AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Del Skrevet 1. februar Min far fortalte oss barna at han for noen år siden kjøpte ut 10% mer av en leilighet han eide med sin samboer. Samboer gjorde i tiden etter store kjøp som ikke samsvarer med hennes uføretrygd. Han døde nylig og hun nekter både på å ha mottatt penger og på at han har kjøpt ut denne andelen. Vi har ikke noe bevis og lurer på hva vi kan gjøre. Vi får jo ikke innsyn i kontoutskrift og hun har kontroll over alle papirer i leiligheten. Har noen vunnet frem i tingretten angående innsyn i kontobevegelser? Noen tips til hvordan gå frem? Anonymkode: 20bc6...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 1. februar #2 Del Skrevet 1. februar Da er det vel tinglyst 60/40 eierandel? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Del Skrevet 1. februar Har du skattemeldingene hans? Dersom du har formuesfullmakt kan du be om siste 10 års skattemeldinger for avdøde. Anonymkode: b01e5...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Del Skrevet 1. februar nordlending skrev (12 minutter siden): Da er det vel tinglyst 60/40 eierandel? Jepp, er dette TS må sjekke, hjelper ikke å snoke i kontoopplysninger. Man er jo i sin fulle rett til å gi penger til sin samboer, så spørsmålet blir bare om det offisielt ble brukt på å kjøpe en andel. Anonymkode: 1456b...faa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Del Skrevet 1. februar Du kan sjekke hva som er tinglyst på https://seeiendom.kartverket.no/ Du må logge inn med BankID for å se grunnboka, men det er ingen som får vite at du har gjort det. Anonymkode: b01e5...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du kan sjekke hva som er tinglyst på https://seeiendom.kartverket.no/ Du må logge inn med BankID for å se grunnboka, men det er ingen som får vite at du har gjort det. Anonymkode: b01e5...51c Du kan og bestille historisk grunnbok, da får du opp eiendommens fullstendige eierhistorikk. Vanlig grunnbok viser bare nåværende status. Anonymkode: 8cf3a...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du kan og bestille historisk grunnbok, da får du opp eiendommens fullstendige eierhistorikk. Vanlig grunnbok viser bare nåværende status. Anonymkode: 8cf3a...0ff Det stemmer, koster 260 kroner og kan gjøres her https://www.kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/grbutskr-fe Anonymkode: b01e5...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min far fortalte oss barna at han for noen år siden kjøpte ut 10% mer av en leilighet han eide med sin samboer. Samboer gjorde i tiden etter store kjøp som ikke samsvarer med hennes uføretrygd. Han døde nylig og hun nekter både på å ha mottatt penger og på at han har kjøpt ut denne andelen. Vi har ikke noe bevis og lurer på hva vi kan gjøre. Vi får jo ikke innsyn i kontoutskrift og hun har kontroll over alle papirer i leiligheten. Har noen vunnet frem i tingretten angående innsyn i kontobevegelser? Noen tips til hvordan gå frem? Anonymkode: 20bc6...0b8 Google hvem eier boligen, og følg kartverkets vei til den aktuelle adressen. Så ser du hvem som eier hva. Mandag kontakter du Tingretten der avdøde bodde, og forklarer er situasjonen. De er lovpålagt å hjelpe i slike situasjoner. Anonymkode: 4b9b7...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Del Skrevet 1. februar Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 1. februar #10 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Dersom dere ikke har noe annet så er det tinglyst eierandel som gjelder ovenfor tredjeperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #11 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Her ville jeg ha bekymret meg mest for at du ikke har den eierandelen du tror i boligen du eier med din samboer… Anonymkode: e556c...302 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Det som står på kartverket er det som er tinglyst på den aktuelle eiendommen. Er noe en privat avtale og avtalen ikke er tinglyst, så står det ikke på kartverket. Ergo kartverkets opplysninger er det som er juridisk bindende enten du mener det er feil eller ikke. Skal du gå videre med noe her, så får du skaffe deg advokat, og en grådig god advokat. Anonymkode: 4b9b7...a4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:28 #13 Del Skrevet søndag kl 16:28 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 14.39): Har noen vunnet frem i tingretten angående innsyn i kontobevegelser? Noen tips til hvordan gå frem? Anonymkode: 20bc6...0b8 Man har i utgangspunktet bare innsyn i siste 3 mnds banktransaksjoner. Ønsker du mer enn det er det en veldig høy terskel (avdøde har jo også rett til personvern), men hvis du ønsker å prøve er det ikke tingretten som avgjør, det er finansintitusjonen, altså banken. Anonymkode: c083e...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:32 #14 Del Skrevet søndag kl 16:32 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det stemmer, koster 260 kroner og kan gjøres her https://www.kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/grbutskr-fe Anonymkode: b01e5...51c Jeg har bestilt historisl grunnbok gratis mange ganger. Men er maks 5 per dag Anonymkode: 26155...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:34 #15 Del Skrevet søndag kl 16:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bestilt historisl grunnbok gratis mange ganger. Men er maks 5 per dag Anonymkode: 26155...64c Her kan man bestille https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb Anonymkode: 26155...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:35 #16 Del Skrevet søndag kl 16:35 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Det er nesten alltid 50/50 om ikke du sørger for at megler endrer ved kjøp. Dette har du mest sannsynlig signert på Anonymkode: 26155...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:53 #17 Del Skrevet søndag kl 16:53 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for hjelpen. Har sjekket opp med kartverket og der står det 50/50 selv om det aldri har vært det. Søkte opp meg selv også, og det står feil for min samboer og meg også. Anonymkode: 20bc6...0b8 Ikke tro at det er vanlig med feil i kartverket! Du bør mao få ordnet opp i deres eiendom først Anonymkode: f7167...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:46 #18 Del Skrevet søndag kl 17:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bestilt historisl grunnbok gratis mange ganger. Men er maks 5 per dag Anonymkode: 26155...64c Ja, de delene som er skannet inn, kan man få gratis. Dette er de gamle dokumenten, før grunnbøkene ble elektroniske (en gang på 80-tallet). Der finner man informasjon fra 1800-tallet frem til 1980-noe. Men om man vil ha historiske opplysninger fra 1980-ish og fremover, må man betale for det og man får da en kopi i posten på papir med vanntrykk. Man kan lese mer om det her: https://www.kartverket.no/eiendom/bestille-fra-grunnboken/historiske-opplysninger-fra-grunnboken Anonymkode: b01e5...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå