Gå til innhold

Angående tilgangslogg inne på Helsenorge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 162 innlogginger på min pasientjournal unormalt mange? På en og samme hendelse.

Hvordan kan jeg få undersøkt om alle som har åpnet dokumentene i min "sak" har snoket eller reelt jobbet med "papirflytting".  Noen som vet?

Anonymkode: 44993...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står jo i tilgangsloggen hvem som har vørt inne, og hva de er. 

IMG_5691.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jodaneida skrev (2 minutter siden):

Det står jo i tilgangsloggen hvem som har vørt inne, og hva de er. 

IMG_5691.png

Ja det har jeg jo lest og forstått. Men virker det normalt at det er 162 !!! innlogginger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok en stalker der. 

Anonymkode: 93e1e...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det har jeg jo lest og forstått. Men virker det normalt at det er 162 !!! innlogginger?

Over hvor lang tid? 

162 på kun en uke eller på ett år? 

Det har litt å si. 

I ene journalposten til min eldre far er det over 1000. Helt vanlig. 

Anonymkode: a572f...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Over hvor lang tid? 

162 på kun en uke eller på ett år? 

Det har litt å si. 

I ene journalposten til min eldre far er det over 1000. Helt vanlig. 

Anonymkode: a572f...6c5

162 innlogginger i løpet av 20 dager, som omhandler en og samme sak/hendelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har nok en stalker der. 

Anonymkode: 93e1e...0c5

Jeg ser jo navnene og titlene på de som har logget seg inn å lest. Det er opp til 8-10 sekretærer på sykehuset som har åpnet og lest. Blir bare nyskjerrig om det er fritt frem å snoke eller er det ulovlig?

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser jo navnene og titlene på de som har logget seg inn å lest. Det er opp til 8-10 sekretærer på sykehuset som har åpnet og lest. Blir bare nyskjerrig om det er fritt frem å snoke eller er det ulovlig?

-ts

Jeg aner ikke om dette er normalt eller ikke. Men etter at du postet denne tråden her, så gikk jeg inn på helsenorge selv pga at jeg ble nysgjerrig. Jeg telte ikke, men jeg har også helt sjukt mange innlogginger. Så det er sikkert normalt, men jeg fatter ikke hva dem driver med som skal inn der å glo så mye! Hadde jeg sett navnene til noen jeg kjenner der så hadde jeg blitt skikkelig sinna! Men, jeg tror at det kun er fastlegen som har tilgang på hele journalen. Andre leger som fastlegen evt henviser til har vel tillgang på kun den informasjonen som fastlegen har gitt i henvisningen? Når jeg tok MR bilder så ringte jeg til legekontoret fordi jeg syntes det tok så lang tid å få svar. Legen min var ikke på jobb den dagen jeg ringte, men sekretæren sa da at hun kunne se at legen hadde mottatt svar på bildene, men hun kunne ikke se hva svaret var, det var forbeholdt legen min. Så jeg håper det er mer begrensninger enn vi tror.

Anonymkode: dbbd7...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

-ts

Hvordan vet du at de har åpnet journalen din for å lese? Der er mange grunner til at ansatte åpner en journal når de jobber på et sykehus, med pasienter. 
Der er strenge regler for når en journal kan åpnes, der er og kontroller som viser avvik. Blir noen tatt for snoking, så kan de faktisk miste jobben.
Er du i tvil så får du be om utvidte søkelogg, og få forklart hva som skjedde i journalen din på de gitte tidspunktene. 
Å holde på å diskutere her, uten å vite og kunne se hva som er notert i loggen blir bare meningsløst. 

Anonymkode: 470a9...7e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke tilgang på dette jeg 🤔

Er det noen andre i Helse Midt-Norge som har det? 

Anonymkode: 4fc1d...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ha på forhåndsvisning i enkelte bilder inne i systemet hvor det er oppgaver å løse, da blir det regnet som innsyn hver gang man går gjennom alt i det bildet,det kan være 20 - 50 notater/epikriser etc liggende listet i akkurat "det" bildet og det blir regnet som innsyn selv om man ikke er inne i notatet, men bare klikker seg gjennom/forbi "ditt" notat.
Vi er anbefalt å ikke bruke forhåndsvisningsfunksjonen i enkelte bilder/oppgaver, men mange gjør det allikevel av gammel vane, eller for "enkelhets skyld". 

Anonymkode: 320cd...e35

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo se hvilke dokumenter de har åpnet. På mange kan du ikke se hvilke dokumenter de har åpnet, typisk sekretærer, fordi de bare er inne i forbindelse med en time, de som trykker send på brev osv. kjedelige greier.

Ellers spørs det jo litt hvorfor du har kontakt med sykehuset, det er veldig vanskelig å si uten å vite konkret. Men er ikke avskrekkende mye nei. Og så tror jeg at du tror du er mer spennende enn du er. 

Anonymkode: c3c3a...50e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde opp mot 80 innlogginger relatert til fire dagers innleggelse på somatisk sengepost, og 15 på bare noen timer på akuttmottaket. Men at noen har hatt tilgang betyr ikke at de har lest alt (eller noe), bare at jeg har vært innom deres administrative ansvar. De fleste som jobber på sykehus har såpass mye å gjøre, og de fleste pasientene er såpass lite spennende, at jeg tviler på at det forekommer så mye snoking. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan vet du at de har åpnet journalen din for å lese? Der er mange grunner til at ansatte åpner en journal når de jobber på et sykehus, med pasienter. 
Der er strenge regler for når en journal kan åpnes, der er og kontroller som viser avvik. Blir noen tatt for snoking, så kan de faktisk miste jobben.
Er du i tvil så får du be om utvidte søkelogg, og få forklart hva som skjedde i journalen din på de gitte tidspunktene. 
Å holde på å diskutere her, uten å vite og kunne se hva som er notert i loggen blir bare meningsløst. 

Anonymkode: 470a9...7e5

Takk for informativt svar. Jeg kan i grunn ikke legge ut detaljene så takk for at du i samme farten påpeker at dette er meningløst å diskutere. Fint å vite. Jeg diskuterer ikke men lurte bare generelt på hvorfor så mange innlogginger. -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan jo se hvilke dokumenter de har åpnet. På mange kan du ikke se hvilke dokumenter de har åpnet, typisk sekretærer, fordi de bare er inne i forbindelse med en time, de som trykker send på brev osv. kjedelige greier.

Ellers spørs det jo litt hvorfor du har kontakt med sykehuset, det er veldig vanskelig å si uten å vite konkret. Men er ikke avskrekkende mye nei. Og så tror jeg at du tror du er mer spennende enn du er. 

Anonymkode: c3c3a...50e

Takk for svaret. Tro kan du gjøre i kirka.

Jeg lurte bare på om det var vanlig/normalt. -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke 162 innlogging er var så ekstremt jeg da. Når jeg var innom dps for utredning av bipolar lidelse hadde jeg 92 innlogginger på en helg. 

Anonymkode: 256b9...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Daria skrev (12 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde opp mot 80 innlogginger relatert til fire dagers innleggelse på somatisk sengepost, og 15 på bare noen timer på akuttmottaket. Men at noen har hatt tilgang betyr ikke at de har lest alt (eller noe), bare at jeg har vært innom deres administrative ansvar. De fleste som jobber på sykehus har såpass mye å gjøre, og de fleste pasientene er såpass lite spennende, at jeg tviler på at det forekommer så mye snoking. 

Tusen takk for svaret. Jeg tenker jo ikke at jeg som person er så interessant å snoke på. - selve hendelsen som jeg opplevde på sykehuset er i "avviks-kategorien".  Kanskje derfor det er så mange innlogginger.

Jeg vet jo ikke og i god tro spurte jeg her på KG. Men jeg blir jo beskyldt for både det ene og det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med inntak til en enhet, og bare de gangene vi har inntaksmøter kan jeg gå inn og ut av ulike journaler og dokumenter mange ganger. Hvis jeg skal sette meg inn i en ny pasient kan jeg fort åpne 5-6 relevante dokumenter (mye info i historikk fra tidl innleggelser), for deretter å gå gjennom en annen pasient, og så gå tilbake igjen. Det utgjør nok en haug av klikk. Jeg har også hatt en rolle hvor jeg har ansvar for registrering av saker, å fylle inn all relevant informasjon i journalen, og dette innebærer også endel klikking på ulike stedet i journalen. For eksempel hvis jeg skal finne ut av hvem som er pårørende må jeg gjerne lete gjennom 3-4 dokumenter før jeg finner det, eller hvis jeg skal finne ut hva som ble gjort ved forrige innleggelse i 2017. I tillegg er det mange som er «innom» ved en innleggelse; radiologi, lab, lege, lege 2, sykepleiere på ulike skift osv. 

Anonymkode: 32eea...7f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med inntak til en enhet, og bare de gangene vi har inntaksmøter kan jeg gå inn og ut av ulike journaler og dokumenter mange ganger. Hvis jeg skal sette meg inn i en ny pasient kan jeg fort åpne 5-6 relevante dokumenter (mye info i historikk fra tidl innleggelser), for deretter å gå gjennom en annen pasient, og så gå tilbake igjen. Det utgjør nok en haug av klikk. Jeg har også hatt en rolle hvor jeg har ansvar for registrering av saker, å fylle inn all relevant informasjon i journalen, og dette innebærer også endel klikking på ulike stedet i journalen. For eksempel hvis jeg skal finne ut av hvem som er pårørende må jeg gjerne lete gjennom 3-4 dokumenter før jeg finner det, eller hvis jeg skal finne ut hva som ble gjort ved forrige innleggelse i 2017. I tillegg er det mange som er «innom» ved en innleggelse; radiologi, lab, lege, lege 2, sykepleiere på ulike skift osv. 

Anonymkode: 32eea...7f7

Tusen takk for utfyllende svar. Skjønner at det fort kan bli en del klikk. I min "hendelse" er det 6-7 ulike sekretærer som har åpnet, og noen av de har sett på tidligere polikliniske epikriser.  1 lege har åpnet et innkallesesbrev til revmatologisk avdeling, som jeg nylig har mottatt. Hvordan sammenheng har det med "hendelsen" ?

Jeg har fylt ut et skjema der jeg spør om å få svar om hver enkel innlogging. Ikke fra  alle innlogginger men det er noen jeg stusser over. Og jeg venter i spenning på svar. Det trenger ikke være noen som snoker, men jeg vil vite. 164 innlogginger på 1 hendelse (i løpet av 20 dager) høres mye ut i mine tanker, derfor etterspør jeg om innsyn og svar på årsaken til innlogging. Og om hva som ble gjort med infoen. 

Er det ofte at innsyn blir søkt om montro? 

Jeg er ikke paranoid, men akkurat denne "hendelsen" kan være av nyhetens interesse. Derfor muligens noen som logger inn for å snoke. Jeg får vente å se. 

Uansett, takk for at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...