Gå til innhold

Skal man betale bot for "sniking på buss", når man ikke har sneket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forstår situasjonen din, men som andre skriver - det fremkommer helt tydelig ved kjøp av billett, at denne må være kjøpt før man går ombord. Ihvertfall er det slik her. Det gjelder for de fleste transportmidler - tog, fly, båt osv. Man må betale for tjenesten man får utført.

Regner med at teknikerne til kollektivselskapet kan finne ut om det var problemer med appen på det tidspunktet. I så fall vil du kanskje få medhold. Men samtidig, du gikk ombord uten billett....

Å tenke at vekterne er rette å henvende seg til, som er ansatt for nettopp å gi bot til mennesker uten gyldig billett, høres litt rart ut. Men ok, du tenkte kanskje ikke helt igjennom det på grunn av dårlig tid.

Jeg ville bestridt boten, fordi du ikke har fått svar på klagen din. Og så akseptert det hvis klagen ikke blir godtatt og lært av det.

Anonymkode: fe8ff...559

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hos hvilket busselskap kan du henvende deg til sjåføren i 2025? 

Anonymkode: e2905...65f

Skyss? 

Anonymkode: 06794...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi jeg skulle på et møte, rakk ikke å gå og tenkte jeg skulle ta bussen.

Jeg stod cirka et halvt minutt på busstoppet før bussen kom og prøvde å få appen til å virke, og når bussen kom så jeg at det var vekter om bord og tenkte da at jeg skulle spørre han hva jeg skulle gjøre.

I stedet for å prøve å forstå meg, så gav han meg en bot.

Ts

Anonymkode: dbe2f...ffe

Spurte du han FØR han kom til deg for å sjekke billetter? 

Anonymkode: 61d3f...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymphadora skrev (1 time siden):

Ganske uenig med de aller fleste her ser jeg. Kollektivselskapene i Norge har satset masse på å ha apper som betalings og billettløsning. Hvorfor skal det være kundens ansvar å påse å ha alternative løsninger tilgjengelig når appen ikke virker? Det bør være rett og rimelig å kunne forvente å kjøpe billett med appen, og at man ikke må ha med alternative betalingsmidler til enhver tid.

Kjøper man billett av sjåfør, er det som regel dyrere. Skal kunde ut med en dyrere pris forbi selskapets løsning ikke virker? Her jeg bor kan man betale med kort hos sjåfør, men tror ikke det gjelder alle steder i landet. En ting er at de fleste har bankkort med som regel, men skal folk gå rundt med kontanter i reserve tilfelle appen ikke funker? Hva hvis det gjelder t-bane. Får ikke kjøpt av fører der, og nei det er ikke en åpen Narvesen ved enhver holdeplass. Skal man da ikke  komme seg videre fordi det er tekniske problemer i appen som selskapet oppfordrer alle å ha?

Kan faktisk ikke forstå at så mange her inne mener det er kundens ansvar å løse problemet. 

 

 

Kjære deg, man sender bare en sms til et 4-sifret nummer så har man gyldig billett. Man trenger ikke å ha appen nedlastet engang. Man skriver typ "voksen" og sender til 1819, typ. Så vanskelig er det ikke. 

 

Slutt å gjør dere selv så hjelpesløse og uansvarlige. Det er fordummende å lese.

Anonymkode: 0d3f3...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis man ikke kan skaffe seg gyldig billetter på annen måte, ja. TS kunne betalt hos sjåføren.

Anonymkode: 0d3f3...f93

Ts spurte vekteren, vekteren kunne svart "gå til sjåføren og betal der", så hadde alt ordnet seg. Dette er en ikke-sak.

Anonymkode: bf966...fae

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spurte du han FØR han kom til deg for å sjekke billetter? 

Anonymkode: 61d3f...2a6

Jeg gikk bort til vekteren med en gang jeg kom inn på bussen 

Ts

Anonymkode: dbe2f...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilket selskap var det? Hos Ruter har du i hvert fall lov å gå ombord selv om appen ikke virker. Naturlig nok, folk skal ikke måtte ble hjemme om transportselskapet ikke klarer å selge billetter.

Ruter-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll? Ved feil på Ruter-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.

 

Anonymkode: f2c64...edd

Det er dette du skal forholde deg til TS, - gjelder både Ruter og Skyss .

Ikke hør på mange andre som tydeligvis ikke har peiling her inne. Du fikk jo tilogmed beskjed av kontrolløren om å klage.

Send en mail til de og hør hvor klagen din har blitt av. Uten kort og kontanter hadde du jo ikke mulighet til å kjøpe billett på annen måte. Og om det hadde vært enda en annen løsning, så hadde kontrolløren gitt beskjed om det.

Lykke til! 

Anonymkode: 41eae...023

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som tar buss må jo ha gyldig billett, så her må du nok betale, men vent på svaret på klagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er dette du skal forholde deg til TS, - gjelder både Ruter og Skyss .

Ikke hør på mange andre som tydeligvis ikke har peiling her inne. Du fikk jo tilogmed beskjed av kontrolløren om å klage.

Send en mail til de og hør hvor klagen din har blitt av. Uten kort og kontanter hadde du jo ikke mulighet til å kjøpe billett på annen måte. Og om det hadde vært enda en annen løsning, så hadde kontrolløren gitt beskjed om det.

Lykke til! 

Anonymkode: 41eae...023

Det var en annen løsning, SMS. Raskt og enkelt hos Skyss.

Anonymkode: 4f234...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kjære deg, man sender bare en sms til et 4-sifret nummer så har man gyldig billett. Man trenger ikke å ha appen nedlastet engang. Man skriver typ "voksen" og sender til 1819, typ. Så vanskelig er det ikke. 

 

Slutt å gjør dere selv så hjelpesløse og uansvarlige. Det er fordummende å lese.

Anonymkode: 0d3f3...f93

Jeg er ingen kjære deg. Spar meg for slikt. 

Som forbruker forventer jeg at bedriftern tar ansvar når det oppstår problemer med deres løsninger. Det er ikke mitt ansvar. Man kan være uenig med ts, og meg, men man behøver ikke å være nedlatende.  Ts hadde alternativer, men det forutsetter at man kjenner til disse alternativene, noe ts tydeligvis ikke gjorde. Når man står på bussholdeplassen og har dårlig tid, har man ikke nødvendigvis tid til å søke opp dette. Det er ikke gitt at neste buss går om kort tid, så ikke sikkert det er  "bare, bare" å vente på neste buss heller.  Vekteren hadde også problemer med appen,  tekniske problemer med appen var verifisert der og da. Jeg mener vekter burde vist skjønn i denne situasjonen.

Jeg er prinsipielt ganske sterkt imot sniking, så jeg er for hyppige kontroller osv. Likevel mener jwg at kontrollørene bør være mindre firkantet enn de er i dag. Bruk energi på de som bevisst alltid sniker, og ikke de som har vært uheldige med f.eks tekniske problemer en dag, men som må komme seg på jobb åkke som. Man må kunne la tvilen komme folk til gode fra tid til annen. 

 

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymphadora skrev (5 minutter siden):

Jeg er ingen kjære deg. Spar meg for slikt. 

Som forbruker forventer jeg at bedriftern tar ansvar når det oppstår problemer med deres løsninger. Det er ikke mitt ansvar. Man kan være uenig med ts, og meg, men man behøver ikke å være nedlatende.  Ts hadde alternativer, men det forutsetter at man kjenner til disse alternativene, noe ts tydeligvis ikke gjorde. Når man står på bussholdeplassen og har dårlig tid, har man ikke nødvendigvis tid til å søke opp dette. Det er ikke gitt at neste buss går om kort tid, så ikke sikkert det er  "bare, bare" å vente på neste buss heller.  Vekteren hadde også problemer med appen,  tekniske problemer med appen var verifisert der og da. Jeg mener vekter burde vist skjønn i denne situasjonen.

Jeg er prinsipielt ganske sterkt imot sniking, så jeg er for hyppige kontroller osv. Likevel mener jwg at kontrollørene bør være mindre firkantet enn de er i dag. Bruk energi på de som bevisst alltid sniker, og ikke de som har vært uheldige med f.eks tekniske problemer en dag, men som må komme seg på jobb åkke som. Man må kunne la tvilen komme folk til gode fra tid til annen. 

 

 

 

Er jo ikke en gyldig grunn å si at man ikke vet om dem andre mulighetene. Da blir det jo ekstremt lett å snike, om man kan vri seg unna med det.

Dem som har kontroll har jo en jobb, se om folk har gyldig biletter. Har dem ikke det så er det gebyr, enkelt og greit. Så får kunden heller klage til selskapet om dem mener det er feil. Skal noen slippe gebyr med en unnskyldning, så sier neste det samme, men får gebyr. Likt for alle.

Anonymkode: c015e...c99

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk i denne tråden er utrolig firkantete irriterende mennesker. Helt sikkert perfekte folk som aldri gjør feil. Skulle tro TS begikk tidenes forbrytelse. 

Jeg ville sendt de en mail og purret på klagen. Og avventet. Jeg vet at kontrollørene ofte bruker skjønn. Hvertfall i Oslo. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er jo ikke en gyldig grunn å si at man ikke vet om dem andre mulighetene. Da blir det jo ekstremt lett å snike, om man kan vri seg unna med det.

Dem som har kontroll har jo en jobb, se om folk har gyldig biletter. Har dem ikke det så er det gebyr, enkelt og greit. Så får kunden heller klage til selskapet om dem mener det er feil. Skal noen slippe gebyr med en unnskyldning, så sier neste det samme, men får gebyr. Likt for alle.

Anonymkode: c015e...c99

Må være fryktelig slitsomt å skulle leve så firkantet og innenfor boksen til enhver tid.

Må være mulig å vise skjønn iblant, også for vektere og billettkonttollører. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hos hvilket busselskap kan du henvende deg til sjåføren i 2025? 

Anonymkode: e2905...65f

Både ruter og vkt. 

Anonymkode: 3ac0c...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor gikk du ombord uten gyldig billett?

Anonymkode: 87328...01c

Hun forklarte det…. Appen virket ikke, og da burde det være greit. Forstår at ikke alle vet at det går an å betale hos sjåføren. Jeg vet om mange som ikke vet det.

Anonymkode: 145f4...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I og med at du gikk ombord uten gyldig billett, snek du. Sånn sett har du en dårlig sak. Da appen ikke virket, kunne du kjøpt billett i kiosken eller hos sjåføren. Alternativt ventet på neste buss i håp om at appendiks sa ville virke.

Anonymkode: 4f234...69b

Folk skal ikke belastes for at appen er ute av drift. Å be folk vente på neste buss, er ikke greit. Noen har faktisk ting de må nå….

Anonymkode: 145f4...778

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk skal ikke belastes for at appen er ute av drift. Å be folk vente på neste buss, er ikke greit. Noen har faktisk ting de må nå….

Anonymkode: 145f4...778

Jeg har vært i denne situasjonen ofte, og hvis man snakker med bussjåføren så går det greit.

Å snike og håpe man slipper unna virker nok mindre tillitsvekkende. 

Så TS burde selvsagt SPURT bussjåføren. Det ville selv barn gjort

Anonymkode: 8b9c2...cfb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er på tide å innføre slik det var når min far kjørte alle måtte gi inn via døra betale da til sjåføren eller vise gyldig biletter. Har du ingen av delene måtte en pent gå av. Problem løst.

Der vi bor må en inn via døra hos sjafør og vise biletter eller betale. Men vet at i Oslo osv er det ikke slik. Tror det hadde vært beste måtte.

 

Vil si at du kunne betalt uten om app dermed bør du få bot enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva tenkte du vekteren skulle hjelpe deg med? Det er sjåføren du skal henvende deg til. Men siden du ikke hadde bankkort med så hadde du ikke fått billett, og da hadde sniking vært et valg du tok om du fortsatte med bussen. Ja du snek selv om appen var nede. Ikke legg livet ditt i hendene på internett. 

Anonymkode: c5a53...2c7

Selvfølgelig skal vekteren kunne hjelpe! De er de som håndhever disse reglene og skal da kunne vite nok om det til å hjelpe. Jeg tenker det var riktig å spørre vekteren 

Anonymkode: fbb6b...1a7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (9 minutter siden):

Tror det er på tide å innføre slik det var når min far kjørte alle måtte gi inn via døra betale da til sjåføren eller vise gyldig biletter. Har du ingen av delene måtte en pent gå av. Problem løst.

Der vi bor må en inn via døra hos sjafør og vise biletter eller betale. Men vet at i Oslo osv er det ikke slik. Tror det hadde vært beste måtte.

 

Vil si at du kunne betalt uten om app dermed bør du få bot enkelt og greit

I Bergen kan sjåførene utføre slike sjekker om de vil det. Jeg ser flere som gjør det, men jeg skjønner også at det er litt vanskelig å få til nå de allerede er under strengt tidspress.

Anonymkode: fbb6b...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...