Gå til innhold

Hva slags folk blir sykepleiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk som har lavere iq og som ikke kan bli noe annet.

Anonymkode: b9452...c38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ekstremt merkelig utsagn. Du som er sykepleier bør vite at det er manko på spl og heller oppmuntre til videre utdanning-det er det vi trenger i fremtiden

Anonymkode: ca07e...dcb

Norge har høy sykepleierdekning sammenlignet med mange andre land. Hovedutfordringen er oppgavefordelingen. Vi tror visst at sykepleiere kan brukes til alt fra renhold til ledelse. 

Anonymkode: 37564...812

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ha et slags omsorgs-gen, tenker jeg... Samme med de som ønsker å jobbe med barn.

Å pleie andre er så langt unna mine interesser som det går an å komme, så det er ikke for meg. Samtidig kjenner jeg flere sykepleiere og de synes selve faget er interessant. De har lite stell, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Norge har høy sykepleierdekning sammenlignet med mange andre land. Hovedutfordringen er oppgavefordelingen. Vi tror visst at sykepleiere kan brukes til alt fra renhold til ledelse. 

Hvem er "vi"?

Det er sykepleierne selv som har vedtatt at sykepleiere skal ha ansvaret for alt fra renhold til kirurgi. De elsker å ta legeoppgaver, men nekter helsefagarbeidere å ta sykepleieroppgaver.

Som man reder ligger man

Anonymkode: 7f188...78e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ekstremt merkelig utsagn. Du som er sykepleier bør vite at det er manko på spl og heller oppmuntre til videre utdanning-det er det vi trenger i fremtiden

Anonymkode: ca07e...dcb

Det er noe off topic å diskutere akkurat det utsagnet, men jeg står for det. Det er ikke mangel på sykepleiere i Norge, det er mangel på helsefagarbeidere og elendig organisering som er problemet. 

Anonymkode: 18249...d55

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er mange som blir sykepleiere fordi de genuint elsker å stelle sår, høre på klaging og kjeft, sette sprøyter, skifte bleier, løfte tungt, krangle med kommunen og så videre. Jeg mener det er en utdanning for de som er så lite skoleflinke at tre år virker som en veldig lang utdanning, det lengste de kan greie. Så blir de naturlig nok stolte når de får det til. For mange er det en stor prestasjon. Og det er ikke rart at enkelte blir høye på seg selv i møte med leger. De har vært skoletapere i alle år, så klorer de seg gjennom eksamen i anatomi og fysiologi, og så oppdager de en dag heeey, jeg skjønte jo hva legen sa da han sa at dette blodtrykket må ned eller disse symptomene kan være sepsis! Jeg er jammen ikke noe dårligere enn den oppblåste LIS1-dama som ser pasienten en gang i døgnet! Og så har du det gående. For den som kan lite fra før, vil selv det minste fremskritt virke enormt. Den som kan mye, fokuserer heller på det han ikke vet. Så nei, jeg ser ikke på sykepleiere som skoleflinke. 

Anonymkode: 72116...132

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her jeg bor er det sykepleierutdanning og mange tar den. Tror det er både fordi de kan utdanne seg i hjembyen og fordi det er et yrke som gir både mange gode muligheter og sikker jobb. I tillegg er det et yrke som du lett kan ta med deg, nesten overalt.

Men hva slags folk tar sykepleierutdanning? Er det egentlig et yrke for en som er intellektuelt nysgjerrig?  Eller er det mer for de som er mer praktisk orienterte og som liker å ta vare på og vise omsorg for mennesker?

Bare for å si det, jeg mener at det å ta vare på syke og de som trenger hjelp er noe av det viktigste en kan gjøre. Samtidig kjenner jeg at et sånt yrke kunne jeg ikke valgt.

Anonymkode: e756f...7eb

For min del fikk jeg øynene opp for sykepleieryrket når min mor ble alvorlig kreftssyk. Etterhvert gikk hun over til palliativ behandling, og vi hadde hjemmesykepleiere innom jevnlig ila dagene. Når jeg så hvor utrolig stor forskjell, og for en stor betydning hjemmesykepleierne hadde både for oss pårørende og såklart min syke mor falt valget enkelt på sykepleiestudiet. For noen engler de er!

Jeg vet ikke om jeg er så praktisk orientert av meg, men jeg har alltid likt veldig godt å jobbe med andre mennesker og har jobbet tidligere i diverse butikker og trivdes med det, men det har føltes lite givende og som et utakknemlig yrke. Men i bunn og grunn handler det vel om at jeg har mye omsorg å tilby andre mennesker og er veldig medmenneskelig av meg, yrket som sykepleier er vanvittig givende. 

Anonymkode: 870ef...de8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

At du er nysgjerrig på sammenhenger, på hvorfor ting er som de er. At du ser det komplekse og intrikate ikke kun det som er opplagt og rett frem. At du er en person som lurer på hvorfor ting er slik og sånn og hvorfor noen blir sykepleiere mens andre blir antropologer🤣

Jeg vet jo at det er en litteraturanmelder i dagbladet som og jobber som sykepleier. Cathrine Krøger tror jeg hun heter. 

Tenker at det er en nødvendighet å børe nysgjerrig på sammenhenger, og hvorfor ting er som de er om en skal bli en god sykepleier. 

Det er kanskje mindre forskjell på sykepleier og antropolog en du later til å tro. 

Selvsagt ulikt alt ettersom hvor man arbeider- men tenk på det. 

I mange situasjoner er en stor del av jobben å hjelpe mennesker å bli friskere, eller å mestre en ny livssituasjon der en ikke klarer det en klarte før. 

Da er det viktig å prøve å forsåvidt sammenhengene i livssituasjonen til personen, hvorfor hqr det blitt dom det har blitt og hvordan kan vi må hjelpe best mulig gor at personen sksl mestre livet, helsedituasjomen og det daglige. 

Anonymkode: 0ffbf...ca5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men om du er litt nerd, blir du da sykepleier?

Det kan du godt. Man ender da ofte opp med å ønske å ta  en videreutdanning en eller annen gang ila karrieren. Kanskje og jobbe med fagutvikling. Jeg er litt nerd og er sykepleier. Veldig interessert i det faglige og faglig utvikling. Liker dog også å jobbe med hendene, utøve omsorg, bli kjent med pasienter. Så du kan ikke utelukkende være bokorm. Med mindre du ønsker å gå for PhD og jobbe med forsking/undervisning. Men jeg syns det er et utrolig spennende fag og kan godt sitte og lese på fritiden. Målet mitt er å bli fagutviklingssykepleier og både kunne jobbe med det faglige og det praktiske. 

Anonymkode: 92910...c5f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror ikke det er mange som blir sykepleiere fordi de genuint elsker å stelle sår, høre på klaging og kjeft, sette sprøyter, skifte bleier, løfte tungt, krangle med kommunen og så videre. Jeg mener det er en utdanning for de som er så lite skoleflinke at tre år virker som en veldig lang utdanning, det lengste de kan greie. Så blir de naturlig nok stolte når de får det til. For mange er det en stor prestasjon. Og det er ikke rart at enkelte blir høye på seg selv i møte med leger. De har vært skoletapere i alle år, så klorer de seg gjennom eksamen i anatomi og fysiologi, og så oppdager de en dag heeey, jeg skjønte jo hva legen sa da han sa at dette blodtrykket må ned eller disse symptomene kan være sepsis! Jeg er jammen ikke noe dårligere enn den oppblåste LIS1-dama som ser pasienten en gang i døgnet! Og så har du det gående. For den som kan lite fra før, vil selv det minste fremskritt virke enormt. Den som kan mye, fokuserer heller på det han ikke vet. Så nei, jeg ser ikke på sykepleiere som skoleflinke. 

Helt feil for mitt kull. Mange med 5 i snitt som jeg gikk i kull med på NTNU. Inkludert meg selv (5,4 ish I snitt uten noen tilleggspoeng).  Man MÅ Kanskje ikke være skoleflink men det hjelper veldig når mye teori skal inn på kort tid. Hjelper særlig for de som ønsker en videreutdanning der man må ha gode karakterer. Feks intensiv, anestesi, jordmor osv. Så mange sykepleiere med videreutdanning er faktisk ganske skole flinke

Syns du har et noe nedlatende syn på sykepleiere når du beskriver de slik du gjør i denne posten. Mange sykepleiere er veldig faglig dyktige. En sykepleier , og i alle fall en spesialsykepleier, må ha en del kunnskap. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kan vel klassifiseres som nerd og er sykepleier 😅 Har mastergrad innenfor yrket og har blitt anbefalt å ta doktorgrad, men det blir det i alle fall noen år til. 

Min erfaring er at det er alle slags folk som velger sykepleie, men til felles har de fleste av oss omsorg for andre mennesker som vår drivkraft. Stort sett er det veldig flotte og interessante mennesker. 

Anonymkode: 49d5b...da7

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, jeg skulle bli noe helt annet og hadde tilleggsfag på studiespes for å peile meg inn på det (hadde 35 timers uker på VGS som følge av det), men fikk meg sommerjobb på sykehjem og fant ut at jeg elsker å jobbe med mennesker. Så da ble det sykepleie da. Med B i snitt og A på bacheloroppgaven hadde jeg også gode valgmuligheter for masterutdanning. 

I jobben jeg har i dag får jeg hverken klaging eller kjeft, jeg steller ingen sår, skifter ingen bleier og løfter heller ingenting. Jobber forøvrig heller ikke med noen leger 😊 Jeg jobber faktisk helt alene. 

Anonymkode: 49d5b...da7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt enig, oppgavefordelingen er på trynet. 

Eksempelvis, på sykehjem, sykepleier har like mange stell som helsefag , hjelpe med renhold, matservering, og skal i tillegg gjøre sykepleier oppgaver og ha ansvar for 10-50 pasienter (alt ettersom om man har ansvar for kun sin avdeling eller flere). Det er ikke rart sykepleiere ikke orker dette og man sliter med å få sykepleiere til kommunen. Folk slutter. Man løper rundt som en gal og gjør masse oppgaver noen andre like gjerne kunne gjort samtidig som man har sykepleiransvar på toppen av dette.

Man kunne vel klart seg med færre(og hatt lettere for å beholde sykepleiere)om man kuttet ned noe på hvor mange pasienter man må stelle/mate osv. Og heller hadde hatt fokus på medikamenthåndtering, sårstell, kateterinnleggelse osv.  Men det krever kanskje at man har en ekstra assistent/kjøkkenvert eller lignende. Og det gidder ikke kommunen bruke penger på. Billigere å la sykepleier gjøre alt...  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dy tror visst så mangt du. Men det får vel være greit, ikke alle kan være like reflekterte her i verden. 

Hadde jeg valgt sykepleie, hadde spesialisering i sårstell  vært ganske høyt oppe på mi liste for hva jeg hadde hatt lyst å arbeide med. 

Å få kompliserte dår til å gro er en interessant prosess. 

Ganske nerdete egentlig 🙃 

Anonymkode: 0ffbf...ca5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da blir du i såfall videreutdannet innen intensiv eller anestesi.

Anonymkode: ae9eb...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her jeg bor er det sykepleierutdanning og mange tar den. Tror det er både fordi de kan utdanne seg i hjembyen og fordi det er et yrke som gir både mange gode muligheter og sikker jobb. I tillegg er det et yrke som du lett kan ta med deg, nesten overalt.

Men hva slags folk tar sykepleierutdanning? Er det egentlig et yrke for en som er intellektuelt nysgjerrig?  Eller er det mer for de som er mer praktisk orienterte og som liker å ta vare på og vise omsorg for mennesker?

Bare for å si det, jeg mener at det å ta vare på syke og de som trenger hjelp er noe av det viktigste en kan gjøre. Samtidig kjenner jeg at et sånt yrke kunne jeg ikke valgt.

Veldig mange forskjellige mennesker. Har en del rundt meg med barn som begynte på universitet og de som har begynt på sykepleieren er gjerne ikke de smarteste, for å si det pent. Da jeg gikk på videregående også, så var det ofte de som begynte på sykepleieren. Jeg har hørt i etterkant at en del av dem strøk i noen fag også fikk vi kastet ut noen da de delte private bilder av pasienter på sykehjem på snapchat. Moren min er sykepleier og hun får en slags rus av å hjelpe folk. Hun har hele veien behandlet oss, barna, som om vi var pasienter og forsøkt å sykeliggjøre oss i håpe om å få den oppmerksomheten når det kom til familien også. 

Nå hørtes jeg veldig negativ ut, men jeg gikk fem år på dps hos en sykepleier. Hun reddet livet mitt og forsto meg, stilte opp. Jeg kjøpte blomster til henne da jeg sluttet. En god, omsorgsfull, fantastisk dame som behandlet meg som et menneske og ikke som om det var noe galt med meg, men at jeg som ung jente fortjente respekt, omsorg og kjærlighet på lik linje med alle. Hun er en som jeg kommer til å huske for alltid for jeg er veldig usikker på om jeg hadde stått her i dag uten henne. 

Anonymkode: 340a7...8b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det utdannes ca 4000 sykepleiere i Norge hvert eneste år. Det er derfor rimelig å anta at det er like stor variasjon i den gruppen som det er i alle andre relativt store grupper, eller hva? 

Anonymkode: 3ea85...50b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok spl utdanning som en måte å få jobb da jeg fikk lite napp med egen. Tok det som var mest fornuftig. Ville egentlig gå radiograf men det var 1.5 t. unna fra hjemsted. Nærmet meg 30 og måtte finne noe istedenfor å gå renhold/pleier...

Angrer ikke men synes ikke det er det jeg ville ha valgt igjen. For å si det sånn,.jeg trives ikke med mennesker og har sosial angst. De første årene som sykepleier var ett helvete men nå etter +10 år så er det bedre.

Elsker der jeg gjør men kjenner at jeg ville ha valgt å  være lege om jeg kunne grunnet jeg blir så nysgjerrig på hva som feiler folk (sykdom) og måten å løse det på. 

Men allikevel, liker det jeg gjør 

Anonymkode: 918bd...c24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok spl utdanning som en måte å få jobb da jeg fikk lite napp med egen. Tok det som var mest fornuftig. Ville egentlig gå radiograf men det var 1.5 t. unna fra hjemsted. Nærmet meg 30 og måtte finne noe istedenfor å gå renhold/pleier...

Angrer ikke men synes ikke det er det jeg ville ha valgt igjen. For å si det sånn,.jeg trives ikke med mennesker og har sosial angst. De første årene som sykepleier var ett helvete men nå etter +10 år så er det bedre.

Elsker der jeg gjør men kjenner at jeg ville ha valgt å  være lege om jeg kunne grunnet jeg blir så nysgjerrig på hva som feiler folk (sykdom) og måten å løse det på. 

Men allikevel, liker det jeg gjør 

Anonymkode: 918bd...c24

Dette innlegget illustrerer det jeg innerst inne tror. 

Det er mange som velger sykepleien fordi de er sikret jobb og det er noe de ofte kan utdanne seg til nær hjemmet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

KG brukere blir sykepleiere. Det er en avsindig andel sykepleiere blant brukerne her. 

Anonymkode: fcd01...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...