AnonymBruker Skrevet 1. februar #41 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 16.56): Bor i Trondheim og her er ungene ute alene, sykler, går på butikken ect. Ville ikke bodd i et utrygt område med barn. Anonymkode: 27ef1...da1 Det finnes ingen utrygge områder i Norge. Jeg bor sentrumsnært i Oslo, og vi gjør det samme. Anonymkode: 063e7...185 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #42 Del Skrevet 1. februar Alt dette er helt vanlig i dag, like utenfor Oslo. Barn på den alderen kan fint hente yngre søsken av og til, men da må barnehagen selvsagt ha beskjed om dette. Anonymkode: 1a753...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #43 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 14.17): Glad vi passer litt bedre på barna i dag jeg. Slipper de å drukne i bekken, eller bli med fremmede hjem, eller kjøpe øl og røyk til foreldrene på butikken. For hadde du lapp holdt jo det. Anonymkode: 06827...10b Vi ble oppdratt til å være mer selvstendige og til å tåle en trøkk eller to før. Jeg sier ikke at alt var bedre før, men jeg er overbevist om at dagens ungdoms psykiske uhelse hovedsakelig kommer av at de i stor grad har blitt overbeskyttet og blitt stilt færre krav til. Anonymkode: db339...5e6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #44 Del Skrevet 2. februar Vokste opp i to hjem... Anonymkode: 4dda7...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #45 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 13.42): Jeg er født tidlig på 90 -tallet og føler ting var litt friere før. Er det bare noe jeg føler eller var det faktisk slik? Jeg husker blant annet at jeg som 9 åring hentet min 4 år gamle søster i barnehagen. Barnehagen var bare 80-90 meter unna huset vårt, vi kunne se den fra kjøkkenvinduet. Det var ingen trafikk eller biler som kjørte i mellom barnehagen og blokka vi bodde i. Jeg kunne aldri ha gjort det i dag, med mine barn. Husker at de sa det på foreldremøte i barnehagen mitt barn går i, at barn ikke kunne hente barn. Husker også at jeg kunne springe til butikken og kjøpe 1-2 ting som mamma hadde glemt til middagen. Butikken var 200 meter unna. Husker også at jeg ofte kjøpte lørdagsgodt alene i den samme butikken. Dette er også helt unormalt i min krets. Nå er det nesten utenkelig at barn er ute alene, jeg pleide å leke på lekeplassen utenfor blokka vi bodde i da jeg var 6-7 år gammel. Jeg gikk til og fra skolen alene fra førsteklasse, skolen var ca 1 km unna hjemmet og det var fortau og gangvei hele veien, men flere gangfelt jeg måtte krysse. Hva tenker dere? Var dette normalt på 1990-tallet eller var foreldrene mine for avslappet? Jeg må legge til at jeg hadde en veldig harmonisk oppvekst og god barndom. Snille foreldre og vokste opp i ett koselig nabolag i Oslo. Anonymkode: c4975...7bb Det er neppe fordi de er redd for at barna ikke kommer seg trygt hjem. Grunnen er nok barnehagen skal observere samspill og ev. gi viktige beskjeder til foreldre. Jeg tenkte det ville være uproblematisk å la besteforeldre hente den dagen i uka jeg hadde langdag, men det nektet barnehagen. Litt morsomt at få måneder senere, så begynner de på skolen og går hjem selv. Anonymkode: 4dda7...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #46 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er neppe fordi de er redd for at barna ikke kommer seg trygt hjem. Grunnen er nok barnehagen skal observere samspill og ev. gi viktige beskjeder til foreldre. Jeg tenkte det ville være uproblematisk å la besteforeldre hente den dagen i uka jeg hadde langdag, men det nektet barnehagen. Litt morsomt at få måneder senere, så begynner de på skolen og går hjem selv. Anonymkode: 4dda7...38d Urelatert, men dette hørtes merkelig ut? Er masse besteforeldre, onkler, tanter etc som henter i barnehagen vår? Anonymkode: 1407d...718 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #47 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 13.51): Med unntak av at barn henter barn, så tenker jeg at de andre tingene du beskriver er helt normalt, også i dag. Mine barn gjør i alle fall disse tingene. Nå skal det sies at jeg snart er 50 år, fikk første barn tidlig (90-tallet) og siste barn sent. Anonymkode: 8bc7f...3e1 Tenker det samme. Og her vi bor hender det også at "barn henter barn". Litt større enn 9 kanskje, men tror ikke den storebroren er så mye mer enn 14 i dag, og barna mine går på skolen så han må ha vært maks 11-12 da han hentet i bhg (snakk om en nabo av oss) Jeg tok bussen alene til barnehagen, det ville jeg nok ikke gjort i dag, men ungene går til skolen alene i løpet av førsreklasse Anonymkode: 2f0cf...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #48 Del Skrevet 2. februar Vokste opp på 80-tallet og jeg bodde ikke så nært butikk og barnehage som deg. Men jeg trodde det var normalt å leke ute på lekeplassen, og gå til skolen alene. Barna i nabolaget her gjør jo det hver dag. Anonymkode: 204cc...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #49 Del Skrevet 2. februar Husker at jeg i blant gikk til barnehagen alene siste året. Født i 85 og bodde i en bygd på vestlandet. Barnehagen var 10min. unna og måtte krysse én hovedvei. Gikk tydeligvis helt fint, men ikke noe jeg hadde latt barna mine gjøre i dag... ellers lekte vi ute til vi ble ropt inn fra tidlig alder. Evig takknemlig for at jeg unnslapp å være én av dagens skjermbarn. Anonymkode: 8c823...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #50 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 13.51): Med unntak av at barn henter barn, så tenker jeg at de andre tingene du beskriver er helt normalt, også i dag. Mine barn gjør i alle fall disse tingene. Nå skal det sies at jeg snart er 50 år, fikk første barn tidlig (90-tallet) og siste barn sent. Anonymkode: 8bc7f...3e1 Enig med denne. Jeg har barn på 12,11 og 9. Bærum her. Mulig det er annerledes andre steder i landet. Barna leker ute, flyr i butikken selv osv. Anonymkode: 2d52c...97c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #51 Del Skrevet 2. februar Oslo her. Har observert det samme selv med at unger leker på lekeplassen til langt på kveld, handler på butikken og koser seg masse ute. Man kan diskutere den der kjøringen alle steder, men samtidig som en som er født i 1989 så ble vi også kjørt alle mulige steder. Jeg husker jeg kranglet så mye med min mor fordi at jeg ønsket å ta bussen selv eller gå til korpsøvelse (som var en kilometer unna). Da jeg var på besøk, f. eks en middag en søndag, så kranglet de nærmest om at vi måtte bli kjørt hjem og respekterte ikke "jeg har lyst til å ta bussen". Den der nedlatende holdningen med at alt var bedre før.. Man finner gode og dårlige eksempler uansett hvordan man vrir og ender på det. Anonymkode: e6254...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå