Gå til innhold

Dame krevde å bruke barnevogna som støtte på bussen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis noen trenger å holde seg, for det ikke er andre steder å holde, så må de få lov, til de setter seg ned eller finner ett annet sted å holde. Det er bare god folkeskikk å hjelpe andre som trenger det.

Er det ingen grunn til at dama trengte å holde seg i en barnevognen du hadde med deg. Så er det dårlig gjort av henne å bare holde seg der uten å i det minste spørre. Da skjønner jeg du ble sint, men å be dama holde kjeft? Det kunne du fint latt være å si til henne.

Det holder med å si at denne diskusjonen kommer ingen vei eller denne diskusjonen er nå avsluttet.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ønsker egentlig bare å få ut frustrasjon og høre hva andre tenker om dette.

Fikk mitt første barn for noen uker siden og var på min andre tur med barnevogn på bussen på tur til Ullevål Sykehus. Sto så langt inntil veggen på barnevognparkering som jeg kunne og hadde håndtaket på innerste hakk. Det kommer på en dame på rundt 60 år med stokk under armen, og prøver å lene seg på håndtaket på vognen mens jeg holder der selv. Jeg slipper ikke håndtaket og «nekter» å flytte hendene mine, men sier ingenting. Føler at hun prøver å skyve hånda mi bort. 
Hun setter seg ned på setet ved siden av og sier «får jeg ikke holde i vogna di?». Jeg svarer «Nei helst ikke, siden du spør.» Hun forlanger da en forklaring på hvorfor jeg ikke vil at hun skal holde i vogna. Jeg sier at jeg ønsker ikke at fremmede skal holde i vogna, og jeg vil hvertfall ikke at vogna brukes som støtte av fremmede når jeg har en nyfødt som ligger inni. Hun svarer at jeg ikke burde ta buss hvis jeg ikke vil at vogna skal kunne tas på av andre og at jeg tar for mye plass med barnevogna på bussen (dette var utenfor rushtid). Svarer tilbake at jeg står der det er forbeholdt barnevogner, hun kunne lett lent seg på håndtaket på andre siden av midtgangen. Dessuten bestemmer jeg selv over mine eiendeler,  hvem som skal bruke de og til hva, og at dette er slik jeg råder over mitt barn som ligger i vogna. Hun startet samtalen med å spørre om hun ikke fikk lov, noe jeg svarte kort og konkret på. Jeg vet heller ikke hvor hendene hennes har vært og jeg skal ikke trenge å forklare meg noe mer. Hun presterer da å si at dette har ingenting med barnets sikkerhet å gjøre og at hun følte seg dyttet bort? Jeg var aldri borti henne forutenom når hun rørte hånda mi, hun sto jo på motsatt side av vogna som var i lås.
Hun gir seg ikke og fortsetter å huffe seg og sier «herregud, så dårlig gjort, jeg må få lov å holde hvor jeg vil». Jeg avslutter med å si at denne diskusjonen går ingen vei, så nå kan du holde kjeft. Hun blir helt sjokkert og ser rundt seg og huffer seg helt til jeg går av bussen fem minutter etterpå. Alle andre på bussen virket helt ukomfortable og stirret i motsatt retning.

Er dette virkelig forventingen man har av hverandre på kollektiven i Oslo? Jeg er nylig tilflyttet fra Nord-Norge og dette har jeg aldri opplevd før. Hva ville du gjort om du var tilskuer i denne situasjonen? Var jeg den kjipe?? Jeg vet at jeg kunne avsluttet samtalen tidligere, men er det ikke greit at jeg står opp for meg selv når hun selv spør meg??

Anonymkode: eac00...6fc

Nei, nei. Du var ikke den kjipe. Det er personen du traff på som var grenseløs, men grenseløs i sin egen favør og i din disfavør. 

Anonymkode: 10422...6ed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig du hadde dårlig unnskyldning. Trodde jeg kom til å lese at du ikke ønsket at noen skulle bruke vognen som støtte av redsel for at den skulle få press på seg og velte eller gynge unødvendig i en sving e.l. Det er en forklaring jeg kan støtte oppunder. 
Når du selv brukte den som støtte og man på en buss ofte er veldig tett så blir det litt rart at det du tenker på er hygiene og at den nyfødte kommer tett på folk. 

Med en annen unnskyldning - helt innafor. 
Med den du brukte - ikke innafor. Altså du bestemmer selvsagt over vognen. Men det lyste jo ikke godt begrunnet unnskyldning og det har nok lyst kverulering fra din side også. 
Neste gang legger du eventuelt et teppe, surret rundt en leke eller ett eller annet på håndtaket som gjør at det ikke føles like fristende å bruke vognen som støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GlitrendeSjokolade skrev (8 minutter siden):

Hvis noen trenger å holde seg, for det ikke er andre steder å holde, så må de få lov, til de setter seg ned eller finner ett annet sted å holde. Det er bare god folkeskikk å hjelpe andre som trenger det.

Er det ingen grunn til at dama trengte å holde seg i en barnevognen du hadde med deg. Så er det dårlig gjort av henne å bare holde seg der uten å i det minste spørre. Da skjønner jeg du ble sint, men å be dama holde kjeft? Det kunne du fint latt være å si til henne.

Det holder med å si at denne diskusjonen kommer ingen vei eller denne diskusjonen er nå avsluttet.

Jeg skjønner godt at hun sa hold kjeft til henne. "hvorfor får jeg ikke lov til å voldta deg? hæ hæ hæ hæ?" 

det var jo slik hun gamla holdt på. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Synes egentlig du hadde dårlig unnskyldning. Trodde jeg kom til å lese at du ikke ønsket at noen skulle bruke vognen som støtte av redsel for at den skulle få press på seg og velte eller gynge unødvendig i en sving e.l. Det er en forklaring jeg kan støtte oppunder. 
Når du selv brukte den som støtte og man på en buss ofte er veldig tett så blir det litt rart at det du tenker på er hygiene og at den nyfødte kommer tett på folk. 

Med den du brukte - ikke innafor. Altså du bestemmer selvsagt over vognen. Men det lyste jo ikke godt begrunnet unnskyldning og det har nok lyst kverulering fra din side også. 
Neste gang legger du eventuelt et teppe, surret rundt en leke eller ett eller annet på håndtaket som gjør at det ikke føles like fristende å bruke vognen som støtte. 

Men hvis man skal dikte opp unnskyldninger for alt utenkelig som potensielt kan skje, feks det kan skje at jeg feks blir miss universe og jeg må ha klar noen kommentarer til da ... det at noen tar slik på en barnevogn er i den kategorien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen skal røre vogna utenom deg og de du gir tillatelse til det. UANSETT. Flott at du står opp for deg selv og baby, helt utrolig at man må treffe på slike mennesker men i byen så treffer man mange idioter spesielt etter at man har fått barn.

Jeg ble utskjelt på kafe når min var baby for at jeg ikke ville la en dame komme bort og holde min baby, altså en random dame kom mot oss mens vi drakk kaffe. Hun gikk målrettet mot meg og vogna med armene ute, creepy kjerring. Hun fikk svar på tiltale for du rører ikke meg eller min baby uten tillatelse. Hun endte opp med å løpe ut av senteret med en enda rarere mann på slep. Noen skulle ikke fått gått ut alene uten tilsyn fra helsepersonell.

Anonymkode: e83fd...524

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GlitrendeSjokolade skrev (16 minutter siden):

Synes du virkelig det er ok å sette småbarn og babyer i fare for at voksne skal holde seg fast? Bussen er utstyrt med en rekke muligheter for å holde seg fast, barnevogner er IKKE blant de. Barnevogner er både en personlig gjenstand og sikkerheten til det lille mennesket oppi.

Les eksempelet mitt under. Det var snakk om noen få sekunder med denne holdingen før damen holdt på å tippe vogna over ende. 

Anononyma skrev (30 minutter siden):

Huff, det der skjedde meg en gang også. En eldre dame brukte barnevogna til å støtte seg på og 2 sekunder etterpå snubler hun og DRAR VOGNA MED SEG i fallet! Jeg klarte såvidt å holde igjen så ikke vogna tippet. Ble livredd, babyen min var jo oppi den vogna! 

Noen andre hjalp damen opp og hun kom tilbake for å ta tak i vogna igjen. Det var forøvrig flust av ledige seter. Jeg freste at hun ikke fikk holde i vogna og kommanderte henne til å sette seg på et ledig sete. Hun prøvde seg på at det var mye enklere for henne å holde vogna, men på det tidspunktet tror jeg det kom røyk ut av ørene mine så hun ga seg fort.

Helt sinnsykt at folk forventer å få bruke barnevogner som støtte. Skjønne de ikke at de ikke bare skader seg selv men også en liten baby om de faller?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvis man skal dikte opp unnskyldninger for alt utenkelig som potensielt kan skje, feks det kan skje at jeg feks blir miss universe og jeg må ha klar noen kommentarer til da ... det at noen tar slik på en barnevogn er i den kategorien. 

Mener ikke at man må dikte opp. Unnskyldninger dukker som regel opp fort og så må man velge mellom hvilke(n) som skal presenteres ut fra fornuft og begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde blitt eksplosiv om noen skulle begynt å holde i vogna mi med en nyfødt oppi. Om jeg hadde vært urimelig, driter jeg i.. 

Også beklager, men dette er Oslo. Du vil møtte mange hyggelig, hjertevarme, snille, gode folk, men du vil også møtte mange jævlige folk. Jeg fikk en sønn med klumpfot. Hadde han med meg på Tøyen en dag, for hadde vært på besøk hos en venninne. På senteret der var det 4 stykker som var ganske fulle (på ettermiddagen) som brølte etter meg at jeg burde tatt abort og sånne griske, egoistiske som meg ødela staten. Noen folk er bare ikke riktig skrudd sammen… det er over 15 år siden men kjenner jeg fortsatt blir sint av å tenke på det

Anonymkode: be7dc...c4e

Herregud, kjenner jeg koker på dine vegne! Drittmennesker !

Anonymkode: 51e51...158

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man lar barnevogner være i fred! Enkelt og greit! Trenger man hjelpemidler for sin egen sikkerhet så kan det søkes hos NAV. Ikke hold i barnevogner!

Anonymkode: 4baf8...7d8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sagt ikke rør med en gang, og fysisk flyttet meg i veien for henne dersom hun ikke respekterte det. 100% ugreit. Hadde ikke svart henne på de tette spm hennes heller. Makan. 

Anonymkode: d1fa1...04f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luckiness skrev (14 minutter siden):

Jeg understreker i innlegget at det første jeg svarte henne var at jeg ikke vil at noen skal bruke vogna som støtte. Det er for meg selvsagt at det er fordi jeg er redd den skal velte, få press på seg eller få kraftig sleng? Det tror jeg enhver mor ville tenkt på først!

og jeg har virkelig ikke kommunisert godt nok hvis du tror jeg brukte vognen for å støtte meg selv, det er jo jeg som støtter vognen? Den var låst fast og jeg hadde siden av kroppen inntil «veggen» i bussen slik at både vogn og meg var godt støttet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg understreker i innlegget at det første jeg svarte henne var at jeg ikke vil at noen skal bruke vogna som støtte. Det er for meg selvsagt at det er fordi jeg er redd den skal velte, få press på seg eller få kraftig sleng? Det tror jeg enhver mor ville tenkt på først!

og jeg har virkelig ikke kommunisert godt nok hvis du tror jeg brukte vognen for å støtte meg selv, det er jo jeg som støtter vognen? Den var låst fast og jeg hadde siden av kroppen inntil «veggen» i bussen slik at både vogn og meg var godt støttet. 

Jeg tror det ville vært mer forståelig for denne damen om du forklarte kort risikoen ved å støtte seg til den framfor å anta hun forstod. Eldre har en helt annen holdning til sikkerhet for barn. «Da jeg hadde barn var det ikke bilbelte i bilene. Det gikk helt fint!».

Denne damen kan tilsynelatende ha sett at du støttet deg og ikke tenkt over at det var for å støtte selve vognen.

Jeg sier ikke at denne damen oppførte seg på en god måte. Men det er likevel ting du kunne gjort annerledes. Det er din side som står her, ikke hvordan denne damen oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luckiness skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det ville vært mer forståelig for denne damen om du forklarte kort risikoen ved å støtte seg til den framfor å anta hun forstod. Eldre har en helt annen holdning til sikkerhet for barn. «Da jeg hadde barn var det ikke bilbelte i bilene. Det gikk helt fint!».

Denne damen kan tilsynelatende ha sett at du støttet deg og ikke tenkt over at det var for å støtte selve vognen.

Jeg sier ikke at denne damen oppførte seg på en god måte. Men det er likevel ting du kunne gjort annerledes. Det er din side som står her, ikke hvordan denne damen oppfattet det.

Ærlig talt. Ikke legg dette på ts. Hun er en nybakt mor og skal kunne forvente at fremmede holder seg langt unna hennes nyfødte. Hvorfor i alle dager skal hun måtte forklare seg ovenfor denne fremmede i det hele tatt?

Om noe var ts både tålmodig og forståelsesfull som i det hele tatt gadd å kommunisere med kjerringa.

Og, jeg forstår i tillegg hygiene argumentet til ts. Ingen tvil om at det er mye rart som beveger seg på bybussene i Oslo og ts har en nyfødt. La oss si den fremmede hadde virus på hendene sine som hun gnir på håndtaket til vogna. Ts må ta på håndtaket og på babyen. Kan ikke være for forsiktig med nyfødte og det er ingen god grunn til at fremmede skal få lov til å gni de skitne hendene sine på eiendelene til en nyfødt.

Folk skal ikke røre andres barnevogner, ferdigsnakka.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, det kunne aldri falt meg inn å pirke på noen andres rullestol!! 

Tro meg, det skjer! Barn får lov å se og kanskje prøve å bevege på joysticken om stolen er av og det passer seg, og jeg kan gjerne forklare hva stolen kan gjøre og sånt. Men når voksne begynner får de høre det så ørene flagrer!

Anonymkode: 95d6b...5c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at fremmede ikke trenger å støtte seg på vogna. Mest pga. sikkerhet mtp. hvis hun faller og drar vogna med seg… men jeg hadde aldri fått meg til å kommentere tilbake om noen hadde gjort det😅

Anonymkode: 3dd73...ef6

Så du hadde heller risikert at barnet ditt hadde blitt alvorlig skadet i en eventuell bråbrems eller krasj? 
Konfliktskye nordmenn ass..

Anonymkode: f17f0...60f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS her.. Nå som jeg har roet meg ned skjønner jeg at jeg kunne håndtert dette mer modent og med respekt for denne damen selv om jeg ble irritert på henne. Mange uker uten søvn og mye hormoner tar på, det er nok ikke siste gang jeg gjør feil. Takk for tilbakemelding både i min favør og i hennes, det gir litt mer perspektiv. Også er det noe med å være i en storby, jeg er vandt til å kjenne de fleste jeg møter på bussen. Fint man har en gruppe å henvende seg til 😊

Og hvorfor skulle du ha så innmari mye respekt for denne dama? Hun tar seg til rette uten å tenke på andre, og mener åpenbart at hun er berettiget til å gjøre som hun vil. Verden funker ikke sånn. Du startet respektfult, hun pushet deg. Hun kan takke seg selv for at du fikk nok. Ikke skyld på hormoner for at du reagerer på at dine grenser blir tråkket over.

Luckiness skrev (32 minutter siden):

Du kan ikke være seriøs. Ts kan ha hvilken som helst unnskyldning hun vil, det er HENNES baby og barnevogn. Det er ikke opp til deg eller denne damen om unnskyldningen er god nok. Går du rundt og krever en "god nok" unnskyldning når du ikke får ta deg til rette med andres eiendeler? For da har du et problem med respekt. Ts skyldte ikke dama en eneste forklaring, et enkelt "nei" skal være nok.

Neste gang håper jeg du, ts, klarer å la vær å "hekte deg på" provokasjonen, og bare svarer at du ikke trenger å gi noen forklaring, eller at du ikke skylder dem noe. Avvis og ignorer. Det er en øvingssak. :)

Anonymkode: 3d161...1f8

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS har sagt klart og forståelig ifra. Jeg tror jeg i en lignende situasjon hadde vært svært mye mindre tålmodig og langt mer skarp mot dama som prøvde seg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 60år det nye 90/100år eller?🙉Ser fler sånne innlegg her inne,alltid noen "gamle "i 60åra🤣 eller er du 15 år som skriver denne historien🤣

Anonymkode: 78fe7...6c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvorfor skulle du ha så innmari mye respekt for denne dama? Hun tar seg til rette uten å tenke på andre, og mener åpenbart at hun er berettiget til å gjøre som hun vil. Verden funker ikke sånn. Du startet respektfult, hun pushet deg. Hun kan takke seg selv for at du fikk nok. Ikke skyld på hormoner for at du reagerer på at dine grenser blir tråkket over.

Du kan ikke være seriøs. Ts kan ha hvilken som helst unnskyldning hun vil, det er HENNES baby og barnevogn. Det er ikke opp til deg eller denne damen om unnskyldningen er god nok. Går du rundt og krever en "god nok" unnskyldning når du ikke får ta deg til rette med andres eiendeler? For da har du et problem med respekt. Ts skyldte ikke dama en eneste forklaring, et enkelt "nei" skal være nok.

Neste gang håper jeg du, ts, klarer å la vær å "hekte deg på" provokasjonen, og bare svarer at du ikke trenger å gi noen forklaring, eller at du ikke skylder dem noe. Avvis og ignorer. Det er en øvingssak. :)

Anonymkode: 3d161...1f8

Har på ingen måte sagt det skal være tillat for andre å ta seg til rette på vogner. Hun kan selvsagt ha hvilken som helst unnskyldning hun vil. Men man må tåle at andre kan oppleve unnskyldninger på ulik måte. Noen oppfatter de som gyldig og andre ikke. Det er tydelig at denne damen ikke oppfattet de som gyldig. Noe som selvsagt er denne damen sitt problem. Men ts kunne også gitt en litt bedre forklaring som kanskje flere kan forstå. Synes forklaringene hennes var vage selv om hun forsøkte å stå på sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...