AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #61 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke nøktern? Hva i alle dager er nøktern for deg da? 8 gjester og boller fra kiwi på nærmeste gatehjørne? Konfirmasjon skjer bare en gang i livet og er en av de få feiringene hvor overgangen til voksenlivet kan feires. For ungdom flest betyr det mye. Et billig lokale, billig catering og billig dekorasjon er da absolutt nøkternt. Fleste jeg kjenner har hatt langt over 25 personer i feiringen og brukt lang mer på mat enn bare tapas/koldtbord, og leier gjerne lokale av et hotell istedet for kommunen. Datteren min var i feiring til en i svigerfamilien, der var de 55 gjester med full middag og hotell (og det er ikke spesielt rike folk, vanlig middelklasse). Anonymkode: d2a42...062 Kjenner jeg NAV rett har de en veldig lav standard for hva "nøktern" betyr. De opererer med lave satser for alt annet. Personlig synes jeg ts sin feiring er midt på treet. Min lillebror har en annen far, som i 18 år har nektet å betale for noe som helst. Han var konfirmant for 5 år siden. Vår lillebror fikk den konfirmasjonen mamma fikk til å betale for, der måtte også NAV kreve inn fars del. Han fikk gratis lånt lokale, selvlaget gryte, alt ble handlet i Sverige. Jeg bakte kaka og plukket blomster. Rundt 30 gjester. Mamma gjorde mye selv for å holde kostnadene nede, og likevel fikk hun dekt kanskje 30% av totalkosten via NAV. Far er god for flere titalls millioner. Just saying. Anonymkode: 83c59...e74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #62 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bruker du virkelig over 12000 kr i måneden i faste utgifter på to unger? Pluss utgifter til briller, ol. Anonymkode: c18f1...8ca Barn koster. Jeg har ett barn på bare 2 år, vi arver så og si alt av klær og utstyr og gjør nesten bare gratis-aktiviteter med henne. Vi bruker likevel mer enn 6000 kr i måneden på henne spredt jevnt utover året ja 😂 Tenåringer er jo også mye dyrere enn en 2-åring. Anonymkode: 135fa...848 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #63 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kjenner jeg NAV rett har de en veldig lav standard for hva "nøktern" betyr. De opererer med lave satser for alt annet. Personlig synes jeg ts sin feiring er midt på treet. Min lillebror har en annen far, som i 18 år har nektet å betale for noe som helst. Han var konfirmant for 5 år siden. Vår lillebror fikk den konfirmasjonen mamma fikk til å betale for, der måtte også NAV kreve inn fars del. Han fikk gratis lånt lokale, selvlaget gryte, alt ble handlet i Sverige. Jeg bakte kaka og plukket blomster. Rundt 30 gjester. Mamma gjorde mye selv for å holde kostnadene nede, og likevel fikk hun dekt kanskje 30% av totalkosten via NAV. Far er god for flere titalls millioner. Just saying. Anonymkode: 83c59...e74 Uff, for en dust pappaen til din lillebror var! God for flere milioner, men unner ikke sitt eget barn en konfirmasjon en gang. Regner med at han betalte ganske mye i barnebidrag, hvis han hadde veldig høy inntekt? Selvom barnebidrag ikke skal dekke konfirmasjon, så utgjør det litt hvis man mottar veldig mye og kan siste litt derfra. Anonymkode: 142d2...2b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #64 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Uff, for en dust pappaen til din lillebror var! God for flere milioner, men unner ikke sitt eget barn en konfirmasjon en gang. Regner med at han betalte ganske mye i barnebidrag, hvis han hadde veldig høy inntekt? Selvom barnebidrag ikke skal dekke konfirmasjon, så utgjør det litt hvis man mottar veldig mye og kan siste litt derfra. Anonymkode: 142d2...2b0 Ingen mottar veldig mye barnebidrag om de ikke har en privat avtale. NAV beregner aldri mer enn rundt 8 000 per barn. Det er ikke veldig mye og da er det ikke riktig å forvente at mor skal siste litt derfra. Hvorfor skal de med høyest inntekt slippe unna å betale ekstra for konfirmasjon? Anonymkode: 0b21c...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #65 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel ikke ofte NAV er enige med noen min oppfatning, men i denne sammenhengen så er det flere måter å arrangere en konfirmasjon på. Jeg ville bli veldig overrasket om NAV skulle gå inn og bestemme hva slags konfirmasjon TS skal få lov å arrangere. Her er det far som vil unndra seg utgifter, men samtidig tror han at bidraget han betaler skal dekke alt. V hadde en fin konfirmasjon der mat og drikke og blomster og pynt til vel 30 gjester gikk på til sammen 16000 delt på 2 . Dvs 8000 på meg og 8000 på far. Hvis NAV hadde dekket 3-4000 for far, så hadde han fremdeles sluppet unna med 4000. Du har jo flere påstander som du ikke kan stå inne for , og det vil være klokt å la være å komme med flere som handler om arrangement av konfirmasjon fordi det er mange måter en kan feire en konfirmant på. Anonymkode: a96c7...c2c Det virker ikke som om at du helt forstår at TS selvsagt står fritt til å bruke så mye penger som hun bare ønsker på konfirmasjonen. NAV kan selvsagt ikke bestemme hva slags konfirmasjon hun skal ha. Det de kan bestemme derimot, er om budsjettet hun har satt opp og valgene hun har tatt, er nøkternt eller ikke. Det betyr at de kan bestemme at far skal bidra med x antall tusen, og så må TS stå for overskytende beløp. Jeg kan stå inne for alle påstander jeg har kommet med Anonymkode: 6f44d...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #66 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tenker også at selskapet er innenfor. Og et nøkternt antall gjester. Men: Mulig jeg er litt for konfliktsky her, men er det stort sett din side av familien som kommer, TS? Hvis det kommer omtrent like mange fra hver side er det klart det må deles likt. Men hvis det er "din" sides konfirmasjon, og ikke like mange fra fars side som er inviterte, ville jeg kanskje tenkt at jeg skulle dekke litt mer enn det han dekker. Anonymkode: 71b22...0e7 Jeg har som sagt prøvd å overtale barnefar til å delta i planleggingen i lang tid, også spurt om hvem han kunne tenke seg å i invitere. Men far har vært fast bestemt på at han ikke vil ha noe med konfirmasjonsfeiringen å gjøre og ville ikke prate om det. Så han har ikke kommet med noen forslag til gjester han vil invitere. Jeg har heller ikke hatt noe kontakt med hans del av familien siden vi gikk i fra hverandre. Jeg har likevel sendt invitasjoner til barnefars foreldre og søsken med barn, de utgjør da 6 stykker av de totalt 25 gjestene. Jeg har hittil ikke fått noe respons av noen av disse, vet ikke om de kommer. Vet heller ikke om barnefar kommer, håper inderlig han gjør det for barnets skyld… Anonymkode: 142d2...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå