Gå til innhold

Barnefar er sinna fordi jeg krever mer penger gjennom nav

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har vært skilt siden min yngste var Jeg skjønte først ETTER at samværet ble endret til 80/20 at hovedmotivasjonen bak det å kreve 50/50 var å slippe å betale barnebidrag til meg. Barnefar ville da ha privat avtale der han bare ville betale  under 50% av det NAV ville kreve inn. Jeg krevde selvsagt bidraget gjennom NAV og i dag betaler barnefar 5900kr i bidrag for begge barna til sammen. I følge han er dette altfor mye penger, han føler han blir flådd, spesielt fordi han tjener litt mindre enn meg og er på leiemarkedet, mens jeg eier boligen jeg bor i. 

Så han har nektet å betale hver eneste gang det har dukket opp noe ekstra som f.eks briller. Barnefar mener at absolutt ALT skal dekkes av det bidraget han betaler. Mens jeg VET at han må betale halvparten av både tannregulering, konfirmasjon og briller. De gangene barna har trengt nye briller har jeg krevd det igjennom NAV, det samme gjelder utgiftene til eldste sin tannregulering. Dette har resultert i at far er veldig på krigsstien. Nå nærmer det seg konfirmasjon for eldstemann og igjen er ikke far villig til å samarbeide. Jeg har sendt flere meldinger og invitert han til å 

Anonymkode: 142d2...2b0

Dette har vi andre på kg prøvd å forklare mødre i årevis. 

Nav har konfirmasjonssatser. 

Jeg ville hatt delt konfirmasjon for å slippe regnestykket med onkel skrue (den gjerrige faren) kanskje du ender opp med å betale alt uansett. 

Anonymkode: 29e0f...e91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vær så snill å la han arrangere en egen fest for sin egen familie så slipper du kranglingen om penger. Jeg vet om noen som ba kjempemange gjester men den andre parten endte opp med å betale selv om avtalen var å betale for sin sides gjester. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vær så snill å la han arrangere en egen fest for sin egen familie så slipper du kranglingen om penger. Jeg vet om noen som ba kjempemange gjester men den andre parten endte opp med å betale selv om avtalen var å betale for sin sides gjester. 

Hun har allerede sendt ut invitasjoner 

Anonymkode: 52737...c8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun har allerede sendt ut invitasjoner 

Anonymkode: 52737...c8e

Det går faktisk ann å gjøre en endring for å spare 30000 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det virker ikke som om at du helt forstår at TS selvsagt står fritt til å bruke så mye penger som hun bare ønsker på konfirmasjonen. NAV kan selvsagt ikke bestemme hva slags konfirmasjon hun skal ha. Det de kan bestemme derimot, er om budsjettet hun har satt opp og valgene hun har tatt, er nøkternt eller ikke. Det betyr at de kan bestemme at far skal bidra med x antall tusen, og så må TS stå for overskytende beløp.

Jeg kan stå inne for alle påstander jeg har kommet med :)

Anonymkode: 6f44d...9c4

Selvfølgelig så kan TS sette opp hvilken som helst standard hun vil på konfirmasjonsselskapet , men hun kan ikke kreve det hun vil av far . 
Ts er ikke underlagt NAV sine direktiver. 
De kan heller ikke gå inn og granske budsjettet hennes heller . 
Men fars økonomiske evne i forhold til å bidra til utgifter til konfirmasjonen kan de sikkert undersøke .  
Dermed vil far sikkert få et tilbud om en sum hva de kan bidra med så sant far søker om bistand.  
Du står fritt til å komme hvilke påstander du vil , men fremdeles kan ikke NAV gripe inn i privatlivet til enkeltpersoner som ikke har bedt om bistand 

Anonymkode: a96c7...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vær så snill og spar konfirmanten for å dele opp den feiringen. 
Det er pyton for en ungdom å måtte leve med foreldres syke mangel på samarbeid . 
Det går alltid rykter om sånne håpløse exer som lar krigen gå utover ungene sine. 
Det burde være straffbart! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for mange svar! Jeg tok kontakt med NAV og de estimerer fars bidrag til konfirmasjon ut fra det de anser som nøkternt, fars inntekt og bidragsevne har litt å si, men ikke mye. Hun syntes det var vanskelig å beregne dette og estimere nøyaktig beløp alle saksbehandlere bruker skjønn. Men hun ville anta ca 8000kr inkludert bidrag til tøy. Hun sa jeg måtte være nøye og ta vare på alle kvitteringer, utlegg og det som er. NAV vil ta en skjønnsmessig vurdering, men hun vil anta at de dekker minst 8000kr. NAV legger seg ikke oppi hva slags lokale jeg velger eller mat, men kun opptatt av det som er rimelig å få dekt av far.

Jeg er ganske fornøyd, det var mye mer enn det jeg hadde forventet. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for mange svar! Jeg tok kontakt med NAV og de estimerer fars bidrag til konfirmasjon ut fra det de anser som nøkternt, fars inntekt og bidragsevne har litt å si, men ikke mye. Hun syntes det var vanskelig å beregne dette og estimere nøyaktig beløp alle saksbehandlere bruker skjønn. Men hun ville anta ca 8000kr inkludert bidrag til tøy. Hun sa jeg måtte være nøye og ta vare på alle kvitteringer, utlegg og det som er. NAV vil ta en skjønnsmessig vurdering, men hun vil anta at de dekker minst 8000kr. NAV legger seg ikke oppi hva slags lokale jeg velger eller mat, men kun opptatt av det som er rimelig å få dekt av far.

Jeg er ganske fornøyd, det var mye mer enn det jeg hadde forventet. 

TS

Klokt valg, og håper det ordner seg, og lykke til med alt. 👏🏼😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 15.46):

Det er ganske ekstravagant for en konfirmasjon og absolutt ikke noe jeg vil si er vanlig for folk flest med normal økonomi. 

Vi har hatt barnedåpene til våre to barn på hotell. Ferdig pyntede lokaler der vi slipper å vaske etterpå. Det er ganske vanlig her jeg bor, der det er mange hoteller å velge mellom. Kommer nok til å gjøre det samme når vi skal ha konfirmasjoner også. 

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 15.39):

Jeg har aldri hørt om noen som ikke pynter, rydder og vasker selv til dåp og konfirmasjon.

Jeg har pyntet selv til alle mine barns navfester og konfirmasjoner. Dekking, rigging, rydding , servering og vasking har jeg betalt for. Ganske mange som velger det.

Jeg vil absolutt si at det er en "nøktern" konfirmasjon du beskriver.

Anonymkode: e86a5...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig så kan TS sette opp hvilken som helst standard hun vil på konfirmasjonsselskapet , men hun kan ikke kreve det hun vil av far . 
Ts er ikke underlagt NAV sine direktiver. 
De kan heller ikke gå inn og granske budsjettet hennes heller . 
Men fars økonomiske evne i forhold til å bidra til utgifter til konfirmasjonen kan de sikkert undersøke .  
Dermed vil far sikkert få et tilbud om en sum hva de kan bidra med så sant far søker om bistand.  
Du står fritt til å komme hvilke påstander du vil , men fremdeles kan ikke NAV gripe inn i privatlivet til enkeltpersoner som ikke har bedt om bistand 

Jeg har aldri hevdet det. Blander du meg med en annen bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker dette må være innenfor et helt vanlig budsjett. Og alt blir delt på to. Min eksmann har heller aldri betalt alt han skulle i bidrag, bare ca halvparten. Han har millionlønn. Men jeg har ikke orket å be NAV kreve det inn for da blir det krig. Det orker jeg ikke. Han har ikke vært vanskelig med konfirmasjonene, da. Vi har hatt to konfirmasjoner akkurat slik du beskriver det bortsett fra at den ene var hjemme. Synes ikke det ble så dyrt. Konfirmanten skal jo også få en gave. Man må jo spare og planlegge på forhånd til slike anledninger. 

Anonymkode: b4009...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 15.46):

Det er ganske ekstravagant for en konfirmasjon og absolutt ikke noe jeg vil si er vanlig for folk flest med normal økonomi. 

Halvparten av alle konfirmasjoner, dåp, og bryllup jeg har vært i har vært på hotell. 

Anonymkode: b4297...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her hører jeg bare den ene siden og etter veldig dårlig erfaring... det er umulig å svare på .

Anonymkode: cd205...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 15.48):

Barnefar har prøvd seg på det samme her også, altså sagt til eldstebarnet at han heller burde kreve pengene av meg og droppe konfirmasjonsfeiring. Heldigvis har gutten vett nok til å la være å høre på far. Barnefar har alltid vært veldig gnien og klandrer meg enda for at det er min feil at han ikke får kjøpt seg bolig. Han mener det er fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV. Har bare begynt å ignorere han og kreve det som er gjennom NAV. Det har vært den beste løsningen. 

Jeg har sett hva pengene mor har fått er blitt brukt til. Ikke barna. De kom skitne og fæle til oss. Ikke klær med . Jeg er bonusmamma.

Så denne diskusjonen med bidrag bør faktisk ikke forekomme på kg.

Sannheten vil aldri være der. Dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At barnefar er humørsyk burde være den beste grunnen til å la nav bestemme bidrag. Ikke unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har sett hva pengene mor har fått er blitt brukt til. Ikke barna. De kom skitne og fæle til oss. Ikke klær med . Jeg er bonusmamma.

Da bør mannen du bor sammen med og far til barna gå inn og ta nødvendige grep for å endre situasjonen.  
Tror du også må ta til deg at det er mange ulike skjebner ang samlivsbrudd og foreldre som saboterer for hverandre.  
Barnebidrag er noe som er kommet for å bli , og ikke noe du kan gjøre noe med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi du har ett eksempel bør ikke bidrag diskuteres?

Anonymkode: b17c3...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...