Gå til innhold

Ny ulyd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk bilen igjen fra verksted på torsdag og det er jeg som har skrevet dette innlegget ifm.det:

Multireim - Bil og trafikk - Kvinneguiden Forum https://search.app/ZoCZqvuv75WAuyBq7

For å ta den først:

Jeg ringte verkstedet dagen etter som jeg skrev, mekanikeren som var den som hadde oppdaget at "multireima skreik" kunne fortelle at det var andre kolleger som sjekket ulyden først og ikke fant noe, senere skiftet han endeledd og hørte lyden. Han turte ikke å svare på hvorfor de ikke hadde sjekket multireima videre, da han ikke var involvert i alle prosesser. Det er satt opp ny time for å fikse en caliper og de vil da også sjekke multireima, som kanskje blir en reklamasjonssak.

Nå har det imidlertid dukket opp et nytt problem,  og jeg håper noen kan hjelpe:

Jeg var ute og kjørte tidligere i dag. Småturer hit og dit for ulike ærend. De siste 500 m.hjem på strak vei og i 60 sone, hører jeg plutselig en jevn dunke lyd som høres hele veien hjem. Hørtes ut som det kom bak fra bilen. Dette er en NY ulyd jeg ikke har hatt før (ikke reima som skriker).

På verkstedet gjorde de blant annet:

Bytta olje og filter. Stramma håndbrekket. De måtte demontere fordi brems hang på. Demonterte bremser foran og bak. Bremseklosser og skiver var bra. Begge caliperne foran og bak var ok pr.nå. Smurte og rengjorde. Glidebolter hadde satt seg fast foran. Løsnet og rengjorde disse. Skiftet begge støtdemperne bak (med en del tekst til dette). Melding til eier: Det er en subbelyd fra bremsene, trolig pga caliperen bak som fester seg på. Eu kontroll: Godkjent 

Kan dunkelyden ha sammenheng med noe av arbeidet de utførte? Vet ikke hva de mener med subbelyd, oppfatter ikke lyden i dag som det, men som en dyp og jevn dunking.

Anonymkode: 1d15d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte: De skiftet endeledd og stabledd også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjørte til Kiwi nå, rett ved der jeg bor. Lyden kom ikke (kjørte under 60), men på vei ut fra Kiwi ristet bilen opp og ned som om det var store dumper/ujevnt underlag i veien, noe det ikke var, før det så ga seg igjen. Kjørte maks fem minutter. Kan det være noe med hjula? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om bilen kjennes ut som en båt som dumper opp og ned så må det være noe med støtdemperene?

Klunkelyd kan være alt fra fjører som er knekt til at et bremseskjold er løst. 

Hør med verkstedet mandag morgen! 

Anonymkode: 3e0cc...99b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er lurt å skrive hvilken bil det dreier seg om, men hvis bilen har trommelbremser bak så KAN det ha blitt feil i forbindelse med at verkstedet har gjort en feil.

Men siden bilen hopper opp og ned så er det mest sannsynlig noe galt med støtdemper bak, hvis en av støtdemperne har løsnet så kjører du kun på fjæra og da vil bilen gynge noe voldsomt. Dette kan du sjekke selv ved å trykke ned hjørnene bak med hendene.

Du kan uansett ikke kjøre mer med den før det er fikset, sånn som den er nå så er den en fare for deg selv og andre på veien.

Hvilken type verksted er det snakk om?, merkeverksted eller Ali's billig mekk på hjørnet?.

Anonymkode: 7bb62...b54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at støtdemper ikke har kommet i leie sitt og da går det som regel galt da må de strammes igjen det kan også være at bremsebåndene slapp taket 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om bilen kjennes ut som en båt som dumper opp og ned så må det være noe med støtdemperene?

Klunkelyd kan være alt fra fjører som er knekt til at et bremseskjold er løst. 

Hør med verkstedet mandag morgen! 

Anonymkode: 3e0cc...99b

Ok, jeg har ikke peiling på dette, så takker for svar. Skal selvfølgelig høre med verkstedet på mandag, men synes det er utrolig kjipt å ikke kunne kjøre bilen noe særlig og føle meg trygg når jeg kjører når den akkurat er fiksa (trodde jeg) og EU godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er lurt å skrive hvilken bil det dreier seg om, men hvis bilen har trommelbremser bak så KAN det ha blitt feil i forbindelse med at verkstedet har gjort en feil.

Men siden bilen hopper opp og ned så er det mest sannsynlig noe galt med støtdemper bak, hvis en av støtdemperne har løsnet så kjører du kun på fjæra og da vil bilen gynge noe voldsomt. Dette kan du sjekke selv ved å trykke ned hjørnene bak med hendene.

Du kan uansett ikke kjøre mer med den før det er fikset, sånn som den er nå så er den en fare for deg selv og andre på veien.

Hvilken type verksted er det snakk om?, merkeverksted eller Ali's billig mekk på hjørnet?.

Anonymkode: 7bb62...b54

Maskinfører skrev (47 minutter siden):

Kan være at støtdemper ikke har kommet i leie sitt og da går det som regel galt da må de strammes igjen det kan også være at bremsebåndene slapp taket 

Tusen takk, begge to. Da er det sikkert noe med de nye støtdemperne. Jeg får la bilen stå i garasjen resten av helgen, og ringe Mekonomen på mandag (aldri hatt problemer med de før, tvert imot).

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk, begge to. Da er det sikkert noe med de nye støtdemperne. Jeg får la bilen stå i garasjen resten av helgen, og ringe Mekonomen på mandag (aldri hatt problemer med de før, tvert imot).

Bare koselig ja det vil jeg tro de jobber veldig fort på verkstedet og jeg har montert en del støtdempere og det er ikke alltid de kommer i leiet sitt og da kan det si dunk når det spretter på plass og skruer evt må strammes ja la bilen stå for sikkerhetsskyld ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Bare koselig ja det vil jeg tro de jobber veldig fort på verkstedet og jeg har montert en del støtdempere og det er ikke alltid de kommer i leiet sitt og da kan det si dunk når det spretter på plass og skruer evt må strammes ja la bilen stå for sikkerhetsskyld ☺️

Takk igjen for nyttig informasjon. Det ordner seg nok til slutt😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk igjen for nyttig informasjon. Det ordner seg nok til slutt😊

Ja det gjør nok det ☺️☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...