Gå til innhold

Kan far gjøre meg arveløs? Lovlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De var gift i 25 år. Hun hadde lite av oppsparte verdier. Faren min kastet alt i huset uten å gi meg beskjed og solgte uten at jeg fikk mulighet til å hentet ut noe. Så barndomsminner er borte. Penger er ikke det viktigste oppi dette hele, men samtidig hvis jeg skulle hatt rett på noe arv så hadde det hjulpet meg mye. 
jeg kan ingenting om uskiftet/skiftet bo eller sånt lovverk. Det høres dyrt ut med advokat. Er det noe sted jeg kan lese meg opp om dette?

Anonymkode: e2bdc...463

Sjekk forsikringene dine, kanskje du har rett på en gratis time? Eventuelt kan du sjekke i din kommune om det er noe tilbud der? Her jeg bor så er det ca 1 gang i måneden advokat tilgjengelig på biblioteket. Der kan alle innbyggerene få ca 1/2 time gratis hjelp.

Er du kvinne, så kan også jurk være verdt et forsøk. https://foreninger.uio.no/jurk/

Anonymkode: aaa57...fa5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke om faren min har giftet seg på nytt om dette har noe å si på lovverket.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om faren min har giftet seg på nytt om dette har noe å si på lovverket.

ts

Om han sitter i uskiftet bo, så kan du kreve skift etter at han har hatt ny samboer i to år.

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo-og-nytt-samboerforhold

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du sikker på dette? Jeg trodde at det var ektefellen som hadde rett på 1/3 del, og livsarvinger hadde rett på 2/3? Om 1/3 del var høyere enn 4G?

Vedkommende tar helt feil. Ektefelle har krav på 1/4 og resten går til barna.

Anonymkode: 108ee...812

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat GPT sier følgende:

Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Når det gjelder arverett i Norge, er det noen viktige punkter å være klar over:

1. Pliktdelsarv: Ifølge arveloven har barn (livsarvinger) rett til en pliktdelsarv, som utgjør to tredeler av arven. Denne delen kan ikke testamenteres bort til andre1.

2. Beløpsbegrensning: Pliktdelsarven er begrenset til 15 ganger grunnbeløpet (G) i folketrygden per barn. Dette tilsvarer omtrent 1,5 millioner kroner per barn1.

3. Testament: Din far kan disponere over den resterende tredelen av arven gjennom et testament, men han kan ikke frata deg pliktdelsarven1.

4. Gaver og overføringer: Din far kan gi bort penger og eiendeler mens han lever, men slike gaver kan bli omstøtt hvis de anses som urimelige eller gitt for å omgå arvereglene2.

5. Bruk av midler: Din far har rett til å bruke opp sine midler mens han lever. Dette kan inkludere å selge eiendom og bruke pengene som han ønsker2.

Det kan være lurt å søke juridisk rådgivning for å få en mer detaljert vurdering av din situasjon og hvilke rettigheter du har. En advokat kan hjelpe deg med å forstå hvordan arveloven gjelder i ditt tilfelle og hvilke tiltak du eventuelt kan ta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vedkommende tar helt feil. Ektefelle har krav på 1/4 og resten går til barna.

Anonymkode: 108ee...812

Siden ts sin mor døde for 10 år siden, så lurer jeg på om det var den gamle arveloven som gjelder - eller om det er ny arvelov som blir gjeldende i et skifte om det skjer nå? Tror den gamle loven hadde en annen fordeling enn den nye?

Om formuen var liten har i alle fall ektefellen førsteprioritet, så i noen tilfeller vil vedkommende arve alt. Samtidig så har jeg forstått det som at alt som kommer inn i et uskiftebo regnes som felles, og dermed kan boet ha vokst i løpet av årene som har gått etter at moren til ts døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De var gift i 25 år. Hun hadde lite av oppsparte verdier. Faren min kastet alt i huset uten å gi meg beskjed og solgte uten at jeg fikk mulighet til å hentet ut noe. Så barndomsminner er borte. Penger er ikke det viktigste oppi dette hele, men samtidig hvis jeg skulle hatt rett på noe arv så hadde det hjulpet meg mye. 
jeg kan ingenting om uskiftet/skiftet bo eller sånt lovverk. Det høres dyrt ut med advokat. Er det noe sted jeg kan lese meg opp om dette?

Det finnes mye informasjon på nett, bare google og lese. Men det kan være trist lesing når du ser hva du egentlig har krav på etter din mor. Mange advokat-kontor tilbyr gratis rådgivning så du kan ringe rundt, få en gratis prat og få høre hva det vil koste å la dem ta saken.

Her må du også vurdere hvor mange penger det er snakk om som var din egentlige rettmessige arv. Hvis det er store beløp vil jo det betale advokaten og det er vinn. Små summer og vinninga vil gå opp i spinninga. Hvis du har lav inntekt kan du få fri rettshjelp. Undersøk også om du har forsikringer som dekker rettshjelp. Og finn ut av dette med skifteretten. Hvis det ikke er så lenge siden din mors eierdeler ble skiftet, så finner du enkelt opplysninger om dette. F.eks salgspris.. Din far har kanskje oppgitt at eiendom ble skiftet, som da er løgn, og som enkelt at ettergås ved at det ikke finnes noen utbetaling til deg. Mulig du enkelt bare kan anmelde det hos politiet og ikke trenger advokat i det hele tatt.

https://www.domstol.no/no/kontakt-oss/

Lykke til!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du sikker på dette? Jeg trodde at det var ektefellen som hadde rett på 1/3 del, og livsarvinger hadde rett på 2/3? Om 1/3 del var høyere enn 4G?

Nei jeg er ikke sikker, bare det jeg fant i hurtig googlesøk nå, så kan gode hende er noe annet nå for leste noen skriver om nye arvelover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (46 minutter siden):

Nei jeg er ikke sikker, bare det jeg fant i hurtig googlesøk nå, så kan gode hende er noe annet nå for leste noen skriver om nye arvelover.

Akkurat dette var slik i den gamle arveloven også.

Nytt imidlertid var at det ikke må skiftes ved salg av bolig, bare om midlene blir klanderverdig rådd over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (8 timer siden):

Ikke noe i ny arvelov som sier at han ikke kan selge huset uten å skifte. Dog kan det kreves skifte om den som sitter i uskifte gifter seg på nytt, blir samboer over to år eller rår klanderverdig over boet

Men hvis han gir bort deler av boet som egentlig er mors arv til TS, så rår jo han klanderverdig over boet?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min mor døde brått for 10 år siden. Foreldrene mine var gift. Faren min har i senere tid møtt en ny dame og solgt huset og flyttet med nye damen. Jeg har ingen kontakt med faren min (han ønsker ingen kontakt). Kan faren min overføre alle sine penger over til nye dama og sånn sørge for at jeg ikke vil arve? Jeg arvet ikke etter min mor siden far fortsatt levde og ser ikke ut som jeg arver etter faren min heller hvis han får velge det fritt. 

Er det noe lovverk rundt dette? Kan han før han dør overføre alle pengene til nye dama så det ikke er noe å arve? Eventuelt bruke opp alle pengene? Huset foreldrene mine bodde i var hans før han giftet seg med min mor. 

Hvis det er tydelig at han overfører for å unndra deg arv så kan det ugyldiggjøres. 

Anonymkode: d1cc0...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (5 timer siden):

Akkurat dette var slik i den gamle arveloven også.

Nytt imidlertid var at det ikke må skiftes ved salg av bolig, bare om midlene blir klanderverdig rådd over.

Den tror jeg var i gamle arveloven også, altså at man kan selge og kjøpe nytt hus, uten at skiftet er blitt gjort, og enkemann dermed fortsatt er i et uskiftet bo, bare annet hus... Men at det måtte til et skriftlig samtykke fra øvrige arvinger. Tror jeg.

Men noe som også betyr at faren har tatt med seg morsarven til ts til et nytt hus. Så lenge skifteattesten ikke er fylt ut og sendt inn, er fortsatt hennes morsarv i hva enn far eier nå. Og som han IKKE har lov til å gi bort!!

Les deg opp ts, og reager i tide. Har sett flere tråder her hvor lignende saker blitt tatt opp og barn har vunnet frem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min mor døde brått for 10 år siden. Foreldrene mine var gift. Faren min har i senere tid møtt en ny dame og solgt huset og flyttet med nye damen. Jeg har ingen kontakt med faren min (han ønsker ingen kontakt). Kan faren min overføre alle sine penger over til nye dama og sånn sørge for at jeg ikke vil arve? Jeg arvet ikke etter min mor siden far fortsatt levde og ser ikke ut som jeg arver etter faren min heller hvis han får velge det fritt. 

Er det noe lovverk rundt dette? Kan han før han dør overføre alle pengene til nye dama så det ikke er noe å arve? Eventuelt bruke opp alle pengene? Huset foreldrene mine bodde i var hans før han giftet seg med min mor. 

Din far sitter i uskiftet bo etter din mor, dersom de var gift, og han ikke skiftet boet etter at din mor døde. 
Altså er det høyst tvilsomt om han har hatt anledning til å selge boligen. 
Her trenger du advokathjelp, da dette er komplisert jus. Men nokså opplagt jus at din far ikke styrer uskifteboet slik han skal. 
Du kan ikke gjøres arveløs etter dine foreldre. Men dine foreldre kan gi bort alt de eier og har, forutsatt at din far ikke sitter i uskiftet bo. 

Anonymkode: 73e5a...a2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det skal iallefall

være enkelt å finne ut hva boligen din mor og far eide ble solgt for, så du kan jo iallefall starte der. 

Anonymkode: dcb7a...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din far sitter i uskiftet bo etter din mor, dersom de var gift, og han ikke skiftet boet etter at din mor døde. 
Altså er det høyst tvilsomt om han har hatt anledning til å selge boligen.

Anonymkode: 73e5a...a2b

Man kan helt fritt selge bolig selv om man sitter i uskifte. Moren min gjorde det to ganger.

Anonymkode: 25053...cbc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts må finne ut om skifteatteste er sendt inn! Og vite innhold i denne. For det kan høres ut som far enten ikke har levert den inn, eller levert den med feilaktige opplysninger. Trenger ikke engang advokat da, kan politianmeldes.

Anonymkode: a814b...cfd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Husker du om du skrev under at han kunne sitte i uskiftet bo? 
Likevell er 50% av huset hans ,og av kona sin deleier han 25% . Og du 25%. Han kan ikke selge et hus han ikke eier hele . Min mor vil selge et hus hun har ( ikke bor i) Men den ene datter vil ikke selge ,og da kan hun ikke. Står til nedfall. 

Anonymkode: 6abf8...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du kan ikke noe om dette NÅ. Men det kan du jo når som helst velge å endre på. Lovverket ligger på lovdata, som alle andre lover  du leser med ujevne mellomrom. Det samme stedet finner du tolkninger etc.

Og du må til med en advokat om du tenker få penger ut av din far. Ja, det er dyrt. Men du kan raskt sannsynliggjøre om det lønner seg rent økonomisk (Finn ut husets verdi, anta andel gjeld og regn ut et tall for «anslag verdi morsarv»)

Og så kan det jo hende at det lønner seg rent emosjonelt. La oss si du arvet rene småsummer, feks 500 000 og advokat koster deg 350 000. Det er ikke usannsynlig at din far dømmes å til å dekke noe av dette, pluss altså arven. Og at det fører til at hans livskvalitet blir varig nedsatt, eller at hele greia fører til samlivsbrudd for han? Eller at han varig tapet omdømme i vennekrets eller yrkessammenheng? Hevn er, tross alt, best servert isende kald. Og den bør, innen jusens grenser, absolutt serveres.

Anonymkode: 31c79...2f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Husker du om du skrev under at han kunne sitte i uskiftet bo? 
Likevell er 50% av huset hans ,og av kona sin deleier han 25% . Og du 25%. Han kan ikke selge et hus han ikke eier hele . Min mor vil selge et hus hun har ( ikke bor i) Men den ene datter vil ikke selge ,og da kan hun ikke. Står til nedfall. 

Anonymkode: 6abf8...e16

Siden foreldrene til ts var gift, så hadde han rett til å sitte i uskiftet bo. Det har han trolig ikke lenger. Det kommer an på om han har vært samboer i 2 år, venter barn med ny samboer eller har giftet seg. Da kan ts kreve skifte. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts må finne ut om skifteatteste er sendt inn! Og vite innhold i denne. For det kan høres ut som far enten ikke har levert den inn, eller levert den med feilaktige opplysninger. Trenger ikke engang advokat da, kan politianmeldes.

Anonymkode: a814b...cfd

Hva snakker du om nå? Sendt inn hvor, når?

Anonymkode: 25053...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...