Gå til innhold

Trenger man fullmakt hvis barna skal reise med av foreldrene??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjedde noe rart på Gardermoen i går. Jeg reiste aleine med barna mine til Dubai. Mammaen deres var ikke med. Hun kommer etter noen dager. På grensekontrollen på Gardermoen ble jeg spurt etter fullmakt fra mor. Jeg sa at dette har jeg ikke. Og barna våre har jo reist mange mange ganger før også med en av foreldrene. Enten med pappa eller kun mamma - har også reist sammen.

De begynte å stille spm som hvor er moren hvorfor reiser hun ikke med dere? Hvor lenge skal dere være borte? Bor dere sammen osv.

Er dette vanlig? Aldri opplevd dette før. Han sa til og med at jeg kan nekte deg å reise... men jeg lar deg gå for denne gangen.

(Vi er gift og bor sammen).

Har det kommet noe nytt??

Anonymkode: 21b07...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke nytt, det er flere land som man behøver fullmakt fra den andre forelderen til, men ofte håndheves dette ikke. Så sjekk alltid hva innreisereglene er der du skal reise ang fullmakt fra den andre forelderen :)

Anonymkode: daa75...125

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig å måtte ha fullmakt. Ikke bare i Norge, men særlig i arabiske land (når man som kvinne reiser alene med barna. I Iran var ikke engang fullmakt nok og far, som også er etnisk norsk, måtte fysisk komme på flyplassen og godkjenne utreise) 

Anonymkode: 6cd80...7d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes egentlig det er bra de spør om dette.

De fleste av oss som reiser med barna våre vil jo bare godt. Men det hender dessverre at en av foreldrene "kidnapper" sitt eget barn.

Anonymkode: df126...b03

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjedde noe rart på Gardermoen i går. Jeg reiste aleine med barna mine til Dubai. Mammaen deres var ikke med. Hun kommer etter noen dager. På grensekontrollen på Gardermoen ble jeg spurt etter fullmakt fra mor. Jeg sa at dette har jeg ikke. Og barna våre har jo reist mange mange ganger før også med en av foreldrene. Enten med pappa eller kun mamma - har også reist sammen.

De begynte å stille spm som hvor er moren hvorfor reiser hun ikke med dere? Hvor lenge skal dere være borte? Bor dere sammen osv.

Er dette vanlig? Aldri opplevd dette før. Han sa til og med at jeg kan nekte deg å reise... men jeg lar deg gå for denne gangen.

Er det ikke bedre å bli kontrollert en gang for mye enn en gang for lite? 
Hvor finner du forresten grensekontrollen på Gardermoen? 

Anonymkode: ad900...864

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er kontroll for reiser til land utenfor Schengen.

Anonymkode: e0e6c...281

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er kontroll for reiser til land utenfor Schengen.

Anonymkode: e0e6c...281

Heter det ikke grensekontroll?

Kanskje jeg skrev feil

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke nytt, det er flere land som man behøver fullmakt fra den andre forelderen til, men ofte håndheves dette ikke. Så sjekk alltid hva innreisereglene er der du skal reise ang fullmakt fra den andre forelderen :)

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt vanlig å måtte ha fullmakt. Ikke bare i Norge, men særlig i arabiske land (når man som kvinne reiser alene med barna. I Iran var ikke engang fullmakt nok og far, som også er etnisk norsk, måtte fysisk komme på flyplassen og godkjenne utreise) 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes egentlig det er bra de spør om dette.

De fleste av oss som reiser med barna våre vil jo bare godt. Men det hender dessverre at en av foreldrene "kidnapper" sitt eget barn.

Anonymkode: df126...b03

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra dem sjekker. "Kona" mi tok plutselig ungen ut av landet, 1 år gammel. Jeg har enda ikke fått ungen tilbake. 

Anonymkode: 17f4a...4cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Trenger man fullmakt hvis barna skal reise med av foreldrene??"

Dette gir ingen mening

Anonymkode: 66ef2...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er på tide. Er så mange som stikker av og den som blir igjen ser aldri ungene igjen

Og ofte må og betale bidrag selv om de ikke ser unga

Anonymkode: b0195...065

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Trenger man fullmakt hvis barna skal reise med av foreldrene??"

Dette gir ingen mening

Anonymkode: 66ef2...486

Glemte å ta med "en"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så rart. Jeg har reist flere ganger med ungene, uten mannen. Har aldri fått noen spørsmål.

Anonymkode: b5112...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I følge norsk lov trenger man ikke tillatelse av den andre foreldren å ta barnet sitt ut av landet om man har foreldreansvar.

§ 41.Utanlandsferd for barnet

Den som har sams foreldreansvar, kan ta med eller sende barnet på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd for barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu fast saman med, eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord.

I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord.

Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande. Eit førebels utreiseforbod kan ikkje påklagast.

Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise ut av landet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykkje til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.

Barn som er fylt 12 år, må samtykkje i ei avgjerd om å dra på utanlandsferd utan ein forelder med foreldreansvar.

Anonymkode: 18075...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om innreiseregler for Iran står det om barn:

Dobbelt statsborgerskap: Iran gir automatisk iransk statsborgerskap til barn av iranske fedre, og utenlandske kvinner som gifter seg med en iransk mann. I slike tilfeller utsteder ikke Iran visum i det norske passet, men vedkommende blir anmodet om å søke iransk pass som man må reise inn i Iran på. Ettersom Iran ikke anerkjenner dobbelt statsborgerskap, vil man utelukkende bli ansett som iraner av iranske myndigheter.

Står ingen steder at man må ha fullamkt...

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_iran/id2414831/?expand=all-in-group-2414831

Anonymkode: 18075...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mannen min og vår felles datter har ikke samme etternavn, og de sjekket det da de var i Italia, faktisk. 

Men vi hadde ordnet fullmakt da, og kopi av mitt pass osv. Så alt var jo i orden. Men de hadde spurt datteren vår også, hvem han var og hvor jeg var osv.

Synes det er fint, jeg. Men det skal sies at jeg aldri har blitt spurt når jeg har reist alene med henne (og det har vært oftere enn det han har gjort), og jeg synes de burde sjekke begge foreldre i så fall, ikke bare fedre!

Anonymkode: f8d6a...499

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Hvis man har gitt fullmakt til pass har man også indirekte akseptert at barna reiser utenlands med foreldre.

Anonymkode: 69cf1...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er helt vanlig. Fikk samme spørsmål selv siden jeg var fostermor, noe barnevernet ikke kjente til. Så vi måtte ha skriftlig dokumentasjon hver gang vi skulle på ferie. Tungvint, men jeg forstår grunnen til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min sønn ble stoppet inn til England, vi hadde ikke samme etternavn. De spurte og om fullmakt. Fikk ett ark med regler om å reise med barn under 18 pr. 

Anonymkode: caad5...366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...