AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:27 #61 Del Skrevet søndag kl 20:27 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 1.05): Hatt sykdommen hele livet Anonymkode: 34ab5...223 Og så? Anonymkode: d8928...91d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:42 #62 Del Skrevet søndag kl 20:42 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP. Jeg vet ikke hvorfor det ble søkt, tror det var fordi jeg fylte 26 år det året. Fikk bare plutselig et avslag tilsendt. Begrunnelsen var at jeg var motivert for videre behandling i håp om bedring. Motivasjon, det var årsaken til avslag 😂 Tenkte ikke noe på avslaget og tillegget, for AAP + bostøtte var det samme som AAP + UU tillegget, så det utgjorde absolutt ingenting økonomisk og jeg hadde ikke uføretrygd i tankene i det hele tatt den gang. Tre år senere søkte jeg uføretrygd på grunn av Erna og de nye AAP reglene, jeg fikk ung ufør automatisk innvilget. Ung ufør var ikke nevnt i søknaden eller i arbeidsevnevurderingen som saksbehandler skrev. Allikevel så fikk jeg det innvilget, basert på informasjonen i søknaden. Fikk også etterbetalt for tillegget på AAP for alle de årene på AAP, både før og etter det første avslaget. Jeg gikk skole (VGS voksenopplæring) under AAP for å få 2 år ekstra på AAP. Jeg hadde makset ut AAP og maks forlengelse da Erna regjeringen endret reglene. Skole gjorde at jeg fikk 2 år ekstra på særskilt grunnlag. Jeg spurte på KG om jeg ville få ung ufør eller ikke i min situasjon, fikk krystallklare svar at siden jeg fikk avslag på tillegget på AAP så ville jeg aldri i livet få innvilget ung ufør. Dessuten så var det sååå vanskelig å få det. Fikk beskjed om at det at jeg klarte skole, som var 2 halve dager og en nesten hel dag i uken, så ville jeg få avslag på ung ufør fordi jeg ikke var syk nok og NAV ville bruke skole imot meg. KG's syn på ung ufør er basert på sjalusi. Du blir ikke straffet for å forsøke arbeid og skole. Alder alene er ikke nok for UU. Diagnose er heller ikke nok (to med samme diagnose får to forskjellige svar, fordi det går på alvorlighetsgraden og lidelsen det medfører). Det er fakta folk på KG ignorerer totalt. Tok 16 dager å få svar på uføretrygdsøknaden. Anonymkode: 23d15...738 Dette! AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke basert på sjalusi, men ett regelverk som blir utydelig og vanskelig å forstå og forvalte. Intuitivt er det lett å oppfatte at en rettighet for å få tillegget blir utløst ved alder. Og det er ofte vanskelig å forstå hvorfor noen får mens andre ikke gjør det til tross for at sakene kan se ganske like ut. Anonymkode: d05f1...aba Nei regelverket er veldig enkelt og man bare gidder å lese litt mer enn en overskrift. Og det er forskjell på at noe ser likt ut og at noe er likt. Anonymkode: d8928...91d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:55 #63 Del Skrevet søndag kl 20:55 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor mye hver enkelt av dere har jobbet og om dere har samme diagnose er totalt irrelevant. Anonymkode: d8928...91d Hvorfor er det irrelevant når hun fikk ufør pga samme diagnose og hadde jobbet 100 prosent, mens jeg fikk avslag fordi jeg jobbet 40 prosent? Anonymkode: bdda0...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:02 #64 Del Skrevet søndag kl 21:02 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP. Jeg vet ikke hvorfor det ble søkt, tror det var fordi jeg fylte 26 år det året. Fikk bare plutselig et avslag tilsendt. Begrunnelsen var at jeg var motivert for videre behandling i håp om bedring. Motivasjon, det var årsaken til avslag 😂 Tenkte ikke noe på avslaget og tillegget, for AAP + bostøtte var det samme som AAP + UU tillegget, så det utgjorde absolutt ingenting økonomisk og jeg hadde ikke uføretrygd i tankene i det hele tatt den gang. Tre år senere søkte jeg uføretrygd på grunn av Erna og de nye AAP reglene, jeg fikk ung ufør automatisk innvilget. Ung ufør var ikke nevnt i søknaden eller i arbeidsevnevurderingen som saksbehandler skrev. Allikevel så fikk jeg det innvilget, basert på informasjonen i søknaden. Fikk også etterbetalt for tillegget på AAP for alle de årene på AAP, både før og etter det første avslaget. Jeg gikk skole (VGS voksenopplæring) under AAP for å få 2 år ekstra på AAP. Jeg hadde makset ut AAP og maks forlengelse da Erna regjeringen endret reglene. Skole gjorde at jeg fikk 2 år ekstra på særskilt grunnlag. Jeg spurte på KG om jeg ville få ung ufør eller ikke i min situasjon, fikk krystallklare svar at siden jeg fikk avslag på tillegget på AAP så ville jeg aldri i livet få innvilget ung ufør. Dessuten så var det sååå vanskelig å få det. Fikk beskjed om at det at jeg klarte skole, som var 2 halve dager og en nesten hel dag i uken, så ville jeg få avslag på ung ufør fordi jeg ikke var syk nok og NAV ville bruke skole imot meg. KG's syn på ung ufør er basert på sjalusi. Du blir ikke straffet for å forsøke arbeid og skole. Alder alene er ikke nok for UU. Diagnose er heller ikke nok (to med samme diagnose får to forskjellige svar, fordi det går på alvorlighetsgraden og lidelsen det medfører). Det er fakta folk på KG ignorerer totalt. Tok 16 dager å få svar på uføretrygdsøknaden. Anonymkode: 23d15...738 Det er så dumt når noen av dere med ung ufør gjør at dere med dette tillegget virker så usympatiske som det du gjør her. «Jeg fikk ung ufør, derfor er regelverket helt rett siden det ikke var noe problem for meg». Heldigvis har jeg lest om folk med ung ufør her inne som har beina plantet mer på jorda og ser hvor urettferdig dette tillegget slår ut. Jeg har også snakket med en advokat om dette, han sa at ung ufør er er noe av det mest frustrende kollegaen hans og han jobber med pga denne forskjellsbehandlingen. Han fortalte hvordan dem stadig ble vitne til hvordan dette er ren Lotto og at det er helt tilfeldig hvem som får tillegget. To personer med identiske historier og diagnoser ender med at en får ung ufør og en annen ikke. Når alt altså er identisk…unntatt saksbehandler. Nå er uansett dette tillegget snart historie for nye søkere når Høyre kommer til makta igjen i oktober. Anonymkode: bdda0...91d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:06 #65 Del Skrevet søndag kl 21:06 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette! Nei regelverket er veldig enkelt og man bare gidder å lese litt mer enn en overskrift. Og det er forskjell på at noe ser likt ut og at noe er likt. Anonymkode: d8928...91d Leser du at jeg snakker om opplevelsen? Anonymkode: d05f1...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:13 #66 Del Skrevet søndag kl 21:13 AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 13.07): Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 Samme her. Har en medfødt autoimmun sykdom, men gikk på AAP i over ti år før jeg kunne søke uføretrygd. Rakk akkurat å bli for gammel for ung ufør. Det er ganske mange av oss. Anonymkode: 8a628...b91 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:15 #67 Del Skrevet søndag kl 21:15 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette! Nei regelverket er veldig enkelt og man bare gidder å lese litt mer enn en overskrift. Og det er forskjell på at noe ser likt ut og at noe er likt. Anonymkode: d8928...91d Jeg har fulgt med innimellom på AAP-aksjonen på facebook. Noen ganger legges det ut vedtak noen har fått. Det er tildels merkelige begrunnelser på avslag for ung ufør. Det er også et flertall av de som anker til trygderetten som får medhold. Det betyr jo at regelverket ikke er så enkelt å tolke. Mange tør ikke anke, for det krever ressurser de ikke har (penger og overskudd eller støtte), og det kan bli veldig dyrt om anken ikke fører frem. Anonymkode: e03fc...6f5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:02 #68 Del Skrevet mandag kl 00:02 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kan faktisk skje, da ung ufør tillegg også legger vekt på hvor begrenset du er i fritiden. Anonymkode: a729a...3b1 Nei. Anonymkode: 4875a...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:43 #69 Del Skrevet mandag kl 00:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har fulgt med innimellom på AAP-aksjonen på facebook. Noen ganger legges det ut vedtak noen har fått. Det er tildels merkelige begrunnelser på avslag for ung ufør. Det er også et flertall av de som anker til trygderetten som får medhold. Det betyr jo at regelverket ikke er så enkelt å tolke. Mange tør ikke anke, for det krever ressurser de ikke har (penger og overskudd eller støtte), og det kan bli veldig dyrt om anken ikke fører frem. Anonymkode: e03fc...6f5 Det verste jeg har lest der inne var noen som fikk brukt mot seg at hun hadde lagt ut bilder av ting hun hadde strikket på Instagram! Det ble brukt som grunnlag for at hun ikke fikk ung ufør fordi da var hun visst ikke «så syk». Anonymkode: bdda0...91d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 00:47 #70 Del Skrevet mandag kl 00:47 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei. Anonymkode: 4875a...1a7 Eh, jo. Dette er blant annet hvorfor folk som har fått barn får brukt det mot seg. Nå vil du sikkert si at dette bare er tull, du kjenner noen med ung ufør som har barn og har det kanskje selv, da vil jeg svare: Ja, nettopp! Noen får ung ufør uten latterlige innvendinger på f.eks det å ha barn, mens andre altså får brukt dette mot seg som argument for «at da har du ikke vært så syk» og ikke får innvilget ung ufør deretter. Anonymkode: bdda0...91d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 01:02 #71 Del Skrevet mandag kl 01:02 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 14.57): Fikk du diagnosen før dette? Jeg tror de skal gå ut etter når du ble syk, ikke når du ble ufør. Anonymkode: 4d3a7...bc9 Ja. Har seks forskjellig sykdommer. Tre av de gir ufør alene. Den ene har jeg hatt hele livet… Anonymkode: 34ab5...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 01:04 #72 Del Skrevet mandag kl 01:04 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samme her. Har en medfødt autoimmun sykdom, men gikk på AAP i over ti år før jeg kunne søke uføretrygd. Rakk akkurat å bli for gammel for ung ufør. Det er ganske mange av oss. Anonymkode: 8a628...b91 De gjør det med vilje, trenerer tida. Etter så mange år på aap var jeg så nedtynget i gjeld og fattigdom at kommer nok aldri opp igjen. Anonymkode: 34ab5...223 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet mandag kl 01:23 #73 Del Skrevet mandag kl 01:23 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her. Har en medfødt autoimmun sykdom, men gikk på AAP i over ti år før jeg kunne søke uføretrygd. Rakk akkurat å bli for gammel for ung ufør. Det er ganske mange av oss. Anonymkode: 8a628...b91 Hadde du jobbet 50% eller mer etter du fylte 26 år? Hvis ikke kan du faktisk aldri bli «for gammel» for ung ufør, utbredt misforståelse. Er uføretidspunktet som teller (i tillegg til alvôrlighetskriteriet), og det settes jo ikke til når man søker, men når arbeidsevnen ble nedsatt med minst 50%. Har man jobba 50% eller mer etter fylte 26 år må man imidlertid søke før man fyller 36 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet mandag kl 01:28 #74 Del Skrevet mandag kl 01:28 Det er spesielt alvorlighetskravet som er krevende å få innvilget, og hvor det skjer forskjellsbehandling, og ikke minst er blitt strammet kraftig inn, nesten til det hinsides. Og hvor nettopp «greier å ha hobby på fritida» og «greide 20 studiepoeng et semester» er blitt brukt for avslag. Noen avdelinger i NAY har dratt dette med funksjonstap ifb med alvorlighetsgrad til det absurde. Du skal omtrent ha vært sengeliggende og isolert for å få det. Så har du noen diagnoser, som i tillegg går som såkalte kurantsaker, hvor ung ufør så godt som er innebakt, og dermed går glatt. Når det gjelder hvordan det vurderes at man har greid å jobbe så ser de på om jobbingen kan anses som såkalt mislykket jobbforsøk og ikke uttrykk for reell arbeidsevne. Det kan f.eks forklare at en med 40% stilling får avslag mens en som har jobba 100% en periode får innvilget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:11 #75 Del Skrevet mandag kl 05:11 Denne tråden er et godt eksempel på hvor lang en klageprosess på ung ufør er. Den viser forsåvidt også at et avslag ikke automatisk betyr at den som er ufør ikke var syk nok. Har man ressurser til å klage blir utfallet ofte annerledes. Anonymkode: 4b14b...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:43 #76 Del Skrevet mandag kl 11:43 Jeg fikk ung ufør tillegget i des. Siste instans før trygderetten. ble ufør for 2 år siden. de første avslagene var begrunnet i noe helt banalt, de leste ikke videre i dokumenteter virker det som. Det det står sort/hvit at situasjonen snudde innen 2 uker. uanset - virker som mange misforstår at nav bestemmer om sykdommen er alvorlig nok. Det stemmer ikke det er et regelverk av hvilken sykdommer som er «godkjent» alvorlege nok i lys av ungufør satt av høyesterett. så spiller også hvilken funksjons evne den med diagnosen har. Hvordan påvirker den livet til vedkommende. jeg begynte på aap en mnd før jeg ble 26, det er rart å tenke på at den ene mnd har så mye å si (da hadde vi alder kriterier på det rene, advokat trengte ikke argumentere rundt det) Anonymkode: 4e2b9...1cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:42 #77 Del Skrevet mandag kl 12:42 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Eh, jo. Dette er blant annet hvorfor folk som har fått barn får brukt det mot seg. Nå vil du sikkert si at dette bare er tull, du kjenner noen med ung ufør som har barn og har det kanskje selv, da vil jeg svare: Ja, nettopp! Noen får ung ufør uten latterlige innvendinger på f.eks det å ha barn, mens andre altså får brukt dette mot seg som argument for «at da har du ikke vært så syk» og ikke får innvilget ung ufør deretter. Anonymkode: bdda0...91d Hvorfor blander dere barna deres inn i det? Anonymkode: 4875a...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:47 #78 Del Skrevet mandag kl 12:47 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det verste jeg har lest der inne var noen som fikk brukt mot seg at hun hadde lagt ut bilder av ting hun hadde strikket på Instagram! Det ble brukt som grunnlag for at hun ikke fikk ung ufør fordi da var hun visst ikke «så syk». Anonymkode: bdda0...91d Hvorfor fikk hun uføretrygd hvis hun ikke var så syk? jeg tror ikke alle historiene er sanne. Har du sett vedtaket, altså avslag grunnet strikkebilder på Instagram ? Hvordan var avslaget formulert ? Hvis hun oppfyller kriteriene, men fikk avslag på grunn av strikkebilder så regner med hun kontaktet advokat ? Anonymkode: 4875a...1a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:08 #79 Del Skrevet mandag kl 13:08 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor blander dere barna deres inn i det? Anonymkode: 4875a...1a7 Det er nav som noen ganger blander det inn. Denne saken gjelder en som fikk hele vedtaket om innvilget uføretrygd omgjort med begrunnelse knyttet til at hun har barn. Jeg vet ikke hva som har skjedd etterpå. https://aap-aksjonen.no/kvinne-med-fotalt-alkoholsyndrom-fratatt-uforetrygd-fordi-hun-er-mor-2/ (jeg lenket til saken tidligere i tråden). Her litt mer om saken https://aap-aksjonen.no/kvinne-med-fotalt-alkoholsyndrom-fikk-tilbakebetalingskrav-pa/ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor fikk hun uføretrygd hvis hun ikke var så syk? jeg tror ikke alle historiene er sanne. Har du sett vedtaket, altså avslag grunnet strikkebilder på Instagram ? Hvordan var avslaget formulert ? Hvis hun oppfyller kriteriene, men fikk avslag på grunn av strikkebilder så regner med hun kontaktet advokat ? Anonymkode: 4875a...1a7 Jeg husker jeg har lest avslaget på facebooksiden til AAP-aksjonen. Det har vært lagt ut flere vedtak der med sladdede navn som er vanskelige å forstå. Jeg har selv god erfaring med nav (ble uføretrygdet godt inn i 50-årene), men jeg kjenner andre med hårreisende opplevelser. Har innsett at nav ikke alltid er det sikkerhetsnettet mange tror det er. Selvmordsfaren øker marker spesielt for kvinner som går på AAP, det kan jo tyde på systemet ikke alltid fungerer optimalt. Anonymkode: e03fc...6f5 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:10 #80 Del Skrevet mandag kl 13:10 Ninaen skrev (11 timer siden): Hadde du jobbet 50% eller mer etter du fylte 26 år? Hvis ikke kan du faktisk aldri bli «for gammel» for ung ufør, utbredt misforståelse. Er uføretidspunktet som teller (i tillegg til alvôrlighetskriteriet), og det settes jo ikke til når man søker, men når arbeidsevnen ble nedsatt med minst 50%. Har man jobba 50% eller mer etter fylte 26 år må man imidlertid søke før man fyller 36 år. Nei, jeg har aldri vært i jobb. Anonymkode: 8a628...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå