Gå til innhold

Ufør adhd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man bli ufør av å ha adhd? Hvordan blir man det? Og nei, det gjelder ikke meg. Jeg jobber 100%, men kjenner en som har planer om å bli ufør for å slippe jobb (innrømmer det selv). 

Anonymkode: bcb59...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

adhd i seg selv gir ikke rett på uføretrygd. Men denne personens arbeidsevne, adhd kan selvsagt  påvirke men det kreves både medisinsk vurdering og arbeidsutprøving om vedkommende kan klare å stå i jobb, omså med tilrettelegging 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ADHD hadde blitt langt verre av et trygda liv. Tror det trengs en eller flere andre diagnoser.

Anonymkode: 61621...7e8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (6 minutter siden):

adhd i seg selv gir ikke rett på uføretrygd. Men denne personens arbeidsevne, adhd kan selvsagt  påvirke men det kreves både medisinsk vurdering og arbeidsutprøving om vedkommende kan klare å stå i jobb, omså med tilrettelegging 

Ts 

Dette er en person som virkelig vil bli ufør. Hvordan testes arbeidsutprøving etc.? Er Nav med å ser på jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsutprøving legges opp individuelt etter hvilke vanskeligheter personen har. 
Det blir blant annet vurdert tidligere arbeidserfaring, fravær knyttet til diagnosen, muligheter til skolegang eller annen kompetanseheving, og det blir gjort i samarbeid med jobbspesialister og helsepersonell. 

Anonymkode: 082c1...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ADHD finnes i ulike grader, og det kan bli vanskelig å styre livet om man skal klare både å jobbe og ha et rikt liv utenom. Om denne personen har ADHD kan et utsagn om å ønske å bli ufør være impulsivt sagt styrt av sterke følelser og stress. Hvorfor bryr det deg? I stedet for å dømme, så kan du vurdere å prøve å sette deg inn i hvor vondt vedkommende har det når de uttrykker et sånt ønske.

Anonymkode: 45619...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

ADHD finnes i ulike grader, og det kan bli vanskelig å styre livet om man skal klare både å jobbe og ha et rikt liv utenom. Om denne personen har ADHD kan et utsagn om å ønske å bli ufør være impulsivt sagt styrt av sterke følelser og stress. Hvorfor bryr det deg? I stedet for å dømme, så kan du vurdere å prøve å sette deg inn i hvor vondt vedkommende har det når de uttrykker et sånt ønske.

Anonymkode: 45619...96a

Denne personen er helt ærlig med meg om at hen vil bli ufør for å gjøre andre ting fordi hen syns jobb tar mye tid. Hen mener også at det å jobbe ikke er noe problem, men gjør det for å gjøre andre ting i stedet for jobb(som er en vanlig tanke blant alle og ikke bare de med adhd).

Jeg lurer på hvordan det fungerer da det tydlig er utnyttelse av systemet og jeg håper virkelig ikke det er så lett å utnytte systemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke arbeidsufør av å ha ADHD. Dette finnes det gode medisiner mot, og selv ubehandlet ADHD kan man fint jobbe fulltid med, ofte i et praktisk yrke dersom man er hardt rammet.

Vennen din får finne på noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne personen er helt ærlig med meg om at hen vil bli ufør for å gjøre andre ting fordi hen syns jobb tar mye tid. Hen mener også at det å jobbe ikke er noe problem, men gjør det for å gjøre andre ting i stedet for jobb(som er en vanlig tanke blant alle og ikke bare de med adhd).

Jeg lurer på hvordan det fungerer da det tydlig er utnyttelse av systemet og jeg håper virkelig ikke det er så lett å utnytte systemet? 

Det er ikke en vanlig tanke. De fleste som blir ufør ønsker bare ha ett verdig liv og komme seg igjennom dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør på grunn av en grusom sykdom og jeg er skadet av min egen sykdom nå etter mange år med den så nå kan jeg ikke jobbe deltid lengre. Jeg blir frustrert når jeg hører at folk utnytter eller forsøker å utnytte systemet for det fører til fordommer mot uføre og etterhvert politisk vilje til at vi skal leve i stadig mer fattigdom for å motivere oss til å jobbe, selv om det er umulig. Det er dårlig gjort mot virkelig syke folk å utnytte systemet. 

Jeg tror ikke vedkommende får gehør hos NAV for dette. 

Anonymkode: c95ad...b04

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke en vanlig tanke. De fleste som blir ufør ønsker bare ha ett verdig liv og komme seg igjennom dagene.

Ts 

Jeg tror heller ikke det er en vanlig tanke. Derfor er jeg redd Nav går på og gir uføre. Jeg syns ikke det er riktig og blir faktisk ganske provosert når hen snakker om dette. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ufør på grunn av en grusom sykdom og jeg er skadet av min egen sykdom nå etter mange år med den så nå kan jeg ikke jobbe deltid lengre. Jeg blir frustrert når jeg hører at folk utnytter eller forsøker å utnytte systemet for det fører til fordommer mot uføre og etterhvert politisk vilje til at vi skal leve i stadig mer fattigdom for å motivere oss til å jobbe, selv om det er umulig. Det er dårlig gjort mot virkelig syke folk å utnytte systemet. 

Jeg tror ikke vedkommende får gehør hos NAV for dette. 

Anonymkode: c95ad...b04

Jeg håper og tror dette gjelder flesteparten av de som er ufør. Helt enig med deg i at dette gjør at man kan få fordommer mot uføre så personen ødelegger ikke bare ved å prøve og lure systemet men også alle som faktisk trenger det. 

Jeg håper du har rett. Personen er flink til å snakke for seg og virkelig troverdig generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan man bli ufør av å ha adhd? Hvordan blir man det? Og nei, det gjelder ikke meg. Jeg jobber 100%, men kjenner en som har planer om å bli ufør for å slippe jobb (innrømmer det selv). 

Kan være mye mer bak det enn bare adhd, og adhd er og ett veldig kompleks diagnose, kan utarte seg veldig forskjellig hos folk. Noen merker  lite til det og er glad, andre sliter med veldig mange tileggsting. Kan være ting du ikke vet! Hvorfor lurer du? 

Anonymkode: a5ef4...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
appelsinjuice skrev (14 timer siden):

selv ubehandlet ADHD kan man fint jobbe fulltid med, ofte i et praktisk yrke dersom man er hardt rammet.

Eller i er teoretisk yrke som man brenner for og som er godt tilrettelagt, for eksempel cellekontor.

Anonymkode: 26d78...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle med ADHD kan jobbe. De aller aller fleste kan, og bør jobbe. Har man store psykiske eller fysiske plager kan man likevel jobbe med rett tilrettelegging. Kanskje bare et par timer 1-2 dager i uken. Det er viktig å være endel av samfunnet, selv om lønna kommer fra NAV. 

Anonymkode: 9eaa1...302

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du i det hele tatt kjenner denne personen for dette er nok jeg latterlig "jeg kjenner til" tråd som selvsagt går ut på å angripe uføre mennesker. 

Nå kan jeg også dra frem en "jeg kjenner en som" bla bla. Vedkommende sa at hen skulle få millionlønn i Nordsjøen med et fagbrev, men vedkommende endte opp med 1/3 av den lønna hen sa at hen skulle tjene - nemlig ufør. Så du skjønner, noen "coper" på forskjellige måter når det gjelder å akseptere at de ikke er "normale", i og med at det er mye skam knyttet til dette DESSVERRE siden kapitalistiske svin liker å påpeke indirekte at man er verdiløs hvis man ikke produserer kapitalistisk overskudd og profitt på en eller annen måte. 

Anonymkode: 426fa...d23

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sånn (i min oppfatning av verden) at når det gjelder folk med ADHD så har du enten de som jobber dobbelt så raskt, dobbelt så mye som alle andre og stortrives ELLER de som bruker diagnosen for alt det er verdt å såvidt klarer å fungere i sammfunnet? 

Anonymkode: 6de51...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
appelsinjuice skrev (På 31.1.2025 den 23.47):

Man blir ikke arbeidsufør av å ha ADHD. Dette finnes det gode medisiner mot, og selv ubehandlet ADHD kan man fint jobbe fulltid med, ofte i et praktisk yrke dersom man er hardt rammet.

Vennen din får finne på noe annet.

Dette er direkte feil. 

ADHD kommer i ulike varianter. Noen klarer seg fint, andre ikke. Noen responderer bra på medisiner, andre ikke. 

Mange klarer helt fint å jobbe 100%. Men så er det også en god del som ikke gjør det. 

At et yrke er praktisk hjelper ikke en dritt om det personen sliter med er tidsblindhet (som gjør at de alltid kommer for seint på jobb, for seint til avtaler, ikke klarer gjøre oppgaver ferdig i tide), impulsivitet (som kan føre til at de tar dårlige beslutninger, ikke klarer å styre sinne, er aggressive mot kolleger og kunder, osv), sliter med uoppmerksomhet (noe som det sier seg selv IKKE er ideellt om man skal jobbe med farlige maskiner, store kjøretøy, osv). 

Anonymkode: f6ac3...418

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er direkte feil. 

ADHD kommer i ulike varianter. Noen klarer seg fint, andre ikke. Noen responderer bra på medisiner, andre ikke. 

Mange klarer helt fint å jobbe 100%. Men så er det også en god del som ikke gjør det. 

At et yrke er praktisk hjelper ikke en dritt om det personen sliter med er tidsblindhet (som gjør at de alltid kommer for seint på jobb, for seint til avtaler, ikke klarer gjøre oppgaver ferdig i tide), impulsivitet (som kan føre til at de tar dårlige beslutninger, ikke klarer å styre sinne, er aggressive mot kolleger og kunder, osv), sliter med uoppmerksomhet (noe som det sier seg selv IKKE er ideellt om man skal jobbe med farlige maskiner, store kjøretøy, osv). 

Anonymkode: f6ac3...418

I og med at arbeidsuførhet vurderes ut i fra arbeidsevne og ikke diagnose så har du nok rett. Alle de tingene du nevner kan det dog tilrettelegges for, evt. medisineres, så det er mulig noe også går på vilje.

Anonymkode: 16c5c...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 17.27):

Som er en vanlig tanke blant hvem? De jeg kjenner til på uføretrygd vil alle jobbe ...

Hva slags venner har du? Er vel bare å ta kontakt med Nav kontoret til vedkommende og si ifra det. Eller fastlegen.

Anonymkode: 618cd...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som er en vanlig tanke blant hvem? De jeg kjenner til på uføretrygd vil alle jobbe ...

Hva slags venner har du? Er vel bare å ta kontakt med Nav kontoret til vedkommende og si ifra det. Eller fastlegen.

Anonymkode: 618cd...85c

Ts 

Det var ikke det jeg mente. Jeg også tror de fleste som er ufør vil jobbe. Det jeg mente er at de fleste har jo lyst til å bruke tiden man bruker på jobben til andre ting (som er grunnen til denne personens ønsker om å bli ufør). 

Vet ikke hvordan jeg skal svare på hvordan venner jeg har. Har ett veldig bredt spekter faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...