Gå til innhold

Skal man betale bot for "sniking på buss", når man ikke har sneket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lang historie kort- jeg tok bussen for 5 måneder siden og fikk bot for manglende billett.

Grunnen var at jeg ikke fikk kjøpt billett, fordi appen lå nede da jeg skulle kjøpe billett.

Vekteren ombord så at appen ikke virket, men sa at jeg kunne kjøpt billett hos sjåføren, noe jeg ikke tenkte på fordi jeg har brukt app i åresvis, og det var ikke i tankene mine.

Jeg hadde ikke med meg bankkortet den dagen, så jeg kunne ikke kjøpt billett hos sjåføren uansett.

Fikk beskjed av vekteren om å klage, og ikke betale boten før jeg fikk svar på klagen.

I dag fikk jeg krav om å betale boten på 1200,-, men har ikke fått svar på klagen.

Hvis jeg betaler boten vedkjenner jeg at jeg har sneket med vilje, noe jeg ikke gjorde.

Hadde appen virket hadde jeg selvfølgelig kjøpt billett, og ikke havnet i denne situasjonen.

Hva er det riktige å gjøre?

Anonymkode: dbe2f...ffe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lang historie kort- jeg tok bussen for 5 måneder siden og fikk bot for manglende billett.

Grunnen var at jeg ikke fikk kjøpt billett, fordi appen lå nede da jeg skulle kjøpe billett.

Vekteren ombord så at appen ikke virket, men sa at jeg kunne kjøpt billett hos sjåføren, noe jeg ikke tenkte på fordi jeg har brukt app i åresvis, og det var ikke i tankene mine.

Jeg hadde ikke med meg bankkortet den dagen, så jeg kunne ikke kjøpt billett hos sjåføren uansett.

Fikk beskjed av vekteren om å klage, og ikke betale boten før jeg fikk svar på klagen.

I dag fikk jeg krav om å betale boten på 1200,-, men har ikke fått svar på klagen.

Hvis jeg betaler boten vedkjenner jeg at jeg har sneket med vilje, noe jeg ikke gjorde.

Hadde appen virket hadde jeg selvfølgelig kjøpt billett, og ikke havnet i denne situasjonen.

Hva er det riktige å gjøre?

Vent på svar på klagen, eventuelt kan du be dem om å stille boten i bero frem til saken er avgjort.

Det neste du bør gjøre er som meg: slette appen og bruke kort eller helt kontanter 👍

Anonymkode: 0e02a...cb6

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor gikk du ombord uten gyldig billett?

Anonymkode: 87328...01c

• Liker 25
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gikk du ombord uten gyldig billett?

Fordi jeg skulle på et møte, rakk ikke å gå og tenkte jeg skulle ta bussen.

Jeg stod cirka et halvt minutt på busstoppet før bussen kom og prøvde å få appen til å virke, og når bussen kom så jeg at det var vekter om bord og tenkte da at jeg skulle spørre han hva jeg skulle gjøre.

I stedet for å prøve å forstå meg, så gav han meg en bot.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I og med at du gikk ombord uten gyldig billett, snek du. Sånn sett har du en dårlig sak. Da appen ikke virket, kunne du kjøpt billett i kiosken eller hos sjåføren. Alternativt ventet på neste buss i håp om at appendiks sa ville virke.

Anonymkode: 4f234...69b

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod cirka et halvt minutt på busstoppet før bussen kom og prøvde å få appen til å virke, og når bussen kom så jeg at det var vekter om bord og tenkte da at jeg skulle spørre han hva jeg skulle gjøre.

I stedet for å prøve å forstå meg, så gav han meg en bot.

Ts

Og hva hadde du gjort om det ikke var vekter der? Bare satt deg og ikke brydd deg? Er vell heller bussjåfør du burde tatt kontakt med først.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel gjerne også dyrere å kjøpe på bussen. Man skal vel heller ikke betale om saken er til behandling?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rummyking skrev (2 minutter siden):

Og hva hadde du gjort om det ikke var vekter der? Bare satt deg og ikke brydd deg? Er vell heller bussjåfør du burde tatt kontakt med først.

Da hadde jeg ringt busselskapet og spurt hva jeg skulle gjøre, for det har jeg gjort tidligere.

Som jeg skrev i HI så tenkte jeg ikke på sjåføren.

ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du snek jo, du hadde ikke gyldig billett. 

Anonymkode: 3ac0c...02c

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som samme unnskyldning som de fleste snikere benytter. "Skulle bare".

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (3 minutter siden):

Det er vel gjerne også dyrere å kjøpe på bussen. Man skal vel heller ikke betale om saken er til behandling?

Vekteren ba meg vente med å betale til klagen min var behandlet, men nå virker det som den ikke har blitt behandlet siden dette er 5-6 måneder siden og de har sendt ut boten.

De tenker nok at jeg bare betaler uten videre siden det har gått så lang tid

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo pr.definisjon prøvd å snike på bussen… Om kravet er gyldig billett ved ombordstigning (som det er her jeg bor) er det jo sniking om du ikke har det og heller ikke henvender deg til sjåføren når du går ombord. 
Om appen var nede, var det pga feil i appen eller var det din telefon/leverandør som hadde problem (sistnevnte kan jo ikke busselskapet lastes for uansett)

Anonymkode: d09e8...6ae

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har jo pr.definisjon prøvd å snike på bussen… Om kravet er gyldig billett ved ombordstigning (som det er her jeg bor) er det jo sniking om du ikke har det og heller ikke henvender deg til sjåføren når du går ombord. 
Om appen var nede, var det pga feil i appen eller var det din telefon/leverandør som hadde problem (sistnevnte kan jo ikke busselskapet lastes for uansett)

Anonymkode: d09e8...6ae

Det var feil i appen, sa vekteren til meg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du snek jo, du hadde ikke gyldig billett. 

Anonymkode: 3ac0c...02c

Å snike betyr å gjøre noe med vilje, og det gjorde jeg ikke.

Naiv og dumsnill som jeg er ønsket jeg å snakke med vekteren om at det ikke var mulig å kjøpe billett, og så blir jeg straffet for å være ærlig

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket selskap var det? Hos Ruter har du i hvert fall lov å gå ombord selv om appen ikke virker. Naturlig nok, folk skal ikke måtte ble hjemme om transportselskapet ikke klarer å selge billetter.

Ruter-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll? Ved feil på Ruter-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.

Anonymkode: f2c64...edd

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du benyttet deg av en tjeneste vel vitende om at du ikke hadde betalt for den. Uansett hva grunnen er så er det stjeling/sniking/snylting/ulovlig.

Selvfølgelig skal du betale. Man går ikke i butikken og tar med seg varer uten å betale hvis bankterminalen ikke fungerer.

Anonymkode: 0d3f3...f93

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket selskap var det? Hos Ruter har du i hvert fall lov å gå ombord selv om appen ikke virker. Naturlig nok, folk skal ikke måtte ble hjemme om transportselskapet ikke klarer å selge billetter.

Ruter-appen virker ikke – får jeg gebyr i en billettkontroll? Ved feil på Ruter-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.

Anonymkode: f2c64...edd

Hvis man ikke kan skaffe seg gyldig billetter på annen måte, ja. TS kunne betalt hos sjåføren.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker å betale på sms. Jeg har ikke appen. For jeg bor ikke der det går buss. Så de få gangene jeg tar buss så sender jeg en sms. Det står nr på bussholdeplassen. 

Anonymkode: bde69...10f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man ikke kan skaffe seg gyldig billetter på annen måte, ja. TS kunne betalt hos sjåføren.

Nei, ikke uten betalingskort og kontanter. De har digitale billetter i appen og kan da ikke forvente at folk har med seg andre betalingmidler. Hva om det var et barn uten bankkort? 

Anonymkode: 7f4be...8d6

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det her blir for teit TS, du kommer med masse unnskyldninger. Du tok et bevisst valg om å gå ombord på bussen, uten å sjekke om billetten var gyldig. Så ja du snek. Appen skal være åpen når du allerede står på bussholdeplassen.

Neste gang beregner du bedre tid. Ellers så går du ikke på en buss FØR du har åpnet appen og kjøpt billett. Det spiller ingen rolle om at bussen er der om 1 min, billetten skal opp først før du går ombord. Skal man følge det moralske passet mister du heller bussen, og venter på neste buss.

Når man tar buss må man være forberedt på at appen er ute av drift, eller at det er kontroll på bussen. Det er DITT ansvar å reflektere over alternative løsninger før du går inn på bussen.

Anonymkode: 35651...586

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...