Gå til innhold

Borteboer-stipend.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en jente som skal begynne på vgs til høsten. En av skolene hun vurderer å gå på er 7 mil unna. Men, jeg er usikker på om hun får borteboer-stipend? Jeg og pappaen bor ikke sammen, men vi har delt foreldre-ansvar. Hun har fast adresse hos meg, pappaen bor bare 3 mil unna skolen. Hun kommer mest sannsynlig til å bo hos søsteren min mesteparten av tiden. (Søsteren min bor i byen hun vurderer å gå i). Søsteren min har sagt hun kan få bo der gratis. Men jeg tenker at det skal selvsagt betales en symbolsk sum for det, blir jo økte utgifter både i forhold til strøm og mat. 

Så kan det være hun ikke får stipend pga adressen til faren er under 4 mil fra skolen? Eller tar dem utgangspunkt i adressen til datteren min? Å kan det være at hun ikke får stipend for at hun evt skal bo hos søsteren min? Regner med lånekassen skal ha bekreftelse på at hun bor borte, da husleie-kontrakt eller noe annet? Vi har tenkt at hun kansje da heller bor på hybel med noen venninner om det gjør at hun får stipend. Eller er det lost-case siden far har adresse kun 3,5 mil fra skolen? 

Anonymkode: 680c1...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er det best å henvende seg direkte til Lånekassen for.

Anonymkode: a2dda...71f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er det best å henvende seg direkte til Lånekassen for.

Anonymkode: a2dda...71f

Tenkte jeg skulle ringe Lånekassen på mandag, men greit å høre erfaringer også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk borteboerstipend da jeg bodde hos min bestemor. De ba om bevis på at jeg bodde hjemmefra, da skrev jeg og bestemor en enkel kontrakt 😊 Lånekassen brydde seg ikke om hvorvidt jeg betalte for å bo der eller ikke altså. 

Anonymkode: 6347b...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk borteboerstipend da jeg bodde hos min bestemor. De ba om bevis på at jeg bodde hjemmefra, da skrev jeg og bestemor en enkel kontrakt 😊 Lånekassen brydde seg ikke om hvorvidt jeg betalte for å bo der eller ikke altså. 

Anonymkode: 6347b...1d0

Takk for svar 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde hos mun tante og fikk borteboer stipend. 

Vet og nevøen min han hadde adresse hos mor si og fikk borteboerstipend så lenge han hadde adressen der og ikke hos faren. Faren hus lå ca 3.5mil . Og grensa er 4 mil hvis jeg husker rett.

Anonymkode: 12e38...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tolker det slik at hvis hun har hatt folkeregistrert adresse hos deg, så kan hun få borteboerstipend 

IMG_8944.jpeg

Anonymkode: 72368...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Hun har bodd fast hos meg siste årene, men er hos pappaen annenhver helg + litt nå og da når hun føler for det. 

Ikke noe krise om hun ikke får borteboer, men greit å ha litt ekstra siden hun mest sannsynlig må legge den lille jobben hun har på pause når hun skal 7 mil bort for å gå på skole 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun trenger ingen leiekontrakt. Vår sønn bor i vår hytte og får borteboerstipend. Han er læring 25 mil hjemmefra. Det at faren bor så nære, gjør at hun egentlig kan bo hos han. Dermed så oppfyller hun ikke kriteriene i henhold til avstand. Hun kan allikevel fylle kriteriene i forhold til reisevei eller sosiale forhold. Derfor er det lurt å ta direkte kontakt med lånekassen.

Anonymkode: a38f7...c5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts: hva er sjansen for at hun kommer inn på en skole 7 mil unna? Er det i samme fylke? Er det ikke nærskoleordning hos dere?

Anonymkode: 87e97...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts: hva er sjansen for at hun kommer inn på en skole 7 mil unna? Er det i samme fylke? Er det ikke nærskoleordning hos dere?

Anonymkode: 87e97...3ad

Søringer altså 😆  Eldste min gikk på vgs nesten 50 mil unna, fremdeles i samme fylke 😅

Tror ungen din skal få stipend så lenge hun bor fast hos deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...