Gå til innhold

Dere som har ende leilighet i blokk betaler dere høyere fellesutgifter enn de andre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det forklarer jo endel… sånn er det her og. Spørs hvordan det er hos TS da? 

Anonymkode: 30e5d...9da

De er akkurat like store.

Anonymkode: 86a57...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
TBL12 skrev (4 timer siden):

En artikkel om fordelingsnøkkel i boligsameier og borettslag: 

https://www.noyd.no/blog/fordelingsnøkkel/

Fordeling etter areal er mest vanlig.

Ser de kan fordele på antall personer, men da burde de sagt det når jeg spurte.

De sa først det var pga parkering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her betaler vi etter størrelse, vi som er på enden er de største og da betaler vi litt mer i fellesutgifter. Vi har og parkering tilhørende våre leiligheter, det er ikke alle som har det, de minste leilighetene har ikke medfølgende parkering eller terrasse og de er veldig små da er det og naturlig at de betaler mindre. 

De fleste jeg kjenner til betaler etter størrelse, inntrykket mitt er at det er normen. 

Anonymkode: cba38...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De er akkurat like store.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at parkering kommer i tillegg, om noen boliger har parkering, andre har ikke. Forstår alle har parkering der trådstarter bor? Det kan fortsatt være forskjell på pris på parkering, noen plasser er større, eller har bedre plassering - innendørs -utendørs osv.

Å fordele felleskostnader på grunnlag av antall personer som bor i hver boenhet er nok uvanlig, men ikke umulig følge artikkelen jeg lenket til. Høres noe upraktisk å holde oversikt over antallet personer som bor i boligen.

En mer vanlig variant er på grunnlag av individuelle forbruks målinger. Felles strøm, varme og varmtvann er eksempel. Da bør regning vise hva en betaler for.

Husk også, felleskostnader omfatter nedbetaling av fellesgjeld. Har dere IN-ordning kan den enkelte andelseier betale ned sin del av fellesgjelden. Om en nabo har nedbetalt fellesgjeld, men din leilighet ikke har nedbetalt vil felleskostnaden bli ulik.

Noen tilbyr ulike former for oppgradering nedbetalt over felleskostnader. Eksempelvis innglassing av balkong, oppussing av bad. Da kan det også bli forskjeller mellom ellers like store leiligheter.

Sjekk teksten på regningen til to, eller flere leiligheter - det er høyst trolig en naturlig forklaring.

Er det ingen god forklaring høres det rart ut om styret ikke kan vise til hvilken fordelingsnøkkel som benyttes. Fordelingsnøkkel fastsettes når boligselskapet opprettes. Å endre fordelingsnøkkel krever flertall på generalforsamling, noen boligselskaper har fastsatt samtlige må stemme ja til endring. I praksis er det sjelden fordelingsnøkkel blir endret.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/borettslag/fellesutgifter/

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du skriver er feil.

Fordelingsnøkkelen til borettslag er satt i bygge- og finansieringsplanen for det enkelte borettslaget, og den blir laget når borettslaget stiftes. Den skal finnes i stiftelsedokumentene. 

Å endre fordelingsnøkkel krever at absolutt alle som bli berørte er enige. 

Noen lag har vedtatt opptak av egen gjeld som skal dekke spesifikke ting som fordeles på bare noen enheter. Ergo mer fellesgjeld som gjør den dyrere. Det kan være grunnen i ditt tilfelle også TS, om det ikke har med størrelsen å gjøre. 

Om du spør boligbyggelaget som drifter nå borettslaget, så kan det være at de har mer informasjon om fordelingsnøkkelen hos dere.  

Anonymkode: 2d2e9...a0c

Det jeg skriver er ikke feil. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_5-2#§5-3

V Dekning av felleskostnader

§ 5-19.Fordeling av felleskostnader

(1) Felleskostnadene i laget skal delast mellom andelseigarane ut frå tilhøvet mellom verdiane på bustadene eller ut frå andre retningslinjer som går fram av byggje- og finansieringsplanen. Fordelinga skal justerast dersom endringar av bustadene eller eigedommen elles fører til vesentleg endring av verditilhøva. Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk.
(2) Med tilslutning frå dei andelseigarane det gjeld, kan det fastsetjast ei anna fordeling enn nemnd i første ledd.
(3) Styret skal fastsetje kor mykje kvar andelseigar skal betale kvar månad til dekning av felleskostnader.

Anonymkode: 8748a...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/borettslag/fellesutgifter/

Hovedregel: Fordelingsnøkkelen
Felleskostnadene i borettslaget skal i utgangspunktet fordeles etter fordelingsnøkkelen som ble fastsatt i forbindelse med opprettelsen av laget eller verdiforholdet mellom leilighetene.

Unntak: Vedtektsfestet fordeling
Det kan fremgå en annen fordeling av kostnadene i vedtektene. En slik vedtektsbestemmelse vil innebære at noen påtar seg et større ansvar, og vedkommende må derfor ha gitt sin tilslutning til vedtektsbestemmelsen for at den skal være gyldig.

Dette kalles gjerne tilslutningsvedtekt.

Unntak: Annen fordeling i spesielle tilfeller
Uavhengig av hva som fremgår av fordelingsnøkkelen og vedtektene, kan det i det enkelte tilfelle foretas en annen fordeling av kostnadene.

Vilkåret er at det foreligger særlige grunner som tilsier at kostnaden skal fordeles etter nytte eller forbruk.

Unntaksregelen er snever, noe som vil si at det skal mye til for at den kan komme til anvendelse. Domstolene har lagt til grunn at unntaket er mest aktuelt i forbindelse med nye tiltak som klart er mest til nytte for noen andelseiere, eller der kostnadene er klart forbruksavhengige.

Dersom for eksempel heisen skal repareres, må altså i utgangspunktet alle sameierne bidra i henhold til fordelingsnøkkelen - selv om man bor i første etasje eller i en annen oppgang. Hvis det imidlertid er tale om bygging og installering av ny heis, vil unntaksregelen kunne brukes for å foreta en annen fordeling blant dem som får nytte av heisen.

Sitat

https://lovdata.no/artikkel/hoyesterett_-_hvem_betaler_for_heisen_i_sameiet/1363

I dom av 14. november 2013 behandlet Høyesterett spørsmålet om fordeling av utgifter til drift og vedlikehold av heis i et boligsameie der det var heis i fire av sameiets sju blokker. 

Saken gjaldt fordeling av utgifter til drift og vedlikehold av heis i et boligsameie. Sameiet besto av 7 blokker, hvorav det bare var heis i 4 av dem. Spørsmålet var om eiere av sameieseksjoner i de 3 blokkene som ikke hadde heis, skulle være med på å dekke kostnadene etter sameiebrøk, eller om kostnadene skulle dekkes etter den nytte sameierne hadde av heisene.

Flertallet (3 dommere) kom til at hovedregelen i eierseksjonsloven § 23 om fordeling etter sameiebrøk måtte få anvendelse. Uttalt at unntaksregelen om fordeling etter nytte måtte tolkes snevert. Den kunne først og fremst få anvendelse ved utgifter til nye installasjoner, og det var ikke grunn til å fravike dette utgangspunktet i denne saken.

Mindretallet (2 dommere) fremhevet at eierne av seksjoner i de tre blokkene uten heis ikke hadde nytte av de aktuelle heisene. Det dreide seg dessuten om langt større kostnader enn ved vanlig vedlikehold. Unntaksregelen måtte da få anvendelse.
Se dommen HR-2013-2409-A

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo ulik husleie alt etter hvor stor leiligheten er. Jeg har 4-roms og betaler mer enn 3 roms leilighetene.. 

Anonymkode: 91661...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo ulik husleie alt etter hvor stor leiligheten er. Jeg har 4-roms og betaler mer enn 3 roms leilighetene.. 

Anonymkode: 91661...010

Alle er like store og med samme parkering. Synes jo det er rart når de først sa jeg betalte mer pga parkering. Da jeg sa at dette har alle gikk de bort fra det LG sa det var fordi jeg har ende leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle er like store og med samme parkering. Synes jo det er rart når de først sa jeg betalte mer pga parkering. Da jeg sa at dette har alle gikk de bort fra det LG sa det var fordi jeg har ende leilighet. 

Hvis du sammenligner din leilighet med de andre hva er forskjellen da? Størrelse? Terrasse? Parkering?

Min erfaring er og at selv om folk sitter i styret så er det ikke alle som vet så mye om det de styrer med.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hørte med styret om hvorfor jeg betaler mer enn de ander. Første svar var pga jeg har parkering, men skrev tilbake at det har alle her.

Så kom svaret at jeg hadde ende leilighet. Hvem hører en med da?

Du kan sjekke med boligbyggelaget hvilke fordelingsnøkkel borettslaget følge.

Jeg hadde ikke akseptert at felleskostnadene skulle endre seg etter om naboene er enslige eller partnere! Da skal det være veldig godt opplyst i prospektet. For det hadde jeg aldri godtatt! Hvor mye øker liksom felleskostnader om naboen går igjennom samlivsbrudd?

Anonymkode: 098cc...772

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, endetilegg

Anonymkode: f0879...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sammenligner din leilighet med de andre hva er forskjellen da? Størrelse? Terrasse? Parkering?

Min erfaring er og at selv om folk sitter i styret så er det ikke alle som vet så mye om det de styrer med.

Nettopp

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, endetilegg

Anonymkode: f0879...56e

Endetillegg? Kjenner en som har endelelighet, og alle i oppgangen der får lavere fellesutgifter fordi varmtvannet bruker lang tid før det endelig kommer. I tillegg har de større utgifter til strøm pga. at de ikke får varme fra de andre som har naboer både ved siden av, over og under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan sjekke med boligbyggelaget hvilke fordelingsnøkkel borettslaget følge.

Jeg hadde ikke akseptert at felleskostnadene skulle endre seg etter om naboene er enslige eller partnere! Da skal det være veldig godt opplyst i prospektet. For det hadde jeg aldri godtatt! Hvor mye øker liksom felleskostnader om naboen går igjennom samlivsbrudd?

Anonymkode: 098cc...772

Skal sjekke med boligbyggelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fellesutgifter skal fordeles etter antall kvadratmeter man har i boligen. Ikke etter om leiligheten ligger her eller der i bygget.

Du kan lese Burettslagsloven. 

Anonymkode: 8748a...5f7

Men hvis generalforsamlingen har vedtatt noe annet, så kan felleskostnaden regnes ut på annen måte. TS må lese både lovverket og vedtak fra generalforsamlinger og hva som står i vedtektene. Styret må kunne svare på hva som er grunnlaget for fordelingsnøkkelen i borettslaget. Hvis fordelingen ikke stemmer med lovverket, må styret kunne vise til vedtak på GF. Og hvis slikt vedtak ikke eksisterer, at dette bare er noe styret har bestemt, så må ts kreve tilbakebetalt det ts har betalt for mye etter lovverket.

Anonymkode: 5116b...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra boligbyggelaget nå. Brøken er 6 rom da det var nytt. 15 av 100 leiligheter her har dette. 

Hva menes med 6 rom? 6 soverom? Har vært maks 4 soverom her.

Er så dumt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Svar fra boligbyggelaget nå. Brøken er 6 rom da det var nytt. 15 av 100 leiligheter her har dette. 
Hva menes med 6 rom? 6 soverom? Har vært maks 4 soverom her.
Er så dumt på dette.

Den vanlige måte å telle antall rom utenom kjøkken og bad. Om leiligheten hadde 5 soverom og stue blir 6 rom. 
Senere er to av soverommene slått sammen til ett, slik det er 4 soverom pluss stue, totalt 5 rom.

Er leiligheten også større i areal enn andre leiligheter? Eller, er forskjellen bare hvor mange rom den har?

Du kan lage et forslag til generalforsamling om å endre fordelingsnøkkel av felleskostnader. Frist for å levere saker som skal behandles på generalforsamlingen bruker være i februar - mars.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 17.13):

?

Betaler proporsjonelt med kvm i areal. Plassering av boligen har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (3 timer siden):

Den vanlige måte å telle antall rom utenom kjøkken og bad. Om leiligheten hadde 5 soverom og stue blir 6 rom. 
Senere er to av soverommene slått sammen til ett, slik det er 4 soverom pluss stue, totalt 5 rom.

Er leiligheten også større i areal enn andre leiligheter? Eller, er forskjellen bare hvor mange rom den har?

Du kan lage et forslag til generalforsamling om å endre fordelingsnøkkel av felleskostnader. Frist for å levere saker som skal behandles på generalforsamlingen bruker være i februar - mars.

Skulle likt å visst hvor de soverommene var plassert. Uansett kvm er nøyaktig lik de andre. Og takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle likt å visst hvor de soverommene var plassert. Uansett kvm er nøyaktig lik de andre. Og takk for tips.

Var kun 2 soverom da jeg kjøpte, er 3 nå og vi kan få maks 1 til.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Var kun 2 soverom da jeg kjøpte, er 3 nå og vi kan få maks 1 til.  

Det bruker å være en oversikt over hvordan leilighetene er innredet, med antall rom og hvor kjøkken og bad er plassert. Bruk også Finn for leiligheter som ligger ute til salg.

Er det grunn til å mistenke det er "feil" fordeling?

Regner med det er en naturlig forklaring om felleskostnader fordeles ulikt.

Er fordelingen basert på annet grunnlag enn areal kan det være et forsøk å få endret fordelingen. Areal er det mest vanlige, og endres svært sjelden i leiligheter. (Rekkehus har gjerne et tillegg som legges til om en bygger på.)

Vær oppmerksom på  endring av fordeling må behandles på generalforsamling.  Alle som blir påvirket må stemme positivt til forslaget, endringer av fordelingsnøkkel er noe annet enn vanlige saker som behandles på generalforsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...