Gå til innhold

Får man mer penger som ung uføre enn vanlig uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Alle som tjener over 600 000 vil få 530 000 i trygd. Kjenner flere unge som jobber alt de kan. Og så blir de sykemeldt, så aap, så trygd. De har ca 30 000 i mnd utbetalt og har det helt fint. 

Anonymkode: 61523...a81

Ingen får 530000 i kun trygd. Maks er 491155. Husk at det benyttes gjennomsnitts-G ved utregning.

Anonymkode: 2bb5c...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Joda. En diagnose kan fint føre til nedsatt inntektsevne. Dette er i grunnen veldig lettfattelig.

Diagnosen fører til en varierende grad av funksjonsnedsettelser, hvorpå funksjonsnedsettelsen kan føre til en varierende grad av arbeidsevne og inntektsevne. 

Til sist så er dét inntektsevnen som utløser rett for å få denne erstattet via uføretrygd. 

Det må legge sykdom, skade eller lyte til grunn for at denne rettigheten kan løses ut. 

Anonymkode: d05f1...aba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Diagnosen fører til en varierende grad av funksjonsnedsettelser, hvorpå funksjonsnedsettelsen kan føre til en varierende grad av arbeidsevne og inntektsevne. 

Til sist så er dét inntektsevnen som utløser rett for å få denne erstattet via uføretrygd. 

Det må legge sykdom, skade eller lyte til grunn for at denne rettigheten kan løses ut. 

Anonymkode: d05f1...aba

Da er vi stort sett enige. Diagnose - nedsatt arbeidsevne - uføretrygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Alle som tjener over 600 000 vil få 530 000 i trygd. Kjenner flere unge som jobber alt de kan. Og så blir de sykemeldt, så aap, så trygd. De har ca 30 000 i mnd utbetalt og har det helt fint. 

Anonymkode: 61523...a81

🤦🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev. Uføretrygd kan fint være basert på en diagnose.

Jeg gir opp…

Anonymkode: d8928...91d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda. En diagnose kan fint føre til nedsatt inntektsevne. Dette er i grunnen veldig lettfattelig.

Selvsagt kan diagnose/ sykdom føre til nedsatt inntektsevne. Så blir det nedsatt inntektsevne som avgjør om en blir uføretrygdet. 

Anonymkode: 4875a...1a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

🤦🏼‍♀️

Jeg gir opp…

Like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selvsagt kan diagnose/ sykdom føre til nedsatt inntektsevne. Så blir det nedsatt inntektsevne som avgjør om en blir uføretrygdet. 

Jeppjepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like greit.

Ja det er det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er det for deg.

Ja, siden jeg hadde poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 19.26):

Ingen mennesker er identiske så uansett om man har samme diagnose har opplevd de samme tingene osv vil det alltid foreligge forskjeller.

Nå mente jeg med identiske diagnoser og historie, for jo, det finnes faktisk. Med en av mine diagnoser går mye av den samme historikken igjen.

Dette er uttalelse to advokater som selv jobber med ung ufør har uttalt angående at to mennesker med samme historie og diagnose ( eller diagnoser ) kan ende opp med ulik uføretrygd.

Anonymkode: bdda0...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (På 3.2.2025 den 2.28):

Det er spesielt alvorlighetskravet som er krevende å få innvilget, og hvor det skjer forskjellsbehandling, og ikke minst er blitt strammet kraftig inn, nesten til det hinsides. Og hvor nettopp «greier å ha hobby på fritida» og «greide 20 studiepoeng et semester» er blitt brukt for avslag. Noen avdelinger i NAY har dratt dette med funksjonstap ifb med alvorlighetsgrad til det absurde. Du skal omtrent ha vært sengeliggende og isolert for å få det. 
Så har du noen diagnoser, som i tillegg går som såkalte kurantsaker, hvor ung ufør så godt som er innebakt, og dermed går glatt.

Når det gjelder hvordan det vurderes at man har greid å jobbe så ser de på om jobbingen kan anses som såkalt mislykket jobbforsøk og ikke uttrykk for reell arbeidsevne. Det kan f.eks forklare at en med 40% stilling får avslag mens en som har jobba 100% en periode får innvilget. 

I mitt tilfelle jobbet venninnen min 100 prosent i flere år kontra meg med mine år i 40%. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja de får det.

To 23-åringer kan begge bli erklært såpass alvorlig syke at de begge blir erklært varig ute av stand til å jobbe. Men kun den ene får ung ufør fordi dennes sykdom ikke bare er alvorlig nok til å bli erklært ufør. Men ekstra skikkelig alvorlig, så vedkommende får noen tusen ekstra i måneden.

De som hevder de forstår logikken i dette, har ikke forstått noen ting.

Anonymkode: b8646...a51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I mitt tilfelle jobbet venninnen min 100 prosent i flere år kontra meg med mine år i 40%. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som jeg har. 

Jobbet venninne din 100% til hun var over 27 år og var aldri i nav systemet før hun var 27? Du har aldri jobbet mer enn 40% og alltid vært avhengig av nav? Skjønner ikke. 
jeg og søsteren min har samme diagnose fra fødsel. Vi ble for syke til og jobbe nok til og ha inntektsevne på ulike tidspunkt i livet. Derfor har den av oss som falt ut av arbeidslivet tidlig ung ufør, og den som sto i full jobb lenge ikke ung ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå mente jeg med identiske diagnoser og historie, for jo, det finnes faktisk. Med en av mine diagnoser går mye av den samme historikken igjen.

Dette er uttalelse to advokater som selv jobber med ung ufør har uttalt angående at to mennesker med samme historie og diagnose ( eller diagnoser ) kan ende opp med ulik uføretrygd.

Et tips er å lese kommentarer ordentlig før du går til angrep for du gjentar jo bare akkurat det jeg sa. Jeg sa at ingen mennesker er like selv om de har samme diagnose og samme historie, men siden poenget flyr litt for høyt så ligger svaret i ordene ingen mennesker er like. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobbet venninne din 100% til hun var over 27 år og var aldri i nav systemet før hun var 27? Du har aldri jobbet mer enn 40% og alltid vært avhengig av nav? Skjønner ikke. 
jeg og søsteren min har samme diagnose fra fødsel. Vi ble for syke til og jobbe nok til og ha inntektsevne på ulike tidspunkt i livet. Derfor har den av oss som falt ut av arbeidslivet tidlig ung ufør, og den som sto i full jobb lenge ikke ung ufør. 

Både jeg og henne var først i NAV systemet som sosial klienter fra vi var 18 år  før vi ble satt over på aap. Det var slik vi begge fikk hver vår jobb. Hun jobbet 100 prosent i 7 år til hun var 30. Jeg jobbet i fire år 40 prosent til jeg var 28. Altså under 50 prosent arbeidsdyktig som et av kravene ( men man kan også ha jobbet fremtil man er 36 år og med høyere stilling fortalte advokaten. Hos meg fra NAV bare brukt mot meg denne jobben som jeg også har dokumentasjon på at jeg dessverre ble sykere av ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I vårt tilfelle så ble det samme uføretrygd, samtidig. Samme diagnoser har vi også. Samme traumer (sammen)

Anonymkode: 23d15...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja de får det.

To 23-åringer kan begge bli erklært såpass alvorlig syke at de begge blir erklært varig ute av stand til å jobbe. Men kun den ene får ung ufør fordi dennes sykdom ikke bare er alvorlig nok til å bli erklært ufør. Men ekstra skikkelig alvorlig, så vedkommende får noen tusen ekstra i måneden.

De som hevder de forstår logikken i dette, har ikke forstått noen ting.

kanskje greit å ikke beskylde andre for å ikke forstå når det tydelig kommer frem at din forståelse svikter. Det er ikke navnet på en spesifikk diagnose/sykdom som fører til at man blir uføretrygdet det samme gjelder retten til ung ufør tillegget.

https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd

«En pasient kan ha en varig sykdom uten at dette gir en varig funksjonsnedsettelse, og heller ikke nedsatt inntektsevne. Pasienten kan også ha en varig sykdom som medfører en varig funksjonsnedsettelse, men likevel klare seg fint i arbeid.

Det avgjørende er muligheten til å være i arbeid

Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.»

https://codex.no/personskade/trygderett/ufoeretrygd

«Hva er uføretrygd?

Uføretrygd er en ytelse fra NAV som skal sikre inntekt for deg som har fått varig nedsatt inntektsevne på grunn av sykdom eller skade.»

10 hovedvilkår for krav på uføretrygd:

1.Medlem i folketrygden

2.Alder mellom 18 og 67 år

3.Varig sykdom, skade eller lyte

4.Forsøkt behandling og arbeidsrettede tiltak

5.Varig nedsatt inntektsevne på minst 50 % (40 % ved AAP, og 30 % ved yrkesskade)

6.Du er medlem i folketrygden hvis du er bosatt i Norge. Det gjelder imidlertid unntak ved lengre fravær fra Norge. Likevel regnes offshorearbeidere i Norge for medlem i folketrygden, og det samme gjelder statsansatte, studenter m.m. som midlertidig oppholder seg i utlandet. I tillegg kan personer utenfor Norge søke om frivillig medlemskap i folketrygden etter nærmere regler i folketrygdloven.

7.Din alder er mellom 18 og 67 år

8.Varig sykdom, skade eller lyte gjelder både fysiske og psykiske helseplager. Sykdomsbegrepet omfatter det som er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis, men det er ikke et absolutt krav om en konkret diagnose. Det kan altså innvilges uføretrygd selv om legene ikke har klart å stille en diagnose. Det avgjørende er om det foreligger varig sykdom eller skade. Formålet med ytelsen uføretrygd er å hjelpe personer med varige helseplager, og sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til uføretrygd.

9.Det er et vilkår for rett til uføretrygd at du har gjennomgått hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak. Du kan imidlertid få unntak fra arbeidsrettede tiltak hvis åpenbare grunner tilsier at det ikke er hensiktsmessig – typisk på grunn av alvorlig sykdom eller skade.

10.Videre er hovedregelen for rett til uføretrygd at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten. Hvis du mottar arbeidsavklaringspenger (AAP) er det tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med 40 prosent. Ved varig uførhet som følge av yrkesskade kan uføretrygd ytes ved uføregrader ned til 30 prosent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både jeg og henne var først i NAV systemet som sosial klienter fra vi var 18 år  før vi ble satt over på aap. Det var slik vi begge fikk hver vår jobb. Hun jobbet 100 prosent i 7 år til hun var 30. Jeg jobbet i fire år 40 prosent til jeg var 28. Altså under 50 prosent arbeidsdyktig som et av kravene ( men man kan også ha jobbet fremtil man er 36 år og med høyere stilling fortalte advokaten. Hos meg fra NAV bare brukt mot meg denne jobben som jeg også har dokumentasjon på at jeg dessverre ble sykere av ). 

Venninnen din fikk riktig .  Var det en advokat du brukte? Hvorfor ga vedkommende seg? Advokaten har i prinsippet rett, det  eneste er at  med « høyere stilling « til man er 36 bør man ha lønn nok til og få over minstetrygd , og da får man jo ikke tillegget. Så i praksis er nok ikke det så vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Venninnen din fikk riktig .  Var det en advokat du brukte? Hvorfor ga vedkommende seg? Advokaten har i prinsippet rett, det  eneste er at  med « høyere stilling « til man er 36 bør man ha lønn nok til og få over minstetrygd , og da får man jo ikke tillegget. Så i praksis er nok ikke det så vanlig. 

Jeg har brukt advokat som er helt enig i at jeg er ung ufør, men siste utvei er retten. Der må jeg betale Navs saksomkostninger og advokaten selv hvis jeg taper. Fri rettshjelp gjelder selvfølgelig ikke. Jeg har ikke penger eller helse til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

kanskje greit å ikke beskylde andre for å ikke forstå når det tydelig kommer frem at din forståelse svikter. Det er ikke navnet på en spesifikk diagnose/sykdom som fører til at man blir uføretrygdet det samme gjelder retten til ung ufør tillegget.

https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd

«En pasient kan ha en varig sykdom uten at dette gir en varig funksjonsnedsettelse, og heller ikke nedsatt inntektsevne. Pasienten kan også ha en varig sykdom som medfører en varig funksjonsnedsettelse, men likevel klare seg fint i arbeid.

Det avgjørende er muligheten til å være i arbeid

Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.»

https://codex.no/personskade/trygderett/ufoeretrygd

«Hva er uføretrygd?

Uføretrygd er en ytelse fra NAV som skal sikre inntekt for deg som har fått varig nedsatt inntektsevne på grunn av sykdom eller skade.»

10 hovedvilkår for krav på uføretrygd:

1.Medlem i folketrygden

2.Alder mellom 18 og 67 år

3.Varig sykdom, skade eller lyte

4.Forsøkt behandling og arbeidsrettede tiltak

5.Varig nedsatt inntektsevne på minst 50 % (40 % ved AAP, og 30 % ved yrkesskade)

6.Du er medlem i folketrygden hvis du er bosatt i Norge. Det gjelder imidlertid unntak ved lengre fravær fra Norge. Likevel regnes offshorearbeidere i Norge for medlem i folketrygden, og det samme gjelder statsansatte, studenter m.m. som midlertidig oppholder seg i utlandet. I tillegg kan personer utenfor Norge søke om frivillig medlemskap i folketrygden etter nærmere regler i folketrygdloven.

7.Din alder er mellom 18 og 67 år

8.Varig sykdom, skade eller lyte gjelder både fysiske og psykiske helseplager. Sykdomsbegrepet omfatter det som er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis, men det er ikke et absolutt krav om en konkret diagnose. Det kan altså innvilges uføretrygd selv om legene ikke har klart å stille en diagnose. Det avgjørende er om det foreligger varig sykdom eller skade. Formålet med ytelsen uføretrygd er å hjelpe personer med varige helseplager, og sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til uføretrygd.

9.Det er et vilkår for rett til uføretrygd at du har gjennomgått hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak. Du kan imidlertid få unntak fra arbeidsrettede tiltak hvis åpenbare grunner tilsier at det ikke er hensiktsmessig – typisk på grunn av alvorlig sykdom eller skade.

10.Videre er hovedregelen for rett til uføretrygd at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid (inntektsevnen) er varig nedsatt med minst halvparten. Hvis du mottar arbeidsavklaringspenger (AAP) er det tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med 40 prosent. Ved varig uførhet som følge av yrkesskade kan uføretrygd ytes ved uføregrader ned til 30 prosent.

Noen ganger holder det ikke å bare lese innleggende man svare på. Man må også ta seg tid til å forstå det man leser. Feiler man her, kan det ende med at man klipper og limer til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...