barn i hodet og ikke ansvarlige. Anonymkode: 1a209...3dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden Men hvordan ble det til at en tante er ansvarlig for å kle opp en konfirmant? Så mange som mener TS kan betale for å leie bunad. Rart. 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Synes du er smålig. Hele regla om at du kommer fra fattige kår, måtte spare selv etc. spiller ingen rolle så lenge dette er snakk om én dag som ikke er viktig for deg en gang. Hadde vært annerledes om det var snakk om å låne den f. eks 17. mai. I tillegg er det tragisk hvordan du omtaler konfirmanten. Hun er et barn! Var sikkert 13-14 år sist gang du snakket med henne. Anonymkode: e52d4...f95 Smålig å ikke låne vekk en bunad til en verdi av sikkert minimum tredve tusen om ikke enda mer??😳 Anonymkode: ab5ee...0b7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden cecily skrev (Akkurat nå): Men hvordan ble det til at en tante er ansvarlig for å kle opp en konfirmant? Så mange som mener TS kan betale for å leie bunad. Rart. Enig! Det er ikke tantes ansvar å kle konfirmanten til den store dagen! Verken ved å låne vekk bunaden eller å leie en b7nad! Anonymkode: ab5ee...0b7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes du er smålig. Hele regla om at du kommer fra fattige kår, måtte spare selv etc. spiller ingen rolle så lenge dette er snakk om én dag som ikke er viktig for deg en gang. Hadde vært annerledes om det var snakk om å låne den f. eks 17. mai. I tillegg er det tragisk hvordan du omtaler konfirmanten. Hun er et barn! Var sikkert 13-14 år sist gang du snakket med henne. Anonymkode: e52d4...f95 Jeg har vært i flere konfirmasjoner de siste årene. Og det er slett ikke alle som har bunad. Ts har spinket og spart for bunaden sin i mange år. Det kunne søsteren hennes gjort også. Hun har vel ant i sånn cirka 15 år at hun har en konfirmant i år. Ts, si nei med god samvittighet. Og blir det drama når du kommer i konfirmasjon med din egen bunad på, så bare snu i døra. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du er verdens kjipeste tante. Anonymkode: 6034f...de1 Jeg tenker mitt om sånne som deg, som umulig kan ha det greit med seg selv. Til TS, er det et alternativ å gå i bunaden din selv i denne konfirmasjonen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden Stor pike skrev (2 minutter siden): Jeg har vært i flere konfirmasjoner de siste årene. Og det er slett ikke alle som har bunad. Ts har spinket og spart for bunaden sin i mange år. Det kunne søsteren hennes gjort også. Hun har vel ant i sånn cirka 15 år at hun har en konfirmant i år. Ts, si nei med god samvittighet. Og blir det drama når du kommer i konfirmasjon med din egen bunad på, så bare snu i døra. 👏👏👏 Anonymkode: c8214...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #37 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hadde sagt nei med god samvittighet. Det er din bunad, du har jobbet hardt for å få den, den har ikke vært gratis for deg, det er en investering. De har ikke råd til en bunad da har de heller ikke råd til å erstatte noe om noe skulle skje. Svaret her er enkelt, NEI. Du skal si nei, dere har jo ikke en gang en skikkelig relasjon, du er sikkert bare invitert for å få innpass til denne bunaden. Svaret er NEI. Man er ikke forplikter til noe som helst bare fordi man tilfeldigvis er i slekt. NEI er en fullstendig setning. Anonymkode: feab4...13d "NEI er en fullstendig setning". Artig at du skulle skrive det. Jeg tenkte å nevne det samme, men da fordi jeg var inspirert av mi datters t-skjorte som hun gikk med i dag, hvor akkurat dette sto. TS: Følg magefølelsen. Jeg ville aldri lånt bort bunaden min til andre enn mine døtre. Synes det er uhørt å spørre om slikt. Anonymkode: 3f40c...fd5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #38 Del Skrevet 6 timer siden Jeg hadde selvsagt lånt bort, er da ikke niesen din si feil at hun har en mor som tar dårlig valg eller en tante som ikke bryr seg Anonymkode: c47ec...9e7 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #39 Del Skrevet 6 timer siden Hvor mye koster det å leie en bunad? På nettet sto det ca 1500 for en dag så kan hende det er dyrere noen steder. Kanskje du kan si at du vil gå med bunaden selv, men du gir gjerne konfirmasjonsgaven på forhånd sånn hun kan bruke pengene på å leie bunad til dagen. Anonymkode: cbbf7...61b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde selvsagt lånt bort, er da ikke niesen din si feil at hun har en mor som tar dårlig valg eller en tante som ikke bryr seg Anonymkode: c47ec...9e7 Det handler jo ikke om å ikke bry seg, men det er snakk om et ekstremt dyrt plagg som ikke bare er å låne ut uansett til hvem det er! Og hvorfor skal ts måtte finne noe annet å gå med i en konfirmasjon når hun har bunad? Når mor ikke har råd til å leie en bunad har hun iallfall ikke råd til å erstatte en bunad dersom datteren skulle være uheldig! Og om det skjer noe med bunaden er det iallfall ikke ts som skal stå for reparasjonen om niesen låner den! Anonymkode: ab5ee...0b7 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå