AnonymBruker Skrevet 1. februar #41 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fikk du diagnosen før dette? Jeg tror de skal gå ut etter når du ble syk, ikke når du ble ufør. Anonymkode: 4d3a7...bc9 Det er ikke diagnose som er avgjørende. Jeg tviler på at en kan jobbe fullt til en er 50 , og komme med en diagnose fra en var ung og søke ung ufør. Har en hatt nedsatt inntektsevne og vært avhengig av økonomisk hjelp fra nav , helt eller delvis, fra før en fylte 27 så har nav det i systemet. Det er ikke så komplisert . Det som er kjipt er hvis en først blir syk når er 28 og har klart seg selv i lavtlønnsyrke fram til da. Da havner en plutselig på minstetrygd som relativt ung. Så systemet kan slå urettferdig ut, dessverre. Anonymkode: 4875a...1a7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #42 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er vanlig dessverre, ung ufør kommer an på saksbehandler. Ei venninne jobbet 100 prosent før hun ble ung ufør. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som meg. Mens jeg som jobbet 40 prosent fikk det som grunnlag for avslag, når jeg altså har samme diagnose som venninnen min fikk ung ufør for. 😅 Anonymkode: bdda0...91d Ja, og hvordan de vurderer det. Jeg gikk fra å jobbe 14 timer til at jeg knapt kom meg ut av senga.. Anonymkode: 4b2c6...cfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #43 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mange har dette i full jobb! Anonymkode: 61523...a81 Og så ? Betyr vel bare at både trygd og enkelte yrker gir for lave inntekter. Anonymkode: 37b86...cf4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #44 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 12.55): ? Anonymkode: 7488e...82b Ja, men du mister noen tusen i mnd + du mister alt barnetilegget om du bor med en med inntekt. Anonymkode: 5e428...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #45 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men du mister noen tusen i mnd + du mister alt barnetilegget om du bor med en med inntekt. Anonymkode: 5e428...d33 og du betaler skatt! Anonymkode: 5e428...d33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #46 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det her er jo bare tull. Ja, du må « bevise din skade/ lyte» ved at du har vært i nav systemet før du fylte 27. har ingenting med om du har barn og gjøre. Hva er « og ta vare på et barn « egentlig ? Kommer de hjem til deg og sjekker at barna spiser grønnsaker og har begrenset skjermtid, i så fall blir det avslag? Anonymkode: 4875a...1a7 Vel, når vi snakker om tull. Å være i NAV systemet hjelper ikke. For å få ung ufør tilleggsytelse må man, før man fylte 26, ha fått dokumentert av lege eller legespesialist at man er minst 50% ufør. Anonymkode: a7896...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 1. februar #47 Del Skrevet 1. februar Ryddet for brukerangrep og avsporinger, og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 2. februar #48 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det her er jo bare tull. Ja, du må « bevise din skade/ lyte» ved at du har vært i nav systemet før du fylte 27. har ingenting med om du har barn og gjøre. Hva er « og ta vare på et barn « egentlig ? Kommer de hjem til deg og sjekker at barna spiser grønnsaker og har begrenset skjermtid, i så fall blir det avslag? Anonymkode: 4875a...1a7 Jeg har uføretrygd og vært gjennom den mølla, så jeg vet faktisk at det stemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 2. februar #49 Del Skrevet 2. februar DET HETER IKKE UNG UFØRE OG VANLIG UFØRE! DET HETER UNG UFØR OG UFØR! UFØRETRYGD! FOR SVARTE SVINGENDE! 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #50 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, men du mister noen tusen i mnd + du mister alt barnetilegget om du bor med en med inntekt. Anonymkode: 5e428...d33 Dette er feil, en trenger ikke miste alt barnetillegget. Bor selv sammen med en med inntekt og mottar barnetillegg, men at den blir redusert ut i fra den totale inntekten, det blir den ja. Anonymkode: 1d32b...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #51 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 1.00): Mange har dette i full jobb! Anonymkode: 61523...a81 Mange har ikke dette i full jobb, nei. Da jobber de svart. De som har en dårlig betalt 100% jobb, ville uansett fått minstetrygd om de ble ufør. Lurt å ha en godt betalt jobb i mange år, før man får alvorlig kreft e.l. Anonymkode: 338d4...47e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #52 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 0.34): Dette er vanlig dessverre, ung ufør kommer an på saksbehandler. Ei venninne jobbet 100 prosent før hun ble ung ufør. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som meg. Mens jeg som jobbet 40 prosent fikk det som grunnlag for avslag, når jeg altså har samme diagnose som venninnen min fikk ung ufør for. 😅 Anonymkode: bdda0...91d Men det er vel sånn at det handler ikke om diagnosen, men graden av den?😅 så folk kan oppleve sånne forskjeller selv om de har samme diagnose.. Anonymkode: 4b2c6...cfe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #53 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men det er vel sånn at det handler ikke om diagnosen, men graden av den?😅 så folk kan oppleve sånne forskjeller selv om de har samme diagnose.. Anonymkode: 4b2c6...cfe Det er tildels graden, men ikke minst er det sakbehandler(e)s vurdering av hvor alvorlig noe er. Anonymkode: e03fc...6f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #54 Del Skrevet 2. februar Uføreberegning kommer ann på hva man tjente FØR en ble syk. En person som.har jobba som kirurg frem.til de er 45 år og får parkinson feks - får da max utbetaling ( er vel rett over 500 000 i året) Imens en som sjelden har jobbet / jobbet i lavbetalt yrke og blir ufør som 31 åring vil jo bare få.halvparten. Anonymkode: d383f...8a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #55 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, og hvordan de vurderer det. Jeg gikk fra å jobbe 14 timer til at jeg knapt kom meg ut av senga.. Anonymkode: 4b2c6...cfe Hva mener du med det? Hvem vurderte hva? Ja, og i perioder klare og jobbe 14 timer for så og knapt komme seg ut av senga er ganske vanlig ved kronisk sykdom f.eks. Anonymkode: 4875a...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #56 Del Skrevet 2. februar Perfume skrev (12 timer siden): Jeg har uføretrygd og vært gjennom den mølla, så jeg vet faktisk at det stemmer. Hva er det du vet? At du fikk avslag på ung tillegger fordi du klarte og ta vare på barna dine ? Vil det si at nav vet jeg ikke klarer og ta vare på barna mine fordi jeg fikk ung tillegget? Tror heller du har misforstått Anonymkode: 4875a...1a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #57 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva er det du vet? At du fikk avslag på ung tillegger fordi du klarte og ta vare på barna dine ? Vil det si at nav vet jeg ikke klarer og ta vare på barna mine fordi jeg fikk ung tillegget? Tror heller du har misforstått Anonymkode: 4875a...1a7 Det kan faktisk skje, da ung ufør tillegg også legger vekt på hvor begrenset du er i fritiden. Anonymkode: a729a...3b1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #58 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 19.03): Jeg må si at jeg er overrasket over å lese. Jeg fikk ung uføre nærmest servert opp i fanget, med 2 år frem og tilbake på sykepenger, så 2 1/2 på AAP ble det innvilget lynraskt 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4b2c6...cfe Jeg fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP. Jeg vet ikke hvorfor det ble søkt, tror det var fordi jeg fylte 26 år det året. Fikk bare plutselig et avslag tilsendt. Begrunnelsen var at jeg var motivert for videre behandling i håp om bedring. Motivasjon, det var årsaken til avslag 😂 Tenkte ikke noe på avslaget og tillegget, for AAP + bostøtte var det samme som AAP + UU tillegget, så det utgjorde absolutt ingenting økonomisk og jeg hadde ikke uføretrygd i tankene i det hele tatt den gang. Tre år senere søkte jeg uføretrygd på grunn av Erna og de nye AAP reglene, jeg fikk ung ufør automatisk innvilget. Ung ufør var ikke nevnt i søknaden eller i arbeidsevnevurderingen som saksbehandler skrev. Allikevel så fikk jeg det innvilget, basert på informasjonen i søknaden. Fikk også etterbetalt for tillegget på AAP for alle de årene på AAP, både før og etter det første avslaget. Jeg gikk skole (VGS voksenopplæring) under AAP for å få 2 år ekstra på AAP. Jeg hadde makset ut AAP og maks forlengelse da Erna regjeringen endret reglene. Skole gjorde at jeg fikk 2 år ekstra på særskilt grunnlag. Jeg spurte på KG om jeg ville få ung ufør eller ikke i min situasjon, fikk krystallklare svar at siden jeg fikk avslag på tillegget på AAP så ville jeg aldri i livet få innvilget ung ufør. Dessuten så var det sååå vanskelig å få det. Fikk beskjed om at det at jeg klarte skole, som var 2 halve dager og en nesten hel dag i uken, så ville jeg få avslag på ung ufør fordi jeg ikke var syk nok og NAV ville bruke skole imot meg. KG's syn på ung ufør er basert på sjalusi. Du blir ikke straffet for å forsøke arbeid og skole. Alder alene er ikke nok for UU. Diagnose er heller ikke nok (to med samme diagnose får to forskjellige svar, fordi det går på alvorlighetsgraden og lidelsen det medfører). Det er fakta folk på KG ignorerer totalt. Tok 16 dager å få svar på uføretrygdsøknaden. Anonymkode: 23d15...738 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #59 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP. Jeg vet ikke hvorfor det ble søkt, tror det var fordi jeg fylte 26 år det året. Fikk bare plutselig et avslag tilsendt. Begrunnelsen var at jeg var motivert for videre behandling i håp om bedring. Motivasjon, det var årsaken til avslag 😂 Tenkte ikke noe på avslaget og tillegget, for AAP + bostøtte var det samme som AAP + UU tillegget, så det utgjorde absolutt ingenting økonomisk og jeg hadde ikke uføretrygd i tankene i det hele tatt den gang. Tre år senere søkte jeg uføretrygd på grunn av Erna og de nye AAP reglene, jeg fikk ung ufør automatisk innvilget. Ung ufør var ikke nevnt i søknaden eller i arbeidsevnevurderingen som saksbehandler skrev. Allikevel så fikk jeg det innvilget, basert på informasjonen i søknaden. Fikk også etterbetalt for tillegget på AAP for alle de årene på AAP, både før og etter det første avslaget. Jeg gikk skole (VGS voksenopplæring) under AAP for å få 2 år ekstra på AAP. Jeg hadde makset ut AAP og maks forlengelse da Erna regjeringen endret reglene. Skole gjorde at jeg fikk 2 år ekstra på særskilt grunnlag. Jeg spurte på KG om jeg ville få ung ufør eller ikke i min situasjon, fikk krystallklare svar at siden jeg fikk avslag på tillegget på AAP så ville jeg aldri i livet få innvilget ung ufør. Dessuten så var det sååå vanskelig å få det. Fikk beskjed om at det at jeg klarte skole, som var 2 halve dager og en nesten hel dag i uken, så ville jeg få avslag på ung ufør fordi jeg ikke var syk nok og NAV ville bruke skole imot meg. KG's syn på ung ufør er basert på sjalusi. Du blir ikke straffet for å forsøke arbeid og skole. Alder alene er ikke nok for UU. Diagnose er heller ikke nok (to med samme diagnose får to forskjellige svar, fordi det går på alvorlighetsgraden og lidelsen det medfører). Det er fakta folk på KG ignorerer totalt. Tok 16 dager å få svar på uføretrygdsøknaden. Anonymkode: 23d15...738 Det er ikke basert på sjalusi, men ett regelverk som blir utydelig og vanskelig å forstå og forvalte. Intuitivt er det lett å oppfatte at en rettighet for å få tillegget blir utløst ved alder. Og det er ofte vanskelig å forstå hvorfor noen får mens andre ikke gjør det til tross for at sakene kan se ganske like ut. Anonymkode: d05f1...aba 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #60 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 0.34): Dette er vanlig dessverre, ung ufør kommer an på saksbehandler. Ei venninne jobbet 100 prosent før hun ble ung ufør. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som meg. Mens jeg som jobbet 40 prosent fikk det som grunnlag for avslag, når jeg altså har samme diagnose som venninnen min fikk ung ufør for. 😅 Anonymkode: bdda0...91d Hvor mye hver enkelt av dere har jobbet og om dere har samme diagnose er totalt irrelevant. Anonymkode: d8928...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå