Gå til innhold

Mitt barn utestenges fra svømmeopplæring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo ikke fullt skolen sitt ansvar å lære ungen din å svømme uansett? Selv om det kalles svømmetrening. se på det som en gode i skolen. 

Vær så god å ta med ungen din i svømmehallen selv da:))

Anonymkode: a8430...1f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lærer her også. Dette var ikke frekt. Vi er da langt forbi tiden der barn skal bøye nakken og ta i mot beskjeder, trusler og spydigheter bare fordi de er barn.

Stå opp for deg selv, sier jeg til barn, uavhengig av om de er de jeg har født selv, eller de jeg har læreransvar for. 

Anonymkode: 968d6...a8c

Tror du virkelig dette var alt som skjedde? Det tror ikke jeg.... Eller at det var hele historien....

Og jo, barn skal få si sin mening, de skal høres osv. Men noen ganger bestemmer voksne, og det må de faktisk tolerere. Uten å bli frekke og ufine (og selvfølgelig skal voksne holde seg for gode for å ramle ned på ungenes nivå). Trusler og spydigheter skal selvfølgelig ikke barn ta imot, men beskjeder må de kunne ta imot. Ikke alltid de skjønner poenget med beskjeder, men de må kunne gjøre som de får beskjed om når de er i en gruppe med mange elever, få voksne og tidspress, i tillegg til sikkerheten rundt det å være i en svømmehall.

Anonymkode: 12d20...431

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du virkelig dette var alt som skjedde? Det tror ikke jeg.... Eller at det var hele historien....

Og jo, barn skal få si sin mening, de skal høres osv. Men noen ganger bestemmer voksne, og det må de faktisk tolerere. Uten å bli frekke og ufine (og selvfølgelig skal voksne holde seg for gode for å ramle ned på ungenes nivå). Trusler og spydigheter skal selvfølgelig ikke barn ta imot, men beskjeder må de kunne ta imot. Ikke alltid de skjønner poenget med beskjeder, men de må kunne gjøre som de får beskjed om når de er i en gruppe med mange elever, få voksne og tidspress, i tillegg til sikkerheten rundt det å være i en svømmehall.

Anonymkode: 12d20...431

Så læreren bestemmer hvordan et barn skal tørke føttene? Tullprat! Dessuten så må du nesten forholde deg til hva ts skriver, ikke hva du fantaserer om «egentlig» har skjedd! Hadde ikke godtatt dette på vegne av mitt barn basert på det som er lagt frem her. Maktmisbruk!

Anonymkode: eef2e...b5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som skrevet over, det jeg reagerer på er at dette skjedde i garderoben. En diskusjon med lærer om føttene var tørket godt nok. Lærer sa dette noterer jeg meg, som en advarsel.. men da min sønn svarte noe som "da noterer jeg deg", ble konsekvensen at han ikke får bli med neste gang. Nei, han skal ikke svare en lærer på den måten. Men syns konsekvensen lyser gjennom at læreren ble krenket og ønsket da straffe barnet med å utestenge han fra noe som er gøy... 

Anonymkode: 481d5...6f6

Så bra at dårlig oppførsel får konsekvenser. I tillegg tenker jeg at læreren sikkert har en annen versjon enn den ungen forteller deg. 
Ta en prat med ungen, og ta noen runder med deg selv angående hvordan du oppdrar barnet. 
Det du skriver setter deg i et dårlig lys. 
Barn og foreldre som oppfører seg slik som dette er roten til mange av utfordringene i dagens skole. 

Anonymkode: fc629...968

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette barnet har tøyd strikken for langt ved flere anledninger! Hurra for konsekvenser og forhåpentligvis en tankevekker til foresatte at barnet bør se konsekvenser av «drittunge» oppførsel!

på sin plass mener jeg!

Anonymkode: 0e57a...09c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her er et strålende eksempel på dagens foreldregenerasjon (som jeg er en del av).

Du skulle prøvd en uke som lærer i dagens skole. En stor andel av elevene mangler folkeskikk og selvkontroll. Tidligere fantes det selvsagt et og annet barn med særskilt behov, mens i dag er denne andelen tilsynelatende mye, mye større. Årsaken er åpenbart sammensatt, men passive/ettergivende/curling- foreldre er definitivt en viktig faktor. Det som du har kapasitet til hjemme med 1,6 barn fungerer IKKE i en klasse med 15-30 elever på 1-2 voksne. Barna må lære å fungere i et fellesskap. De må klare å forholde seg til regler og ta hensyn til hverandre. For meg er det helt merkelig at vi ikke forstår at vi skaper en illusjon der barna er fritatt alle forventninger/krav. Det gagner oss ikke som samfunn, og til slutt er det barna selv som blir de største taperne.

Jeg garanterer deg at dette ikke er en isolert hendelse. Og om det skulle være det, så var det uansett en tone som ikke er akseptabel mot en lærer, og noe barnet bør lære først som sist. Sannsynligvis skjedde en av følgende tre ting; 1) Ditt barn underdriver eget bidrag i situasjon (altså lyver til deg), 2) Dette var dråpen etter en uke med mye frekkheter og kverulering fra ditt barn eller 3) Den generelle tonen i elevgruppa er ufin, og læreren så et behov for å sette et tydelig eksempel. Og tilfeldigvis ble det ditt barn denne gangen. Uansett BØR du bygge opp under lærerens autoritet, for jeg lover deg at snart er det ingen som gidder å ha den utakknemlige jobben lenger. Barnet ditt har godt av å måtte ta konsekvensen av egne handlinger, og det er ikke din jobb å avgjøre om straffen var "for hard" før du vet ikke hele bildet. De færreste av dagens barn har vondt av å forholde seg til en streng voksen, da dette uansett ikke er hverdagskost. Dette tåler barnet ditt helt fint. 

Bit det i deg, vær voksen og lær ungen din at spydigheter får konsekvenser uavhengig av hvor stort/lite det er. Skjerpings.

Anonymkode: 0bcbc...941

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt denne versjonen av barnet ditt eller læreren? Hvis ikke kan du jo spør læreren hva som faktisk skjedde i den garderoben. Tipper barnet ditt ikke sier hele sannheten.

Anonymkode: db77f...30e

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også dette var én av flere hendelser. Jeg jobber også som lærer, og kjenner elevene godt. Om en elev som ellers er snill og grei og pliktoppfyllende slenger med leppa én gang, så holder det med en liten prat eller enkel tilsnakk. Så skjønner de det. Og da er det ikke nødvendig med konsekvenser. Men når det er småting med en elev "hele tiden", så blir det til slutt nok.

Jeg har ikke noe svømming, men har mye kunst og håndverk, og der er det også viktig at elevene oppfører seg så de ikke løper rundt med saks og ikke ødelegger dyre materialer. Har en elev lekt med saks forrige uke, rota til et garnnøste en dag, for så å bruke for mye maling etter tydelig beskjed om å være forsiktig en annen dag, så kan jeg velge at eleven får gjøre noe annet. Da kan eleven tro at det kun handler om det siste som skjedde. Jeg har to elever i en klasse som sjeldent får gjøre det samme som de andre, for de har vist flere ganger at de ikke klarer å behandle utstyr ordentlig. Om de får en sjanse en dag og bare saboterer den LITT, så blir de fratatt utstyret med en gang og må gjøre noe annet. Jeg må rett og slett være helt firkantet for å sørge for sikkerhet i klasserommet og at faget skal være miljøvennlig og økonomisk. Jeg kan jo skjønne det om det stadig er noe i svømminga også. Men er det uklart hva som faktisk har skjedd, så kan du jo ta kontakt og høre. 

Anonymkode: 9193a...a0a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et godt eksempel på å ta ts-kulturen på kg. Mange av innleggene inneholder flere tilfeller av at brukere dikter opp alternativer, tipper, tror, osv hva annet som skjedde, og som ikke klarer å forholde seg til det som informeres om. Dårlig diskusjonsevne. Samtidig kommer det nedsettende ord om ts som forelder og hennes barn, men så klart dere som sier slik har lov uten at dere har Dårlig folkeskikk? Ikke rart barn svarer voksne når folk som dere snakker slik.

Hvis noen hadde stått å sett på meg utføre hygiene, og fortalte meg at det ikke var bra nok hadde jeg og svart. Barnet kan ha følt det var invaderende i en avkledd situasjon. Hva om læreren hadde stått å sagt at intimvasken ikke var bra nok? 

Hvis man skal dikte vilt, som mange her gjør, hva om det er en lærer som faktisk går å hakker på elevene og de begynner å bli lei? 

Men nei, ta ts. Det er dere gode på. Desverre er dere ikke bedre enn det dere fremstiller ts og Barnet her. Faktisk verre.

Anonymkode: 25de8...56e

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes det er litt rart at du tar barnets fortelling om hva som skjedde for god fisk. Unger overdriver, underdriver, utelater og henger seg opp i feil ting osv når de er i trøbbel. Helt vanlig.

Jeg ville nok tatt en prat med læreren, først og fremst for å høre hvordan barnet mitt hadde oppført seg på svømmetimen. Sånn helhetlig.

Mitt instinkt er at her ligger det noe mer bak, som barnet ditt ikke forteller deg - om det nå er bevisst eller ubevisst.

At du er litt på krigsstien her, på vegne av ditt barn, framfor å undersøke med lærer hvordan ditt barns oppførsel har vært - det sier også endel om holdninger barnet ditt får med seg hjemmefra. Du går ut fra at lærer har bedrevet nesten maktmisbruk over noe barnet ditt påstår er en filleting. Det må være lærer som er ‘krenka’ - uten at du tenker på at ditt barn kan ha vært en pest og en plage på svømminga.

Vær voksen, og sjekk med læreren hvordan din gullunge egentlig oppfører seg - og tål å høre de tilbakemeldingene du får.

Anonymkode: 65175...857

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS, jeg synes det er litt rart at du tar barnets fortelling om hva som skjedde for god fisk. Unger overdriver, underdriver, utelater og henger seg opp i feil ting osv når de er i trøbbel. Helt vanlig.

Jeg ville nok tatt en prat med læreren, først og fremst for å høre hvordan barnet mitt hadde oppført seg på svømmetimen. Sånn helhetlig.

Mitt instinkt er at her ligger det noe mer bak, som barnet ditt ikke forteller deg - om det nå er bevisst eller ubevisst.

At du er litt på krigsstien her, på vegne av ditt barn, framfor å undersøke med lærer hvordan ditt barns oppførsel har vært - det sier også endel om holdninger barnet ditt får med seg hjemmefra. Du går ut fra at lærer har bedrevet nesten maktmisbruk over noe barnet ditt påstår er en filleting. Det må være lærer som er ‘krenka’ - uten at du tenker på at ditt barn kan ha vært en pest og en plage på svømminga.

Vær voksen, og sjekk med læreren hvordan din gullunge egentlig oppfører seg - og tål å høre de tilbakemeldingene du får.

Anonymkode: 65175...857

Å omtale ts sitt barn for pest og plage har du ingen betenkeligheter med? Er det god holdning i en diskusjon, eller matnyttig på noen måter? Vil ikke det heller si at du er litt på samme nivå selv? For det er vel ikke helt saklig, kan formulere deg bedre for å få frem poenget? For med tonen virker det litt som om du også går på krigsstien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Denne tråden er et godt eksempel på å ta ts-kulturen på kg. Mange av innleggene inneholder flere tilfeller av at brukere dikter opp alternativer, tipper, tror, osv hva annet som skjedde, og som ikke klarer å forholde seg til det som informeres om. Dårlig diskusjonsevne. Samtidig kommer det nedsettende ord om ts som forelder og hennes barn, men så klart dere som sier slik har lov uten at dere har Dårlig folkeskikk? Ikke rart barn svarer voksne når folk som dere snakker slik.

Hvis noen hadde stått å sett på meg utføre hygiene, og fortalte meg at det ikke var bra nok hadde jeg og svart. Barnet kan ha følt det var invaderende i en avkledd situasjon. Hva om læreren hadde stått å sagt at intimvasken ikke var bra nok? 

Hvis man skal dikte vilt, som mange her gjør, hva om det er en lærer som faktisk går å hakker på elevene og de begynner å bli lei? 

Men nei, ta ts. Det er dere gode på. Desverre er dere ikke bedre enn det dere fremstiller ts og Barnet her. Faktisk verre.

Tenkte litt på dette faktisk, fordi jeg sitter med inntrykket av at trådtittel ofte allerede er der KG ubevisst bestemmer til en viss grad om TS skal henges eller går fri.. skriver man "barnet mitt" kan det gå veien.. skriver man "mitt barn", er'e over for'æ. Det minner alle på hvem fienden er.. det er de der drittkjerringene som kjører "deeeet kunne aaaldri MITT BARN finne på". Det er ryggmargsrefleks innad på forumet. Tror ikke folk gjør det for å være duste engang, det går på automatikk, uavhengig av det TS supplerer med i svar.

Anonymkode: cda82...fc9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

smurfebuss skrev (2 timer siden):

Ikke vær den forelderen. Nå har ungen din oppført seg dårlig og får en konsekvens for det. Vær på lag med læreren og utnytt denne situasjonen til å snakke med ungen din om forventa oppførsel både hjemme og på skolen. Å stå over èn svømmetime skader ikke opplæringa. Du kan jo gå i svømmehallen med ungen din som en belønning hvis oppførselen er god de neste par ukene. 

Synes dette er et veldig godt innlegg! Lærerne har så utrolig få muligheter for å gi konsekvenser. Når ungene våre oppfører seg dårlig, så må det kunne medføre konsekvenser også på skolen. Antagelig lærte barnet ditt enormt mye av dette. Vi vil jo ha fine unger alle sammen, en direkte og relatert konsekvens av dårlig oppførsel er en god måte å gjøre det på. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
Mitt barn går i 4 klasse og har for tiden svømming på skolen. Idag fikk jeg telefon fra lærer om at mitt barn må stå over neste uke som en konsekvens. Dette på bakgrunn av en beskjed som visst ikke ble fulgt, etter gjentatte beskjeder. Jeg er for at barn skal få konsekvenser, men mitt spørsmål er har skolen lov å stenge barn ute fra opplæring de har rett på? 

Velkommen til gamle dager da det fantes konsekvenser.

Anonymkode: 53f86...c6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenkte litt på dette faktisk, fordi jeg sitter med inntrykket av at trådtittel ofte allerede er der KG ubevisst bestemmer til en viss grad om TS skal henges eller går fri.. skriver man "barnet mitt" kan det gå veien.. skriver man "mitt barn", er'e over for'æ. Det minner alle på hvem fienden er.. det er de der drittkjerringene som kjører "deeeet kunne aaaldri MITT BARN finne på". Det er ryggmargsrefleks innad på forumet. Tror ikke folk gjør det for å være duste engang, det går på automatikk, uavhengig av det TS supplerer med i svar.

Anonymkode: cda82...fc9

Håper det en gang gjøres en antropologisk og/eller lingvistisk undersøkelse på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"da noterer jeg deg"

nebbete unge, men morsom!

Anonymkode: 53f86...c6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke du hva dette handler om, men det med å ikke høre på læreren skjedde i garderoben. Barnet har tørket føttene, men lærer mener ikke de er tørket godt nok. Barnet protesterer, og lærer sier jeg noterer meg dette. Barnet slang en kommentar som "da noterer jeg deg". Dette er jo ikke greit, å svare på den måten. Men her høres det ut som en krenka lærer som "straffer" barnet ...

Det handler om respekt . Like lurt å lære seg tidlig i livet å ha respekt for sin overordnede. Supert med konsekvens . 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig synd på alle lærere! Hadde jeg fått en sånn melding hadde jeg backet læreren og vært helt enig i konsekvensen! Hadde bedt læreren forberede noen kjipe oppgaver ungen min kunne gjøre mens de andre hadde svømming.

For slik oppførsel godtar vi ikke her i huset! 

Anonymkode: 6dac3...c1d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skjedde eller ikke skjedde, er faktisk egentlig ikke noe vi trenger å diskutere her - TS sa i første innlegget at hun var enig i at det skulle være konsekvenser for det barnet hadde gjort (hva nå enn sannheten bak det egentlig er) - men hun var altså ikke enig i valget av konsekvens, fordi svømming er noe barnet hennes liker!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...