Gå til innhold

Dere som har ende leilighet i blokk betaler dere høyere fellesutgifter enn de andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TBL12 skrev (35 minutter siden):

Det bruker å være en oversikt over hvordan leilighetene er innredet, med antall rom og hvor kjøkken og bad er plassert. Bruk også Finn for leiligheter som ligger ute til salg.

Er det grunn til å mistenke det er "feil" fordeling?

Regner med det er en naturlig forklaring om felleskostnader fordeles ulikt.

Er fordelingen basert på annet grunnlag enn areal kan det være et forsøk å få endret fordelingen. Areal er det mest vanlige, og endres svært sjelden i leiligheter. (Rekkehus har gjerne et tillegg som legges til om en bygger på.)

Vær oppmerksom på  endring av fordeling må behandles på generalforsamling.  Alle som blir påvirket må stemme positivt til forslaget, endringer av fordelingsnøkkel er noe annet enn vanlige saker som behandles på generalforsamling.

Så plantegning da jeg kjøpte i 22, den gang med 2 soverom. 

Så hvis de andre berørte ikke stemmer blir det ikke tatt opp ? Jeg aner jo ikke hvem det er, fikk vite av borettslaget at det gjaldt 15 leiligheter.

Skjønner at de andre også må ha ende leilighet da vi har flere vinduer, men 5 soverom? Da må isåfall ett være på badet!

Anonymkode: 86a57...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så plantegning da jeg kjøpte i 22, den gang med 2 soverom. 

Så hvis de andre berørte ikke stemmer blir det ikke tatt opp ? Jeg aner jo ikke hvem det er, fikk vite av borettslaget at det gjaldt 15 leiligheter.

Skjønner at de andre også må ha ende leilighet da vi har flere vinduer, men 5 soverom? Da må isåfall ett være på badet!

Jeg vil anta alle 100 (eller hvor mange det er) må stemme for endring.

Men, først må det avklares om det er er riktig forklaring. Bad regnes ikke med, bare soverom og stue som normalt regnes som "rom". 

Du må snakke med naboene og avklare hvor mange ulike varianter som finnes og hva de ulike betaler.

Husk også andre årsaker nevnt før i tråden for mulige årsaker til ulike felleskostnader. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (51 minutter siden):

Jeg vil anta alle 100 (eller hvor mange det er) må stemme for endring.

Men, først må det avklares om det er er riktig forklaring. Bad regnes ikke med, bare soverom og stue som normalt regnes som "rom". 

Du må snakke med naboene og avklare hvor mange ulike varianter som finnes og hva de ulike betaler.

Husk også andre årsaker nevnt før i tråden for mulige årsaker til ulike felleskostnader. 

Fikk til svar fra boligbyggelaget at det var pga fordelingsnøkkel med 6 rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fikk til svar fra boligbyggelaget at det var pga fordelingsnøkkel med 6 rom.

Som er et godt svar som forklarer forskjellen. Om arealet på hver leilighet er likt så burde kanskje arealet vært fordelingsnøkkel i stedet for opprinnelig antall rom? Da må du via generalforsamlingen.

Ombygging til færre rom kan være utført lenge siden i de ulike leilighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (10 timer siden):

Som er et godt svar som forklarer forskjellen. Om arealet på hver leilighet er likt så burde kanskje arealet vært fordelingsnøkkel i stedet for opprinnelig antall rom? Da må du via generalforsamlingen.

Ombygging til færre rom kan være utført lenge siden i de ulike leilighetene.

De sa ombygging ikke hadde noe med saken å gjøre. Men 5 soverom er umulig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...