Gå til innhold

Dame krevde å bruke barnevogna som støtte på bussen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere var kverulerende begge to. Du behøvde ikke svare henne, bare si nei og smil neste gang. 

Anonymkode: d1261...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare fortsett å si ifra! Jeg sitter i rullestol, men ombord i bussen pleier jeg som regel å sette meg i et vanlig sete, spesielt om jeg har den manuelle stolen med da den ikke er godkjent som sete under transport. Men jeg MÅ sitte i umiddelbar nærhet for å passe på, for ellers er det flere som prøver å både lene seg på den, sette seg i den eller plukke på joysticken og knappene på den elektriske stolen🤯 og jo, dette er som regel voksne mennesker…

Anonymkode: 95d6b...5c5

Herregud, det kunne aldri falt meg inn å pirke på noen andres rullestol!! 

Anonymkode: eac00...6fc

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du behøvde ikke svare henne, bare si nei og smil neste gang. 

Anonymkode: d1261...1a0

Dette er et godt råd. Ikke vær for omstendelig i Oslo. Bare si NEI.

Anonymkode: 9a616...95e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sørg for å ikke måtte ta med nyfødte på offentlig transport. 

Anonymkode: 31102...ac2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra for deg at du satte grenser og gav klare beskjeder! 

Anonymkode: 20c7e...a17

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, har skjønt det nå.. 😕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er et godt råd. Ikke vær for omstendelig i Oslo. Bare si NEI.

Anonymkode: 9a616...95e

Det er nok helt rett.. skulle ikke fyrt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjerring. Hun fortjente så absolutt å bli satt på plass, ikke greit å hverken ta på eller holde i andres barnevogner>:(

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ønsker egentlig bare å få ut frustrasjon og høre hva andre tenker om dette.

Fikk mitt første barn for noen uker siden og var på min andre tur med barnevogn på bussen på tur til Ullevål Sykehus. Sto så langt inntil veggen på barnevognparkering som jeg kunne og hadde håndtaket på innerste hakk. Det kommer på en dame på rundt 60 år med stokk under armen, og prøver å lene seg på håndtaket på vognen mens jeg holder der selv. Jeg slipper ikke håndtaket og «nekter» å flytte hendene mine, men sier ingenting. Føler at hun prøver å skyve hånda mi bort. 
Hun setter seg ned på setet ved siden av og sier «får jeg ikke holde i vogna di?». Jeg svarer «Nei helst ikke, siden du spør.» Hun forlanger da en forklaring på hvorfor jeg ikke vil at hun skal holde i vogna. Jeg sier at jeg ønsker ikke at fremmede skal holde i vogna, og jeg vil hvertfall ikke at vogna brukes som støtte av fremmede når jeg har en nyfødt som ligger inni. Hun svarer at jeg ikke burde ta buss hvis jeg ikke vil at vogna skal kunne tas på av andre og at jeg tar for mye plass med barnevogna på bussen (dette var utenfor rushtid). Svarer tilbake at jeg står der det er forbeholdt barnevogner, hun kunne lett lent seg på håndtaket på andre siden av midtgangen. Dessuten bestemmer jeg selv over mine eiendeler,  hvem som skal bruke de og til hva, og at dette er slik jeg råder over mitt barn som ligger i vogna. Hun startet samtalen med å spørre om hun ikke fikk lov, noe jeg svarte kort og konkret på. Jeg vet heller ikke hvor hendene hennes har vært og jeg skal ikke trenge å forklare meg noe mer. Hun presterer da å si at dette har ingenting med barnets sikkerhet å gjøre og at hun følte seg dyttet bort? Jeg var aldri borti henne forutenom når hun rørte hånda mi, hun sto jo på motsatt side av vogna som var i lås.
Hun gir seg ikke og fortsetter å huffe seg og sier «herregud, så dårlig gjort, jeg må få lov å holde hvor jeg vil». Jeg avslutter med å si at denne diskusjonen går ingen vei, så nå kan du holde kjeft. Hun blir helt sjokkert og ser rundt seg og huffer seg helt til jeg går av bussen fem minutter etterpå. Alle andre på bussen virket helt ukomfortable og stirret i motsatt retning.

Er dette virkelig forventingen man har av hverandre på kollektiven i Oslo? Jeg er nylig tilflyttet fra Nord-Norge og dette har jeg aldri opplevd før. Hva ville du gjort om du var tilskuer i denne situasjonen? Var jeg den kjipe?? Jeg vet at jeg kunne avsluttet samtalen tidligere, men er det ikke greit at jeg står opp for meg selv når hun selv spør meg??

TS her.. Nå som jeg har roet meg ned skjønner jeg at jeg kunne håndtert dette mer modent og med respekt for denne damen selv om jeg ble irritert på henne. Mange uker uten søvn og mye hormoner tar på, det er nok ikke siste gang jeg gjør feil. Takk for tilbakemelding både i min favør og i hennes, det gir litt mer perspektiv. Også er det noe med å være i en storby, jeg er vandt til å kjenne de fleste jeg møter på bussen. Fint man har en gruppe å henvende seg til 😊

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke noe problem å ha med nyfødt baby på offentlig transport! For veldig mange av oss som bor i Oslo er det ikke noe alternativ heller. Vi tok trikken hjem fra sykehuset med to dager gammel baby. 

Anonymkode: 9eca7...5eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man holder seg ikke fast i andre sine eiendeler generelt på en buss, og spesielt ikke i en barnevogn! Det er jo så mange muligheter å holde seg fast på en buss?? Bare tøv og typisk den "jeg er gammel, da skal jeg kunne gjøre hva jeg vil og ikke kan si noe på det". Hadde jeg dog sett at hun kunne trengt litt hjelp av og på så hadde jeg hjulpet, men ærlig talt... Ho hadde brydd seg mer om seg selv enn babyen din om ho hadde velta med vogna, det er veldig tydelig.

Anonymkode: 6edea...9d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo som om vi skulle begynt å støtte oss til folks rullatorer. Både bussen og kanskje særlig på glattisen! Med den handlingen sa hun jo rett ut at hennes trygghet var viktigere enn babyens. Bra du sto opp for deg selv! Jeg hadde nok blitt for perpleks til å si ifra om jeg var tilskuer, og forbannet meg selv for å ikke si ifra som mor. Det hun gjorde er jo ikke verdens undergang, men det er definitivt litt frekt og grenseoverskridende.

Anonymkode: c6f6a...b90

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo som om vi skulle begynt å støtte oss til folks rullatorer. Både bussen og kanskje særlig på glattisen! Med den handlingen sa hun jo rett ut at hennes trygghet var viktigere enn babyens. Bra du sto opp for deg selv! Jeg hadde nok blitt for perpleks til å si ifra om jeg var tilskuer, og forbannet meg selv for å ikke si ifra som mor. Det hun gjorde er jo ikke verdens undergang, men det er definitivt litt frekt og grenseoverskridende.

Anonymkode: c6f6a...b90

Ts

Nei dette! Jeg syns ikke handlingen i seg selv var så ille. Opplevd at folk tar i vogna av «vane» eller for å komme seg forbi, det er jo å forvente. Var mer det at jeg måtte avgi en grunn og at hun ikke kunne falle til ro med svaret jeg ga. Jeg lyser på lang vei ung og nervøs mor, alle jeg snakker med skjønner at dette er min første! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det hørtes rart ut. For å gi kontekst så foregikk denne «diskusjonen» i over fem minutter. Jeg sa først at jeg ikke ønsket at hun støttet seg på vogna mtp sikkerhet, men da hun ikke ga seg og spurte igjen og igjen hvorfor hun ikke fikk holde i den så begynte jeg å ramse opp flere grunner.. min største bekymring var at hun skulle dra vognen med seg eller tippe den over ende. 

Kan du trene på å ikke gå i diskusjon når du møter den type konfrontasjoner? Jeg er enig i at damen ikke skulle lent seg på barnevognen din, men synes det utviklet seg til å bli unødvendig konfronterende fra dere begge. Et triks er å gjenta det samme svaret, ikke gå i diskusjon. 

Anonymkode: 09508...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns svarene til TS er helt greie. Den gamle damen har flere problemer, TS er ung, hun er gammel, alt var bedre før osv. Hun er fra Oslo, TS er fra Nord-Norge, hun liker sikkert ikke nordlendinger. Hun er sikkert heller ikke vant til å bli motsagt. Det er 100 plasser å holde seg fast på i en buss, å insistere på å holde seg fast i en barnevogn er bare for å kverulere.

Anonymkode: 00b82...10e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan du trene på å ikke gå i diskusjon når du møter den type konfrontasjoner? Jeg er enig i at damen ikke skulle lent seg på barnevognen din, men synes det utviklet seg til å bli unødvendig konfronterende fra dere begge. Et triks er å gjenta det samme svaret, ikke gå i diskusjon. 

Det ironiske er at jobben min er hovedsaklig mekling 😩 Aldri opplevd slik før og aldri vært så kverrulant som nå disse ukene etter fødsel. Håper det er hormoner og at det stabiliserer seg.. men ja, kan nok sørge for at det ikke skjer igjen. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ironiske er at jobben min er hovedsaklig mekling 😩 Aldri opplevd slik før og aldri vært så kverrulant som nå disse ukene etter fødsel. Håper det er hormoner og at det stabiliserer seg.. men ja, kan nok sørge for at det ikke skjer igjen. 

Da ville jeg slått en strek over hele opplevelsen og ikke tenkt mer på det. Det var en dårlig opplevelse på bussen med noen du mest sannsynlig ikke treffer igjen. Ikke mer enn det. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det der skjedde meg en gang også. En eldre dame brukte barnevogna til å støtte seg på og 2 sekunder etterpå snubler hun og DRAR VOGNA MED SEG i fallet! Jeg klarte såvidt å holde igjen så ikke vogna tippet. Ble livredd, babyen min var jo oppi den vogna! 

Noen andre hjalp damen opp og hun kom tilbake for å ta tak i vogna igjen. Det var forøvrig flust av ledige seter. Jeg freste at hun ikke fikk holde i vogna og kommanderte henne til å sette seg på et ledig sete. Hun prøvde seg på at det var mye enklere for henne å holde vogna, men på det tidspunktet tror jeg det kom røyk ut av ørene mine så hun ga seg fort.

Helt sinnsykt at folk forventer å få bruke barnevogner som støtte. Skjønne de ikke at de ikke bare skader seg selv men også en liten baby om de faller?

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk mitt første barn for noen uker siden og var på min andre tur med barnevogn på bussen på tur til Ullevål Sykehus. Sto så langt inntil veggen på barnevognparkering som jeg kunne og hadde håndtaket på innerste hakk. Det kommer på en dame på rundt 60 år med stokk under armen, og prøver å lene seg på håndtaket på vognen mens jeg holder der selv. Jeg slipper ikke håndtaket og «nekter» å flytte hendene mine, men sier ingenting. Føler at hun prøver å skyve hånda mi bort. 
Hun setter seg ned på setet ved siden av og sier «får jeg ikke holde i vogna di?». Jeg svarer «Nei helst ikke, siden du spør.» Hun forlanger da en forklaring på hvorfor jeg ikke vil at hun skal holde i vogna. Jeg sier at jeg ønsker ikke at fremmede skal holde i vogna, og jeg vil hvertfall ikke at vogna brukes som støtte av fremmede når jeg har en nyfødt som ligger inni. Hun svarer at jeg ikke burde ta buss hvis jeg ikke vil at vogna skal kunne tas på av andre og at jeg tar for mye plass med barnevogna på bussen (dette var utenfor rushtid). Svarer tilbake at jeg står der det er forbeholdt barnevogner, hun kunne lett lent seg på håndtaket på andre siden av midtgangen. Dessuten bestemmer jeg selv over mine eiendeler,  hvem som skal bruke de og til hva, og at dette er slik jeg råder over mitt barn som ligger i vogna. Hun startet samtalen med å spørre om hun ikke fikk lov, noe jeg svarte kort og konkret på. Jeg vet heller ikke hvor hendene hennes har vært og jeg skal ikke trenge å forklare meg noe mer. Hun presterer da å si at dette har ingenting med barnets sikkerhet å gjøre og at hun følte seg dyttet bort? Jeg var aldri borti henne forutenom når hun rørte hånda mi, hun sto jo på motsatt side av vogna som var i lås.
Hun gir seg ikke og fortsetter å huffe seg og sier «herregud, så dårlig gjort, jeg må få lov å holde hvor jeg vil». Jeg avslutter med å si at denne diskusjonen går ingen vei, så nå kan du holde kjeft. Hun blir helt sjokkert og ser rundt seg og huffer seg helt til jeg går av bussen fem minutter etterpå. Alle andre på bussen virket helt ukomfortable og stirret i motsatt retning.

Er dette virkelig forventingen man har av hverandre på kollektiven i Oslo? Jeg er nylig tilflyttet fra Nord-Norge og dette har jeg aldri opplevd før. Hva ville du gjort om du var tilskuer i denne situasjonen? Var jeg den kjipe?? Jeg vet at jeg kunne avsluttet samtalen tidligere, men er det ikke greit at jeg står opp for meg selv når hun selv spør meg??

Håpee du skjønner dette  er et spesielt tilfelle. 

Ikke  gå i diskusjon med slike. Da det kan høres ut som en litt psykisk ustabil person. Neste  gang  om det blir noe , så svarer du nei takk jeg holder selv jeg of smil. Evnt peke på håndtaket i bussen og si bedre å jolde seg der, for den er mer stabil , som om du er hjelpsom..

Lager hun mer drit, kan du si det holder nå. Jeg holder vognen min selv. Men altid høflig og smil 

Jeg har jobbet i mange år i butikk.  Og håndtert mange psykiske tilfeller.  Og beste medisin er altid smil og vær høflig.  Rett og slett  fordi enkelte leter etter  noen som kan bekrete at alle er kjipe mot seg. 

Anonymkode: fbb71...12b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde blitt eksplosiv om noen skulle begynt å holde i vogna mi med en nyfødt oppi. Om jeg hadde vært urimelig, driter jeg i.. 

Også beklager, men dette er Oslo. Du vil møtte mange hyggelig, hjertevarme, snille, gode folk, men du vil også møtte mange jævlige folk. Jeg fikk en sønn med klumpfot. Hadde han med meg på Tøyen en dag, for hadde vært på besøk hos en venninne. På senteret der var det 4 stykker som var ganske fulle (på ettermiddagen) som brølte etter meg at jeg burde tatt abort og sånne griske, egoistiske som meg ødela staten. Noen folk er bare ikke riktig skrudd sammen… det er over 15 år siden men kjenner jeg fortsatt blir sint av å tenke på det

Anonymkode: be7dc...c4e

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...