Gå til innhold

Flytte eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer å flytte til min hjem bygd, men sliter med å ta et valg. Vil gjerne høre deres meninger, for kanskje det er noe vi ikke har tenkt på?

(Beklager langt)

Litt om oss:

Jeg kommer fra en liten bondebygd på østlandet, jeg har stor familie, der alle er ganske nære og hjelper hverandre når det trengs. Jeg flyttet til bergen for over 10 år siden, og møte min mann. Vi har vært sammen i 8 år. Han er en by gutt fra bergen sentrum, og har aldri før vurdert å flytte vekk. Han har en liten familie som han møter kanskje hver 2-3 mnd. Det er en fin familie, men de er bare ikke så veldig nære. Vi ser min familie hver 1-2 mnd.

Vi eier et hus utenfor byen, har gode jobber og en hytte ved sjøen vi er veldig glad i. Vi har et barn på 2 år, og en til på vei. Så nå vurderer vi å flytte. Han har fått tilbud om reise jobb, så da spiller det ingen rolle hvor han bor. Og kan da reise til han finner seg en annen jobb han vil ha.

Fordeler med å flytte:

-Familen min. Vi begge savner familieliv, og barnevakt nå å da, familie middager, og alt annet positive med å ha en nær familie. Og gi barna mulighet til å vokse opp med en god familie med fetter og kusiner. (Og jeg savner familien min) han elsker familien min, og er hovedgrunnen til at han nå vurderer å flytte. 

-Mye billigere boliger, der vi kan få mye mer for pengene.

-stillheten. Vi er ikke så glad i naboer, og er ganske så dritt lei rush trafikk.

- trygt. Vi føler det er mye tryggere på bygden en i byen. Barna kan få være mer fritt ute. 

Ulemper:

- stress med å flytte.

- vi kommer sikert nesten aldri til å se familien til mannen.

-usikker på hva vi da skal gjøre med hytten? Det er vansklig å ta vare på hytten, og båtene når vi er så langt unna..

- jeg må finne meg ny jobb, og det er ikke mange ledige stillinger der. Jeg bryr meg ikke så mye om hva jeg jobber med, men hvis mannen skal reise så er jeg avhengig av arbeidstidene matcher barnehagen.

- langt å kjøre for å handle, fly eller noe annet. Men det kan vi evt  fikse litt med å flytte til byen utenfor bygda. Vi må ikke bo i min hjemmbygd, men bare i nærheten?.

-kaldt. Det er lang kald vinter med mye snø, som kan være gøy,  men et ork også 😅

Uff hva tenker dere? Flere fordeler og ulemper? Personlige erfaringer?❤️

Vi tenker at nå, før 2 mann blir født hadde vært perfekt tid å flytte på. Jeg kan bruke 1 års permisjon på å finne meg en jobb. Vi kan leie til vi finner et sted å kjøpe. Og har liksom god tid på oss.. hvis vi bestemmer oss før mars blir det lett å søke barnehage plass også. Så kjenner litt på tidspresset 🫣

Anonymkode: 7c23e...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville gjort det nå, tidspunktet er perfekt. Barna er så små at om dere mot formodning skulle angre dere så rekker dere å flytte igjen før eldste starter på skolen. Selv om det er stress å flytte så er det ikke en ugjenkallelig avgjørelse, det kan gjøres om på.

I tillegg er det bra marked i byene så dere får kanskje enda litt mer for boligen. Hytta kan dere ev. leie ut via Novasol el. og ha den selv noen uker av året? Ligger den attraktivt til er det kanskje mulig å selge og kjøpe noe nærmere der dere blir boende.

Anonymkode: 65022...aff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo søke barnehageplass og så bestemme dere når dere må si ja eller nei.

Anonymkode: c1104...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor med mine barn langt unna min familie og kjenner at hadde jeg valgt på nytt så ville jeg bodde nærmere. Men... Nå er nå det blitt sånn det er. 

Hytta hadde jeg ikke tatt noe avgjørelser på enda, den kan dere jo leie ut.

Hans familie kan dere invitere på besøk. 

Anonymkode: 5fb89...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du mannen din vil trives på hjemplassen din da? Hvis du genuint har tro på det så er det vel bare å flytte på seg. 

Jeg tror det lett kan bli mistrivsel når en fra Bergen sentrum flytter til en liten bygd, men det er mulig det ikke stemmer.

jeg ville og tenkt litt på at det på små plasser er begrenset med muligheter til nettverk, aktiviteter og utdanning på sikt. Barna deres må flytte for å gå på skole etter hvert, det må de ikke i Bergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (9 minutter siden):

Tror du mannen din vil trives på hjemplassen din da? Hvis du genuint har tro på det så er det vel bare å flytte på seg. 

Jeg tror det lett kan bli mistrivsel når en fra Bergen sentrum flytter til en liten bygd, men det er mulig det ikke stemmer.

jeg ville og tenkt litt på at det på små plasser er begrenset med muligheter til nettverk, aktiviteter og utdanning på sikt. Barna deres må flytte for å gå på skole etter hvert, det må de ikke i Bergen.

Og det med nærkontakt m familie blir jo litt hva de enkelte gjør. Skal dere ha mye med din familie å gjøre så tenker jeg dere må bo nær de.

Hvor bor familien til mannen din, og hvorfor tar dere ikke mer initiativ sammen med dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
fru Alving skrev (13 minutter siden):

Han tror det, men han tror han ville trives bedre i nabo byen, så vi vurderer også å flytte dit. Ca 40 min fra bygden. 

Godt poeng! Det var hele grunnen til at jeg måtte flytte til bergen. 

fru Alving skrev (4 minutter siden):

Og det med nærkontakt m familie blir jo litt hva de enkelte gjør. Skal dere ha mye med din familie å gjøre så tenker jeg dere må bo nær de.

Hvor bor familien til mannen din, og hvorfor tar dere ikke mer initiativ sammen med dem nå.

Familen hans bor i bergen, 15 min fra oss. Vi tar veldig mye initiativ, men hvis vi foreksempel  inviter hjem til oss middag/kaffe så får vi et ja hver 5 gang kanskje? Aldri intiativ andre veien.. kanskje de bare ikke liker oss. Men tror det er mer at de orker ikke. Sliten etter jobb og andre unnskyldninger. ( de gjør ikke så mye annet en å være hjemme eller..) og man blir litt lei av å være den som prøver hele tiden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han tror det, men han tror han ville trives bedre i nabo byen, så vi vurderer også å flytte dit. Ca 40 min fra bygden. 

Godt poeng! Det var hele grunnen til at jeg måtte flytte til bergen. 

Familen hans bor i bergen, 15 min fra oss. Vi tar veldig mye initiativ, men hvis vi foreksempel  inviter hjem til oss middag/kaffe så får vi et ja hver 5 gang kanskje? Aldri intiativ andre veien.. kanskje de bare ikke liker oss. Men tror det er mer at de orker ikke. Sliten etter jobb og andre unnskyldninger. ( de gjør ikke så mye annet en å være hjemme eller..) og man blir litt lei av å være den som prøver hele tiden.. 

Det er jo litt kjipt at de ikke er mer entusiastiske, jeg ser den. 

Hvis du tror dere vil trives i denne andre byen så er det vel bare å flytte ivei. Jeg tror jeg ville gått for et prøveår i første omgang og så sett hvor dere er etter det året med jobb, venner og familie😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...