Gå til innhold

Jeg føler at det er så vanskelig å oppdra barnet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

minister-mio skrev (15 timer siden):

Nei

Det kan det jo være, men det kan også være en helt vanlig 3-åring.

Når hun er sliten etter barnehagen når antageligvis ts ikke inn til henne. 3-åringer er avhengig av voksenstøtte, de vet ikke av seg selv hvordan de skal oppføre seg og er man sliten og uregulert når ikke voksnes veiledning inn.

Det blir bedre, ts, snart er jenta di 4 og så 5. Det blir lettere!

At barn kan være i litt dårlig humør, furter, er aktive, løper og har mye energi er helt normalt. Men det er noe jeg synes er pussig: Jeg har familie i utlandet og 3 åringer der oppfører seg ikke krakilsk som trådstarter beskriver i det første innlegget.

De blir tidlig grensesatt og foreldrene er 100% konsekvente når det gjelder konsekvenser av dårlig oppførsel. Og det funker hvis man starter tidlig! Franskmenn er blant annet flinke til dette.

Ble selv "disiplinert" i Norge av både lærere og foreldre da jeg var barn rundt år 2000 og det var fortjent selv om min oppførsel ikke var den mest alvorlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var en som snakket om mat/frukt på vei hjem fra bhg. Det er jo en enkel ting å prøve på, for å se om det kan hjelpe?

Datteren min har riktignok autisme, men det visste vi ikke den gangen hun gikk i bhg. Hun kunne noen ettermiddager være skikkelig krakilsk når hun ble hentet. 

Det tok en stund før i knakk den koden, hun var sliten og sulten. Hun fikk en halv skive i garderoben før vi kledde på og så gikk det helt fint hjem. 

Og så er det muligens ikke noen fasit, men det kan jo være verdt å prøve?

Anonymkode: b8171...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (8 timer siden):

At barn kan være i litt dårlig humør, furter, er aktive, løper og har mye energi er helt normalt. Men det er noe jeg synes er pussig: Jeg har familie i utlandet og 3 åringer der oppfører seg ikke krakilsk som trådstarter beskriver i det første innlegget.

De blir tidlig grensesatt og foreldrene er 100% konsekvente når det gjelder konsekvenser av dårlig oppførsel. Og det funker hvis man starter tidlig! Franskmenn er blant annet flinke til dette.

Ble selv "disiplinert" i Norge av både lærere og foreldre da jeg var barn rundt år 2000 og det var fortjent selv om min oppførsel ikke var den mest alvorlige.

Hvordan er det pussig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv med «gjør-beskjeder» fremfor «ikke gjør-beskjeder». Og ta det med humor. Når hun sparker de av seg: «Oi, det så kaldt ut! Har du kjent på bakken om det er kaldt eller vått? Og kan vi ta førstemann på hvilken fot du rekker å få på først?». Men ja, da må du fortsette med høyt engasjement da. Har to sånne barn som sliter meg fullstendig ut. Så lenge jeg har overskudd til å «delta» så går ting bra, men ikke når jeg er tom. 

F.eks. spytting: «Vi kan ikke spytte på ruta, det er ikke vår buss, og spytte må vi gjøre ute. Når vi er fremme kan vi tegne en ring på bakken, og prøve å spytte oppi den? (Og i påvente av at dere skal holde ut til dere er femmer) Tror du mamma klarer å treffe ringen da? Eller kanskje bare du treffer? (Bable i vei)». 

Anonymkode: 6054d...cac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns også det høres ut som hun er overstimulert og sliten. Er det noe som roer henne ned hjemme som du kan bruke? F eks ha med headset og la henne høre musikk eller lydbok på bussen. Ta med noe frukt/skive som hun kan sitte og spise? Kanskje du kan bruke det som lokkemiddel at hun skal få det på bussen. Ev ta med en bok som dere kan lese i på bussturen?

Høres ut som hun egentlig trenger å roe ned etter bhg, men så venter den turen til busstoppet, venting på bussen, bussturen og turen hjem etterpå.. 

Anonymkode: ace02...5f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er nok utslitt etter lange dager I barnehagen. Hvis hun fungerer godt i ferier, betyr det jo at det er ro og hvile hun trenger. 

Anonymkode: 241ec...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 23.17):

Ts her

Hun er ikke sånn rundt andre barn. Da er det veldig lite tull egentlig! I bhg vet jeg hun er veldig energisk, leker bare med gutta og vil aldri sitte ned og perle. 

Så jeg tipper hun er veldig sliten, siden det er aller mest av dette på bhg dager. Men må si jeg tenker på adhd/autisme i blant, når det er veldig mye slikking på ting og tullespråk osv... og det blir bare mer og mer av det, føler jeg. Men som sagt har vi også perioder hvor jeg føler at alt er kjempelett og hun ikke har meltdowns på mange uker og alt flyter mye bedre. Så det at det går i faser tyder kanskje på at det ikke er noen diagnose?

Anonymkode: acfc5...733

Hun høres overtrøtt og overstimulert ut. Og så er hun nok litt sulten og sliten.

Noe som er helt normalt for en viljesterk 3 åring.

Som andre nevner. Ta støvler i hånden og la henne få gå på sokkelesten. Å kjenne på konsekvenser av egne handlinger et sånn de lærer.

Anonymkode: e1358...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør ganske vondt å gå i sokkelesten nå når det er så kaldt. Tenker du skal ignorere støvlekastingen og bare la henne gå i sokkelesten. 
tipper hun gir seg ganske raskt da. 
Slutt å korrigere hele tiden. Ignorer og la henne smake på konsekvensene selv. 

Anonymkode: bc017...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 time siden):

Hvordan er det pussig?

Les under. Det virker som endel foreldre i Norge er konfliktskye ovenfor barnet og ikke tør å sette ned foten tidlig, i motsetning til endel utenlandske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bari skrev (2 timer siden):

Les under. Det virker som endel foreldre i Norge er konfliktskye ovenfor barnet og ikke tør å sette ned foten tidlig, i motsetning til endel utenlandske foreldre.

Hva ville en franskmann gjort da, hvis hen hadde et barn som ts? 

Anonymkode: 2ed51...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville en franskmann gjort da, hvis hen hadde et barn som ts? 

Anonymkode: 2ed51...7cd

Noe det samme som ble gjort med meg på starten av 2000 tallet. Hvis jeg gang på gang ikke hørte etter og i tillegg var krakilsk så ble jeg ropt til og fikk klar beskjed om at hvis jeg ikke stoppet så kunne se langt etter lørdagsgodt, kinobesøk osv. Og foreldrene mine var 100 % konsekvente. Videre fjerning av priviligerer, leker, time out (sitte på rommet) etc. Det funket bra.

Franskmenn ga også gjerne ut en ørefik eller to fram til 2019 da det ble forbudt å slå barn i Frankrike. Men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med litt mat mens dere venter på bussen. Og om det med cherroxene er en gjenganger, ville jeg vurdert å bruke andre sko, gjerne noen man ikke får fullt så god sving på så lett. Det kan jo hende at cherroxene føles litt tunge å gå i etter en lang dag. Sparker hun av seg skoene også, får hun eksperimentere med å gå uten, slik flere foreslår.

Jeg kunne også vurdert å ha med trille. Kanskje trenger hun å skjermes litt for inntrykk akkurat på veien hjem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta med ekstra sokker og IKEA-pose til cherrox. Min på samme alder insisterte på å gå til bhg uten sko på, midt på vinteren,  gjorde hun bare to ganger. 

Anonymkode: 5298a...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg brukte bæresele i den verste alderen der, på ryggen, så fikk de regulert seg, hvile, connection og alt det der. Og vi kom oss effektivt hjem i tillegg. Og de fikk alltid en frukt elns i handa. 

Anonymkode: f8788...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror... hun er veldig sliten etter barnehage! Hold ut, hun er bare 3 og det blir bedre. Ta deg en sykedag en gang i blant om du merker du trenger det evt en ekstra dag hjemme med henne ❤️

Anonymkode: ac128...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...