Gå til innhold

Hvorfor så mye styr over at mitt barn ikke ønsker å feire bursdagen sin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eneste grunnen til at lærer og FAU eventuelt reagerer, er om de to venninnene hun har invitert, går i samme klasse. Går de ikke i klassen, så forstår jeg ikke hvorfor de skulle blande seg. Ingen må feire bursdagen sin. 

Anonymkode: bba20...68b

Nei. Alle i Norge har lov til å invitere 2 av 25(!!) jenter fra klassen i bursdag. Det er helt innafor!

Anonymkode: dc19b...b71

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter går i femte klasse. Det er fortsatt vanlig å invitere alle i klassen, eventuelt alle av samme kjønn. Når barna er så store, så er foreldrene ikke med på feiringen. Jeg blir da sittende alene med ansvar for opptil 25 jenter (stor klasse). I fjor var bursdagen et mareritt, og datteren min gråt etterpå. Hun sa at hun ikke ønsker flere feiringer med klassen, og ba meg om å ikke arrangere flere bursdager. Grunnen var at tre av jentene oppførte seg som noen troll og ødela en ting i lokalet der vi feiret, som jeg selvfølgelig måtte erstatte. Ellers laget de mye bråk og prøvde å utestenge min datter fra lek (på hennes egen bursdag). 

Jeg tok opp situasjonen med lærer og FAU, men fikk beskjed om at alle måtte inviteres, også disse jentene. Fikk også beskjed om at det ikke var vanlig at foreldre til så store barn var med i hele bursdagen, og at jeg burde klare å ha kontroll på småjenter. Vi bestemte derfor i fellesskap (min datter og jeg) at hun ikke skal feire klassebursdag i år. I stedet vil hun ta med seg to gode venninner fra fritidsaktiviteten på kino og sushi. Det er fem dager igjen til bursdagen, og nå får jeg spørsmål fra klassekontakten om hvor invitasjonene er, om vi hadde glemt noen? Jeg sa rett som det var, at hun ikke feiret bursdagen sin i år. Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. 

Hvorfor er det så mye styr for at hun ikke vil feire bursdag med klassen? Er det en plikt? Vi ekskluderer jo ingen - vi bare dropper hele feiringen. Er det jeg som ikke ser problemet, eller overdriver de andre?

Anonymkode: 6692b...e0e

Troll! 

Det finnes ingen klasser med så mange elever at det er 25 jenter i en gruppe. Isåfall så hadde det vært helt innafor å bare invitere halvparten! klassekontakter holder ikke styr på hvilke elever som har bursdag når og etterspør invitasjoner!

Nice try.

Anonymkode: 0e603...f1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Troll! 

Det finnes ingen klasser med så mange elever at det er 25 jenter i en gruppe. Isåfall så hadde det vært helt innafor å bare invitere halvparten! klassekontakter holder ikke styr på hvilke elever som har bursdag når og etterspør invitasjoner!

Nice try.

Du lever i en fin, rosa boble. I min datters klasse er det 42 elever. 26 jenter, resten gutter. Kom deg ut av bobla, eller drit i å jage troll.

Når det gjelder bursdager, så er det kalender de har hengt opp i klasserommet, og de snakker uka før om hvem som har bursdag neste uke (for da skal det gjøres litt stas på bursdagsbarnet i klassen).

TS

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (28 minutter siden):

Dette kan da ikke være sant? Hvor i Norge finnes det barneskoleklasser som er så store at det er 25 jenter? Er ikke normen de fleste bruker max 28 elever i en klasse?

Og hvorfor skal du diskutere bursdagen til din datter med lærer og FAU? De har da ikke noe med dette å gjøre. Merkelig hvor mye rart folk skal dra skolen/lærerne inn i. Og at de skal ha sagt "du bør klare å ha kontroll på 25 småjenter" høres også helt usannsynlig ut.

Jeg er ikke interessert i trolljakten deres. Hvis du mener at jeg lyver, så bør du la være å svare på innlegget bare for å si at jeg lyver. Lærere sier noen ganger rare ting. De er også mennesker, som er forskjellige. Jeg fikk beskjed om at andre foreldre klarer å ha kontroll på jentegruppa, og at det derfor var mulig for meg å gjøre det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun skal feire bursdag  bare ikke med klassen? Eller går disse to venninnene i klassen?

Venninnene går på kampsport sammen med min datter, og er ikke engang i samme årskull.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Troll! 

Nice try.

Joda, det gjør det. 

Noen steder praktiserer de ikke faste inndelinger på trinn, slik at ALLE 1. klassingene går i samme klasse. Men de deles inn litt på tvers av klassene i flere fag. F.eks. så har da lille Ida gym med hele trinnet, matte i gul gruppe og engelsk i gruppe 4. 
Argumentet for dette er ofte å bygge miljø på tvers av hele trinnet, og at det er lettere å dele barna inn etter nivå og ikke etter klasse i forskjellige fag. 
(Mange bytter jo også gruppe om de endrer nivå. Sånn at Ida går fra gruppa som lærer bokstavene, til gruppa som kan lese litt, når hun knekker lesekoden, og så over til gruppa som leser godt, når hun har fått en del leseerfaring.) 

Det er sikkert forskjellige måter å gjøre dette på, men det finnes altså skoler med "klasser" på 50-60 elever, og 2-3 lærere.

Anonymkode: 4a1ea...7c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venninnene går på kampsport sammen med min datter, og er ikke engang i samme årskull.

Ser ikke problemet med det. Vi har bare feiret med familie i alle år. Spesielle foreldre som legger seg opp i det.

Du lever i en fin, rosa boble. I min datters klasse er det 42 elever. 26 jenter, resten gutter. Kom deg ut av bobla, eller drit i å jage troll.

Når det gjelder bursdager, så er det kalender de har hengt opp i klasserommet, og de snakker uka før om hvem som har bursdag neste uke (for da skal det gjøres litt stas på bursdagsbarnet i klassen).

TS

Hvorfor henger de opp kalender med bursdager? De legger jo opp til drama???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, det gjør det. 

Noen steder praktiserer de ikke faste inndelinger på trinn, slik at ALLE 1. klassingene går i samme klasse. Men de deles inn litt på tvers av klassene i flere fag. F.eks. så har da lille Ida gym med hele trinnet, matte i gul gruppe og engelsk i gruppe 4. 
Argumentet for dette er ofte å bygge miljø på tvers av hele trinnet, og at det er lettere å dele barna inn etter nivå og ikke etter klasse i forskjellige fag. 
(Mange bytter jo også gruppe om de endrer nivå. Sånn at Ida går fra gruppa som lærer bokstavene, til gruppa som kan lese litt, når hun knekker lesekoden, og så over til gruppa som leser godt, når hun har fått en del leseerfaring.) 

Det er sikkert forskjellige måter å gjøre dette på, men det finnes altså skoler med "klasser" på 50-60 elever, og 2-3 lærere.

Vi har det slik. Baseskole, altså de deles i grupper i noen fag, og er sammen i andre fag. Men det går på kryss og tvers, og de er fortsatt på samme trinn.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skolen skal være gratis, da kan de vel ikke begynne å forlange at folk skal lage feiringer som faktisk kan bli ganske dyrt, med så mange barn. Ikke alle har plass til å ha det hjemme heller. 

Hadde tatt en spansk en jeg, uten å faktisk prøvd å høres troverdig ut. Jenta vil ikke feire bursdagen, dessuten har vi ikke råd til det nå. Det kan faktisk ingen si noe på! 

Anonymkode: b07d0...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (2 timer siden):

Hehe. Er dette virkelig sant? Hvordan vet klassekontakten når ditt barn har bursdag?

De verste momzilla-ene skaffer seg full oversikt over alle bursdager fra dag 1. Men hvorfor trenger man høre på de? Klassekontakt er ingen offisiell maktrolle med beslutningsmyndighet. "Regelen" om å ikke ekskludere er en god regel i tilfelle noen inviterer f eks 20 av 25 i klassen, da er det slemt å ekskludere noen få. Men når langt under halvparten inviteres så må det være greit. Ikke?

Anonymkode: 33e57...915

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, det gjør det. 

Jada. Og i barnehagen til barnet mitt så var det 130 barn fordi det var base barnehage. Man deler fortsatt inn i grupper og forventer ikke at man da skal invitere 130 stk i bursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Hvis tallene stemmer, blir dette veldig gjenkjennelig...

Jeg synes eller måten dere gjør det på, er helt grei. Ingen skal tvinges til å feire.

Anonymkode: e0538...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eneste grunnen til at lærer og FAU eventuelt reagerer, er om de to venninnene hun har invitert, går i samme klasse. Går de ikke i klassen, så forstår jeg ikke hvorfor de skulle blande seg. Ingen må feire bursdagen sin. 

Man har lov å invitere to veninner fordi om de går i samme klasse. Det med å invitere alle, handler om å ikke utestenge en eller to i klassen. Altså om å unngå mobbing. Her er det ikke snakk om det. Hun vil bare ha sine to veninner, og det blir en helt annen sak. FAU går langt utover enhver fornuftig grense her.

Anonymkode: 987d5...238

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
takinova skrev (3 timer siden):

Hehe. Er dette virkelig sant? Hvordan vet klassekontakten når ditt barn har bursdag?

Ehm.. Det er jo ganske innlysende.. ? Altså hallo… er det noen hjemme der 🙄🙃 

1) Fødselsdato står i klasselistene.

2) Hvis man har gått i samme klasse i årevis, og har vært i bursdag. Så vet andre foreldre når Kari har bursdag

3) Noen klasser pleier å henge opp en plakat av hver elev på veggene i klasserommet, og der står navn og bursdag

Anonymkode: 07e2c...35c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun høres ikke riktig god ut. 

Du bestemmer selvsagt dette selv. Og det å be to nære venner er ikke å ekskludere noen.

Anonymkode: 646b8...01d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står noe om at alle skal initeres, lar du datteren don få bestemme. Blås i kravene spm skolen kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Dette kan da ikke være sant? Hvor i Norge finnes det barneskoleklasser som er så store at det er 25 jenter? Er ikke normen de fleste bruker max 28 elever i en klasse?

Og hvorfor skal du diskutere bursdagen til din datter med lærer og FAU? De har da ikke noe med dette å gjøre. Merkelig hvor mye rart folk skal dra skolen/lærerne inn i. Og at de skal ha sagt "du bør klare å ha kontroll på 25 småjenter" høres også helt usannsynlig ut.

Vi var 30 elever i klassen, av dem var 24 jenter- så det kan skje.. jeg er ikke ts, ville bare si det. 

Anonymkode: 734c3...dd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
takinova skrev (4 timer siden):

Mange steder får elevene med seg en bursdagsliste hjem, så det er fullt mulig at klassekontakt har oversikten!

Anonymkode: 78f79...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis tallene stemmer, blir dette veldig gjenkjennelig...

Jeg synes eller måten dere gjør det på, er helt grei. Ingen skal tvinges til å feire.

Anonymkode: e0538...d5e

Det er da flere steder i Norges landstrakte land at det er sånne store klasser!

Anonymkode: 78f79...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette mennesket vil aldri bli fornøyd uansett, så drit i henne og prioriter en fin bursdag for datteren din. De er uansett i den alderen hvor man kutter ut barneselskap. 

Anonymkode: 1c371...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...