Gå til innhold

Har jeg enerett på bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det snakkes om likestilling og her er en som er i kvinne fella. Man må ha hver sin bil, jeg fatter ikke at noen vil gi fra seg friheten ved å ikke ha egen bil. 

Anonymkode: ea58f...78b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snakkes om likestilling og her er en som er i kvinne fella. Man må ha hver sin bil, jeg fatter ikke at noen vil gi fra seg friheten ved å ikke ha egen bil. 

Jeg og mannen har delt bil i 20 år nå. 

Hva er problemet, egentlig? 

Utover at vi har spart millioner. 

Anonymkode: c3448...b76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi hadde ikke barn som måtte leveres i bhg og jeg hadde en annen jobb.

ts

Anonymkode: 8adcf...ad8

Så familiens behov har endret seg. Da må du ta opp det, og spørre hvordan han vil løse det, dele din bil, og dermed også kostnadene, kjøpe en bil til, eller at han tar buss. 

Er han generelt gjerrig eller mangler han bare erfaring med bilutgifter? Har han mye lavere inntekt enn deg, eller større (evt skjulte) utgifter?

Anonymkode: 320dc...45e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva tenker du om svarene du har fått i tråden her? Er det nok til å stå opp mot mannen og si at nok er nok og at han enten får bidra ift. bilen, kjøpe sin egen eller blåse i å bruke din bil?

Jeg tenkte også dette først, men regner med at det er fordi ungene ikke kan alene igjen hjemme.

Anonymkode: 9322f...dda

Jeg tenker at vi er en familie, og at jeg selvfølgelig må fortsette å dele på bilen! Likevel skulle jeg ønske at jeg noen ganger kunne ha den, hvertfall de kveldene jeg jobber dagtid dagen etter. Føler ikke jeg kan foreslå det- fordi ulempen for ungen blir så stor mtp lange dager i bhg og veldig sent hjem!

mannen er i jobb nå, så kunne absolutt hatt økonomi til å bidra. Han kunne derimot ikke bidra på det tidspunktet jeg kjøpte den (overgang fra studie til arbeid, og jeg har «dratt lasset» store deler av tiden). 

i vår familie er ting litt motsatt. Jeg er den som har hatt god økonomi og tjent godt. Jeg er den som står for størsteparten av utgiftene, både i dagliglivet og når det kommer til ferier. Mannen bidrar absolutt, men som sagt har vi ulik økonomi! Og for min del er det en selvfølge å bidra. MEN jeg føler ikke at JEG kan kjøpe en bil til- fordi HAN har behov for det! 

Vi er nok i en situasjon hvor det to ganger i uken kunne vært praktisk med to, men vi har jo klart oss uten til nå. På sommeren sykler jeg, men ikke nå på vinterstid fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å sykle på snø og is! Så er vel et «halvårsproblem» 😅

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen har delt bil i 20 år nå. 

Hva er problemet, egentlig? 

Utover at vi har spart millioner. 

Problemet er når det blir som i HI såklart. Jeg hadde aldri i verden oppgitt friheten egen bil gir. Og forstår meg ikke på de som gidder å dele bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Marmen skrev (22 timer siden):

Hvis det var en greie fra hans side om å ikke ønske seg/familien bil, men fullt og helt noe du må stå for - så tenker jeg at han bør klare seg uten (slik som før bil-kjøpet) de dagene du har behov for den selv!

Enig! Hun skriver også at han ikke har råd. Hvis det faktisk er slik, så bør jo bilen kanskje deles på, men det må være en rettferdig fordeling. Her synes jeg også at TS skal ha råderett pga kjøp og jobb. 2-3 ganger i uka må mannen kunne klare å gå hjem med barnet fra barnehage, eller ta buss. Siden de er familie, synes jeg at mannen kan få låne bilen utenom det som handler om jobb og henting innimellom hvis han skal noe. 

Anonymkode: 21bef...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så familiens behov har endret seg. Da må du ta opp det, og spørre hvordan han vil løse det, dele din bil, og dermed også kostnadene, kjøpe en bil til, eller at han tar buss. 

Er han generelt gjerrig eller mangler han bare erfaring med bilutgifter? Har han mye lavere inntekt enn deg, eller større (evt skjulte) utgifter?

Anonymkode: 320dc...45e

Behovene har absolutt endret seg etter i høst og første barn begynte i bhg og mannen var ferdig studert. Måtte kjøpe bil pga barnehage.

han er egentlig ikke gjerrig, men har dårligere økonomi enn meg. Har vært student, men begynt å jobbe nå. Så går seg absolutt til for hans del økonomisk. Men skal han ha bil- må han ha lån. Så jeg ser jo hans side av saken. Jeg vil jo ikke at han skal lide fordi jeg har annen økonomi enn han har hatt. Jeg vet at han fint kunne bidratt til å betale drivstoff eller kjøpt vindusviskere! Men det er han uenig i! Og jeg synes også det er urimelig at jeg skal måtte kjøpe en bil til, for at begges hverdag skal «gå opp». Jeg hadde hatt mulighet til å kjøpt en billig bil til, men føler ikke det er mitt ansvar å ta den støyten.

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at han fint kunne bidratt til å betale drivstoff eller kjøpt vindusviskere! Men det er han uenig i! Og jeg synes også det er urimelig at jeg skal måtte kjøpe en bil til, for at begges hverdag skal «gå opp». Jeg hadde hatt mulighet til å kjøpt en billig bil til, men føler ikke det er mitt ansvar å ta den støyten.

Ts

Så lenge han ikke ønsker å bidra med fem øre på denne bilen, så har han ikke noe å gjøre bak rattet på den.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men skal han ha bil- må han ha lån.

Han kan kjøpe en billig og lett bil, man må ikke ha en bil i 100k-klassen. Det er snakk om å en bil slik at ungen kan hentes og leveres i barnehagen.

Og du, ikke få flere barn med denne karen. Dette problemet vil bare bale på seg.

Anonymkode: 1b9fc...d8d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en utrolig syk problemstilling! Dere er en familie!!! Sitter på hver deres tue. Hadde du ikke klart deg bedre som alenemor?

Anonymkode: 32aa3...8d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Problemet er når det blir som i HI såklart. Jeg hadde aldri i verden oppgitt friheten egen bil gir. Og forstår meg ikke på de som gidder å dele bil. 

Vi har aldri hatt slike problemer. Fordi vi er et par, som snakker godt, og drar lasset sammen. 

Hvilken frihet gir denne bilen deg i et parforhold? Som forsvarer at dere bruker ca 60 000 - 100 000 mer i året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har aldri hatt slike problemer. Fordi vi er et par, som snakker godt, og drar lasset sammen. 

Hvilken frihet gir denne bilen deg i et parforhold? Som forsvarer at dere bruker ca 60 000 - 100 000 mer i året? 

Jeg har en gammel bruktbil så det er ikke store kostnader, det velter ikke noe budskjett her. Jeg kan kjøre dit jeg vil, når jeg vil. Reise på konsert, på ferie, handletur osv uten å planlegge at DEN dagen må jeg ha bilen. Jeg er forbauset over at du ikke ser hvilken frihet egen bil gir. Legge til at jeg bor på bygda, ikke alle bor så de kan bruke kollektivt vet du. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør jo betale noe? Og hvis du tar buss fordi han tar bilen så må jo han ihvertfall betale for bussbilletten? Du skal jo ikke betale begge deler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en gammel bruktbil så det er ikke store kostnader, det velter ikke noe budskjett her. Jeg kan kjøre dit jeg vil, når jeg vil. Reise på konsert, på ferie, handletur osv uten å planlegge at DEN dagen må jeg ha bilen. Jeg er forbauset over at du ikke ser hvilken frihet egen bil gir. Legge til at jeg bor på bygda, ikke alle bor så de kan bruke kollektivt vet du. 

Så oppsummert har du ingen partner. Det er helt greit, det og. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men selv om han ikke er eier i bilen så kan han jo dele på utgiftene ved å bruke bilen??

En bil er jo ikke en investering, men den koster å ha og bruke. Om han bruker den like mye som deg så må han også betale for bruk av den.

Det naturlig i en familie med barn er at man har bilforsikring, bompenger, drivstoffutgifter osv fra felles konto.

Mannen og jeg har separat økonomi men alt til bilen er felles utgifter som går fra regningskontoen (som er felles). Vi bruker den etter behov, i perioder mer jeg og i perioder mer han. Finregner ikke på det.

Anonymkode: ac003...89c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en utrolig syk problemstilling! Dere er en familie!!! Sitter på hver deres tue. Hadde du ikke klart deg bedre som alenemor?

Anonymkode: 32aa3...8d2

For en kommentar….

Anonymkode: 21bef...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så oppsummert har du ingen partner. Det er helt greit, det og. 

Hæ? Jo det har jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 19.54):

Jeg kjøpte bil for ikke så lenge siden. Betalte den av egen lomme og får ikke noe hjelp av mannen til hverken service eller drivstoff. Han hadde ikke råd til å bidra med kjøp av bil, så vil derfor ikke ha utgifter på den heller. så bilen er min- fullt og helt.

Likevel forventer han at den skal være tilgjengelig flere dager i uken, når jeg har sen og nattevakt.

saken er at vi har barnehage 5 km unna. Tar mannen 1 time å reise kollektivt hjem fra barnehagen- så det er utelukket.

jobben min er også 5 km unna. Tar meg omtrent 45 min å gå (mye bakker). Jeg jobber turnus, så er ofte sent ferdig og må ofte jobbe overtid. Siden jeg «ikke har bil», er jeg ofte ikke hjemme før 23.30/25.00 og må opp før 6 dagen etter. 

Jeg synes dette er utrolig krevende, da jeg virkelig har behov for den lille timen til å komme meg hjem å sove og være i seng tidligere enn 01.00!

jeg forstår at mannen ønsker bilen de dagene han må hente i barnehage (ca 3 ganger i uken). Likevel synes jeg det er litt kjipt, når jeg så gjerne skulle hatt den selv. Tar meg også 1 Time å reise kollektivt hjem, og blir jo dyrt om jeg skal ta den kostnaden i tillegg.

har prøvd å søke barnehage nærmere her vi bor, men stått på venteliste lenge nå!

hva er deres helt ærlige mening om denne saken?

Dere har begge et stort behov for bil og må kjøpe en til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for mannen å gå de fem kilometerne til barnehagen? I så fall trenger det ikke være den store ulempen for barnet at han må hente uten bil. Vi har mange ganger helt frivillig brukt en time hjem fra barnehagen til fots. Nøkkelen er å ta med seg en liten matpakke. Da kan far og barn trille tur/barnet sitte i bæremeis og prate om alt de ser på veien hjem mens barnet spiser litt før det blir middag til kvelds.

Ellers er jeg enig i at dere ikke fremstår som en familie i denne problemstillingen, og hovedansvaret for det ser ut til å ligge hos han. Ikke vil han betale noe som helst, og ikke vil han dele på ulempen de dagene dere begge trenger bil.

Den naturlige konsekvensen av å ikke ville samarbeide, er at hver sørger for seg selv. Du har prioritert å eie bil, det har ikke han. Da har du førsteretten. Med mindre han ved nærmere ettertanke vil bli med på å diskutere kompromisser likevel, da.

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er en selvfølge at han får bruke bilen når det er for henting av barnet deres. 

Jeg synes også det er en selvfølge at kostnader på bilen inkluderes i kontoen dere har til felles utgifter, der jeg antar dere deler ut fra prosent av inntekt. 

Og i tillegg anser jeg det som en selvfølge at hvis dere finner du at DERE som familie trenger to biler, så lar ikke du han ta opp lån, hvis det er slik at du sitter på pengene. Utgifter til logistikk når det er barn i bildet forventer jeg at man deler på, å la han betale mange tusen i renter hver måned bare fordi, er jo tull. Det gagner deg også å ha en bil til, dvs det gagner barnet ditt. Ergo deg. 

Anonymkode: fa7b5...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...