AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Min datter går i femte klasse. Det er fortsatt vanlig å invitere alle i klassen, eventuelt alle av samme kjønn. Når barna er så store, så er foreldrene ikke med på feiringen. Jeg blir da sittende alene med ansvar for opptil 25 jenter (stor klasse). I fjor var bursdagen et mareritt, og datteren min gråt etterpå. Hun sa at hun ikke ønsker flere feiringer med klassen, og ba meg om å ikke arrangere flere bursdager. Grunnen var at tre av jentene oppførte seg som noen troll og ødela en ting i lokalet der vi feiret, som jeg selvfølgelig måtte erstatte. Ellers laget de mye bråk og prøvde å utestenge min datter fra lek (på hennes egen bursdag). Jeg tok opp situasjonen med lærer og FAU, men fikk beskjed om at alle måtte inviteres, også disse jentene. Fikk også beskjed om at det ikke var vanlig at foreldre til så store barn var med i hele bursdagen, og at jeg burde klare å ha kontroll på småjenter. Vi bestemte derfor i fellesskap (min datter og jeg) at hun ikke skal feire klassebursdag i år. I stedet vil hun ta med seg to gode venninner fra fritidsaktiviteten på kino og sushi. Det er fem dager igjen til bursdagen, og nå får jeg spørsmål fra klassekontakten om hvor invitasjonene er, om vi hadde glemt noen? Jeg sa rett som det var, at hun ikke feiret bursdagen sin i år. Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. Hvorfor er det så mye styr for at hun ikke vil feire bursdag med klassen? Er det en plikt? Vi ekskluderer jo ingen - vi bare dropper hele feiringen. Er det jeg som ikke ser problemet, eller overdriver de andre? Anonymkode: 6692b...e0e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sa rett som det var, at hun ikke feiret bursdagen sin i år. Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. Joda, det er greit og det står du for! Ingen kan bestemme hva du skal gjøre, så bare gi blaffen. Selv er jeg en sånn som svarer (noen ganger litt for direkte) på ting, så dette hadde nok blitt en henrivende samtale om jeg var deg Anonymkode: f36a3...063 22 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Nei, det er ingen plikt å invitere alle og så absolutt ikke noe de andre foreldre kan diktere. Så lenge dere er forberedt på at deres datter da ikke alltid blir invitert i alle andres bursdag, så ser jeg virkelig ikke noe problem med å feire slik som dere vil. I vår eldste datters klasse, var det nettopp 5 klasse hvor noen begynte å feire i mindre grupper. Anonymkode: 341ad...d6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ingen plikt å invitere alle og så absolutt ikke noe de andre foreldre kan diktere. Så lenge dere er forberedt på at deres datter da ikke alltid blir invitert i alle andres bursdag, så ser jeg virkelig ikke noe problem med å feire slik som dere vil. I vår eldste datters klasse, var det nettopp 5 klasse hvor noen begynte å feire i mindre grupper. Anonymkode: 341ad...d6e Hun blir jo invitert i bursdager fordi alle inviteres. Men i disse bursdagene er det ikke jeg som har ansvaret for uoppdragne barn som ødelegger ting jeg må betale for, og som prøver å utestenge bursdagsbarnet fra lek. Jeg har prøvd å finne en annen løsning, men blir ikke hørt. Anonymkode: 6692b...e0e 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tok opp situasjonen med lærer og FAU, men fikk beskjed om at alle måtte inviteres, også disse jentene. Dette må du ikke følge. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. Gi f i denne kontrollerende representanten. De har null medbestemmelse over deres fritid. Som du selv sier, det er ingen som blir eksludert. Du trengere ikke å diskutere dette med de. Gjennomfør feiringen som dere har planlagt med god samvittighet. Bursdagsbarnet skal ha en fin og god opplevelse på sin dag. Anonymkode: de50a...f2f 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Hva f**?!🤣 Selvfølgelig kan ingen pålegge dere å arrangere bursdagsfest. Her er ingen utestengt, så dette ville jeg glatt oversett. Gi denne dama en kort og tydelig beskjed at det blir ingen bursdagsfeiring for ditt barn i år! Ferdig snakket. Anonymkode: e3d85...161 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Hehe. Er dette virkelig sant? Hvordan vet klassekontakten når ditt barn har bursdag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Min datter går i femte klasse. Det er fortsatt vanlig å invitere alle i klassen, eventuelt alle av samme kjønn. Når barna er så store, så er foreldrene ikke med på feiringen. Jeg blir da sittende alene med ansvar for opptil 25 jenter (stor klasse). I fjor var bursdagen et mareritt, og datteren min gråt etterpå. Hun sa at hun ikke ønsker flere feiringer med klassen, og ba meg om å ikke arrangere flere bursdager. Grunnen var at tre av jentene oppførte seg som noen troll og ødela en ting i lokalet der vi feiret, som jeg selvfølgelig måtte erstatte. Ellers laget de mye bråk og prøvde å utestenge min datter fra lek (på hennes egen bursdag). Jeg tok opp situasjonen med lærer og FAU, men fikk beskjed om at alle måtte inviteres, også disse jentene. Fikk også beskjed om at det ikke var vanlig at foreldre til så store barn var med i hele bursdagen, og at jeg burde klare å ha kontroll på småjenter. Vi bestemte derfor i fellesskap (min datter og jeg) at hun ikke skal feire klassebursdag i år. I stedet vil hun ta med seg to gode venninner fra fritidsaktiviteten på kino og sushi. Det er fem dager igjen til bursdagen, og nå får jeg spørsmål fra klassekontakten om hvor invitasjonene er, om vi hadde glemt noen? Jeg sa rett som det var, at hun ikke feiret bursdagen sin i år. Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. Hvorfor er det så mye styr for at hun ikke vil feire bursdag med klassen? Er det en plikt? Vi ekskluderer jo ingen - vi bare dropper hele feiringen. Er det jeg som ikke ser problemet, eller overdriver de andre? Anonymkode: 6692b...e0e De andre overdriver. Det er selfølgelig ingen plikt å feire bursdag. Anonymkode: a0448...0ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Selvsagt kan ingen pålegges bursdagsfeiring. Man kan strengt tatt ikke pålegges å invitere alle heller, selv om det er "enighet" om det. Men ingen kan bli enige i fellesskap om at dere MÅ feire. Og om hun tar med seg to venninner fra fritidsaktivitet er ikke noe skolen kan eller skal bry seg med. Anonymkode: 15848...bde 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Høres usannsynlig ut at noen skulle be deg om at du må arrangere bursdag. Men hvis det skulle være sant, så er slike personer i et forsvinnende mindretall og på ingen måte vanlig praksis. Jeg har 2 barn på skolen, og i femteklasse er det ikke alle som feirer bursdag. De fleste slår seg sammen med flere og da er det flere foreldre til å passe på også. Anonymkode: 4da33...3c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evot_i_skogen Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden "Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring". Ha ha ha ha, her er det visst en klassekontakt som har blitt rimelig skyhøy på seg selv og tror de har makt til å diktere sånt. Noe av det dummeste jeg har lest ramle ut av munnen til en visstnok voksen person.. Ha ha, jeg dauer.. Men fra spøk til alvor. Enkelte tåler bare ikke å få den minste smule av makt og enkelte tror at den eneste måten å oppdra unger på er å pakke alle inn i bomull slik at ingen blir eksludert eller krenket. Hvordan du skal håndtere dette er litt opp til deg utfra personligheten din. Du kan for eksempel konfrontere og forklare nøyaktig hvorfor det ikke blir feiring, eller du kan si rett ut at du ikke er av den typen forelder som tvinger ditt barn gjennom noe hun absolutt ikke vil eller du kan vende det døve øret til og ignorere. Lite klassekontakten kan gjøre med det alikevel. Mulig hun prøver å konfrontere deg senere i et møte med resten av foreldrene. Men da anbefaler jeg at du løfter hodet høyt og sier at du gjør det som er det beste for ditt barn. Kjenner nå at jeg er veldig glad for at datteren min er født midt på sommeren, tok ikke mange årene med slike fellesfeiringer før hun også uttykte lettelse av at hun slapp unna å måtte feire sin egen med alle i klassen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Min datter går i femte klasse. Det er fortsatt vanlig å invitere alle i klassen, eventuelt alle av samme kjønn. Når barna er så store, så er foreldrene ikke med på feiringen. Jeg blir da sittende alene med ansvar for opptil 25 jenter (stor klasse). I fjor var bursdagen et mareritt, og datteren min gråt etterpå. Hun sa at hun ikke ønsker flere feiringer med klassen, og ba meg om å ikke arrangere flere bursdager. Grunnen var at tre av jentene oppførte seg som noen troll og ødela en ting i lokalet der vi feiret, som jeg selvfølgelig måtte erstatte. Ellers laget de mye bråk og prøvde å utestenge min datter fra lek (på hennes egen bursdag). Jeg tok opp situasjonen med lærer og FAU, men fikk beskjed om at alle måtte inviteres, også disse jentene. Fikk også beskjed om at det ikke var vanlig at foreldre til så store barn var med i hele bursdagen, og at jeg burde klare å ha kontroll på småjenter. Vi bestemte derfor i fellesskap (min datter og jeg) at hun ikke skal feire klassebursdag i år. I stedet vil hun ta med seg to gode venninner fra fritidsaktiviteten på kino og sushi. Det er fem dager igjen til bursdagen, og nå får jeg spørsmål fra klassekontakten om hvor invitasjonene er, om vi hadde glemt noen? Jeg sa rett som det var, at hun ikke feiret bursdagen sin i år. Det var visst ikke greit. Det var ikke inkluderende å droppe feiringen, og vi måtte skynde oss og invitere barna i klassen til feiring. Hvorfor er det så mye styr for at hun ikke vil feire bursdag med klassen? Er det en plikt? Vi ekskluderer jo ingen - vi bare dropper hele feiringen. Er det jeg som ikke ser problemet, eller overdriver de andre? Anonymkode: 6692b...e0e Nei, det er ikke en plikt å feire barnet med klassebursdag. Det går helt fint å feire med et par venninner, om det er det hun vil. Dersom hun egentlig har lyst til å ha klassebursdag, men ikke vil på grunn av disse jentene, så hadde jeg heller sett på andre løsninger for det. Det er jo ikke greit at tre jenter ødelegger for bursdagsbarnet, og heller ikke at de ødelegger ting i lokalet som må erstattes. Så OM dere nå skulle hatt klassebursdag (Ikke at det er noe tvang eller krav.) så måtte du ha gjort grep som stoppet det. Disse grepene KAN være ting som: 1. Kreve at foreldrene til de jentene som ødelegger ting er tilstede og passer på, dersom de kommer, da du vet at det var de som ødela ting sist. (Evt. varsle dem om at hvis ting blir ødelagt, så får de regningen, fordi du ikke har mulighet til å ta ansvaret for deres barn.) 2. Gå sammen med flere andre foreldre som har barn i klassen med bursdag nesten samtidig. (25 jenter må jo bety at det i snitt er 2 bursdagsbarn pr måned.) Da er dere flere voksne som kan passe på. Så får dere bare sette en egen voksen på å fotfølge og korrigere disse problemjentene. 3. Foreslå at fordi du ikke har kapasitet til å ha bursdag på fritiden, da du er alene, og det er noen i denne gruppen som ikke kan oppføre seg, at du heller sender med kake til klassen. Jeg ville i hvert fall fortalt klassekontakten at du ikke utestenger noen ved at du ikke inviterer klassen, og at du ikke kan ha hele gruppa, på grunn av de utgiftene du fikk til å erstatte ting i fjor. Anonymkode: 4a1ea...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden takinova skrev (50 minutter siden): Hehe. Er dette virkelig sant? Hvordan vet klassekontakten når ditt barn har bursdag? De går i 5. klasse, og barna har feiret bursdager i flere år? Tipper mange av foreldrene vet hvilke barn som har bursdag ca når. Særlig om deres eget barn har bursdag i omtrent samme periode. Jeg vet stort sett hvilken måned mine barns klassevenner har bursdag, etter flere skoleår med feiringer. Anonymkode: 4a1ea...7c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Si at dere har meldt dere inn i Jehovas vitner. Anonymkode: bba20...68b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Ditt hus, ditt barn og dine regler. Inviter noen få venninner og ikke inviter direkte på skolen. Vi har hatt det sånn siden andre klasse. Min datter hatet kaoset, og bråket. Vi holdt ikke noen utenfor men valgte å ta hensyn til mitt barn. Alle foreldrene reagerte. Men i tredje klasse var de vist enig allikevel. Mange følger sauseflokken. Anonymkode: b755f...7ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Hun skal feire bursdag bare ikke med klassen? Eller går disse to venninnene i klassen? Anonymkode: bba20...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Jeg heier på deg, og håper du greier å stå i det. Litt må man søren meg kunne få bestemme selv i livet sitt. Anonymkode: 48404...480 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Høres helt sykt ut at klassekontakter etterspør bursdagsfeiring. I 5. klasse er det vel uansett på tide å droppe klassebursdag, og heller feire med to/ tre gode venner. Anonymkode: 987d5...238 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Dette kan da ikke være sant? Hvor i Norge finnes det barneskoleklasser som er så store at det er 25 jenter? Er ikke normen de fleste bruker max 28 elever i en klasse? Og hvorfor skal du diskutere bursdagen til din datter med lærer og FAU? De har da ikke noe med dette å gjøre. Merkelig hvor mye rart folk skal dra skolen/lærerne inn i. Og at de skal ha sagt "du bør klare å ha kontroll på 25 småjenter" høres også helt usannsynlig ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Anonym90059005 skrev (1 minutt siden): Dette kan da ikke være sant? Hvor i Norge finnes det barneskoleklasser som er så store at det er 25 jenter? Er ikke normen de fleste bruker max 28 elever i en klasse? Og hvorfor skal du diskutere bursdagen til din datter med lærer og FAU? De har da ikke noe med dette å gjøre. Merkelig hvor mye rart folk skal dra skolen/lærerne inn i. Og at de skal ha sagt "du bør klare å ha kontroll på 25 småjenter" høres også helt usannsynlig ut. Eneste grunnen til at lærer og FAU eventuelt reagerer, er om de to venninnene hun har invitert, går i samme klasse. Går de ikke i klassen, så forstår jeg ikke hvorfor de skulle blande seg. Ingen må feire bursdagen sin. Anonymkode: bba20...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå