AnonymBruker Skrevet 1. februar #41 Del Skrevet 1. februar Ts, ikke nøl med å ta tak i dette! Det finnes jo også noen regler om foreldelsesfrister, så om du ikke tar tak i ting innen slike frister risikerer du å tape penger bare av den grunn. Håper du får den arven du har rett på. Ikke tenk på om du sårer din far eller gjør ting vanskelig for ham, for dette er en situasjon han selv har satt seg i og som han selv har valgt. Stå opp for deg selv NÅ, det er det din mor hadde ønsket du gjorde! ❤️ Anonymkode: 10c3b...503 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #42 Del Skrevet 1. februar Herregud, ikke hør på alle tullingene her. Ta kontakt med en advokat. Faren din kan ikke gjøre som han vil med arven etter din mor. I alle fall ikke når han har fått ny samboer å levd med henne noen år. Anonymkode: ac73e...bc0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #43 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 14.17): De var gift i 25 år. Hun hadde lite av oppsparte verdier. Faren min kastet alt i huset uten å gi meg beskjed og solgte uten at jeg fikk mulighet til å hentet ut noe. Så barndomsminner er borte. Penger er ikke det viktigste oppi dette hele, men samtidig hvis jeg skulle hatt rett på noe arv så hadde det hjulpet meg mye. jeg kan ingenting om uskiftet/skiftet bo eller sånt lovverk. Det høres dyrt ut med advokat. Er det noe sted jeg kan lese meg opp om dette? Anonymkode: e2bdc...463 Det er trist med barndomsminner som ble kastet. Hva mener du med lite oppspart? Eide hun halve huset? Anonymkode: 2b998...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #44 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud, ikke hør på alle tullingene her. Ta kontakt med en advokat. Faren din kan ikke gjøre som han vil med arven etter din mor. I alle fall ikke når han har fått ny samboer å levd med henne noen år. Anonymkode: ac73e...bc0 Det er ingen som har sagt at han kan gjøre hva han vil med hennes arv. Ts skriver at det var hans hus før moren flyttet inn. Hun svarer ikke på om faren hadde særeie/ tvungen særeie. Om det f.eks. var han familiested eller noe. Jeg er helt enig i og kontakte advokat, og sannsynligvis finnes det en rett om morasrv, men det er ikke sikkert da ts holder vesentlig informasjon tilbake. Anonymkode: 2b998...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #45 Del Skrevet 1. februar Jeg trengte rådgivning i forbindelse med et skifte. Jeg hadde bare 1 time, som jeg betalte 2800 kroner for, men på denne ene timen fikk jeg all informasjon jeg trengte og flere konkrete råd om ting jeg kunne gjøre selv (innhente ulik informasjon), Men da hadde jeg forberedt meg godt og hadde all informasjon jeg kunne komme på presentert i et skriv. Det er veldig lurt å ha et skriv, for da kan advokaten bruke 5 minutter i starten av møtet på å raskt sette seg inn i stuasjonen, og så kan dere diskutere resten av tiden. Det første jeg ville gjort om jeg var deg, var dette: Kontakt tingretten der dere bodde da din mor døde. Spør dem om du kan få innsyn i skiftesaken etter henne, kanskje en kopi av uskifteattest, slik at du har det. Eller hva enn. Så kan du gå på https://seeiendom.kartverket.no/ Der søker du opp det huset han har solgt. Du må logge deg inn med BankID, men ingen får vite at du har søkt. Hent ned grunnboka for huset, der vil du se når han solgte det og for hvilken sum. Om du vet hvor han bor nå, sjekk opp den adressa også, sånn at du vet helt sikkert hvem som eier den boligen. Anonymkode: 25053...cbc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #46 Del Skrevet 1. februar Du skriver at du ikke vet om han er gift. Såvidt jeg vet finnes det ikke noen måte å finne ut av dette på uten å snakke med noen som kanskje vet. Finnes det noe familiemedlem eller en venn du kunne ha spurt? Tidligere ble jo slikt ofte annonsert i aviser, men det er vel ikke så vanlig lenger? Er det kirkebryllup kan det hende det har stått i meninghetsblad, men ut over det kommer jeg dessverre ikke på noe. Anonymkode: 25053...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #47 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hent ned grunnboka for huset, der vil du se når han solgte det og for hvilken sum. Grunnboka viser dessverre ikke salgssum, men eventuell pant det er tatt i forbindelse med salget. Anonymkode: b60e2...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #48 Del Skrevet 1. februar Blåsippa skrev (På 31.1.2025 den 14.34): Chat GPT sier følgende: Problemet med ChatGPT er at det er en språkmodell, en tekstgenerator. Hvis den ikke vet svaret på det du spør om, så finner den bare på noe. Her har TS allerede fått bedre svar av mennesker, noe som er hovedpoenget med KG, synes jeg. Skulle ønske vi kunne la være å lime inn tekstgenerator-svar her. Anonymkode: 600e2...759 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #49 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Grunnboka viser dessverre ikke salgssum, men eventuell pant det er tatt i forbindelse med salget. Anonymkode: b60e2...aca Der tar du dessverre feil, grunnboka viser salgssum. Står oppført som "Vederlag". Anonymkode: 25053...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:00 #50 Del Skrevet lørdag kl 20:00 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siden foreldrene til ts var gift, så hadde han rett til å sitte i uskiftet bo. Det har han trolig ikke lenger. Det kommer an på om han har vært samboer i 2 år, venter barn med ny samboer eller har giftet seg. Da kan ts kreve skifte. Anonymkode: aaa57...fa5 Ja ,kanskje det ,men bare vist barna skrive under på det . Mistet min far for 2 år siden og alle barna måtte skrive under på det.Liten tja ga at mamma gifte seg igjen er 86 år. Men hun eier et hus til som ingen bor i. Vil selge det ,men et av barna vil ikke selge det ennå. Vi barna eier vell 25% av det. Mamma 50%+ 25% etter sin mann. .? Anonymkode: 6abf8...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet lørdag kl 20:09 #51 Del Skrevet lørdag kl 20:09 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja ,kanskje det ,men bare vist barna skrive under på det . Mistet min far for 2 år siden og alle barna måtte skrive under på det.Liten tja ga at mamma gifte seg igjen er 86 år. Men hun eier et hus til som ingen bor i. Vil selge det ,men et av barna vil ikke selge det ennå. Vi barna eier vell 25% av det. Mamma 50%+ 25% etter sin mann. .? Anonymkode: 6abf8...e16 Uten særkullsbarn må ikke barn skrive under. Uskiftet er en rettighet. Men om gjenlevende gifter seg må skiftet gjennomføres. Så lenge skifte ikke er gjennomført er det lengstlevende som eier alt. Endret lørdag kl 22:21 av Illuminatum 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:27 #52 Del Skrevet søndag kl 12:27 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva snakker du om nå? Sendt inn hvor, når? Anonymkode: 25053...cbc Du må lese hva som skjer etter folk har gått bort. Det er lovverk på dette. Etter noen har gått bort, er man pliktig til å opplyse om hvordan den dødes verdier har blitt fordelt. Det er betydningen av ordet "skifte". At verdier skifter eier etter et dødsfall. Det er nærmeste pårørende av avdøde som fyller ut et skjema som forteller hvordan avdødes verdier har blitt fordelt. Nærmeste pårørende er her ektemann, far til TS. Så lenge gjenlevende ektemann, far til ts, bodde i huset bodde han i et "uskiftet bo".. Men etter at han solgte/har hatt samboer over en viss tid, må verdier skiftes.. og da også fylle ut attest for det. Anonymkode: a814b...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:04 #53 Del Skrevet søndag kl 13:04 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du må lese hva som skjer etter folk har gått bort. Det er lovverk på dette. Etter noen har gått bort, er man pliktig til å opplyse om hvordan den dødes verdier har blitt fordelt. Det er betydningen av ordet "skifte". At verdier skifter eier etter et dødsfall. Det er nærmeste pårørende av avdøde som fyller ut et skjema som forteller hvordan avdødes verdier har blitt fordelt. Nærmeste pårørende er her ektemann, far til TS. Så lenge gjenlevende ektemann, far til ts, bodde i huset bodde han i et "uskiftet bo".. Men etter at han solgte/har hatt samboer over en viss tid, må verdier skiftes.. og da også fylle ut attest for det. Anonymkode: a814b...cfd Ja, jeg kjenner veldig godt til skifteprosessen, har vært bobestyrer i flere skifter. Men det var veldig uklart hva du mente 🙂 TS skrev jo at far hadde fått ny dame "i senere tid" - så vi kjenner ikke helt gangen her ennå. Det er ikke sikkert det har vært tid for skifte ennå. Anonymkode: 25053...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:52 #54 Del Skrevet søndag kl 15:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg kjenner veldig godt til skifteprosessen, har vært bobestyrer i flere skifter. Men det var veldig uklart hva du mente 🙂 TS skrev jo at far hadde fått ny dame "i senere tid" - så vi kjenner ikke helt gangen her ennå. Det er ikke sikkert det har vært tid for skifte ennå. Anonymkode: 25053...cbc Det skjer vel heller ikke av seg selv? Dersom boet skal skiftes på grunn av ny samboer/ektefelle må vel partene selv ta initiativ til det? Enten far eller TS. Anonymkode: b36c4...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:26 #55 Del Skrevet søndag kl 16:26 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det skjer vel heller ikke av seg selv? Dersom boet skal skiftes på grunn av ny samboer/ektefelle må vel partene selv ta initiativ til det? Enten far eller TS. Anonymkode: b36c4...aa2 Ja, det stemmer. Det er retten til uskifte som bortfaller etter de to årene, men om ingen ber om skifte, så skjer det ikke. Anonymkode: 25053...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:44 #56 Del Skrevet søndag kl 16:44 Illuminatum skrev (20 timer siden): Uten særkullsbarn må ikke barn skrive under. Uskiftet er en rettighet. Men om gjenlevende gifter seg må skiftet gjennomføres. Så lenge skifte ikke er gjennomført er det lengstlevende som eier alt. Vi søsken var ikke særkullbarn ,og måtte skrive under på at mamma kunne sitte i uskiftet bo. 2 år siden. Og det er ikke lengstlevende som eier alt . Vi har farsarven vår . Det sa advokaten vår. Anonymkode: 6abf8...e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:07 #57 Del Skrevet søndag kl 17:07 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi søsken var ikke særkullbarn ,og måtte skrive under på at mamma kunne sitte i uskiftet bo. 2 år siden. Og det er ikke lengstlevende som eier alt . Vi har farsarven vår . Det sa advokaten vår. Anonymkode: 6abf8...e16 Da må dette uskifte du er en del av, være et uskifte med særeie i avdødes navn, da er det egne regler. Men om det ikke er særeie involvert, trenger ikke barna skrive under på noe, Anonymkode: 25053...cbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet søndag kl 18:18 #58 Del Skrevet søndag kl 18:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi søsken var ikke særkullbarn ,og måtte skrive under på at mamma kunne sitte i uskiftet bo. 2 år siden. Og det er ikke lengstlevende som eier alt . Vi har farsarven vår . Det sa advokaten vår. Anonymkode: 6abf8...e16 Brukte feil begrep. Lengslevende rår over boet, men eier ikke alt. Det at dere skrev under var ikke nødvendig. Det vil si om den som døde hadde særeie på noe så må arvingene godta, men ikke om alt er felleseie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå