Gå til innhold

Hvordan korrigere denne adferden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kontaktlærer har gitt tilbakemelding om at 6-åringen sliter med overganger, tidsbruk og litt med sosiale settinger.

Eksempler er:

-Er svært treg med å f.eks ta på yttertøy og bli ferdig med ting.

-Vil helst kun være med en venn ad gangen og liker å bestemme. Kommer derfor i endel klammeri med andre i klassen og velges bort fra lek. Har alltid vært veldig viljesterk. Vi har derfor jobbet mye hjemme over langt tid , med å få henne til å forstå at hun ikke alltid kan få viljen sin (og hun får det ikke her hjemme hele tiden). 

-Liker ikke overganger. Bruker langt tid på skolen når de skal f.eks pakke sammen etter lunsj. Her hjemme kan hun bli helt i fra seg om vi skal ut og hun må avslutte det hun gjør for å ta på yttertøy og bli med ut. 
 

Noen som har hatt lignende utfordringer og klart å jobbe seg igjennom det?

 

Anonymkode: 1b91b...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen?

 

Anonymkode: 1b91b...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, vår jente på 7 har adhd/autisme. Og har problemer med akkurat det samme. Her er det tilrettelegging og tålmodighet som funker på skolen. Veldig flinke lærere. 

Anonymkode: 0a08c...d9b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi hatt lignende utfordringer, og det er blitt gradvis bedre, men jeg kan ikke gi deg noen svar på hvordan man kan korrigere det. Her er atferden symptom på ADHD og autisme, og årsaken til bedringen er tett voksenstøtte og modning hos barnet. Med disse diagnosene er eneste effektive virkemiddel å øve, gi tett oppfølging og la barnet modnes til å håndtere det.

Anonymkode: 7480e...ae5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kontaktlærer har gitt tilbakemelding om at 6-åringen sliter med overganger, tidsbruk og litt med sosiale settinger.

Eksempler er:

-Er svært treg med å f.eks ta på yttertøy og bli ferdig med ting.

-Vil helst kun være med en venn ad gangen og liker å bestemme. Kommer derfor i endel klammeri med andre i klassen og velges bort fra lek. Har alltid vært veldig viljesterk. Vi har derfor jobbet mye hjemme over langt tid , med å få henne til å forstå at hun ikke alltid kan få viljen sin (og hun får det ikke her hjemme hele tiden). 

-Liker ikke overganger. Bruker langt tid på skolen når de skal f.eks pakke sammen etter lunsj. Her hjemme kan hun bli helt i fra seg om vi skal ut og hun må avslutte det hun gjør for å ta på yttertøy og bli med ut. 
 

Noen som har hatt lignende utfordringer og klart å jobbe seg igjennom det?

 

Anonymkode: 1b91b...2e4

Adhd?

Anonymkode: cf776...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Adhd?

Anonymkode: cf776...c2b

Læreren sa det var for tidlig å konkludere med. Han sa han ikke var bekymret på det nåværende tidspunkt, da det var så ulikt modenhetsnivå på elevene i første trinn. Men jeg skal innrømme at jeg har tenkt tanken, selv om ingen i familien/slekten har hatt denne eller lignende diagnoser.  Vi har vurdert om vi skal be om henvisning til BUP, men lærer mente dette var for tidlig. 

I forrige uke var en av de andre lærerne tydelig irritert over at barnet ofte er så treg med av/påkledning og tok oss til side for å prate litt om dette. Vi snakket videre med barnet om dette hjemme og fikk tilbakemelding fra samme lærer noen dager etterpå, at ting hadde fungert bedre de siste dagene. Kan det hjelpe at hun nå er i gang med å lære seg klokken kanskje?

TS

Anonymkode: 1b91b...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...