AnonymBruker Skrevet 31. januar #1 Del Skrevet 31. januar Jeg er sammen med en snill, omsorgsfull og god mann. Veldig fornøyd med alle sider ved ham, bortsett fra at han rett og slett er tafatt. Jeg er selvstendig kvinne som hugger ved, snekrer, mekker og ordner alt selv. Problemet oppstår når man oppsøker for eksempel et bilverksted eller noe annet "teknisk", eller ringer til lege, og blir fnyst av FORDI man er en kvinne. Jeg har opplevd flere ganger at helsesekretærer stemplet meg som hysterisk mor, men når mannen ringer om akkurat det samme, så blir han tatt på alvor. For fedre er jo ikke hysteriske. Et par episoder var det med elektrikere, rørleggere osv, der jeg ble rett og slett dårlig behandlet fordi jeg er kvinne (forsøkt lurt for penger, behandlet som en liten baby med mansplaining, nedlatende kommentarer og sånt). Jeg bar ham om hjelp, men han nølte. Nå har det skjedd igjen. Jeg trenger bistand med noe som er typisk "manneting" (og nei, jeg kan ikke gjøre det selv, siden det krever sertifisering og utstyr), og blir igjen behandlet som dritt, snakket til som et barn og oversett. Igjen må jeg be mannen om hjelp - for når jeg forteller om hva som skjedde, så sier han bare at det ikke var greit osv, men tilbyr aldri å hjelpe. Jeg begynner å bli irritert over sånt. Er det slik at man må bli sammen med en macho drittsekk for at han skal kunne "eie" mannsrollen sin og steppe inn for familien når det trengs en MANN? Eller, forresten, jeg har vært sammen med en drittsekk som heller ikke utførte "manneoppgavene", så det hjelper heller ikke. Hvordan hadde dere håndtert en slik mann? Anonymkode: b16ec...2a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #2 Del Skrevet 31. januar Han gjør det når du ber om det? I så fall ser jeg ikke problemet. Du har sikkert dine ting du ikke er 100% flink til du også, og han stiller jo ellers opp. Anonymkode: 26ad2...c85 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #3 Del Skrevet 31. januar Vi kvinner har jo som gruppe brukt 10 år på å lære menn at vi bare vil ventilere, og at de ikke skal gå i løsningsmodug og fikse alt vi snakker om. Kan du ikke bare spør om han kan hjelpe? Anonymkode: 9c020...f84 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #4 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi kvinner har jo som gruppe brukt 10 år på å lære menn at vi bare vil ventilere, og at de ikke skal gå i løsningsmodug og fikse alt vi snakker om. Kan du ikke bare spør om han kan hjelpe? Anonymkode: 9c020...f84 Jeg har aldri lært min mann det. Jeg klager aldri, og er veldig praktisk anlagt. Jeg kan spørre. Men jeg skulle ønske at han omfavnet mannsrollen sin litt mer, og tilbudt å hjelpe når han ser at det er et problem. Nå må jeg mase på ham for å få hjelp. Og det synes jeg er synd. TS Anonymkode: b16ec...2a8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Del Skrevet 31. januar Aldri opplevd det du sier 🤷 Anonymkode: 2ec52...d3c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #6 Del Skrevet 31. januar Synes det høres ut som han gjør det man med rimelighet kan forvente og enda litt til. Anonymkode: 82dba...1a2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #7 Del Skrevet 31. januar Hvis du ser bort fra "mannsrollen", så handler dette om noe så enkelt og grunnleggende og ikke kjønnsrelatert som at når man er i et fast forhold så hjelper og støtter man hverandre der det er nødvendig. Det er på den andre siden litt merkelig at han, som ikke har vært kontaktperson med elektrikere/rørleggere o.l., plutselig skal gå inn og kjefte på dem eller rydde opp. Det hadde vært langt mer konstruktivt at dere da viste at dere stod sammen om dette, ba om et møte med sjefen i bedriften og gikk dit sammen, for å vise at selv om du var kontaktperson, så er dere sammen om dette. Kan det være at han er så vant med at du alltid ordner opp at han på en måte ikke ser det hensiktsmessig å blande seg inn? I et slikt mønster kan dere begge to være "skyldige" for det mønsteret dere to har utarbeidet sammen. Snakk sammen, fordel ansvar for hus og hjem, bytt på å kontakte aktører som bilverksted, håndtverkere osv. Anonymkode: ed88f...f8b 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 31. januar #8 Del Skrevet 31. januar (endret) Jeg har opplevd det du snakker om en eneste gang i livet. Da var det håndverker som sa rett ut at han måtte snakke med min mann, for dette hadde ikke kvinner greie på. Jeg hentet da min høye og muskuløse mann, som raget over denne håndverkeren. For show tok min mann en kjøkkenklut i hendene, samt blåste seg ekstra opp og ble brysk på en måte, på bakgrunn av hvordan jeg var blitt behandlet. Håndverkeren la frem saken sin og min mann snudde seg tydelig og demonstrativt til meg og spurte hvordan det skulle gjøres. Jeg svarte og min mann snudde seg og gjentok med kraftig stemme det håndverkeren så absolutt hadde hørt at jeg sa. "Er det nå greit?" spurte min mann ham så, og fyren bare nikket. Hørte ikke flere klager om at han måtte snakke med mannen min. Ufattelig teit når noen oppfører seg slik. Egentlig synes jeg det skulle være fullstendig unødvendig å måtte hente min kjære den gangen jeg gjorde det, men ja med noen menn må man nok det, for de er fullstendig blåst. Digget måten min mann satte han fyren på plass når det først ble så dumt. Endret 31. januar av Trolltunge 1 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Del Skrevet 31. januar Jeg har bare opplevd det en gang de siste 15 årene... Da jeg hadde firmabil på service og ba de sjekke ene bakbremsa. Dusten bak disken mente det bare var rust, jeg sa at jeg ville de skulle sjekke ekstra uansett... Så fikk jeg en lang forklaring på hvordan bremser funket, før jeg sa igjen at de skulle sjekke det og ringe meg når de var ferdig. Han var ikke like kjepphøy når han ringe å sa de måtte ha bilen en dag ekstra pga feil på bremse, og han rødmet kraftig når jeg hentet bilen dagen etter og han sa de hadde måtte bytte masse på bremsen fordi den hang sånn, og jeg spurte "så det var ikke bare litt rust altså?" 🙄😅 Anonymkode: 644aa...0e0 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #10 Del Skrevet 31. januar Det der er ikke noen mann. Siden han overlater alt til deg. (At han skal steppe inn med voksenkjeft når du blir dårlig behandlet skjønner jeg ingenting av. Jeg hadde blitt forbannet helt uten hjelp). Anonymkode: 085f0...b83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #11 Del Skrevet 31. januar Du er mannen i forholdet og mannen din har godtatt det. Derfor skjer det ikke noe. Anonymkode: 7f132...e81 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er sammen med en snill, omsorgsfull og god mann. Veldig fornøyd med alle sider ved ham, bortsett fra at han rett og slett er tafatt. Jeg er selvstendig kvinne som hugger ved, snekrer, mekker og ordner alt selv. Problemet oppstår når man oppsøker for eksempel et bilverksted eller noe annet "teknisk", eller ringer til lege, og blir fnyst av FORDI man er en kvinne. Jeg har opplevd flere ganger at helsesekretærer stemplet meg som hysterisk mor, men når mannen ringer om akkurat det samme, så blir han tatt på alvor. For fedre er jo ikke hysteriske. Et par episoder var det med elektrikere, rørleggere osv, der jeg ble rett og slett dårlig behandlet fordi jeg er kvinne (forsøkt lurt for penger, behandlet som en liten baby med mansplaining, nedlatende kommentarer og sånt). Jeg bar ham om hjelp, men han nølte. Nå har det skjedd igjen. Jeg trenger bistand med noe som er typisk "manneting" (og nei, jeg kan ikke gjøre det selv, siden det krever sertifisering og utstyr), og blir igjen behandlet som dritt, snakket til som et barn og oversett. Igjen må jeg be mannen om hjelp - for når jeg forteller om hva som skjedde, så sier han bare at det ikke var greit osv, men tilbyr aldri å hjelpe. Jeg begynner å bli irritert over sånt. Er det slik at man må bli sammen med en macho drittsekk for at han skal kunne "eie" mannsrollen sin og steppe inn for familien når det trengs en MANN? Eller, forresten, jeg har vært sammen med en drittsekk som heller ikke utførte "manneoppgavene", så det hjelper heller ikke. Hvordan hadde dere håndtert en slik mann? Anonymkode: b16ec...2a8 Ikke i det hele. Fordi problemet ditt ikke er «mannen». Problemet ditt er deg. Er du eller er du ikke en «selvstendig kvinne»? For du beskriver en hjelpeløs kvinne, ts. Ok. Så blir du mått av en elektriker, en rørlegger, en lege, en helsesekretær etc som velger å bruke hersketeknikker på deg. Du antar (uten bevis, vil jeg tro) at det er fordi du er kvinne. Du både skal og bør anta det er fordi de er udugelige. Hersketeknikker er den udugeliges våpen. Ingen som kan jobben sin behøver noensinne tenke tanken på å ty til hersketeknikker. Så neste gang du møter på noen som forsøker seg på hersketeknikker? Pust med magen. Husk at du er et oppegående menneske i måte med et menneske som er så klar over sin egen udugelighet at angrep er deres eneste taktikk. Du snakker, med andre ord, med en taper. Din oppgave er å gjøre det klinkende klart at du ser taktikken deres, og at du er nedlatende og formelt hyggelig med dem fordi du synes synd på dem. Og så er din oppgave denne: å unngå at de gjør noen form for oppgave nær deg, dine barn, ditt hus eller din bil. Ikke fordi de er «stygge med kvinner». Fordi de har avslørt seg som udugelige. Du skal derfor være glad når folk oppfører seg slik. Det sparer deg for uante mengder penger i å reparere deres feil utførte reparasjoner, installasjoner etc. Og, du? Fremover når du velger lege, snekker, rørlegger eller elektriker: ta en sjekk på omdømmet deres. Mn kan ikke bare hyre inn en tilfeldig person fra et tilfeldig firma. Man må gjøre en reell vurdering av deres dyktighet. Og vrake en del firma og utøvere på veien. Gjlr du ikke det ender du bare opp med dårlig kvalitet. Hilsen kvinne som aldri blir pirket på nesen av menn. Rett og slett fordi jeg ikke oppsøker den udugelige typen yrkesutøver. Anonymkode: 3f68c...045 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar Har du noen gang tenkt over om opphavet til dine problemer kan være din egen væremåte og kommunikasjon? Jeg har aldri noen sinne opplevd å bli behandlet slik som du beskriver, så det høres litt spesielt ut at du opplever dette så ofte. Og den største fellesnevneren i alle disse interaksjonene med diverse fagfolk, er jo nettopp deg.. Ellers vil du gjøre deg selv en tjeneste om du kutter ut disse tankene om at menn må oppfylle det ene og det andre kriteriet for å være en ekte mann. Han er ikke noe "mindre mann" om han ikke stiller opp og fikser alle problemene dine for deg. Om du likevel skal velge å klynge deg til utdaterte kjønnsroller, bør du selv slutte å hugge ved og mekke, for det er jo ikke særlig "kvinnelig" av deg. Det høres ut som du har en sterk personlighet, liker å ta ledelsen, og er vant til å ta i et tak. Når en slik person er i et parforhold er det fort gjort å enten velge en mer dempet og avslappet person som føyer seg etter deg, eller at partneren etter hvert havner i en rolle der han bare "følger". Ønsker du et forhold der han tar mer styringen, må du kommunisere dette ordentlig, og også prøve å dempe deg litt selv, tillate ham å ta mer plass og gjøre ting på sin måte. Men han må jo selvfølgelig ønske dette selv også. Det er ikke umulig at han faktisk trives med å dilte etter og ikke være så autoritær, at det bare er slik han er som menneske, og at det kanskje var nettopp derfor han ønsket å være med deg. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #14 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke i det hele. Fordi problemet ditt ikke er «mannen». Problemet ditt er deg. Er du eller er du ikke en «selvstendig kvinne»? For du beskriver en hjelpeløs kvinne, ts. Ok. Så blir du mått av en elektriker, en rørlegger, en lege, en helsesekretær etc som velger å bruke hersketeknikker på deg. Du antar (uten bevis, vil jeg tro) at det er fordi du er kvinne. Du både skal og bør anta det er fordi de er udugelige. Hersketeknikker er den udugeliges våpen. Ingen som kan jobben sin behøver noensinne tenke tanken på å ty til hersketeknikker. Så neste gang du møter på noen som forsøker seg på hersketeknikker? Pust med magen. Husk at du er et oppegående menneske i måte med et menneske som er så klar over sin egen udugelighet at angrep er deres eneste taktikk. Du snakker, med andre ord, med en taper. Din oppgave er å gjøre det klinkende klart at du ser taktikken deres, og at du er nedlatende og formelt hyggelig med dem fordi du synes synd på dem. Og så er din oppgave denne: å unngå at de gjør noen form for oppgave nær deg, dine barn, ditt hus eller din bil. Ikke fordi de er «stygge med kvinner». Fordi de har avslørt seg som udugelige. Du skal derfor være glad når folk oppfører seg slik. Det sparer deg for uante mengder penger i å reparere deres feil utførte reparasjoner, installasjoner etc. Og, du? Fremover når du velger lege, snekker, rørlegger eller elektriker: ta en sjekk på omdømmet deres. Mn kan ikke bare hyre inn en tilfeldig person fra et tilfeldig firma. Man må gjøre en reell vurdering av deres dyktighet. Og vrake en del firma og utøvere på veien. Gjlr du ikke det ender du bare opp med dårlig kvalitet. Hilsen kvinne som aldri blir pirket på nesen av menn. Rett og slett fordi jeg ikke oppsøker den udugelige typen yrkesutøver. Anonymkode: 3f68c...045 Hei, miss hersketeknikk. Du vet at man ikke alltid kan velge en lege, ikke sant? Man er avhengig av at det er a. Ledig fastlege i det hele tatt og b. Fastlege har faktisk time innenfor rimelighets grenser mht. hvor mye det haster. Helsesekretær kan man heller ikke velge. Når det gjelder biler, så må man som regel ta service og reparasjoner på merkeverksted. Igjen, lite valg. Ikke alle bor i storbyer der det er masse forskjellige ditten og datten. Og jeg er altså hjelpeløs. Jeg som har bidratt mye til å bygge mitt eget hus, jeg som er alene med alt av hus, barn og dyr annenhver uke når mannen jobber borte, jeg som overlevde som 100 prosent alenemor for to barn på 1 og 2 år. Men du bruker jo en hersketeknikk ved å kalle meg hjelpeløs. Så da tar jeg til meg ditt råd og puster med magen. Forklarer deg at jeg ser hva du gjør. Og ber deg om å dra dit peppern gror. Ha en fortsatt god kveld. Anonymkode: b16ec...2a8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar kommodevaran skrev (1 time siden): Har du noen gang tenkt over om opphavet til dine problemer kan være din egen væremåte og kommunikasjon? Jeg har aldri noen sinne opplevd å bli behandlet slik som du beskriver, så det høres litt spesielt ut at du opplever dette så ofte. Og den største fellesnevneren i alle disse interaksjonene med diverse fagfolk, er jo nettopp deg.. Ellers vil du gjøre deg selv en tjeneste om du kutter ut disse tankene om at menn må oppfylle det ene og det andre kriteriet for å være en ekte mann. Han er ikke noe "mindre mann" om han ikke stiller opp og fikser alle problemene dine for deg. Om du likevel skal velge å klynge deg til utdaterte kjønnsroller, bør du selv slutte å hugge ved og mekke, for det er jo ikke særlig "kvinnelig" av deg. Det høres ut som du har en sterk personlighet, liker å ta ledelsen, og er vant til å ta i et tak. Når en slik person er i et parforhold er det fort gjort å enten velge en mer dempet og avslappet person som føyer seg etter deg, eller at partneren etter hvert havner i en rolle der han bare "følger". Ønsker du et forhold der han tar mer styringen, må du kommunisere dette ordentlig, og også prøve å dempe deg litt selv, tillate ham å ta mer plass og gjøre ting på sin måte. Men han må jo selvfølgelig ønske dette selv også. Det er ikke umulig at han faktisk trives med å dilte etter og ikke være så autoritær, at det bare er slik han er som menneske, og at det kanskje var nettopp derfor han ønsket å være med deg. Altså. Vår felles bil, vårt felles hus og vårt felles barn er ikke MINE problemer. Det er heller ikke autoritært å ta ansvar som et voksent menneske. Hvis du leser litt research, vil du se at det faktisk er slik at mødre/kvinner ofte blir behandlet annerledes enn fedre/menn. Anonymkode: b16ec...2a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #16 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Aldri opplevd det du sier 🤷 Anonymkode: 2ec52...d3c Ikke jeg heller, jeg har opplevd litt mansplaining av kamerater eller familiemedlemmer, men de setter jeg på plass der og så ler vi, ellers kun opplevd én mann snakke respektløst på det viset og han var dritings. Jeg synes det høres ekstremt spesielt ut å oppleve dette titt og ofte, men ser heller uandett ikke problemet når han hjelper når han blir bedt om det? Anonymkode: 15ac5...445 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #17 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Altså. Vår felles bil, vårt felles hus og vårt felles barn er ikke MINE problemer. Det er heller ikke autoritært å ta ansvar som et voksent menneske. Hvis du leser litt research, vil du se at det faktisk er slik at mødre/kvinner ofte blir behandlet annerledes enn fedre/menn. Anonymkode: b16ec...2a8 Ingen tanker om hvorvidt det kaaaan hende din energi og væremåte har en faktor med i spillet her? 🙈 Anonymkode: 15ac5...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #18 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ingen tanker om hvorvidt det kaaaan hende din energi og væremåte har en faktor med i spillet her? 🙈 Anonymkode: 15ac5...445 Min ENERGI, faktisk. Jeg jobber også i et serviceyrke. Det hadde ikke falt meg inn å behandle kunder dårlig grunnet deres "energi". Anonymkode: b16ec...2a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #19 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min ENERGI, faktisk. Jeg jobber også i et serviceyrke. Det hadde ikke falt meg inn å behandle kunder dårlig grunnet deres "energi". Anonymkode: b16ec...2a8 Ja ikke sant. Helt utrolig, det slår aldri feil. "Jeg har aldri opplevd dette, derfor kan det ikke skje med deg, om om det skjer er det din feil" . Anonymkode: 12b13...cdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 31. januar #20 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min ENERGI, faktisk. Jeg jobber også i et serviceyrke. Det hadde ikke falt meg inn å behandle kunder dårlig grunnet deres "energi". Anonymkode: b16ec...2a8 Men når du tilsynelatende og etter eget utsagn blir behandlet dårlig oftere enn andre, er det nærliggende å tenke at det kan ha noe med deg å gjøre også, heller enn at du bare har vanvittig uflaks med alt du treffer på av håndverkere. Enten det handler om hvordan de oppfatter deg eller hvordan du oppfatter dem. Jeg kan komme på én gang jeg har opplevd å ha følt meg sett ned på og snakket ned til på den måten du beskriver, og da var jeg ung og usikker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå