Gå til innhold

Hva var din verste økonomiske «hylare»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi syns alle det er kjekt når vi har gjort noe lurt og tjent litt penger på det. Og som regel er det de historiene vi deler.

Men hva er din verste økonomiske «hylare»? Den gangen du trodde du var var smart, men så skjet alt seg og gikk rett i vifta? Og hva lærte du av det? 

Anonymkode: 4a631...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke alltid jeg har tenkt bevisst at "dette er smart", men når det gjelder økonomi, er vel det dummeste jeg har gjort å begynne å røyke og kjøpe en bil det bare var feil med.

Anonymkode: eec55...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte aksjer i Frontline. De gikk og gikk og jeg kjøpte mer og mer på vei opp. Til slutt hadde jeg ca 30% gevinst, men var grådig nok til å håpe på mer. Plutselig en dag raste aksjen ned og jeg solgte meg i panikk ut (med tap). Like etter begynte den å gå litt opp igjen.

Så jeg satt på raketten hele veien opp og ned igjen og gjorde vel i grunn ingen ting riktig. 

Etter det er jeg ferdig med aksjer og kjøper kun fond. 

Anonymkode: 4a631...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lot meg overtale til å komme meg inn på boligmarkedet som student. Verken jeg eller forelderen min som mente dette var lurt (og skulle stille pant og hjelpe meg) hadde egentlig råd til dette, så det ble en lang periode med svært dårlig råd og en del gnisninger mellom oss.

Har også betalt 10.000 kr for et kurs en gang, fordi jeg skulle starte ENK og jobbe hjemmefra. Kurset var egentlig veldig bra, men ideen med å drive egen bedrift ved å ta oppdrag for kunder innefor feltet, gikk i dass. Alt for mye stress og svært lite inntekt. Dette var kanskje ikke en hylare, men i ettertid ser jeg at jeg gjerne skulle hatt de 10.000 på konto til andre ting.

Anonymkode: bc898...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bil som det var alt for mye galt med og valg av feil håndverkere til oppussing, mye halvveis arbeid og mye oppretting i ettertid (de har «rettet» opp, på enkleste og billigste måte, så ikke hatt noen flere utgifter annet enn tid og oppussing i hus)

Anonymkode: 7a264...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøpet av den ene hesten min var en skikkelig hestehandel. På grunn av en misforståelse ble det ikke tatt dop-blodprøve under veterinærkontrollen, og selger grep sjansen og gav hesten smertestillende i forkant. Etter noen måneder hos oss viste det seg at hesten hadde en kjip skade i benet. Veterinæren fikk tak i journalen fra selger veterinær, og så da at skaden var flere år gammel. Selger håndterte ikke det særlig godt.

Hesten måtte gå av med tidlig pensjon, og jeg satt igjen 100k++ fattigere. Hesten hadde ikke noe i mot det, da. 😅

Anonymkode: c210e...9de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De største tabbene er det jeg IKKE har gjort.

Ikke kjøpt leilighet på nittitallet som mine venninner som begynte å jobbe rett etter vgs gjorde, fordi jeg ville studere først. Og da jeg var ferdigstudert hadde boligprisene tredoblet seg, omtrent, i byen vår. Herregud, jeg burde bare ha kjøpt noe mens jeg studerte, betalt med studielån, på den tiden som det var så billig!!!!

Ikke begynt å spare i fond før jeg var langt opp i 40-åra.

Anonymkode: ab24e...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At jeg som 18 åring ville stikke av fra regnet i Bergen og tok med meg mitt første kredittkort på HELE 10 tusen kroner og opptjente midler fra min første sommerjobb med å luke gravplassen, og dro til HOLLYWOOD. Gikk på Hollywood blvd og kjøpte dyre drinker for jeg hadde jo tross alt et kredittkort å leve på. Gikk tom for penger meget raskt og måtte ringe hjem og be om hjelp for å overleve siste uken, hadde heldigvis billett hjem. 

Kom hjem med t-skjorter til alle da med Beverly Hills skiltet på, passet ingen for alle var str Hollywood. Er 38 år i dag og er vel det man kaller en gnier, og planlegger alle ferier ned i detalj, men de ler fortsatt av meg hjemme i den lille bygda jeg kommer fra. 

😂

Anonymkode: 63bf9...1ff

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bandt renten på studielån i 2018.. joda det var høye renter i 2018 men så stupte alt 🙀 har aldri prøvd å regne ut hvor mange titalls tusen jeg tapte 

Anonymkode: 8b5fe...68d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At jeg som 18 åring ville stikke av fra regnet i Bergen og tok med meg mitt første kredittkort på HELE 10 tusen kroner og opptjente midler fra min første sommerjobb med å luke gravplassen, og dro til HOLLYWOOD. Gikk på Hollywood blvd og kjøpte dyre drinker for jeg hadde jo tross alt et kredittkort å leve på. Gikk tom for penger meget raskt og måtte ringe hjem og be om hjelp for å overleve siste uken, hadde heldigvis billett hjem. 

Kom hjem med t-skjorter til alle da med Beverly Hills skiltet på, passet ingen for alle var str Hollywood. Er 38 år i dag og er vel det man kaller en gnier, og planlegger alle ferier ned i detalj, men de ler fortsatt av meg hjemme i den lille bygda jeg kommer fra. 

😂

Denne var morsom😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bandt renten på studielån i 2018.. joda det var høye renter i 2018 men så stupte alt 🙀 har aldri prøvd å regne ut hvor mange titalls tusen jeg tapte 

Anonymkode: 8b5fe...68d

Tror jeg bandt på rundt 7%. Var heldigvis ikke et veldig stort lån, så nedbetalt for lenge siden. Ellers så prøvde jeg meg såvidt med fond, og solgte i panikk straks det kom et lite krakk. Så lærte i hvert fall at jeg ikke har nerver til annet enn banksparing. 

Anonymkode: 2233a...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

Min største blemme er en reise og. Helt blottet for selvinnsikt og kontroll på økonomi dro jeg ut for å oppleve Europa på interrail. Jeg hadde fått penger til sertifikatet og hadde et kredittkort med 5000 i kredittgrense. Ut på tur.. 

På den tiden kostet hele pakken med sertifikatet 10.000. Jeg tok den ti år senere, da kostet samme pakken med det obligatoriske og et par kjøretimer omlag 50.000.

Ellers ville jeg bo i kollektiv, så hørte ikke på de som sa det var lurt å kjøpe leilighet. Angrer jo på det og, kunne ha tjent godt på å kjøpe leilighet i 2005. 

Anonymkode: 2230f...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bil som ble et utgiftssluk av dimensjoner, tipper det røk med 50k på reparasjoner før jeg ble kvitt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...