Gå til innhold

Har hjemmesykepleien lov å kjøpe lunsj hos bakeren eller i butikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i hjemmesykepleien og har friheten til å kjøpe mat ettersom jeg har en jobb som innebærer å farte rundt. Av og til har jeg ikke tid til å kjøre inn til pauserommet for lunsj, så det er en grei mulighet. Likt er det med annleggsarbeidere etc. Er mange arbeidere som stikker innom butikker i pausetiden.

Anonymkode: e893d...0a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser ofte at hjemmesykepleien kjøper lunsj hos bakeren eller i butikken, har de lov til det? 

Anonymkode: d2185...339

Hvem mener du skal stoppe voksne mennesker i arbeidsfør alder å handle hos bakeriet i lunsjen deres?

Har du et problem med at noen handler på bakeriet, siden du måtte opprette en tråd og spørre?

Neste gang stiller du deg opp utenfor bakeriets dør, og stopper dem når de kommer ut. Så spør du DEM  om de har lov til å handle der, da får du korrekt svar. Eller du sender bekymringsmelding til arbeidsgiver. Husk å ta bilder, slik at du har bevis  :ironi:

Anonymkode: 59b5f...75c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva som står i håndboka for hjemmesykepleien 

Men ser støtt og stadig ansatte fra sykehuset går ned på butikken med uniform og reagerer på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I arbeidstiden er det vel ikke lov. På fritiden har de selvfølgelig lov. 

Anonymkode: b652c...09e

Selvsagt er det lov. Hvor har du det i fra, at det ikke er lov?

Anonymkode: 255ff...fc4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser ofte at hjemmesykepleien kjøper lunsj hos bakeren eller i butikken, har de lov til det? 

Er du seriøs med det spørsmålet ditt 🙄🤦

Anonymkode: 07b01...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lunsjen er en tidstyv ja. Best å avvikle den helt, 8 timers arbeidsdag uten matpause! Her går vi på butikken, tror 95% unner oss en god matpause. Har ubetalt lunsj, men ingen her hadde sagt noe på det med betalt lunsj heller. 

privat ærender derimot. Ikke greit, med mindre det er akutt 

Anonymkode: 9fc39...3ad

Dersom du har ubetalt lunsjpause er dette din fritid, og du disponerer den som du vil.

Cluet her er altså betalt vs. ubetalt pause. Dersom man ikke har anledning til å forlate arbeidsstedet eller disponere pausen slik man vil skal den jfr. AML være betalt. 

Man har ikke krav på både pose og sekk. En ansatt i todelt turnus i hjemmesykepleien har 35,5 timers arbeidsuke INKLUDERT pause. Har man ordinært dagarbeid og ikke betalt pause jobber man typisk 37,5 timer, og pausen kommer PÅ TOPPEN av dette slik at ordinær arbeidsuke er 40 timer. Differansen er på 4,5 timer i uka. Tygg litt på den. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg jobber i hjemmesykepleien og har friheten til å kjøpe mat ettersom jeg har en jobb som innebærer å farte rundt. Av og til har jeg ikke tid til å kjøre inn til pauserommet for lunsj, så det er en grei mulighet. Likt er det med annleggsarbeidere etc. Er mange arbeidere som stikker innom butikker i pausetiden.

Anonymkode: e893d...0a3

Anleggsarbeidere har typisk ikke betalt pause. Siden lunsjpausen er ubetalt disponerer de denne tiden på lik linje med annen fritid. 

Nevner igjen at jeg aldri har jobbet i en hj.spl. avdeling hvor ledelsen har tatt tak i dette. Men vi vet. 

Anonymkode: 32dcb...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette kommer helt an på om man har betalt pause eller ikke, noe jeg tipper samtlige ansatte i hjemmesykepleien har. 
Har man betalt pause skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen, noe som typisk innebærer at man ikke kan forlate arbeidsplassen. Nå kan man jo argumentere for at hjemmesykepleiens arbeidsplass er både her og der og rundt omkring, men den er neppe inne på Rema…

Når det er sagt så har jeg aldri jobbet i en hjemmesykepleie-avdeling hvor noen har brydd seg om hvorvidt noen har gått på butikken i arbeidstiden, og jeg har truffet på kollegaer i arbeidstøy både på butikken, sushirestaurant, i kø på McDonalds osv.

Dette gjør det veldig vanskelig å ta påstander om at det er så hektisk på jobb i kommunehelsetjenesten seriøst, for ikke å nevne at å gjøre private ærend i betalt arbeidstid er en tidstyv som koster arbeidsgiver store summer.

Man har da rett på pause enten den er betalt eller ikke. At man kanskje må avbryte pausen sin om noe akutt oppstår er nå en annen sak, men det er ikke det samme som at man ikke har lov til å bruke pausen på å kjøpe mat. Tenk så mange som må gå uplanlagte doble vakter, de må selvfølgelig få ordne seg mat. Det samme må alle andre.  

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dersom du har ubetalt lunsjpause er dette din fritid, og du disponerer den som du vil.

Cluet her er altså betalt vs. ubetalt pause. Dersom man ikke har anledning til å forlate arbeidsstedet eller disponere pausen slik man vil skal den jfr. AML være betalt. 

Man har ikke krav på både pose og sekk. En ansatt i todelt turnus i hjemmesykepleien har 35,5 timers arbeidsuke INKLUDERT pause. Har man ordinært dagarbeid og ikke betalt pause jobber man typisk 37,5 timer, og pausen kommer PÅ TOPPEN av dette slik at ordinær arbeidsuke er 40 timer. Differansen er på 4,5 timer i uka. Tygg litt på den. 

Anleggsarbeidere har typisk ikke betalt pause. Siden lunsjpausen er ubetalt disponerer de denne tiden på lik linje med annen fritid. 

Nevner igjen at jeg aldri har jobbet i en hj.spl. avdeling hvor ledelsen har tatt tak i dette. Men vi vet. 

Har jobbet i helsevesenet i 15 år, og hatt flere arbeidsplasser og praksisplasser. Under halvparten av dem har hatt betalt pause. Og der vi hadde betalt pause fikk vi likevel lov til å gå til kantina og kjøpe mat. 

Anonymkode: bc87d...97f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke sånn at de blitt lagt i en autoklave før de får dra ut til brukerene sine. Det skjønner du og. 

Anonymkode: b1d63...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man har da rett på pause enten den er betalt eller ikke. At man kanskje må avbryte pausen sin om noe akutt oppstår er nå en annen sak, men det er ikke det samme som at man ikke har lov til å bruke pausen på å kjøpe mat. Tenk så mange som må gå uplanlagte doble vakter, de må selvfølgelig få ordne seg mat. Det samme må alle andre.  

Har jobbet i helsevesenet i 15 år, og hatt flere arbeidsplasser og praksisplasser. Under halvparten av dem har hatt betalt pause. Og der vi hadde betalt pause fikk vi likevel lov til å gå til kantina og kjøpe mat. 

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien, og vi hadde absolutt mulighet til å stoppe på veien for å kjøpe mat. Man har rett på pause selv om den er betalt. Men står man på butikken og telefonen ringer, må man avbryte pausen sin for å hjelpe den som ringer, det er den store forskjellen.

Fint med betalt pause, men det er veldig sjelden man faktisk får tatt ut hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er ikke de hjemme hos mange syke folk og drar med seg bakterier og virus rundt?

Vi har love å kjøpe både hos bakeren og butikken. Og nei, vi er ikke hos mange syke mennesker. Vi er hos mange eldre mennesker som trenger hjelp. Hjelpen kan være å gi medisiner, hjelpe på med sokker eller smøre mat. Ja, en sjelden gang så er dem forkjølet akkurat som alle andre. Hvis det er mistanke om smitte så bruker vi frakk, munnbind og hansker som kastes. Så ingen fare med andre ord. 

Anonymkode: 2bbc5...e66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, de har lov i arbeidstiden og. De har ikke betalt lunsjpause og kan shoppe akkurat hvor de vil de 30 minuttene. 

Anonymkode: d0897...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om det? Skal du sladre til kommunelegen? Du må ha et trasig liv

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal det ikke være lov i arbeidstiden? Vi ha pause som alle andre. Halvtimes ubetalt pause hvor vi får lov å gjøre akkurat det vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette kommer helt an på om man har betalt pause eller ikke, noe jeg tipper samtlige ansatte i hjemmesykepleien har. 
Har man betalt pause skal man være tilgjengelig for arbeidsgiver i pausen, noe som typisk innebærer at man ikke kan forlate arbeidsplassen. Nå kan man jo argumentere for at hjemmesykepleiens arbeidsplass er både her og der og rundt omkring, men den er neppe inne på Rema…

Når det er sagt så har jeg aldri jobbet i en hjemmesykepleie-avdeling hvor noen har brydd seg om hvorvidt noen har gått på butikken i arbeidstiden, og jeg har truffet på kollegaer i arbeidstøy både på butikken, sushirestaurant, i kø på McDonalds osv.

Dette gjør det veldig vanskelig å ta påstander om at det er så hektisk på jobb i kommunehelsetjenesten seriøst, for ikke å nevne at å gjøre private ærend i betalt arbeidstid er en tidstyv som koster arbeidsgiver store summer.

Betalt pause vil si at man har rett på pause, men den må tas når det er anledning, altså ikke på et bestemt klokkeslett. 

Anonymkode: 0b245...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De må vel kjøpe lunsj der de selger mat de også, som alle oss andre? 

Anonymkode: 54ed2...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien, og vi hadde absolutt mulighet til å stoppe på veien for å kjøpe mat. Man har rett på pause selv om den er betalt. Men står man på butikken og telefonen ringer, må man avbryte pausen sin for å hjelpe den som ringer, det er den store forskjellen.

Fint med betalt pause, men det er veldig sjelden man faktisk får tatt ut hele.

Ja det er jo det jeg sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, de har lov i arbeidstiden og. De har ikke betalt lunsjpause og kan shoppe akkurat hvor de vil de 30 minuttene. 

Anonymkode: d0897...835

Hvor i alle dager er det ansatte i hjemmesykepleien ikke har betalt pause?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal det ikke være lov i arbeidstiden? Vi ha pause som alle andre. Halvtimes ubetalt pause hvor vi får lov å gjøre akkurat det vi vil.

Hvor i alle dager er det du jobber som ikke har betalt pause i hjemmesykepleien? :klo: 
Hvis du faktisk jobber i kommunehelsetjenesten så tipper jeg du rett og slett ikke vet hva du snakker om her.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Betalt pause vil si at man har rett på pause, men den må tas når det er anledning, altså ikke på et bestemt klokkeslett. 

Anonymkode: 0b245...79f

Nei, det er ikke dette som er premisset for når man har krav på betalt pause jfr. AML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten. 

Det kan hende at han som betalte før deg og tastet koden nylig hadde klødd seg i rumpa og har bæsj på fingrene. 

Bare nevner det. 

Vi kan handle i butikken ja.. 

Anonymkode: 09d19...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...