Gå til innhold

Venninne som sier hun støtter kinesiske økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun skulle ha ny pc, og ønsket seg Huawei pc, etter å ha lest litt om det på nett osv. Den har riktig nok fått gode tilbakemeldinger av forbrukere, men det ble jo en litt «het» diskusjon blant venninnene. En av vennene sa at hun burde kjøpe en pc fra et amerikansk merke, typ Apple, men da svarte hun bare at hun gjerne støtter kinesisk økonomi og at det ikke er der det står om hun kjøper pc-en eller ikke. Er ikke det veldig spesielt å si? Jeg kommenterte ikke det selv, men ble satt ut ja

Anonymkode: 67ece...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor spurte du henne ikke bare hva hun mente med at hun støttet kinesisk økonomi? Er det ikke bedre å få avklart hva hun mente enn å gå og sladre til KG for å få støtte. 

Og om hun måtte mene det, hva så om det er "spesielt"? Folk har lov til å ha andre meninger enn deg.

Anonymkode: 9fbb4...2c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter siste dagers og ukers hendelser tenker du at kinesiske firma (som inkluderer betydelig flere enn bare «Huawei») har en dårligere etisk profil enn Apple (som for øvrig er produsert i Kina selv om det på eiersiden er kompiser av Trump og de øvrige ikke-russiske oligarkene)? Vi snakker om mennesker som tenker at et fascistisk usa uten reelle borgerrettigheter er å foretrekke fordi de tjener penger på det, liksom?

Det er jo en mening du kan ha, selv om jeg tenker at jeg, personlig, er veldig uenig. Å støtte usa og og å støtte Kina/russland er av sammenfallende etisk betenkelighet. (Og om du nå tenker «men usa bruker i det minste ikke barn i produksjon»? Jo, vi har flere eksempler på slik praksis)

Om du holdt frem et etisk noenlunde ok firma (fariphone er vel omtrent den eneste på det markedet) så var det noe annet. Da tenker jeg at du muligens kunne hevde å ha et «moralsk overtak» (I den grad det er et poeng for deg).

Og selv da er ikke hva andre kjøper egentlig din sak, ts.

Anonymkode: 29e4a...43f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En av vennene sa at hun burde kjøpe en pc fra et amerikansk merke, typ Apple

Men Apple produserer varer i Kina. Dere får ta dere en ny prat.

Anonymkode: b52c8...103

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å kritisere noen for å kjøpe en Huawei PC, for så å foreslå en Apple PC. Det er ikke samme OS engang. 

Endret av Meowmere
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huawei klinger ikke godt, men det handler ikke om økonomi for min del. Det handler mer om tett samarbeid med kinesiske myndigheter og mistanke om at Huawei legger inn skjult programvare i sine produkter som brukes av den kinesiske stat til overvåkning og spionasje. Ble skrevet mye om det for 2-5 år siden. Se linker under.

https://www.faktisk.no/artikkel/derfor-forbyr-usa-nye-huawei-produkter/100835

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRm5QE/huawei-stenges-ute-i-flere-land-i-norge-faar-de-store-kontrakter?srsltid=AfmBOoqmGwSsrmYRzbjoSNWKrPWKyqpNv85Nb-KmYRqIRKGQps3XrYHL

https://e24.no/naeringsliv/i/P3Q2pR/huaweis-salgssjef-i-polen-arrestert-siktet-for-spionasje

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor spurte du ikke henne hva hun mente?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hun mente «hva faen har dere med hva jeg kjøper å gjøre?!?».

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se mange grunner til å ikke kjøpe kinesisk, men å si at man heller burde kjøpe amerikansk er jo ikke et argument som klinger veldig godt og rasjonelt om dagen...

Generelt tenker jeg at vennene mine får ta de avgjørelsene de selv mener er best for seg,  uten at det må debatteres og forklares. Det er - siden vi hverken bor i Kina eller USA - lov å ha forskjellige meninger.

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du mener med at man støtter kinesiske økonomi. Svært mye av det vi kjøper er laget i Kina, da støtter vi kinesiske økonomi alle sammen. Men det er jo underlig av henne å si at hun gjerne støtter kinesiske økonomi. For de fleste av oss er det et nødvendig onde. Det er jo ikke sånn at det er et mål å støtte kinesiske økonomi. Det er også rart å trekke fram at Huawei har gode tilbakemeldinger fra forbrukere, maskinene er vel som andre maskiner. Du velger ikke Huawei på grunn av forbrukermålinger. Jeg synes det høres ut som om hun var svært oppsatt på å forsvare valget av en eller annen grunn.

Har hun merkelige meninger ellers?

Og hvor kommer dere fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si i fra når hun finner i huawei-pc. Leter etter en selv.

Anonymkode: f16db...7c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kina er uetisk, og vennen din foreslår USA i steden? 🤣

Og hvem bryr seg egentlig? Folk får kjøpe hva dem vil.

Anonymkode: 4ddf3...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med å finne en PC eller mobiltelefon uten noen etiske utfordringer. 

Close your eyes and think of England. Er uansett det vi alle gjør. 

Anonymkode: 96df8...c5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Verdenshandelen er så tett sammenvevd at det har relativt liten betydning. Det som kan ha betydning er derimot om hun valgte å kjøpe en personvern-fokusert PC med et eget spesialutviklet Linux operativsystem. Mange komponenter kommer likevel fra Kina men maskinen kan være designet- og software utviklet i Tyskland eller Frankrike (avhengig av hvilken produsent du kjøper av).

Når det gjelder mobiltelefon går det an å kjøpe en Sony smarttelefon og legge inn Sailfish i stedet for Google Android som følger mobilen. Sony er som kjent japansk og Sailfish er et linux-basert operativsystem utviklet i Finland. Det er slike grep man kan ta, hvis man mener alvor om å ikke gi Kina, USA eller de store tech-gigantene mer makt og penger enn nødvendig.

Anonymkode: 5f75a...954

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men Apple produserer varer i Kina. Dere får ta dere en ny prat.

Anonymkode: b52c8...103

Hvilke produkter produserer Apple i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du bruker PCen til er dessuten av større betydning enn hvilket merke det er på selve hardwaren. Bruker du skytjenester og e-post fra amerikanske Google eller bruker du Proton fra Sveits? Sletter du Windows som i større grad ønsker å sanke mer data om deg, og installerer Linux i stedet? Bruker du VPN og strenge personverninnstillinger i nettleseren? Har du mange ulike telefonnumre og e-postadresser (leder til samme innboks) for å dempe konsekvensene av big data og sammenfatting av personopplysninger?

Du ser, det er langt mer komplisert enn Apple versus Huawei. Man må gjøre det ordentlig i dag.

Anonymkode: 5f75a...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er ikke det veldig spesielt å si? Jeg kommenterte ikke det selv, men ble satt ut ja

Høres ut som venninna di har egne meninger, i motsetning til deg.

Anonymkode: 5da37...b67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aksase skrev (33 minutter siden):

Huawei klinger ikke godt, men det handler ikke om økonomi for min del. Det handler mer om tett samarbeid med kinesiske myndigheter og mistanke om at Huawei legger inn skjult programvare i sine produkter som brukes av den kinesiske stat til overvåkning og spionasje. Ble skrevet mye om det for 2-5 år siden. Se linker under.

https://www.faktisk.no/artikkel/derfor-forbyr-usa-nye-huawei-produkter/100835

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRm5QE/huawei-stenges-ute-i-flere-land-i-norge-faar-de-store-kontrakter?srsltid=AfmBOoqmGwSsrmYRzbjoSNWKrPWKyqpNv85Nb-KmYRqIRKGQps3XrYHL

https://e24.no/naeringsliv/i/P3Q2pR/huaweis-salgssjef-i-polen-arrestert-siktet-for-spionasje

Er jo bare å installere clean Windows (eller Linux), det. Er generelt ganske mye OEM-ræl på de fleste nye maskiner uansett.

Anonymkode: 8af70...5f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke vert venninne med meg lenger.

Anonymkode: 0e52c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er jo bare å installere clean Windows (eller Linux), det. Er generelt ganske mye OEM-ræl på de fleste nye maskiner uansett.

Anonymkode: 8af70...5f7

Tror ikke dette handler om OEM-programvare. Det ligger nok i så fall dypere i systemet enn som så. Kanskje skjult i prosessorer og databrikker som registrerer og rapporterer bruk og kommunikasjon helt uavhengig av operativsystem og installert programvare. Det var blant annet snakk om mulig skjult programvare i 5G mobilutstyr som Telenor monterte i sine mobilnett og datasentraler. Også mistanke om slikt skjult i mobiltelefoner og datamaskiner.

Men mulig det er bare en konspirasjonsteori, og at det aldri har vært noe problem. Men at slike ting er mulig, vet vi jo. Vi husker vel alle historien om alle personsøkerne og sambandsutstyret som eksploderte i lommene på Hizbollasoldater i fjor. Noen hadde samarbeidet med produsenten av utstyret og fått dem til å bygge inn eksplosiver som kunne fjernutløses. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...