Gå til innhold

Nærmer tiden seg for ny EU-avstemning?

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Athod skrev (3 minutter siden):

Det at vi må ta i mot direktiver om vi vil eller ikke er ikke så godt argument for å bli med i EU som man skulle tro, det sier egentlig alt. Vi stemte mot å bli med, men sammen med våre politikere så klarer EU lure oss inn bakveien allikevel. Har for min del null interesse av å nærmere knyttet til et sentralisert maktapparrat som opererer på denne måten. Nå har vi i det minste vetorett noe som om ikke annet er symbolsk viktig. 

Aner ikke om UK sine problemer skyldes exit fra EU eller ikke, de fleste land i Europa sliter for øyeblikket på grunn av en hodeløs energi og innvandringspolitikk, pushet fram av blant annet EU. Norge har uansett klart seg utmerket utenfor.

Min motstand mot EU har faktisk ingenting med strømkabler å gjøre, der skylder jeg mer på våre politikere enn EU.

Jeg er enig med deg at man kan være skeptisk til for mye byråkrati, men… 

Økonomiske analyser viser at årsaken til økt fattigdom i Storbritannia i stor grad skyldes Brexit. Handelshindre og byråkrati og mindre investeringer demper veksten, så de angrer dypt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EU er en god ide korrumpert av sosialister og miljøvernere. Frihandel innad i Europa er i seg selv svært fornuftig, men dessverre kveles unionen av idiotiske reguleringer og naiv tro på sentralistyring av økonomier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (På 1.2.2025 den 10.57):

EU er en god ide korrumpert av sosialister og miljøvernere. Frihandel innad i Europa er i seg selv svært fornuftig, men dessverre kveles unionen av idiotiske reguleringer og naiv tro på sentralistyring av økonomier.

Planeten er i ferd med å gå under og du vil ikke ha tiltak innen miljøvern? Vi trenger allianser både sikkerhetspolitisk og innen miljøvern. Vi trenger å samarbeide med andre for dette kan vi ikke løse alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (3 timer siden):

Planeten er i ferd med å gå under og du vil ikke ha tiltak innen miljøvern? Vi trenger allianser både sikkerhetspolitisk og innen miljøvern. Vi trenger å samarbeide med andre for dette kan vi ikke løse alene. 

Planeten er ikke i ferd med å gå under. Dette er hysterisk miljøsosialisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (3 timer siden):

Planeten er ikke i ferd med å gå under. Dette er hysterisk miljøsosialisme.

Seriøs og grundig og verifiserbar forskning sier at klimakrisen er menneskeskapt og kommer til å føre til global oppvarming og klimakatastrofer. Flertallet av forskere mener dette. 

Useriøs og lite underbygd pseudovitenskap påstår at dette bare er naturlige svingninger. 

Du må skille mellom god og dårlig forskning. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (39 minutter siden):

Seriøs og grundig og verifiserbar forskning sier at klimakrisen er menneskeskapt og kommer til å føre til global oppvarming og klimakatastrofer. Flertallet av forskere mener dette. 

Useriøs og lite underbygd pseudovitenskap påstår at dette bare er naturlige svingninger. 

Du må skille mellom god og dårlig forskning. 

Jeg liker å forholde meg til seriøs vitenskap. Det står ingenting i rapportene til FNs klimapanel om planetens undergang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thomH skrev (På 2.2.2025 den 19.22):

Jeg liker å forholde meg til seriøs vitenskap. Det står ingenting i rapportene til FNs klimapanel om planetens undergang.

Dårlig diskusjon når du henger deg opp i upresise formuleringer. 

47% av norsk økonomi består av eksport. 60-70% av det vi eksporterer er til EU. 

Hver femte arbeidsplass er direkte knyttet til EØS-avtalen og den handelen vi oppnår gjennom den og de andre arbeidsplassene er indirekte knyttet til den. Så du skjønner at næringslivet vårt er avhengig av god flyt i EØS-avtalen og et godt forhold til EU. 
Vi blir fattige og arbeidsledige uten. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 31.1.2025 den 10.41):

Liker man ikke EU så må man stemme på venstresiden. I norsk politikk er venstresiden mye mer nasjonalistiske enn høyresiden.

Nei venstresiden er bare mot fri handel generelt. Det har ingen ting med nasjonalisme å gjøre.

Men nå er jo ikke EU fri handel egentlig da. Stikk motsatt egentlig så er det gjennomregulert av byråkrati og nærmest kommunistisk egentlig.

Vi må ut av EU og EØS. Begge deler er grunnlovsstridig overgivelse av makt til en annen stat. Bare å inngå noen handelsavtaler som Sveits. For vi har tross alt noen EKSTREMT gode forhandlingskort på hånden med olje/gass og fisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 30.1.2025 den 12.17):

Det er absolutt ingen grunn til å ha noe ny EU-avstemning for det er heldigvis stort flertall for å ikke bli med i EU.

Uansett hvor man står så er det et utrolig dårlig argument. Det er som å si at vi ikke behøver å holde stortingsvalg fordi resultatet allerede er gitt gjennom meningsmålinger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 4.2.2025 den 0.41):

Dårlig diskusjon når du henger deg opp i upresise formuleringer. 

47% av norsk økonomi består av eksport. 60-70% av det vi eksporterer er til EU. 

Hver femte arbeidsplass er direkte knyttet til EØS-avtalen og den handelen vi oppnår gjennom den og de andre arbeidsplassene er indirekte knyttet til den. Så du skjønner at næringslivet vårt er avhengig av god flyt i EØS-avtalen og et godt forhold til EU. 
Vi blir fattige og arbeidsledige uten. 

Hva har dette med planetens påståtte undergang å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (2 timer siden):

Hva har dette med planetens påståtte undergang å gjøre?

Nå henger du deg opp i en enkelt upresis formulering bare for å vinne diskusjonen i og med at tydeligvis ikke har flere gode argumenter. Du har sluttet å argumentere. Når man diskuterer bør det være for å få andre synspunkter og ny informasjon slik at man kan ta en nærmere vurdering av allerede eksisterende synspunkter. En debatt er ment å være utviklende men du stagnerer den på denne måten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har partiet som er i mot EU flertall på Stortinget. Når Norge har en åpen økonomi og et totalt avhengig av andre i spørsmål som angår sikkerhetspolitikk, økonomi og klima så bør folk begynne å ta innover seg at vi trenger et godt samarbeid med EU og NATO og andre samarbeidspartnere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For EU. Rett og slett fordi jeg tenker vi trenger det felleskapet i disse tidene som er nå. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportydame skrev (På 30.1.2025 den 17.00):

Med et EU medlemskap kan vi i verste fall risikere at Oljefondet forsvinner til EU - for å dekke inn de kommende krisene der.

Da forsvinner også pensjonen til de kommende generasjonene inn i byråkratiet i Brussel..............

EØS kan være greit å beholde - men vi må ikke la EU få mer makt over Norge via EØS avtalene.

Eneste måten å beholde Oljefondet på i fremtiden er derfor å stemme FrP til høsten 😉 

Dette er selvfølgelig ren løgn, og minner mer om en feberfantasi enn et reelt argument for å stemme NEI eller, eller på FRP. Men slik er NEI-siden i Norge. Løgn og skremselspropaganda tatt ut i fra boka til Putin og Orban er det eneste dere har å belage dere på. 

Endret av 000VF000
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (På 4.2.2025 den 1.51):

Gunnlovsstridig overgivelse av makt til en annen stat. Bare å inngå noen handelsavtaler som Sveits. For vi har tross alt noen EKSTREMT gode forhandlingskort på hånden med olje/gass og fisk.

Norskehavet er preget av overfiske. Norske fiskere fikk for ikke lenge siden kvotene sine redusert med 25%. Og når det kommer til olje og gass, så har ikke Norge monopol i det markedet. SÅ alle argumentene dine er meningsløse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 31.1.2025 den 14.17):

Nå har Regjeringen lansert Norgespris til hus og hytter på 40 øre kilowatttime over hele Norge og du kan velge mellom det og vanlig pris med strømstøtte. 

Lover og regler trenger vi. Vi kan ikke leve i et anarki. 

En bedre fungererende handelsunion i form av medlemskap i EU ville vært så godt for økonomien og næringslivet her i Norge. Veksten har flatet ut og vi ville fått vekst økonomisk og mer arbeidskraft i et trengende marked.

Jeg tror maten ville blitt billigere i butikkene på grunn av mer konkurranse og mindre tollbarrierer og vi ville fått en bedre valutakurs med euro og lavere rente. EU har mye lavere rente enn Norge. Næringslivet og særlig havbruksindustrien ville hatt store fordeler. Slik det er nå har oppdrettsnæringen ikke full tilgang til EUs indre marked og dette er jo en næring som gir milliardinntekter til staten og skaper mange arbeidsplasser. 

50 øre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til opplysning: FrP, SP, KrF, SV og Rødt er i mot EU. Høyre og AP er for EU, men respekterer selvsagt at det ble nei i 1994. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 30.1.2025 den 15.34):

Er du for eller i mot EU-medlemskap og i så fall hvorfor? 

Rent demokratisk er jeg for, fordi vi er så integrert del av Europa at det føles litt upraktisk og sitte utenfor i alle demokratiske diskusjoner om fremtiden i vår hemisfære.

Men demokratisk deltagelse er en luksus. 

Samfunnsøkonomisk er vi for øyeblikket 100% avhengig av å ha egen valuta. En setting der vi hadde vært på Euro nå, ville ha kjørt industrien vår i total kollaps, med enorme andeler arbeidsledighet og tapte verdier. Og det ville vært krise som ville oppstått over svært korte tidsepoker. Det ville totalt fjernet all vår fleksibilitet og omstillingsevne framover.  Og vi er på slutten av oljealderen og har mindre lønnsomme gassressurser enn det vi ser frigis nå. Vi har 10 år på oss for omstilling, og liten idee om hva den omstillingen skal handle om. 

Så jeg kommer til å fortsette å stemme nei til EU ved fremtidige valg, og klamre meg til livbøyen EØS avtalen er, gitt jeg tror at NATO forsvinner innen få år og EU vil ta over eget forsvarspolitisk samarbeid.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 minutter siden):

Rent demokratisk er jeg for, fordi vi er så integrert del av Europa at det føles litt upraktisk og sitte utenfor i alle demokratiske diskusjoner om fremtiden i vår hemisfære.

Men demokratisk deltagelse er en luksus. 

Samfunnsøkonomisk er vi for øyeblikket 100% avhengig av å ha egen valuta. En setting der vi hadde vært på Euro nå, ville ha kjørt industrien vår i total kollaps, med enorme andeler arbeidsledighet og tapte verdier. Og det ville vært krise som ville oppstått over svært korte tidsepoker. Det ville totalt fjernet all vår fleksibilitet og omstillingsevne framover.  Og vi er på slutten av oljealderen og har mindre lønnsomme gassressurser enn det vi ser frigis nå. Vi har 10 år på oss for omstilling, og liten idee om hva den omstillingen skal handle om. 

Så jeg kommer til å fortsette å stemme nei til EU ved fremtidige valg, og klamre meg til livbøyen EØS avtalen er, gitt jeg tror at NATO forsvinner innen få år og EU vil ta over eget forsvarspolitisk samarbeid.  

Jeg har forstått det slik at det er frivillig om man vil ha euro som valuta eller beholde egen valuta ved et eventuelt medlemskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (På 2.2.2025 den 19.22):

Nei, og det er fordi planeten lever godt, selv med mange graders vekst og omfattende drivhus effekt.

Det er ikke planeten som er fucked.

Det er VI, og selv ikke VI som art, men med dagens status quo. 

Det er ikke slik at vi kommer til å se en plutselig hendelse; vi kommer til å se endringer av matproduksjon, som vil skifte maktbalanser til sultkatastrofer og nasjonalistiske kriger for sikring av mat og livsrom, vi vil se behovet for å svette vekk 2-3 milliarder mennesker over kort tid for å komme i balanse over hva matproduksjon vi kan flytte raskt nok og hvilke områder som tar over som dyrkbar mark. Vi ser ikke en enkel episode, vi ser en dystopisk tidsperiode over flere 10 år.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...