Gå til innhold

Får man mer penger som ung uføre enn vanlig uføre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 1.00):

Mange har dette i full jobb!

Anonymkode: 61523...a81

Jeg tror nesten INGEN har dette i full jobb. Deltid sikkert

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er nav som noen ganger blander det inn. Denne saken gjelder en som fikk hele vedtaket om innvilget uføretrygd omgjort med begrunnelse knyttet til at hun har barn. Jeg vet ikke hva som har skjedd etterpå. https://aap-aksjonen.no/kvinne-med-fotalt-alkoholsyndrom-fratatt-uforetrygd-fordi-hun-er-mor-2/ (jeg lenket til saken tidligere i tråden). Her litt mer om saken https://aap-aksjonen.no/kvinne-med-fotalt-alkoholsyndrom-fikk-tilbakebetalingskrav-pa/

Jeg husker jeg har lest avslaget på facebooksiden til AAP-aksjonen. Det har vært lagt ut flere vedtak der med sladdede navn som er vanskelige å forstå. Jeg har selv god erfaring med nav (ble uføretrygdet godt inn i 50-årene), men jeg kjenner andre med hårreisende opplevelser. Har innsett at nav ikke alltid er det sikkerhetsnettet mange tror det er. Selvmordsfaren øker marker spesielt for kvinner som går på AAP, det kan jo tyde på systemet ikke alltid fungerer optimalt.

Anonymkode: e03fc...6f5

Dette hadde jo ingenting med ung ufør og gjøre, ihvertfal ikke i linken jeg leste? Hun ble fratatt hele uføretrygden fordi nav mente den var gitt på feil grunnlag ? Det er bra hun har fått advokat til og hjelpe seg, og håper det løser seg. 

jeg er ikke « nav « fan. Jeg har både gode og dårlige erfaringer. Tviler ikke på at selvmordsfaren øker når man går på aap, da det finnes noen klikk kokos saksbehandlere. Har selv en bekjent som mistet synet helt på det ene øyet og 80% på det andre og var på aap grunnet svekket syn. Saksbehandler anbefalte taxisjåfør som yrke. Hun hadde fått kjøreforbud etter tapet av synet. Da mente han truckfører var bedre , og ville sende henne på kurs for og få truckførebevis. Han ville stanse aap pengene hennes om hun ikke møtte opp på kurs, han syntes øynene hennes så bra ut. Det ble selvsagt ikke han som fikk siste ord i denne saken. Ja, livet på aap kan være frustrende. 
nei, nav er absolutt ikke det er sikkerhetsnettet folk tror det er. Her på kg virker det som at folk fortsatt tror vi har trygdekontoret, og det er litt sånn ute i samfunnet også. Nav er firkanta, tregt, strengt og spesielt nav lokalt som har kvartalsbudsjett og forholde seg til tenker veldig kortsiktig, noe som gjør aap langt og smertefull for mange. 
det vi fortsatt har er lover. Selv om politkerne endrer det stadig , og sjelden til den sykes favør, er det ikke vedtatt at folk som kan strikke  ikke kan være syke. Nav sentralt er litt mer seriøst enn nav lokalt, det er null trynefaktor og nøytral saklig formulering. Om det har skjedd at en har fått avslag på ung ufør grunnet strikkebilder på Instagram , og kun det, er det en åpenbar ulovlig feil og lett og klage på. Bruk gjerne advokat / trygde spesialist om en er dårlig på formulering og usikker på rettigheter. 

Anonymkode: 4875a...1a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor blander dere barna deres inn i det? 

Barn blir brukt som grunnlag av noen saksbehandlere på NAV for at man ikke kan være alvorlig syk hvis man klarer å ta seg av et barn ( eller flere for den saks skyld ).

Anonymkode: bdda0...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er så dumt når noen av dere med ung ufør gjør at dere med dette tillegget virker så usympatiske som det du gjør her. 

«Jeg fikk ung ufør, derfor er regelverket helt rett siden det ikke var noe problem for meg».
Heldigvis har jeg lest om folk med ung ufør her inne som har beina plantet mer på jorda og ser hvor urettferdig dette tillegget slår ut. Jeg har også snakket med en advokat om dette, han sa at ung ufør er er noe av det mest frustrende kollegaen hans og han jobber med pga denne forskjellsbehandlingen. Han fortalte hvordan dem stadig ble vitne til hvordan dette er ren Lotto og at det er helt tilfeldig hvem som får tillegget. To personer med identiske historier og diagnoser ender med at en får ung ufør og en annen ikke. Når alt altså er identisk…unntatt saksbehandler. 

Nå er uansett dette tillegget snart historie for nye søkere når Høyre kommer til makta igjen i oktober. 

Ingen mennesker er identiske så uansett om man har samme diagnose har opplevd de samme tingene osv vil det alltid foreligge forskjeller.

Anonymkode: d8928...91d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det irrelevant når hun fikk ufør pga samme diagnose og hadde jobbet 100 prosent, mens jeg fikk avslag fordi jeg jobbet 40 prosent?

Fordi man ikke får uføretrygd basert på diagnose.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her. Har en medfødt autoimmun sykdom, men gikk på AAP i over ti år før jeg kunne søke uføretrygd. Rakk akkurat å bli for gammel for ung ufør.

Det er ganske mange av oss.

Anonymkode: 8a628...b91

Nok et klassisk eksempel på at folk ikke forstår hva ung uføretrygd tillegg er for noe. Så om du gikk på AAP i 10 år og ikke fikk ung ufør har det ingenting med alderen din å gjøre, men med manglende alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har fulgt med innimellom på AAP-aksjonen på facebook. Noen ganger legges det ut vedtak noen har fått. Det er tildels merkelige begrunnelser på avslag for ung ufør. Det er også et flertall av de som anker til trygderetten som får medhold. Det betyr jo at regelverket ikke er så enkelt å tolke. Mange tør ikke anke, for det krever ressurser de ikke har (penger og overskudd eller støtte), og det kan bli veldig dyrt om anken ikke fører frem.

Nei det er ikke så vanskelig, men som du også ser i tråden her så har ikke folk satt seg  inn i regelverket overhodet og beskylder NAV fra utsette prosessen slik at de skal bli for gamle  til å få tillegget. Men du må gjerne forklare meg hva det er med disse korte avsnittene som er så vanskelig å forstå.

«Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at pasienten var under 26 år da han/hun ble alvorlig og varig syk. Sykdommen må være alvorlig og klart dokumentert.

Det finnes en eksempelliste på sykdomstilstander som kan anses som alvorlige i rundskriv til folketrygdloven § 12-13 tredje ledd (lovdata.no)

Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, kan han/hun likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år.».  (Kilde: https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd )

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja. Har seks forskjellig sykdommer. Tre av de gir ufør alene. Den ene har jeg hatt hele livet… 

Anonymkode: 34ab5...223

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Har seks forskjellig sykdommer. Tre av de gir ufør alene. Den ene har jeg hatt hele livet… 

Anonymkode: 34ab5...223

Og man ser bort ifra utviklingshemmede/multihandicappet etc. så er det ingen sykdommer som automatisk gir uføretrygd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barn blir brukt som grunnlag av noen saksbehandlere på NAV for at man ikke kan være alvorlig syk hvis man klarer å ta seg av et barn ( eller flere for den saks skyld ).

Saksbehandlere på ditt nav kontor, eller de som behandler uføresøknaden ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Fordi man ikke får uføretrygd basert på diagnose.

Den kan fint være basert på diagnose.

Anonymkode: 2bb5c...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er basert på inntektsevne. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det er basert på inntektsevne. 

Som ofte er følgen av en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og man ser bort ifra utviklingshemmede/multihandicappet etc. så er det ingen sykdommer som automatisk gir uføretrygd.

Sykdom må være hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen

Sykdommen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og et slikt omfang at nedsettelsen vurderes å utgjøre hovedårsaken til at inntektsevnen er varig nedsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei man får ikke uføretrygd kun på grunn av diagnose

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sykdom må være hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen

Sykdommen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og et slikt omfang at nedsettelsen vurderes å utgjøre hovedårsaken til at inntektsevnen er varig nedsatt.

og poenget ditt er?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som ofte er følgen av en diagnose.

Nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 9.32):

Uføreberegning kommer ann på hva man tjente FØR en ble syk.

En person som.har jobba som kirurg frem.til de er 45 år og får parkinson feks - får da max utbetaling  ( er vel rett over 500 000 i året)

Imens en som sjelden  har jobbet / jobbet i lavbetalt yrke   og blir ufør som 31 åring vil jo bare få.halvparten.

Anonymkode: d383f...8a2

Nei. Alle som tjener over 600 000 vil få 530 000 i trygd. Kjenner flere unge som jobber alt de kan. Og så blir de sykemeldt, så aap, så trygd. De har ca 30 000 i mnd utbetalt og har det helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Alle som tjener over 600 000 vil få 530 000 i trygd. Kjenner flere unge som jobber alt de kan. Og så blir de sykemeldt, så aap, så trygd. De har ca 30 000 i mnd utbetalt og har det helt fint. 

De har tjent mer enn det, uføretrygd er 66% av tidligere inntekt. Tenker du på 6G? Det er frem til mai 124 028kr, og da blir 6G 744 168kr - ganget med 0,66 så burde maks uføretrygd fra nav bli 491 128kr før skatt? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør med bolig/institusjon blir supplerende sosialklient resten av livet.. jeg ser daglig uføre på institusjon eller bemannet omsorgsbolig gå rundt i søppeldunker etter tomflasker , mens de som jobber der og spiser maten til institusjonen blir tykkere og tykkere.  Som George Orwells animal Farm , egentlig...

En minste uføre har 21k pr mnd , netto, en kommunal leilighet ligger på mellom 11 og 13 k pr mnd pluss alt ..det er jo et enkelt regnestykke... Slaven må gå som en jojo opp og ned til nav sosial for å dokumentere alt vedkommende har kjøpt eller ikke kjøpt for den supplerende sosialstønad en, resten av livet ..tjangsen for å bli mer enn 67 er liten for den gruppen..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei man får ikke uføretrygd kun på grunn av diagnose

og poenget ditt er?

Som jeg skrev. Uføretrygd kan fint være basert på en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Joda. En diagnose kan fint føre til nedsatt inntektsevne. Dette er i grunnen veldig lettfattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...