Gå til innhold

Tenåring og mat - trenger litt feedback

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 15.00):

Vår tenåring lager seg daglig en full middag i tillegg til middagen hen spiser med oss. Denne består som regel av en halv pakke kyllingkjøttdeig/kyllingbryst/annen kjøttmat + grønnsaker og karbohydrater (som enten ris, pasta, etc.) Når kjæresten er på besøk går det dobbelt så mye. 

Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l.

I tillegg til at dette utgjør en ikke helt uvesentlig del av matbudsjettet så bekymrer jeg meg også litt over helsevirkningene av et så høyt kjøttinntak. 

Er dette vanlig blant deres tenåringer? 

Anonymkode: 6bc54...b13

Ja. Tenåringsguttene våre spiser oss ut av huset. De trener mye og vokser både i høyden og legger på seg muskler. Det krever nok enorme mengder proteiner og alt annet i denne perioden. 

En barndomsvenn av meg hadde med seg 16 brødskiver på skolen hver dag. Han er over 1,90 i dag, men med normal/ litt høy bmi. Han bærer rundt på en en god del muskler den dag i dag. Vi har rundet 50. 

Jeg har tro på at de craver det de trenger. Måltidene kunne vært Grandis, burger eller pølser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 16.51):

Bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt er vel ihvertfall ikke det beste å spise masse av. Hva med å spe ut med litt bønner eller linser? Det er billigere og sunnere. Og litt egg kanskje 

Anonymkode: c2057...6a2

Vi bruker mye egg. Tidligere spede vi på med linser og kikerter i karbonadedeig mv., men de sa klart i fra at da ville de heller ha mindre kjøtt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...