Gå til innhold

Eldre med føderåd og visning

Blåorkide

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kristin70 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke manglende forståelse for at TS må flytte.

Her må dessverre TS (og mannen) ta ansvaret for den vanskelige situasjonen, de har kjøpt et hus hvor det foreligger en borett. Det gjør at eiendommen blir mindre verd og at den kan bli vanskelig å selge.

Jeg forstår godt at bestemor er veldig usikker, hva om ny huseier er bråkete og direkte slem

Kanskje det beste hadde vært å leie ut så lenge bestemor bor i huset? 

Kan det bli noe værre enn det er nå, tro? 

Anonymkode: 10d39...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg vet absolutt alt om alt, så heier jeg på bestemor her. Tvang er ufyselig. :nei: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er usikker på hva så mange mener er hjerterått med å måtte flytte? Har ikke dere alle måttet flytte gjennom livet?

På grunn av barn, på grunn av jobb, helse, økonomi, praktiske hensyn... 

Anonymkode: d0505...1b8

TS har selv valgt å kjøpe/overta en gård som ligger der den ligger og med borett for bestemor. Dette skulle de tenkt på før.

Jeg er forøvrig enig med de som sier at dette er hjerterått og rett og slett slemt og egoistisk. Ingen ord i verden er sterke nok til å beskrive hva jeg tenker om dere. HELDIGVIS er det bestemor som har rett her. Dere burde skamme dere langt inn i evigheten og hvis dere likevel selger huset (med bestemors borett, så spørs om noen vil ha det) håper jeg hun gjør salget skikkelig vanskelig og surt for dere. 

Anonymkode: aca11...027

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier : Dette skal stå i Tinglyst skjøte.

Det bestiller du hos kartverket.

Har hun bruksrett har hun alt sitt på det tørre.

Anonymkode: c0c91...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte du brenne for å behandle en gammel dame på den måten. Hun har antagelig "kårbolig" og rett på å bo der resten av livet.

Anonymkode: 0b153...18c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (22 minutter siden):

Vurdert å bake en god kake, og sette dere ned i ro og mak, og snakke sammen om hva dere tenker, og trygge henne i prosessen? . 

Trygge henne? Det er sånt man gjør først, ikke etter at man har oppført seg som en drittsekk. Hvem kan bli trygg på sånne som TS? Jeg hadde ikke stolt på dem et sekund.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kristin70 skrev (6 minutter siden):

Kanskje det beste hadde vært å leie ut så lenge bestemor bor i huset? 

Ja, for å sitte på to eiendommer har alle råd til 🫣

Hva om ts er knust fordi hun må selge, men ikke har noe valg på grunn av økonomi, jobb, skilsmisse eller egen sykdom? Skal hun virkelig bli boende og mistrives mens hun venter på at bestemor dør, eller sette seg selv i store økonomiske problemer? 

Bestemor har all rett til å kjøpe eiendommen om hun ikke ønsker den skal selges til fremmede.

Anonymkode: 5045e...3bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal bestemor flytte? Har hun/dere en plan eller skal dere bare overlate henne til henne selv? 

Ellers sier jeg som de andre her; hjerteløse er dere. Har hun livsvarig kår, nå hun bare få bo. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trygge henne? Det er sånt man gjør først, ikke etter at man har oppført seg som en drittsekk. Hvem kan bli trygg på sånne som TS? Jeg hadde ikke stolt på dem et sekund.

Det får bli opp til bestemor, men hender en får flere sjanser, og det er mulig å ordne opp. Virker ikke som TS har helt stålkontroll på hverken begreper eller lovverket, og det har ikke jeg heller, men om de innhenter ny kunnskap, så kan de gjerne finne ut av det sammen. Lov å håpe for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva om ts er knust fordi hun må selge, men ikke har noe valg på grunn av økonomi, jobb, skilsmisse eller egen sykdom? Skal hun virkelig bli boende og mistrives mens hun venter på at bestemor dør, eller sette seg selv i store økonomiske problemer? 

Bestemor har all rett til å kjøpe eiendommen om hun ikke ønsker den skal selges til fremmede.

Hun virker ikke spesielt knust, gir inntrykk av å være mest opptatt av å grabbe til seg mest mulig penger og å presse ut bestemor som har enten borett eller føderåd, ts har ikke engang evnet å sette seg inn i forskjellen.

At hun vil selge og flytte er jo greit, men da får gården selges MED den heftelsen bestemors borett (eller føderåd, som gir henne mye mer rettigheter) er, og at kjøper ikke nødvendigvis får se leiligheten før etter bestemors død.

Anonymkode: 2f80a...5dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjaselina skrev (2 minutter siden):

Kva betyr føderett??

Kort om 

• Borett (kår) betyr at selger får rett til å bo på gårdsbruket i hele sin levetid. 
  • Føderåd betyr at selger får et pengebeløp eller produkter fra gården hvert år i hele sin levetid. Det kan for eksempel være grønnsaker, ved eller lignende

Anonymkode: 21a22...224

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo der man ber om foskudd på arv? Bestemor er gammel, men TS er ung og har barn, og trenger pengene mere enn det bestemor gjør.

Anonymkode: 10d39...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her blir jo litt som at din far dør og du krever at mor di betaler ut alt til livsarvinger vel vitende at mor må selge huset hun bor i.

Fy fan for noen folk dere er, la henne bo der.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåorkide skrev (1 time siden):

Jeg trenger litt råd fra noen som kan lover og regler litt bedre enn meg. Min bestemor har føderett på gården (eller det er ingen gård lenger siden jorda og skogen er solgt, men kontrakten er ikke endret). Leiligheten hun bor i er i 2 etg i samme hus som oss.

Nå skal vi selge eiendommen med borett på offentlig marked. Og nå har hun blitt veldig vrang. Hun sier hele tiden at hun har snakket med advokat når hun påstår alt hun har krav på, men uten bevis. Jeg finner heller ikke noe av det hun sier på lovdata. Vi fikk tatt bilder av leiligheten, som hun i utgangspunktet mener hun kan nekte ifølge advokaten, men jeg finner ingenting om det på nett. Men det jeg reagerte mest på var at hun nekter å forlate leiligheten når vi skal ha visning. Jeg har lest at hun er pliktig til å stille leiligheten for disposisjon, men er det ikke normalt at man forlater eiendommen da? Hun sier hun har krav på å være der og hun er ukomfortabel med at fremmede skal «vandre» inn i leiligheten «hennes» (men det er VÅR leilighet). Det jeg er redd for da er at hun kommer til å gå etter dem og fortelle alt hun mener burde vært gjort på gården og føderetten og sånn (fordi hun er veldig opphengt i det for tiden), sånn at det blir vanskeligere for oss å selge. Men alt det der ligger jo i taksten og megleren skal informere om det som trengs å informeres om til eventuelle kjøpere. Megleren har jo ansvaret. Jeg føler hun ønsker å ødelegge for oss… ekstra vanskelig er det jo når det er familie… Har hun krav på å være hjemme?  Råd?

En annen ting er hva hun mener innebærer i føderetten. Hun sier hun har krav på ved fra oss men at hun har vært snill og kjøpt ved selv fordi vi er familie. Men vi har også vært snille og gitt henne tilgang til å ha personlige ting i både uthus og kvist. Som jeg har forstått det så innebærer føderetten at hun kan ha krav på ved eller et stykke av jord eller tilgang til egen bod, eller hva enn vi har muntlig avtale om. Men hun har vel ikke krav på ALT det bare fordi hun har rett til å bo? Resten av eiendommen er jo vår? Hun sier også at det er «hennes» leilighet, noe det ikke er, men hun har bodd her i 50 år så jeg forstår følelsen av å eie. Men nå som vi skal selge må vi jo være realistiske. 

Hva mener dere? Burde jeg kreve bevis fra advokaten hun påstår å ha snakket med? Burde jeg bare være snill og gå med på hennes ønsker? Vi bor rett ved en 70 sone og jeg har to små barn som jeg selvfølgelig er redd for og må ta hensyn til dem. 

Takk for råd på forhånd!

Jeg rekner med at du dere har overtatt av foreldrene dine. Ved gårdsovertakelser så er det oftest at det blir fra trekk i pris for at dei skal kunne bo der ut sin tid. Er til familie ofres og da har du krav på det

Anonymkode: c5edd...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå leser jeg HI slik at de planlegger å selge eiendommen med borett, slik at bestemor kan fortsette å bo der - leser ikke noe sted at de har tenkt å kaste ut bestemor. Problemet er at bestemor ikke vil forlate leiligheten under visning, slik det er vanlig å gjøre.

Anonymkode: b74e7...095

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun virker ikke spesielt knust, gir inntrykk av å være mest opptatt av å grabbe til seg mest mulig penger og å presse ut bestemor som har enten borett eller føderåd, ts har ikke engang evnet å sette seg inn i forskjellen.

At hun vil selge og flytte er jo greit, men da får gården selges MED den heftelsen bestemors borett (eller føderåd, som gir henne mye mer rettigheter) er, og at kjøper ikke nødvendigvis får se leiligheten før etter bestemors død.

Anonymkode: 2f80a...5dd

Hva skriver hun som er så fælt? De skal jo ikke kaste henne ut, men selge med borett.

Ts er: 
1. Frustrert fordi bestemor ikke vil forlate leiligheten under salg. Det forstår jeg godt, er jo det som er det vanlige å gjøre. Bestemor plikter å stille leiligheten til dispensasjon for visning, jeg må ærlig innrømme at jeg og trodde det betydde å forlate eiendommen. Er jeg gjerrig og hjerteløs som ikke visste det?

2. Bestemor mener hun har krav på alle areal og materiell på eiendommen. Dette er jo direkte feil, det har ts helt rett i. Det kan være bestemor har rett og at hun har hatt rett på ved, men det har hun jo tydeligvis ikke kommunisert til ts??? 

Hva er det jeg har misset her, som gjør ts til en så fæl person?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det trenger hun ikke å gjøre hvis hun har bo rett. Hun trenger ikke å kjøpe den da.

se på seeiendom.no. Der står det hva som er tinglyst på eiendommen. Står det i tinglysningen at hun kan bo der resten han liter så har hun loven på sin side. Men det spørs hva dere tenker da? Selge til noe og at hun bor der eller tenker dere at hun da må flytte fordi dere skal selge? Litt greit å vite hele historien her

Anonymkode: 4c141...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåorkide skrev (1 time siden):

Hun sier hun har krav på å være der og hun er ukomfortabel med at fremmede skal «vandre» inn i leiligheten «hennes» (men det er VÅR leilighet).

Dere eier den kanskje, men det er jo hun som bor der. Jeg skjønner ikke at dere ikke skjønner at det kan være ukomfortabelt for henne...

Anonymkode: c2f88...44d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var hjemme under visning av min utleieleilighet som jeg skulle flytte fra. Jeg kunne fint være hjemme mens folk var der. TS virker som hun ikke har tillit til at bestemor ikke skal prøve å spolere et eventuelt salg? 😅

Anonymkode: c2c61...0e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...