Gå til innhold

Mannen min ansatt en kvinne i bedriften sin..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvfølgelig overreagerer TS.

For meg er det helt absurd at man i det hele tatt skal sitte her og vurdere sannsynligheten for at han er utro med en kvinnelig ansatt, sånn helt uten noen verdens grunn til å tenke tanken annet enn at det er en gutt og en jente i nærheten av hverandre.

Hvis man likevel først skal gjøre den øvelsen, samme hvor usunn den er, da er det for meg åpenbart at han ikke ville valgt seg en gift trebarnsmor. Det er klart det finnes noen gifte trebarnsmødre som er utro, men hvis hele formålet med en ansettelse er å ligge med noen ville man nå valgt en det er mer sannsynlig at var interessert i det.

Men som sagt, han burde nå stått fritt til å ansette en singel kvinne også. Denne kvinnen beskrives som at hun "passer perfekt til rollen", og det ville vært helt håpløst om han skulle utelukket henne rett og slett fordi hun mangler Y-kromosom.

At han understreker at det er rent profesjonelt ville i utgangspunktet vært litt pussig, men jeg leser det i lys av 10 års samliv med en TS som åpenbart plages av sykelig sjalusi. I den konteksten er det ganske naturlig.

Anonymkode: 819b4...cee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han burde ikke ansette henne, det er alt for risikabelt. Hun burde drive eget og heller inngå et samarbeid eller være underleverandør for mannen din.

Når det gjelder utseende osv, så skjønner jeg godt at konsulenter må være litt attraktive.

Anonymkode: 1ee0c...50e

Det er mye en skal lese.

Anonymkode: 077a6...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tankemønsteret er voldsomt begrensende å forholde seg til for mannen din. Fortsette sånn så går han lei. Det er ikke et hvis, men når.
At han må understreke at det kun er profesjonelt sier meg at du har vanskelig med å begrense usikkerheten din ovenfor han tidligere. Det må du jobbe med. 

Det er ikke lov å diskriminere i arbeidslivet. Om han skulle latt være å ansette noen fordi de er pene og du føler det som en trussel .. lar den henge der.

For øvrig, vil han være utro, så er han utro. Sånn er det med alle. Han kan ha hatt forhold med den dama der i årevis allerede uten at du vet det hvis han er en sånn person. Men da må du vite han er sånn, ikke behandle han som en fordi du ikke er trygg på deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om intuisjonen er slik, sp gjelder det at hun ikke (i bunn og grunn) har tillit til partner.

J

Anonymkode: 2da51...69f

I og med at det er et faktum at 50% av de som er i forhold opplever utroskap på et tidspunkt, så framstår det som ganske dustete å si at man skal ha en slags uforbeholden tillit til partner. 

Anonymkode: a03fa...e92

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I og med at det er et faktum at 50% av de som er i forhold opplever utroskap på et tidspunkt, så framstår det som ganske dustete å si at man skal ha en slags uforbeholden tillit til partner. 

Det som er dustete er å mene at partner ikke kan jobbe med motsatt kjønn. Høres jo helt sykt ut. Jeg ville revurdert hele forholdet om dama har så ekstremt usikkert at hun ønsket jeg kun jobbet med menn 

Anonymkode: 0c2dd...e45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er dustete er å mene at partner ikke kan jobbe med motsatt kjønn. Høres jo helt sykt ut. Jeg ville revurdert hele forholdet om dama har så ekstremt usikkert at hun ønsket jeg kun jobbet med menn 

Det som er dustete, er å ikke ta innover seg at de fleste i forhold på et eller annet tidspunkt vil oppleve utroskap i forholdet. At man sier at noen er usikker fordi de bruker faktaopplysninger som grunnlag for sine meninger, det er selve definisjonen på  gaslighting/psykisk vold. Så du må være rimelig full av deg selv, dersom du mener at du skal revurdere et forhold fordi DU holder på med gaslighting/psykisk vold. Da begynner du også å nærme deg både psyko og pat.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Han nevnte henne til meg og forklarte at de skal nå jobbe tett sammen, men understreket at det er profesjonelt. Han ønsker å utvide virksomheten, og dette føles som et naturlig første steg.

Når du skriver dette så tenkte jeg med en gang at du er en sjalu person. Det skal ikke være behov for ham å si dette

Hadde gubben annsatt en kvinne hadde jeg brydd meg lite. Blir jo feil at man må tenke på hvordan hun ser ut pga han er gift. Jeg stoler fult ut på mannen min og han på meg

Tror du må jobbe litt med deg selv

Anonymkode: 82167...a82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det som er dustete, er å ikke ta innover seg at de fleste i forhold på et eller annet tidspunkt vil oppleve utroskap i forholdet. At man sier at noen er usikker fordi de bruker faktaopplysninger som grunnlag for sine meninger, det er selve definisjonen på  gaslighting/psykisk vold. Så du må være rimelig full av deg selv, dersom du mener at du skal revurdere et forhold fordi DU holder på med gaslighting/psykisk vold. Da begynner du også å nærme deg både psyko og pat.

Du må jo roe deg ned. Psykisk vold? Herre fred og bevare oss alle. Det er ikke psykisk vold å påpeke irrasjonalitet. 

Dersom man ikke kan leve med risikoen for utroskap må man holde seg fra å være i forhold.

Dersom man tror at noen ansetter noen for å ligge med dem må man jobbe (mye) med seg selv. En ansatt koster mange hundre tusen kroner i året og de pengene må komme fra et sted. Dette blir i så fall den desidert dyreste sexen som kan oppdrives. Luksusprostituerte er grisebillig i forhold til denne varianten. 

Normalt drives privat næringsliv med knappe marginer og en evighard kamp om å overleve hverdagene. I denne hverdagen kan fint kvinner og menn omgås både nært og fjernt uten å ligge med hverandre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er virkelig helt fjernt.

Selvfølgelig skal man ikke møte normal, forståelig usikkerhet med indikasjoner om brudd eller "gaslighting/psykisk vold" (noe den du siterer åpenbart ikke er i nærheten av å bedrive). Det møter man med forståelse.

Situasjonen som skisseres her er imidlertid langt forbi den normale, forståelige usikkerheten de fleste kan kjenne på iblant. Her ble det skissert en situasjon der partneren aktivt uttrykker at man kun skal kunne jobbe på arbeidsplasser der samtlige ansatte er av samme kjønn som en selv. Det er langt over i det både sykelige, usunne og uakseptable. Det å bli skremt eller tvile på forholdet hvis partner mener du aldri skal kunne ha kollegaer av samme kjønn som partneren din er helt naturlig, og det har ingen verdens ting med "gaslighting" eller psykisk vold å gjøre.

Ja, en meget betydelig andel vil oppleve utroskap i løpet av livet. Det er jævlig trist og leit, jeg har blitt bedratt selv og gikk helt i kjelleren av det. Det er nå likevel sånn at de som er utro møter langt flere mennesker de ikke er utro med enn som de er utro med, og at man både for egen del og av hensyn til partner åpenbart ikke kan ha som utgangspunkt at det er noe galt i å møte på en av motsatt kjønn i jobbsammenheng. Hos den du siterte var det tale om å så sterkt mistenke enhver interaksjon mellom en opptatt mann og en kvinne (opptatt eller ei) som starten på et sidesprang at man ikke tillater at partner jobber med en kvinne. Det må være fryktelig vondt å ha det sånn, men har man det sånn kan man heller ikke ha en partner.

Anonymkode: 819b4...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en god prat med mannen i går. Han mener hun har sterke kvalifikasjoner innen bedriftsrådgivning, særlig evnen til å snakke i møter og bli likt av andre. Han ønsker helst å ansette en mann, men sliter med å finne en med riktig kompetanse i området, da mange selskaper må rekruttere eksternt.

Jobben hennes innebærer selvstendighet, fleksibilitet og mye hjemmekontor, ikke sekretæroppgaver. Han foreslo også en uformell middag med øl der vi tar med partnerne våre for å bli bedre kjent, noe jeg syntes var en god ide.

Mannen min har aldri vært utro, men løy i starten av forholdet om å ha møtt en tidligere flørt for jobbrelaterte oppgaver. Han sier det ikke skjedde noe, men skjulte det for meg fordi han innså at det var feil.

Jeg er sjalu av natur og har tidligere vært svært usikker, noe som har ført til krangler. Jeg stilte ofte spørsmål om kvinner han møtte i jobbsammenheng eller tilfeldige situasjoner. Det har blitt bedre med årene, men vi har fortsatt konflikter rundt dette.

Anonymkode: 7faa6...868

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Er du seriøs, når ble det innafor å kontrollere hvem partneren jobber med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg (kvinne, 36) og samboeren min (mann, 40) har vært sammen i 10 år og gift i 6. Han har lenge jobbet med sin egen bedrift, og nå går det veldig bra økonomisk, er kjempe stolt av ham! Han driver alt alene og har lenge snakket om å få hjelp, altså å ansette noen. Bedriften hans driver med bedriftsrådgivning for næringslivet, og han har kommet i kontakt med en kvinne som passer perfekt til rollen han ser for seg.

Han nevnte henne til meg og forklarte at de skal nå jobbe tett sammen, men understreket at det er profesjonelt. Han ønsker å utvide virksomheten, og dette føles som et naturlig første steg.

Stalket hun på Facebook. Veldig attraktiv, gift og har tre barn. Føler meg utrygg... Hvorfor må det absolutt være en dame og ikke enn mann??

Overreagerer jeg?

En skal alltid dyrke kompetanse uansett kjønn...det er ikke en trussel for deg ..ikke hvis han er glad i deg ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her forstår jeg faktisk TS, for det er en ganske spesiell situasjon. Det er ikke det samme som å ha «kolleger av motsatt kjønn». Mannen til TS og denne kvinnen skal jobbe svært tett sammen, bare de to. Han vil tilbringe langt mer tid med henne enn med TS i løpet av en arbeidsuke. De vil også være langt mer investert i jobben enn det som er normalt, med tanke på den lille bedriften som eies av mannen hennes. Og hva slags kompetanse er det hun har som er så unik? Hvis hun er en tung bedriftsrådgiver så er det veldig rart at hun ønsker å jobbe i et knøttlite selskap, både med tanke på risiko og på karrieremuligheter. 
(Og ikke kom med dette «hvis han ønsker å være utro så får han det til uansett»- vrøvlet. De aller færreste som er utro planlegger å være det. Det bare skjedde, vi utviklet følelser osv er det folk sier).

Hvis jeg var TS så ville jeg spurt en del rundt hvordan han har hørt om henne og hva som gjør henne så spesiell. Og så ville jeg ha invitert henne hjem sammen med mannen hennes så snart som mulig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så klart er det alltid sjanse for utroskap i et forhold. Men å reagere på at man jobber med motsatte kjønn, som de aller fleste gjør, virker i overkant hysterisk og tegn på stor usikkerhet til partner. Man møter på både kvinner og menn i arbeidslivet, slik er livet. Om han ansatte henne kun pga kjønn og utseende, så er det en annen sak, men sjansen for det er uhyre liten, for han vil naturlig nok at bedriften skal gå så bra som mulig og ansetter deretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke særlig høye tanker om partneren din hvis du tror at han svikter deg ved første skillevei? Det vil alltid være noen som er penere og flinkere, men partneren din har jo tross alt valgt akkurat deg. Ja, det er mye utroskap rundt omkring( har opplevd det flere ganger selv) men enten må du jo stole på at han fortsetter å velge deg, eller så må du jo gå videre uten ham. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å føle på litt sjalusi, du trenger ikke føle deg ille av den grunn. 
Til mannens forsvar er det bra at han vil at alle skal møtes og bli kjent, tommelen opp for det initiativet. 

Videre, jeg er kvinne og har jobbet innen finans i over tyve år. Hvis jeg hadde drevet eget firma ville jeg definitivt lagr vekt på en dyktig kvinne og helst med barn. De er utvilsomt de mest hardt-arbeidende og effektive kollegaene, mengden med jobb de klarer å få unna på kort tid er imponerende og har hun i tillegg snakketøyet i orden er det liten tvil om at mannen din har gjort et smart valg forretningsmessig sett. 

Ikke tenk noe videre på dette, vent til dere får truffet hverandre og så se an magefølelsen etter det. Fullt mulig du kommer til å forstå at dette var riktig valg og en bra ansettelse. Går alarmen av så kan du heller legge ut en ny tråd da, hvor du har litt mer kjøtt på beinet enn å ha tittet på en Facebook profil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 15.03):

Stalket hun på Facebook. Veldig attraktiv, gift og har tre barn. Føler meg utrygg... Hvorfor må det absolutt være en dame og ikke enn mann??

Overreagerer jeg?

Mener du at kvinner ikke er like egnet i stillingen som menn?

Anonymkode: cfd44...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør om å se søkerliste eller let it go. 

Anonymkode: a1255...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jo, Hilde, du var den mest kvalifiserte for jobben og du gjorde et veldig bra inntrykk på intervjuet. Men jeg måtte dessvere gi jobben til Jørgen likevel, fordi min kone blir så sjalu om jeg ansetter en kvinne."

Anonymkode: bbe49...093

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

"Jo, Hilde, du var den mest kvalifiserte for jobben og du gjorde et veldig bra inntrykk på intervjuet. Men jeg måtte dessvere gi jobben til Jørgen likevel, fordi min kone blir så sjalu om jeg ansetter en kvinne."

Anonymkode: bbe49...093

Tror ikke du skjønner helt hvordan ansettelsesprosesser foregår i selskaper med en ansatt….

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...