Gå til innhold

Hva er sunnest av grovbrød og havrebrød?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å svare på spørsmålet, fordi svaret er at det ikke er noen "viktige ting" i grove kornprodukter som man ikke kan få fra sunnere kilder.

Faktisk er det så mye mer antinæringsstoffer (blant annet fytater) at man får man i seg mindre mineraler fra grovt brød enn fra loff.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002916523433679

anti-nutrients%20interfere%20with%20mine

Grovt mel reduserer jernopptaket (og andre mineraler) med ca 90% sammenlignet med fint mel. Grovt mel inneholder nesten tre ganger mer jern. Så altså vil man få i seg ca tre ganger mer jern (og andre mineraler) ved å spise loff i stedet for grovbrød.

Jeg sier ikke at jeg anbefaler alle å spise loff. Det er fortsatt en dårlig kilde til næringsstoffer og jeg anbefaler heller å spise mest animalsk for næringstetthet og høy biotilgjengelighet. Men loff er bedre enn grovt brød. Faktisk. Jeg vet at dette går stikk i strid med vedtatte sannheter, men disse vedtatte sannhetene er korttenkte og ser bare på innholdet og glemmer biotilgjengelighet og opptak. Og som man ser i høyre del av bildet så vil man ta opp mer næringsstoffer hvis man spiser kun animalsk enn hvis man legger til planter i samme måltid.

Anonymkode: adda3...764

Nå er det ikke alle som kan eller ønsker å ha et kosthold basert på kun animalske næringsstoffer. Korn, frø og nøtter kan bløtlegges i vann med litt eddik for å redusere innholdet av fytinsyre og dermed bedre næringsopptaket. Spiring av korn vil gi tilsvarende effekt.

Anonymkode: 08422...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå er det ikke alle som kan eller ønsker å ha et kosthold basert på kun animalske næringsstoffer. Korn, frø og nøtter kan bløtlegges i vann med litt eddik for å redusere innholdet av fytinsyre og dermed bedre næringsopptaket. Spiring av korn vil gi tilsvarende effekt.

Anonymkode: 08422...fbb

Man trenger ikke å spise kun animalsk, men animalsk bør være hoveddelen av kostholdet. Men man kan gjerne kutte ut verstingene, som korn. Bløtlegging og spiring vil redusere fytinsyre, men ikke tilstrekkelig. Og de færreste gjør det.

Anonymkode: adda3...764

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...