AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Vår tenåring lager seg daglig en full middag i tillegg til middagen hen spiser med oss. Denne består som regel av en halv pakke kyllingkjøttdeig/kyllingbryst/annen kjøttmat + grønnsaker og karbohydrater (som enten ris, pasta, etc.) Når kjæresten er på besøk går det dobbelt så mye. Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l. I tillegg til at dette utgjør en ikke helt uvesentlig del av matbudsjettet så bekymrer jeg meg også litt over helsevirkningene av et så høyt kjøttinntak. Er dette vanlig blant deres tenåringer? Anonymkode: 6bc54...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er i 40-årene. Og lager meg tre fullverdige måltider om dagen. Spiser ikke brød. Er det ikke bare bra at tenåringen lager et skikkelig måltid? Med mindre økonomi er et problem, da. Anonymkode: 2a481...342 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Hva hadde det kostet om han spiste et helt brød ekstra pluss pålegg daglig? Det han gjør nå er sunnere og mer næringsrikt. Det går snart over Anonymkode: d231b...f0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. Anonymkode: 2c6fe...79e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Med mindre han trener masse så må han jo bli overvektig av å spise to middager hver dag? Anonymkode: 285e6...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden TS her: hen er ikke overvektig så det er heldigvis ikke et problem. Anonymkode: 6bc54...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Uvanlig er det nok ikke, som i at ingen andre gjør det. Mine (13 og 16) lager seg pasta med pesto og ost, nudler, eller brødskiver/toast, og middagsrester hvis vi har, men kjøttmat har de ikke tilgjengelig eller vet de ikke skal ta av. Er det noe de syns er godt de får lov å ta, forsvinner det. De går på raid i skap og skuffer, så chips ol kan vi ikke ha liggende over tid, og vi har måttet si nei til baking (fordi de lager kun sugercookies eller brownies, og hiver det i seg). De har forstått at å maule mengder med skinkepålegg og ost når man er sulten eller fysen er heller ikke ok. Men vi forstår også at de er sultne og trenger spise, og foreslår brødskiver og frukt. Hadde de fått lov til å steke kylling og kjøttdeig ville de gjort det. Anonymkode: 355ee...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Tenåringsgutter spiser mye, det er bare en periode. De vokser masse og trenger mer energi. Man blir ikke overvektig fordi man spiser varm mat i stedet for en masse brødskiver med pålegg. Det er heller ingen logisk grunn til at man bare skal spise ett varmt måltid per dag. Og det er jo ikke sånn at masse brød med pålegg, som vel er alternativet du ser for deg, er så billig at det utgjør den store forskjellen i matbudsjettet som du kanskje ser for deg. Snakk gjerne med ham om mengder og rimeligere alternativer, men jeg synes ikke ett varmt måltid og tre brødmåltider per dag skal være en standard som alle skal tvinges inn i. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. Anonymkode: 2c6fe...79e AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Med mindre han trener masse så må han jo bli overvektig av å spise to middager hver dag? Anonymkode: 285e6...112 Man blir ikke overvektig av å lage seg kylling og grønnsaker til lunsj 😂 Tvert i mot. Jeg er kvinne, lav bmi, midt på treet aktiv. Spiser varmmat 2-3 ganger hver dag. Anonymkode: 2a481...342 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Helsemessig ser jeg ikke noe problem. Variasjon er godt for helsen, og ikke noe problem med flere varmmåltider i seg selv. Hva det er det som betyr noe. Ordentlig brød og pålegg koster det også. Familiens økonomi er derimot noe dere må snakke mer om. Hva med egg? Eggerøre, omelett osv er billigere enn det meste av kjøtt. Spe ut med bønner og linser. Jeg hadde satt meg ned med ungdommen og snakket om økonomi. Snart skal de stå på egne bein og da kommer økonomikunnskaper hjemme fra veldig godt med. Jeg hadde som forelder før jeg satte meg ned sett over hva ting faktisk koster, og veid masse brød med pålegg opp mot en del mer «middagsmat», så du vet forskjellen selv, også hatt med forslag som er rimeligere. Ramen (ordentlige nudler) med bønner, grønnsaker og egg kan gjøres både sunt og godt, og litt in nå blant mange ungdom. viktig å ha noe godt å tilby dem også 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Daisy-love skrev (1 minutt siden): Helsemessig ser jeg ikke noe problem. Variasjon er godt for helsen, og ikke noe problem med flere varmmåltider i seg selv. Hva det er det som betyr noe. Ordentlig brød og pålegg koster det også. Familiens økonomi er derimot noe dere må snakke mer om. Hva med egg? Eggerøre, omelett osv er billigere enn det meste av kjøtt. Spe ut med bønner og linser. Jeg hadde satt meg ned med ungdommen og snakket om økonomi. Snart skal de stå på egne bein og da kommer økonomikunnskaper hjemme fra veldig godt med. Jeg hadde som forelder før jeg satte meg ned sett over hva ting faktisk koster, og veid masse brød med pålegg opp mot en del mer «middagsmat», så du vet forskjellen selv, også hatt med forslag som er rimeligere. Ramen (ordentlige nudler) med bønner, grønnsaker og egg kan gjøres både sunt og godt, og litt in nå blant mange ungdom. viktig å ha noe godt å tilby dem også 😊 Akkurat hva jeg hadde tenkt til å skrive. Forstår at det er dyrt, men helsemessig er det mye bedre enn brød. Snakk med hen om økonomi og alternativer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Har tenåringer i hus som gledelig hadde gjort det samme om de fikk liv. De har spurt og mast litt. De trener mye, og masse karbohydrater er visst på moten nå. Men nei, her får de kun en middag om dagen! De må lære seg en bærekraftig økonomi. Studenter har knapt nok råd til en middag om dagen, hvorfor venne dem til to? Selv mener jeg det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Brød og pålegg fungerer bra. (kaviar, prim og tubeost er smart, da tar de gjerne en brødskive over pålegget igjen. Det blir kjedelig å smøre så mange skiver for dem, har jeg erfart) Havregrynsgrøt lager de ofte her. I tillegg til weetabix og andre ting de kan ha melk på. Det hender de lager seg to middager, men da må de altså betale for den ene selv. Anonymkode: 0f851...157 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Mamma til to tenåringsgutter som trener. Blir som regel to «middager» hos oss også. En på ettermiddagen, pluss at de lager seg varmmat til kvelds også. Mye pasta, ris, kylling og egg. Anonymkode: a82f3...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Ikke usunt men, for vår del helt uaktuelt med tanke på økonomi. Her er det middag en gang om dagen. Så må det bli skiver/rundstykker/knekkebrød med pålegg, frukt og grønsaker ellers. Kan også lage seg en suppepose, toast eller egg. Vi har rett og slett ikke råd til at folk i husholdningen kan lage seg livretten sin hver gang de er sultne. Anonymkode: c6f3a...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden (jeg som godtar pasta med pesto, men ikke kjøtt over): For vår del er innkjøp en viktig del av dette. Ikke kun økonomien i seg selv, men det blir jo tomt av alt hvis de forsyner seg slik? Hvem handler inn og planlegger? Hvis min 16-åring skulle kjøpt seg egen mat for mine penger, ville det blitt salmalaks og mozarella, avokadoer og nachochips hver dag som etter skoletidmat. Da ville det gått ut over økonomien også. Og kylling og kjøttdeig er jo også dyrt i lengden. Når hun kjøper noe for egne penger blir det is, frossenpizza, kjeks og boller, da slår helse/sunnhet inn. Så vi må ha regler rundt dette, og vi står for innkjøpene, så får de avokado av og til. Anonymkode: 355ee...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. Anonymkode: 2c6fe...79e Nei. Huff. Bedre å stappe i seg brød hele dagen 🙄 Anonymkode: ec7c7...64f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har tenåringer i hus som gledelig hadde gjort det samme om de fikk liv. De har spurt og mast litt. De trener mye, og masse karbohydrater er visst på moten nå. Men nei, her får de kun en middag om dagen! De må lære seg en bærekraftig økonomi. Studenter har knapt nok råd til en middag om dagen, hvorfor venne dem til to? Selv mener jeg det er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Brød og pålegg fungerer bra. (kaviar, prim og tubeost er smart, da tar de gjerne en brødskive over pålegget igjen. Det blir kjedelig å smøre så mange skiver for dem, har jeg erfart) Havregrynsgrøt lager de ofte her. I tillegg til weetabix og andre ting de kan ha melk på. Det hender de lager seg to middager, men da må de altså betale for den ene selv. Anonymkode: 0f851...157 Kan du ikke heller lære dem om bærekraftig økonomi og sunn mat, i kombinasjon? Det er en rekke retter som er mye bedre, sunnere, mettende og mer økonomisk, enn å bare trykke nedpå brødmat. Anonymkode: 2a481...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er dame og fra barneskolen spiste jeg som en voksen mann. Vokste som et uvær og var syltynn. Mange liker ikke brødmat. Anonymkode: e5815...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): (jeg som godtar pasta med pesto, men ikke kjøtt over): For vår del er innkjøp en viktig del av dette. Ikke kun økonomien i seg selv, men det blir jo tomt av alt hvis de forsyner seg slik? Hvem handler inn og planlegger? Hvis min 16-åring skulle kjøpt seg egen mat for mine penger, ville det blitt salmalaks og mozarella, avokadoer og nachochips hver dag som etter skoletidmat. Da ville det gått ut over økonomien også. Og kylling og kjøttdeig er jo også dyrt i lengden. Når hun kjøper noe for egne penger blir det is, frossenpizza, kjeks og boller, da slår helse/sunnhet inn. Så vi må ha regler rundt dette, og vi står for innkjøpene, så får de avokado av og til. Anonymkode: 355ee...195 Jeg planlegger, og handler inn. Kjøper bulk, på salg. Å tilberede er en av oppgavene som fordeles fra uke til uke (selv om jeg gjør mye). Den med ansvar; Tilbereder, og fryser. Koker opp bønner, legger kaldt. Quinoa, linser, og mye mer. Vasker og kutter grønnsaker. Koker opp egg. Lager sunne dressinger og sauser. Gratenger, former. Og mye mer. Både i kjøleskap og fryser er det merkede hyller. Så det er tydelig for alle hvor det er fritt frem, og hva som er tiltenkt et måltid. Synes som om det er veldig mye latskap når det gjelder å få i tenåringene mat? Anonymkode: 2a481...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Vi har alltid varm lunsj og varm middag. Nå kjøper tenåringen varm lunsj i skolens kantine på skoledagene. Men han spiser varm lunsj i helgene og ferier også. Anonymkode: 30921...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå