Gå til innhold

Kunde betaler ikke for seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg jobber som elektriker for et selskap, hvor jeg utfører oppdrag på vegne av selskapet. Kundene betaler direkte til selskapet, men har en kunde som ikke har betalt for arbeidet jeg utførte. Jeg har spurt jobben om hva som skjer betaling, de har sagt at de følger opp kunden. Det har nå gått en uke, uten at jeg har fått vite noe mer. Det er som regel jeg som tar kontakt med jobben for å høre om betaling har kommet. Januar har vært en treg måned med lite aktivitet, det er få som får elektriske tjener utført i januar grunnet overforbruket i desember. Jeg hadde gjerne satt pris på å få betalt for arbeide jeg har utført i januar for lønnen utbetalt i februar. Mitt spørsmål er derfor «Når bør jeg ta kontakt igjen angående betalingen». Føler jeg har tatt for mye kontakt allerede, men samtidig er jeg redd jeg venter for lenge og kunden plutselig glemmer at de har fått arbeid utført eller mener at de har betalt. Hva anbefaler dere?

Anonymkode: 29a51...1dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke en prosess på dette da? Varsel så og så mange ganger før det går til inkasso. Vil tro firmaet har retningslinjer på dette. 

Anonymkode: 13dc0...aae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke en prosess på dette da? Varsel så og så mange ganger før det går til inkasso. Vil tro firmaet har retningslinjer på dette. 

Anonymkode: 13dc0...aae

Har ingen aning. Regner med det. Burde jeg bare la være å følge opp?

Anonymkode: 29a51...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg jobber som elektriker for et selskap, hvor jeg utfører oppdrag på vegne av selskapet. Kundene betaler direkte til selskapet, men har en kunde som ikke har betalt for arbeidet jeg utførte. Jeg har spurt jobben om hva som skjer betaling, de har sagt at de følger opp kunden. Det har nå gått en uke, uten at jeg har fått vite noe mer. Det er som regel jeg som tar kontakt med jobben for å høre om betaling har kommet. Januar har vært en treg måned med lite aktivitet, det er få som får elektriske tjener utført i januar grunnet overforbruket i desember. Jeg hadde gjerne satt pris på å få betalt for arbeide jeg har utført i januar for lønnen utbetalt i februar. Mitt spørsmål er derfor «Når bør jeg ta kontakt igjen angående betalingen». Føler jeg har tatt for mye kontakt allerede, men samtidig er jeg redd jeg venter for lenge og kunden plutselig glemmer at de har fått arbeid utført eller mener at de har betalt. Hva anbefaler dere?

Anonymkode: 29a51...1dd

Er du ansatt i et firma, så betaler vel firmaet lønn til deg uansett?

Og det er firmaets jobb i tvangsinndrive der folk ikke betaler for seg, frivillig?

Anonymkode: a58b3...c3b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapet du jobbet for har sagt at de følger opp, ergo spør du dem hvis du lurer på rutiner og framgangsmåte. Men en inkassosak kan ta månedsvis.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ansatt i selskapet, eller innleid? Hvis siste, får du ikke lønn/betaling for oppdraget uavhengig av om kundene har betalt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men du har nettopp utført jobben. Huske at det skal være litt betaling tid også. Men er du ansatt så får du jo betaling fra selskapet uansett da. Jeg forstår ikke dilemma her. Leier du deg ut? Eller hva?

Anonymkode: 9916f...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig ut at lønnslippen din er avhengig av at kunden betaler

Selv om firmaet ditt konkurs fordi kunden din ikke betaler så skal du ha lønn for arbeidet

 

Anonymkode: c3b43...031

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din lønn, ts, som ansatt i «firma x» har null og niks sammenheng med om «firma y» betaler «firma x» for arbeidet. Eller ei.

Dersom din arbeidsgiver har fortalt deg at de må få betaling før du kan få lønn? Kontakt fagforeningen din. Og gjør det på mandag.

Anonymkode: f5ba3...3b5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da ha lønn helt uavhengig av når kunden betaler? Høres veldig merkelig ut! Synes du skal ta nontakt med fagforeningen din her!

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om kunde ikke betaler første regning så skal det jo 2 purrevarsler til før evt inkasso, med betalingsfrister så tar det jo minimum 6-8 uker før de i det hele tatt har kommet til det steget at det blir sendt til inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedenfor er lenke til regelverket for purringer og inkasso. Som du vil se, er det lover og regler for dette også, som regulerer betalingsfrister, gebyrer og varsler. Her er det nok også forskjell på privatkunder og firmakunder.

Hvis en privatkunde har fått faktura og ikke betaler den innen forfall, kan du begynne å purre og mase, men følg reglene. Om kunden bare har glemt å betale, er det som regel nok med en påminnelse, men hvis kunden ikke vil betale, eller ikke har penger, kan det ta lang tid å få pengene. Hadde selv en slik sak en gang hvor en kunde ikke hadde penger til å gjøre opp for seg. Det ble kjørt full prosess med nanmsmann og lønnstrekk og det hele, og pengene kom til slutt, men det tok over et år før alt var betalt.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg utfører oppdrag på vegne av selskapet.

Høres ut som om ts har eget firma og at ts utfører oppdrag på vegne av et annet firma. Ts fakturerer firma som igjen fakturerer kunden.

Ts kan risikere at det tar lang tid før ts blir betalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
petterm skrev (51 minutter siden):

Høres ut som om ts har eget firma og at ts utfører oppdrag på vegne av et annet firma. Ts fakturerer firma som igjen fakturerer kunden.

Ts kan risikere at det tar lang tid før ts blir betalt

Men om TS har eget firma, så er jo da oppdragsgiveren det andre firmaet. Da skal jo de uansett betale helt uavhengig av hva de selv får inn.

Om TS fakturerer firmaet og de ikke betaler, kan ts sende purring med sitt avtalte purregebyr.

Anonymkode: cf5b7...16a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig avtale

Skulle gjerne likt å hatt slik avtale med mine leverandører

Nei, vi betaler ikke våre leverandører før sluttkunde har betalt. 

 

Anonymkode: c3b43...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...