Gå til innhold

Jeg er så jævla lei av å være feit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som anbefaler Wegovy - har dere satt dere inn i bivirkningene man risikerer å få? Bl.a depresjon og angst..litt søkt å anbefale det til noen som sliter med psyken.

Jeg vil påstå at man plusser på et nytt problem om man starter med denne type medisin. Det er vel mange hundre artikler å velge i, når det kommer til hva som skjer når man slutter med sprøyten. 

Så må jeg si at jeg blir like provosert hver gang jeg leser argumentet «overspisingslidelae» «regulerer følelser med mat» - hvor man altså sykeliggjør et faktum. JA, man overspiser når man er overvektig. JA mange av oss spiser mer når vi er stresset, lei oss, feirer noe, er glade osv..hvorfor omtale det som en diagnose, og dermed sykeliggjøre noe som er temmelig normalt. Hvorfor ikke heller ta fatt i problemet, og ansvarliggjøre seg selv? «Min utfordring er at jeg har en tendens til å gumle litt ekstra når jeg er stresset..hvordan skal jeg erstatte gumlingen med noe sunnere?» 

Rutiner er gull verdt for psyken. Tar du bort feks sukkeret fra kostholdet ditt feks 5 dager av 7 - har du en kjempestart. Så kan du begynne å ta bort mer etterhvert, når du har fått kontrollen over sukkerinntaket, og rutine på måltidene dine. 
For min del har jeg gått ned ca 25 kg siden sommeren 2023 ved å faste, og spise 2-3 måltider pr dag. Har holdt meg borte fra sukker (snop, ikke bakverk og is), men tar meg gjerne litt chips av og til. Jeg har ingen fy-fy matvarer, det handler om mengde. Men jeg spiser ikke veldig mye mel - uten at jeg har tenkt at det skal jeg ikke spise (jeg spiser heller knekkebrød enn brød, jeg spiser heller potet enn pasta osv - fordi jeg velger varianten med minst kalorier). 
Jeg spiser lunsj kl 11, og gjerne et lite mellommåltid om jeg er skikkelig sulten (da type frukt) før middag i 16-17 tiden. Teller ikke kalorier ved middag, men lesser ikke tallerkenen full. 

Du må finne noe som funker for deg selv - men enkle utveier har en tendens til å ikke fungere (feks medisin). 

Anonymkode: f8e36...260

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært hos legen og sjekket d-vitamin og b12? For lite av dette kan virke inn på depresjon, energi etc. Noe som vil gjøre denne snuoperasjonen vanskeligere.

Ellers anbefaler jeg faste måltider, og start med en liten rolig gåtur hver dag, kanskje bare 10-15 minutter. Sett deg små mål som du faktisk mestrer. Masse lykke til!

Anonymkode: d0ba2...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg, men vekten for tre uker siden var 115 kg. Etter det har jeg klart å ta tak. Har gått ned over to kg på nesten tre uker. Er helt i starten da, men jeg har ikke gjort drastiske endringer. Har sluttet å spise mellom måltidene, sluttet å spise på natta og unner meg bare moderat mengde godt på fredag eller lørdag. I tillegg til litt mindre porsjoner til måltidene. For eksempel får jeg servert havregrøt (er innlagt) hver morgen, og det går fint, men har halvert størrelsen på porsjonen. 

Det tok sin tid for meg å finne motivasjon til å begynne å gå ned i vekt, men etter hvert som depresjonen ble bedre så fant jeg endelig motivasjon og handlingskraft. 

Jeg skal ned til mellom 60 og 65 kg og regner med å bruke 1,5 år på det. Ikke noe hasteprosjekt. Jeg vil gå ned rolig for hvis jeg føler jeg sulter meg så sprekker jeg og spiser alt jeg kommer over. Det vet jeg av erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...