Gå til innhold

Dame krevde å bruke barnevogna som støtte på bussen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke greit å støtte seg på andres vogner, sykler, kofferter eller noe som helst annet som tilhøre andre. Både pga sikkerhet og respekt for andres eiendom. 

Eneste gangen jeg har tatt på andres ting på bussen var da jeg har hekta fast store, løse kofferter som skled rundt. Dette burde de egentlig ha gjort selv. 

Anonymkode: 9a616...95e

Dette!

Sikkerhetsaspektet er én ting, og i tillegg kommer respekten for andres eiendeler. Kunne ikke falle meg inn å berøre andres ting om det ikke er et uhell, eller strengt nødvendig av andre årsaker.

Anonymkode: d840a...d35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luckiness skrev (3 minutter siden):

Har på ingen måte sagt det skal være tillat for andre å ta seg til rette på vogner. Hun kan selvsagt ha hvilken som helst unnskyldning hun vil. Men man må tåle at andre kan oppleve unnskyldninger på ulik måte. Noen oppfatter de som gyldig og andre ikke. Det er tydelig at denne damen ikke oppfattet de som gyldig. Noe som selvsagt er denne damen sitt problem. Men ts kunne også gitt en litt bedre forklaring som kanskje flere kan forstå. Synes forklaringene hennes var vage selv om hun forsøkte å stå på sitt. 

Hun trengte ikke gi noen forklaring i det hele tatt. Hun kunne sagt «jeg vil ikke at du skal holde vogna fordi det er sol ute i dag/fordi du har blå jakke på/fordi påskeharen ikke liker det». Dama gikk langt over en strek og hadde ingen krav på forklaring.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ønsker egentlig bare å få ut frustrasjon og høre hva andre tenker om dette.

Fikk mitt første barn for noen uker siden og var på min andre tur med barnevogn på bussen på tur til Ullevål Sykehus. Sto så langt inntil veggen på barnevognparkering som jeg kunne og hadde håndtaket på innerste hakk. Det kommer på en dame på rundt 60 år med stokk under armen, og prøver å lene seg på håndtaket på vognen mens jeg holder der selv. Jeg slipper ikke håndtaket og «nekter» å flytte hendene mine, men sier ingenting. Føler at hun prøver å skyve hånda mi bort. 
Hun setter seg ned på setet ved siden av og sier «får jeg ikke holde i vogna di?». Jeg svarer «Nei helst ikke, siden du spør.» Hun forlanger da en forklaring på hvorfor jeg ikke vil at hun skal holde i vogna. Jeg sier at jeg ønsker ikke at fremmede skal holde i vogna, og jeg vil hvertfall ikke at vogna brukes som støtte av fremmede når jeg har en nyfødt som ligger inni. Hun svarer at jeg ikke burde ta buss hvis jeg ikke vil at vogna skal kunne tas på av andre og at jeg tar for mye plass med barnevogna på bussen (dette var utenfor rushtid). Svarer tilbake at jeg står der det er forbeholdt barnevogner, hun kunne lett lent seg på håndtaket på andre siden av midtgangen. Dessuten bestemmer jeg selv over mine eiendeler,  hvem som skal bruke de og til hva, og at dette er slik jeg råder over mitt barn som ligger i vogna. Hun startet samtalen med å spørre om hun ikke fikk lov, noe jeg svarte kort og konkret på. Jeg vet heller ikke hvor hendene hennes har vært og jeg skal ikke trenge å forklare meg noe mer. Hun presterer da å si at dette har ingenting med barnets sikkerhet å gjøre og at hun følte seg dyttet bort? Jeg var aldri borti henne forutenom når hun rørte hånda mi, hun sto jo på motsatt side av vogna som var i lås.
Hun gir seg ikke og fortsetter å huffe seg og sier «herregud, så dårlig gjort, jeg må få lov å holde hvor jeg vil». Jeg avslutter med å si at denne diskusjonen går ingen vei, så nå kan du holde kjeft. Hun blir helt sjokkert og ser rundt seg og huffer seg helt til jeg går av bussen fem minutter etterpå. Alle andre på bussen virket helt ukomfortable og stirret i motsatt retning.

Er dette virkelig forventingen man har av hverandre på kollektiven i Oslo? Jeg er nylig tilflyttet fra Nord-Norge og dette har jeg aldri opplevd før. Hva ville du gjort om du var tilskuer i denne situasjonen? Var jeg den kjipe?? Jeg vet at jeg kunne avsluttet samtalen tidligere, men er det ikke greit at jeg står opp for meg selv når hun selv spør meg??

Anonymkode: eac00...6fc

Når noe er for utrolig til å være sant, så er det som regel ikke det, sant, altså. 

Anonymkode: 7212f...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du ung, eller ser ung ut? Godt voksne mennesker har en lavere terskelen for å være ufin, og "kreve" sin plass og respekt når det kommer til ynge mennesker. 

Veldig bra at du satte henne på plass, kanskje hun nå tenker seg om neste gang hun tenker å gjøre noe lignende. Jeg er sikker på at hun kun var ute etter å være en "karen", så fortsett å stå opp for deg selv og ikke la andre tråkke på deg.

Anonymkode: a9fb1...cef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (2 timer siden):

Hvis noen trenger å holde seg, for det ikke er andre steder å holde, så må de få lov, til de setter seg ned eller finner ett annet sted å holde. Det er bare god folkeskikk å hjelpe andre som trenger det.

Er det ingen grunn til at dama trengte å holde seg i en barnevognen du hadde med deg. Så er det dårlig gjort av henne å bare holde seg der uten å i det minste spørre. Da skjønner jeg du ble sint, men å be dama holde kjeft? Det kunne du fint latt være å si til henne.

Det holder med å si at denne diskusjonen kommer ingen vei eller denne diskusjonen er nå avsluttet.

Nei, folk må absolutt ikke få lov til å støtte seg/holde seg i en barnevogn!? Skal man risikere babyen sin sikkerhet, bare for å vise god folkeskikk? Denne damen hadde absolutt ingen folkeskikk, hun var egoistisk og kun opptatt av seg selv, såpass at hun potensielt villig ville risikere at en liten baby ble skadet. Det finnes et hav av andre alternativer til å holde seg fast inne på bussene, og om det ikke var noen andre plasser å holde, så er bussen så full at det er for mye folk inni den.

Luckiness skrev (1 time siden):

Jeg tror det ville vært mer forståelig for denne damen om du forklarte kort risikoen ved å støtte seg til den framfor å anta hun forstod. Eldre har en helt annen holdning til sikkerhet for barn. «Da jeg hadde barn var det ikke bilbelte i bilene. Det gikk helt fint!».

Denne damen kan tilsynelatende ha sett at du støttet deg og ikke tenkt over at det var for å støtte selve vognen.

Jeg sier ikke at denne damen oppførte seg på en god måte. Men det er likevel ting du kunne gjort annerledes. Det er din side som står her, ikke hvordan denne damen oppfattet det.

Luckiness skrev (1 time siden):

Har på ingen måte sagt det skal være tillat for andre å ta seg til rette på vogner. Hun kan selvsagt ha hvilken som helst unnskyldning hun vil. Men man må tåle at andre kan oppleve unnskyldninger på ulik måte. Noen oppfatter de som gyldig og andre ikke. Det er tydelig at denne damen ikke oppfattet de som gyldig. Noe som selvsagt er denne damen sitt problem. Men ts kunne også gitt en litt bedre forklaring som kanskje flere kan forstå. Synes forklaringene hennes var vage selv om hun forsøkte å stå på sitt. 

Hvorfor mener du at ts skal måtte forklare seg så grundig til en fremmed kvinne som på død og liv ville bruke vognen til å støtte seg? Hvorfor så ivrig på å forsvare denne kvinnen? Ts hadde ikke trengt å si noe mer enn "nei", det er en fullstendig setning, og som hadde fortalt kvinnen det hun trengte å vite.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er 60år det nye 90/100år eller?🙉Ser fler sånne innlegg her inne,alltid noen "gamle "i 60åra🤣 eller er du 15 år som skriver denne historien🤣

Anonymkode: 78fe7...6c6

Samme lurte jeg på; de 60-åringene jeg kjenner ser smashing ut og løper rundt på fjellturer, liksom. 🤣

Anonymkode: 2ea2d...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes du holdt deg behersket og rolig jeg, TS. Hadde det vært meg hadde jeg vært mye hissigere. Man tar da ikke tak i andre sin barnevogn og bruker den som støtte?! Det er ingen støtte i en barnevogn, så hun hadde garantert dratt den med seg hvis hun ramlet. Du ga henne en mye bedre forklaring enn det hun fortjente. 

Blir faktisk litt provosert av de her inne som mener du skulle forklart deg bedre, eller at damen hadde noen som helst rett i å holde i din barnevogn. Argh!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud. Bare på kg skal man godta drittoppførsel fra folk. Ts trenger faktisk ikke stå der å gi en «gyldig» grunn til at folk skal holde seg unna barnevogna, for som flere har påpekt er det skikkelig skummelt om de faller og drar med seg vogna. Dama var bare vrang og godtok ikke et nei, gudene vet hvorfor. Sikkert på sin plass at hun fikk klar beskjed, hu er kanskje ikke vandt til at folk sier imot og trenger det. 

Anonymkode: eac6b...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner godt at hun sa hold kjeft til henne. "hvorfor får jeg ikke lov til å voldta deg? hæ hæ hæ hæ?" 

det var jo slik hun gamla holdt på. 

Anonymkode: 10422...6ed

Skjønner ikke hva dette har med voldtekt å gjøre? 

Anononyma skrev (14 timer siden):

Synes du virkelig det er ok å sette småbarn og babyer i fare for at voksne skal holde seg fast? Bussen er utstyrt med en rekke muligheter for å holde seg fast, barnevogner er IKKE blant de. Barnevogner er både en personlig gjenstand og sikkerheten til det lille mennesket oppi.

Les eksempelet mitt under. Det var snakk om noen få sekunder med denne holdingen før damen holdt på å tippe vogna over ende. 

Folk bør si i fra om slikt på en rolig måte, uten å bruke ord som hold kjeft og slike unødvendige ord. Folk kan miste mer respekten eller ta de mindre seriøst, når de hører noen sier hold kjeft til andre, ikke minst den personen som hun eller han ber holde kjeft. Jeg tror det er mye bedre å si det rolig, men bestemt. Selv om man blir irritert når fremmede gjør noe man ikke liker. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, folk må absolutt ikke få lov til å støtte seg/holde seg i en barnevogn!? Skal man risikere babyen sin sikkerhet, bare for å vise god folkeskikk? Denne damen hadde absolutt ingen folkeskikk, hun var egoistisk og kun opptatt av seg selv, såpass at hun potensielt villig ville risikere at en liten baby ble skadet. Det finnes et hav av andre alternativer til å holde seg fast inne på bussene, og om det ikke var noen andre plasser å holde, så er bussen så full at det er for mye folk inni den.

Hvorfor mener du at ts skal måtte forklare seg så grundig til en fremmed kvinne som på død og liv ville bruke vognen til å støtte seg? Hvorfor så ivrig på å forsvare denne kvinnen? Ts hadde ikke trengt å si noe mer enn "nei", det er en fullstendig setning, og som hadde fortalt kvinnen det hun trengte å vite.

Nå var ikke jeg der, men jeg tviler på damen mente noe stygt med det, selv om hun holdt i vognen. Tror ikke akkurat hun tenkte å skade en baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke hva dette har med voldtekt å gjøre? 

Folk bør si i fra om slikt på en rolig måte, uten å bruke ord som hold kjeft og slike unødvendige ord. Folk kan miste mer respekten eller ta de mindre seriøst, når de hører noen sier hold kjeft til andre, ikke minst den personen som hun eller han ber holde kjeft. Jeg tror det er mye bedre å si det rolig, men bestemt. Selv om man blir irritert når fremmede gjør noe man ikke liker. 

Nå var ikke jeg der, men jeg tviler på damen mente noe stygt med det, selv om hun holdt i vognen. Tror ikke akkurat hun tenkte å skade en baby. 

Jeg spurte ikke om hva du mente om kommunikasjonen dem i mellom. Jeg spurte om du synes det er ok å sette småbarn og babyer i fare for at voksne skal få holde seg fast?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte ikke om hva du mente om kommunikasjonen dem i mellom. Jeg spurte om du synes det er ok å sette småbarn og babyer i fare for at voksne skal få holde seg fast?

Det er selvfølgelig ikke greit å holde hvis det er stor fare for babyen og det blir holdt slikt at vogna kan velte eller bli dratt med seg. Sikkerhet er viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts gjorde alt rett.

Anonymkode: a4d1c...f5b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (7 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke greit å holde hvis det er stor fare for babyen og det blir holdt slikt at vogna kan velte eller bli dratt med seg. Sikkerhet er viktig. 

Det er alltid fare for at vogna kan velte eller bli dratt om man støtter seg på den i buss i bevegelse. Med andre ord er barnevogn på buss alltid off limits.

Godt vi er enig.

Endret av Anononyma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hjelpes, jeg er helt enig med ts! Den som gjorde noe galt var hun som ikke tok et nei for et nei. Utrolig spesielt å tro hun har rett til å holde seg i andres eiendeler.

Anonymkode: fe299...e14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Herregud, det kunne aldri falt meg inn å pirke på noen andres rullestol!! 

You would be surprised. Jeg har blitt flippet ut av rullestolen i en bakover-salto på byen når fulle fyrer har funnet ut at håndtakene bak på min manuelle rullestol er gode å lene seg på. Jeg er ikke akkurat tung, så når voksne mannfolk lener seg på den med hele sin tyngde så endres vippepunktet radikalt and off I gooo.......

Anonymkode: cf23d...6ad

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Herregud, snakk om to troll på ett sted. 

Anonymkode: b03c8...083

2?

Var bare ett troll her. Og det var gamla på 60 år. Ingen voksne folk skal drive å lene seg eller støtte seg på en barnevogn! Det er noe alle burde vite. Normal oppførsel kalles det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du oppførte deg dårlig, rett og slett. Derfor var alle rundt dere ukomfortable.

Anonymkode: b0db8...357

Er du helt bak mål?? 

Ingen, absolutt INGEN skal bruk en barnevogn til å støtte seg på. Det er satt av plass til både rullestol  og barnevogner OG sure gamle kjerringer, så hun har ingen rett å be henne holde seg unna bussen. Barnevogner er IKKE laget for at man skal bruke dem som støtte. Snakk om frekkheter. Mammaen til den nyfødte babyen tok dette ekstremt pent og tydelig. Det skulle vert meg som hadde møtt på den dama.!! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, jeg har ALDRI før gjort noe slikt på bussen. Var sjokkert at jeg turte å svare slik, og skjønner at hun ble sjokkert også. 

Bra du står opp for barnet ditt og seg selv. Du kommer garantert til p trenge å gjøre det flere ganger i livet. Ikke vær redd for å si fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere var kverulerende begge to. Du behøvde ikke svare henne, bare si nei og smil neste gang. 

Anonymkode: d1261...1a0

Nei, noen trenger det i klar tale! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flink du var til å stå på ditt. Jeg har så lett for å bli overkjørt. Og denne damen høres fryktelig berettiget ut. At hun mener hun har alle disse rettighetene hun overhodet ikke har. Ville heller ikke hatt henne støttende til vognen. Du beskytter babyen din, og det er din rett. Hun ga en god faen i deg og babyen. Hun er en sånn dame som tror at hele verden roterer rundt henne. 🤮🤮🤮

Anonymkode: 3739f...126

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...