Gå til innhold

Hvor mange barn anbefaler DU?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tjoheiii skrev (2 minutter siden):

Dette har vært planen vår XD Vi har to tette enn så lenge, men er gravid med nummer tre og vi kommer til å ha i underkant av to år mellom hver av dem :)  Jeg kan jo ikke si noe om hvordan det er å ha tre barn enda, men jeg kan absolutt anbefale å ha hvertfall to. Barna våre er små og krangler litt, men stort sett har de veldig glede av hverandre. Selv om jeg kan forstå at noen ønsker kun ett barn, har vi aldri vært i tvil om at vi ville ha en liten flokk. Jeg kunne helst tenkt meg fire men tror mannen gir seg etter nummer tre :') Skal sies vi har gjort noen grep for å forenkle småbarnslivet litt, jeg har gått ned til 80% stilling, vi har hushjelp hver tredje uke og takker alltid ja til barnevakt fra besteforeldre på begge sider som bor i nærheten av oss. Det er jo ikke alle som har de samme forutsetningene for å få mange barn

❤️ Barna kommer nok til å ha stor glede og trygghet i hverandre gjennom livet. 

Nei alle har ikke forutsetninger for mange barn, men det er nok noe eget med å være en stor flokk. Vi er jo flokkdyr vi mennesker. Dessverre er det blitt veldig dyrt og tidskrevende å ha barn. Forventningene til å følge alt tett opp medfører at man ofte må begrense seg også om man egentlig har ressurser til mange barn. Jeg merket stor endring i dette bare de vel 10 år det gikk fra jeg fikk eldste til jeg fikk tvillingene, og jeg har observert at kravene til foreldre har fortsatt med å øke. Dere som nå får barn er nok oppvokst med livet på utstilling (sosiale medier), så dere tenker kanskje ikke over det, mens jeg som hadde barn i en slags brytningstid merket godt at foreldrerollen plutselig ble å bli vurdert konstant, og mindre avslappet glede ved å bare være mor/far og glede seg over og med barnet/barna. Så jeg skjønner godt at mange ikke har kapasitet til mange nå, selv om de egentlig har lyst og ressurser til det ellers. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 3 som ble født innenfor et tidsrom på 5,5 år. Noen ganger ønsker jeg at vi bare hadde 2 barn, selv om jeg virkelig elsker de alle. Det er travelt og dyrt. Det er i grunnen ikke lagt opp til at man skal ha flere enn 2 barn i samfunnet i dag, føler jeg. 

Det er to år mellom de to eldste. Hadde de vært venner og like når det kom til interesser, så hadde livet vært enklere. 

Anonymkode: 6621e...200

Skrevet

Ville aldri vært uten noen av mine tre barn, men livet og logistikken er enklest med to.

Anonymkode: bb238...a3f

• Liker 2
Skrevet

Dette er helt individuelt. Noen har f eks ikke kapasitet til å ha barn i det hele tatt. Mens andre lever og ånder for barna sine og har økonomi til å være hjemme med dem 24/7.

Min personlige erfaring er at det er er veldig smart å få barna så tett som mulig for at de skal få mest mulig glede av hverandre livet gjennom (b la øker sannsynligheten voldsomt for at barna er på samme sted i livet når de er jevnaldrende, at de selv får relativt jevnaldrende barn slik at man får en tett søskenbarnflokk, osv). 

Men igjen, hvis man bor usentralt og begge har jobber uten mulighet for flex eller hjemmekontor, så bør man stoppe på max 2 barn og be til gudene om at barna ikke har spesielle behov.

Anonymkode: 83d17...298

• Nyttig 2
Skrevet

Så mange du mener du kan håndtere om du blir permanent alene med dem.

Anonymkode: 70dd3...57d

• Liker 3
Skrevet

2 (eller 3), med minimum 3 år mellom barna. Jeg forstår anbefalingen om to tette barn, men 3 år er tett nok mener jeg. Er de for nærme i alder blir det veldig slitsomt for foreldrene, og veldig lite tid til å utvikle gode relasjoner og tid med alle barna individuelt. Er den ene forelderen hjemmeværende, er det selvsagt lettere, men i dagens samfunn, er det lite sannsynlig. 

Anonymkode: 6e969...cdf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

2,2 er det beste.

Anonymkode: 7a6ee...3b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 17.37):

Hei

Jeg vet her er mange tråder om 1, 2, 3, 4 og 5 barn... men hvis du skulle bare snakket av egen erfaring enten med egne barn eller barnløshet, hvor mange barn ville du valgt? Eller anbefale noen å få? Mest for moro og erfaringsdeling :)

Anonymkode: 589d5...9d7

Jeg ville anbefalt null. 

Anonymkode: 3108e...530

• Nyttig 2
Skrevet

Tvillinger 😊. Da har man kun en alder å forholde seg til, noe som i mange faser er veldig greit.  Skulle gjerne hatt et barn til, men synes det er travelt nok med to barn og full jobb. 

Anonymkode: 45beb...c62

Skrevet

Fem 🧡 Godt spredt i alder. Da får man tid til å nyte hver fase, man blir ikke så sliten og ungene har veldig stor glede av hverandre.

• Liker 1
Skrevet

3 for å bevare befolkningsvekst i Norge, 4+ om ressurser å ønske er tilstede. 

Anonymkode: aa4fc...559

Skrevet

Så mange forholdet tåler. Det er det eneste som teller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2,2 er det beste.

Anonymkode: 7a6ee...3b0

Hvilke erfaring har du med 2,2 barn?🤪

Anonymkode: 2f98d...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 17.37):

Hei

Jeg vet her er mange tråder om 1, 2, 3, 4 og 5 barn... men hvis du skulle bare snakket av egen erfaring enten med egne barn eller barnløshet, hvor mange barn ville du valgt? Eller anbefale noen å få? Mest for moro og erfaringsdeling :)

Anonymkode: 589d5...9d7

Personlig så synes jeg to barn er et minimum. Søsken har godt av å bryne seg på hverandre. Selv har jeg tre og er veldig godt fornøyd med det. Har ikke behov for flere 😂

Skrevet

Ingen! Barnefri for livet 

Anonymkode: bab12...f34

• Liker 1
Skrevet

Så mange som du har lyst på OG kapasitet til å ta deg av. 

Jeg ville ha to, med 2-3 års mellomrom. Jeg fikk to, med 3 års mellomrom, og det synes jeg er perfekt. Hadde vært greit med 2 også, men vi var helt i kjelleren etter en kjemperøff tid med førstemann, så vi hadde ikke kapasitet til en til så tett på. 

Jeg liker at barna mine har søsken. Jeg liker også at de er såpass "få" at jeg har en arm til hver, og vi kan være en voksen pr barn når det er behov/praktisk. Jeg liker at de er så tett at det ikke er kjempevanskelig å finne på ting som begge har glede av (det ser jeg hadde vært enda lettere med mindre aldersforskjell), men samtidig er det digg at eldstemann var stor nok til å være selvgående da minstemann ikke var det. 

Anonymkode: ab15e...59a

Skrevet
Trolltunge skrev (På 1.2.2025 den 18.00):

Tre relativt tette barn.

Ikke fordi jeg har tre, men fordi det er det laveste antall over to, som jeg synes er for lite angående fremtiden. Flere om man orker flere, og har råd.

Jeg har ikke tre tette, så jeg har forsåvidt ikke det jeg mener er ideelt heller. 

Enig i denne 😊 Tenker det er akkurat passe hvis man orker. Jeg rakk «kun» å få to, men hadde ønsket meg tre. Savner stadig et tredje og siste barn til familien, men nå hadde det blitt altfor stor aldersforskjell mellom mine ❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 18.27):

Slik som samfunnet er lagt opp nå ville jeh anbefalt max 2. Man skal følge de opp på et slikt nivå at man ikke skulle tro det var mulig. Man skal følge opp på alt av treninger, kamper og dugnader. Alt på skolen som skal planlegges, alt i fra skoleball til utflukter til overnattinger til elevkvelder. Alt dette skal foreldre være med på. Barn skal kjøres hit og dit og være med på flere fritidsaktiviteter. Det er aldri fred å få. 

Anonymkode: 4658f...205

Dette er et veldig godt poeng. Jeg har skrevet i tråden at jeg har ønsket meg tre barn, men rakk å få «kun» to. Smertegrensen for meg hadde absolutt vært tre barn, ifht det du skriver om alt som skal følges opp. Innimellom føles det absolutt som at det holder lenge med to stk også 😅

Skrevet

Så mange man ønsker. Men samtidig har kapasitet til. 

Vet aldri hva fremtiden bringer, plutselig står man der skilt og ufør med x antall barn. Hadde du taklet det?

Anonymkode: 2cf09...7b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...